• ebe91

Junibebisar 2016

Tiana skrev 2016-04-06 15:04:32 följande:

Glukosbelastningen avklarad, tur man inte behöver göra om det... Fy för att behöva vara fastande när man är gravid! 

Åh, bara hört hemskt om den! Jag tycker det varit skönt att slippa prova på det :)

Var hos barnmorskan igår, då v 28+6. SF-måttet var 26cm, 1cm mindre än med sonen i precis samma vecka.
  • ebe91
    vindruvan skrev 2016-04-09 21:46:45 följande:
    Både min BM och läkare sa att "all antihistamin är ok att äta som gravid" när jag hade mycket problem med mina eksem för ett tag sedan.
    Jag är inte allergiker men när vi var i thailand i vinter fick jag hemska bett med klåda, efter lite googlande var det bara ett antihistamin som man rekomenderade till gravida (de andra var inte nog studerade) och det var tavegyl.
  • ebe91
    Cherryay skrev 2016-04-10 09:10:04 följande:
    Jag har cetrizin på recept, varken läkaren på bm eller apotekspersonal har sagt att den inte skulle vara ok att äta som gravid :) däremot ska jag som sagt försöka undvika min akutmedicin (kortison).
    Enl uppsala läkemedelsinformationscentral ska man i första hand undvika cetirizin pga fynd av njurmissbildningar, men studierna är begränsade... Skall dock förskrivas med försiktigheter.

Även fass skriver att det läkemedlet ska undvikas av gravida kvinnor, och att behandlingen bör upphöra vid misstanke om graviditet.

Dessa råd är ju allmänna, så din doktor har kanske bedömt att nyttan för dig är större än riskerna. Vill inte skrämma dig! Kan lova att alla läkare inte har koll på vad gravida kan ta, tyvärr...
  • ebe91

Jag rekomenderar inte att dra på sig en magsjuka i v 31! Fyfan... Sonen hade magsjuka i tisdags så jag har bara gått o väntat på det då jag alltid blir smittad. Vi hade ett varv för drygt en månad sen också... Sambon har varit isolerad med han tom igårkväll, oså får jag magsjuka under natten så isoleringen fortsätter över helgen. Stackarn, han klättrar snart på väggarna! Jag har för övrigt två arbetspass kvar nu innan jag går på gravledigt, om man ska se något positivt i allt elende!

• ebe91
    annieh897 skrev 2016-04-19 09:13:43 följande:

Jag väntar fortfarande på besked från fkassan. Min sjukskrivning förlängdes och utökades den 17 mars men har fortfarande inte fått besked. En handläggare ringde för ett par veckor sen och frågade lite, men sen har jag inte hört något mer. Sjukskrivningen går ut i slutet av nästa vecka så jag får väl lyfta luren och ringa. Så jobbigt att ha och göra med dem, och det lär väl inte bli bättre framöver med föräldraledighet, VAB osv...

Jag har aldrig haft problem med dom, dock bara varit sjukskriven förra graviditeten pga foglossning. Men föräldrapenning och vab är ju "enkelt" i jämförelse med sjukskrivning, den ska ju bedömmas osv.
  • ebe91
    Bibi84 skrev 2016-04-23 07:21:05 följande:

Hej! är det ok om jag hoppar in här!
    Är med i en annan grupp för dom som väntar barn nr 4, men tänkte att det kunde vara kul att vara med i en grupp som har med BF att göra. :)

Har BF den 29 juni, men enligt gravtest 28 maj, så ja....en hel månad skillnad. :) Så vi får se när hon bestämmer sig för att komma. Väntar som sagt nr 4, har barn födda -10, -11 och -14. Två killar och en tjej. så blir två av varje. 

Är det många som föder sitt första barn här? eller är det många andra/tredje gångs födande?

:)

Väkommen! :) spännande intervall! ;)

Jag väntar barn nr 2 (en flicka), har en son som är snart 14 månader. Bf 21/6 enl äl, rul sa samma datum. Förra gången blev jag flyttad 6 dagar, men borde nog ha blivit flyttad ytterligare någon dag.
  • ebe91
    valpis85 skrev 2016-05-15 09:02:43 följande:

Nu jag lite kluven. Hittar inte mina gamla papper från förlossningen men hittade en graviditets bok där jag hade skrivit i att sonen var beräknad den 11 november 08. Och han föddes den 28 oktober. Då kom han ju 14 dagar för tidigt men vilken vecka var jag i då? Har alltid trott att jag födde i vecka 38 alltså 37 + men det stämmer inte alls.

