frucgsvensson skrev 2016-03-15 22:45:51 följande:
Det verkar som att landstingen och kommunala boenden/hemtjänst har olika hur de lägger upp arbeten mellan ssk och uskor. Hos oss, som är ett kommunalt boende, är inte ssk'n alls med i omvårdnaden. Hon tar blodprover typ och jobbar med andra saker, vi sköter all omvårdnad, omläggningar, blodsocker, blodtryck osv. Vi RIK-behandlar och ger mediciner. Har bara haft praktik på sjukhus under tiden då jag gick utbildningen till uska och där gav ssk all medicin, var med något mer i omvårdnaden och vi tog alla prover.
Förstår att hjärnan behöver något annat än bara barnrelaterade saker.
Ja, det är jättestor skillnad mellan den kommunala verksamheten och landstinget! Jag har jobbat som vårdbiträde i kommunen på ett äldreboende, och som du säger så var ssk aldrig med i omvårdnaden där. På sjukhus är det annars, och olika kliniker skiljer sig dessutom ganska mycket. Hos oss har vi teamvård (en ssk och en uska jobbar tillsammans och har sina patienter), tanken är ju att ssk måste vara delaktig i omvårdnaden för att kunna vara omvårdnadsansvarig :) när vi har gastric bypass patienter är man själv som sköterska (ingen uska med sig), så då kan det ju bli en del omvårnad under det passet. Hade jag jobbat på ett äldreboende hade jag inte haft samma behov av gravpenning som jag har där jag jobbar nu, helt klart!