Alltså. Är det 14 dagar är det ju exakt 2 veckor tidigt så då borde du varit i 37+6? 39+6 är ju bf.
  • ebe91
    vindruvan skrev 2016-05-15 11:09:17 följande:
    Är inte 40+0 bf? Dvs 40 fullgångna veckor.
    Det finns de som räknar 40+0 som bf men det är vanligare inom vården att räkna 39+6 (så räknar iaf mitt landsting). Det beror egentligen på om man räknar mensen från 0+0 eller 0+1. Gemensamt är att man räknar 280 dagar :)
  • ebe91
    valpis85 skrev 2016-05-20 07:24:53 följande:

Får man ut samma summa på gravpening som föräldrarpening?

Vad du får ut i föräldrapenning beror på hur många dagar du tar ut. Tar du ut 7dagar/veckan får du samma som gravpenning. De flesta tar ut färre dagar och har därför mindre fp än gravpenning. Gravpenning är densamma som sjukpenning.
  • ebe91

Jag syddes förra gången och kände absolut inget alls... Sonen föddes med sugklocka ocj jag klipptes, så bm ägnade nog 1 timma till att sy ihop mig. Fick någon spruta vid öppningen strax innan sonen föddes (gissar att det var inför klipp?) och sen hade jag lite lustgas medan hon sydde.

• ebe91
    annanaa skrev 2016-06-09 15:50:20 följande:

Efter mycket fram och tillbaka den senaste veckan fick jag idag äntligen prata med en handläggare på försäkringskassan.

Fick inga pengar utbetalt 27/5 trots att min 50% gravpenning va godkänd redan 13/4 (slutade jobba 29/4). Fick idag svaret att man inte kan vara 50% sjukskriven & 50% gravpenning samtidigt så får inga pengar för gravpenningen....

Jag ifrågasatte naturligtvis att INGEN meddelat detta under de 5 gånger jag haft telefonkontakt med dem sedan ansökan gick in i mars. Jag tycker logiskt att de borde förstå att min ansökan om gravpenning gällde resterande av min arbetstid men inte...man tar ju inte semester på en ledig dag?! Samma sak att man inte söker om gravpenning på samma 50% som man är sjukskriven... Åh vad trött jag blir.

Bara glad att jag & min man har det gott med pengar, tänk om detta hade hänt en ensamstående eller så...

Knäppt... Det går inte att be en läkare om sjukskrivning i efterhand? Att de skickar in intyg om 100% istället för 50%?
  • ebe91

Ostpaj: tänk bara på att olika landsting kan ha olika journalsystem och det är inte säkert att det besökande landstinget kommer åt din gravid-journal (ink blodgrupps-papper).

Ang att klippa spädbarns naglar. Jag klippte från dag 1, har aldrig varit ngt problem. Endel saker får man ta med en nypa salt och göra som man känner bäst för själv. Köpte nagelfilar men det var alldeles för besvärligt. Använder istället en liten fin nagelsax. Gå på eran magkänsla!

• ebe91
    valpis85 skrev 2016-06-11 20:44:43 följande:

När skulle ni gå och handla med era nyfödda? och skulle ni bege er till ett litet dop när bebisen är 1-2 veckor?

Jag var på begravning när sonen var 8 dagar, han låg rätt skyddad i vagnen för det mesta ändå. Affären skulle jag åka till när jag behövde, men helst skicka sambon bara för enkelhetens skull. Sen skulle jag kanske inte åka till ett shoppingcenter då det inte känns nödvändigt första veckan :)
  • ebe91
    Gweny skrev 2016-06-16 15:15:39 följande:

När jag fick mitt 1a barn för 12 år sen så gick jag över 18 dagar! Hon kom på lördagen, igångsättning var tänkt på mån/tis sen.

Hann med 2 överburnskontroller. Det kom igång av sig själv till slut.

Som tur är verkar man inte få gå över såå länge längre.

Vårt landsting får man fortfarande gå över 21 dagar... Men sätts oftast igång efter 18-19 dagar...
  • ebe91
    Liten2016 skrev 2016-06-16 19:38:26 följande:
    Vilket landsting är det? Hur har du fått reda på vad som gäller i just ditt landsting?
    Norrbotten. Pratat med andra som gått över så pass länge!
  • ebe91
    Norrlandstjejen skrev 2016-06-21 09:03:52 följande:

Satt och funderade på en grej.
    Om jag går efter mensens första dag är BF 29 juni för mig. På RUL gav de ett datum 24 juni. Har det skiljt några dagar för er också? Ni som redan fött i den här gruppen vilket datum stämde bäst på er (om det skiljde)?

Med sonen var jag beräknad 21/2 enl sista mens, RUL sa 27/2 och han kom 8/3. Denna gång sa både sista mens och RUL 21/6, så bf idag men ännu ingen bebis :)
Svar på tråden Junibebisar 2016