• EmManny

Junibebisar 2016

Mitt illamående kom igång på riktigt i vecka 7 och dessförinnan märkte jag bara att jag var sablans trött och kissnödig. Idag är jag 9+1. Mina bästa tips mot illamåendet är att äta lite och ofta, sova middag (om man har möjlighet). Värst blir det för mig om jag är trött, hungrig eller har ätit för mycket.

Att tugga tuggummi med typ tandkrämssmak hjälper faktiskt också lite.

Seaband har jag inte testat denna gång. Förra graviditeten hjälpte de inte mig.

• EmManny
    Ankissen skrev 2015-11-02 18:54:59 följande:

Molande mensvärk, kom rött på pappret runt 16.30, nu kommer det bara brunt. Inget i bindan än bara på pappret.

Håller tummarna för dig! Finns så många olika anledningar till varför man blöder i graviditeten. I min förra fullgångna graviditet småblödde jag fram tom v 20. Fick aldrig någon förklaring, bara att jag hade känsliga slemhinnor. Om man har uvi, bv eller svamp ska man behandla det direkt. Uvi kan ju förresten kännas som molvärk om det är illa.

Sov gott nu alla gravida och hoppas ni slipper vakna av kissnödighet, drömmar eller annat knas.
  • EmManny
    Wielkip skrev 2015-11-03 20:43:03 följande:

Gryniga flytningar med små "pappersklumpar" låter ju som svamp.

Jag köpte canesten trots att apotekspersonalen sa att de ej fick rekommendera. "Ska man använda någon ska man använda den, men vi får inte råda någon att köpa..."

Det är ju canesten som varit ok tidigare och jag har även använt det under tidigare graviditeter.

Fick också canesten i förra grav och då skulle jag bara använda krämen. Man kan ju inte gå omkring och ha svamp. Svinjobbigt ju!

I princip inga läkemedel är ju godkända för gravida eftersom de inte utför tester på gravida. Hade lite samma dilemma med allergimedicin. Ingen är godkänd men cetrizin är den som anses mest ok. Min favorit Kestin får man tyvärr inte ta men det är bara för att den inte funnits lika länge och då saknas erfarenhet.

Idag har det varit såväl solskenshistorier som sorgliga besked. Det är känsligt nu i första trimestern. Jag känner både glädjen och sorgen med er som skriver.

Är i v 9+2 idag och på fredag ska vi gifta oss!! Provade klänningen förut och den stramar lite i midjan men det funkar som tur är. Hoppas att jag lyckas sova bra innan så att illamåendet håller sig i schack. Får försöka småäta under dagen också.
  • EmManny

Där jag bor i Tyskland skulle nipt kosta 600? vilket vi tyckte är dyrt men när jag läser vad det kostar i Sverige är det ju förhållandevis "billigt" här. Vi ska dock bara göra kub och det får vi betala 200? för. Tycker att det är rätt dyrt det med, men jag vill vara förberedd på om barnet har en kronosomavvikelse och inte få veta det först vid förlossningen.

• EmManny
    EmManny skrev 2015-11-04 20:17:06 följande:

Där jag bor i Tyskland skulle nipt kosta 600? vilket vi tyckte är dyrt men när jag läser vad det kostar i Sverige är det ju förhållandevis "billigt" här. Vi ska dock bara göra kub och det får vi betala 200? för. Tycker att det är rätt dyrt det med, men jag vill vara förberedd på om barnet har en kronosomavvikelse och inte få veta det först vid förlossningen.

Frågetecknet skulle vara Euro
  • EmManny
    Gweny skrev 2015-11-04 20:26:14 följande:

Emmanny>> åh så kul med bröllop, hoppas ni får en underbar dag!

Tack snälla!
  • EmManny
    tiinytoes skrev 2015-11-08 22:35:52 följande:

Verkar som att stämningen är lite bättre här inne nu? Tänkte lämna tråden men höll mig borta några dagar.. får väl se. Idag har vi iaf berättat för våra familjer. Så skönt :) vecka 11 nu (10+2) och det börjar bli svårt att dölja bulan.. har ni andra börjat få mage än? :)

Jag gick in i v 11 idag och efter två dagar utan nämnvärt illamående trodde jag att det äntligen var över men idag kom det tillbaka med nya friska tag. Gifte mig i helgen och var så uppe i varv hela tiden. Det var fantastiskt härligt att gifta sig. Allt blev precis så underbart som jag drömt om men oj vad det tog på krafterna. Inatt sov jag 11 timmar i sträck och har som jag nyss skrev mått vansinnigt illa idag. Jag misstänker att jag var alldeles för upptagen under bröllopet för att känna huruvida jag mådde illa.

Min mage putar lite och känns faktiskt lite fastare nu under naveln. Men det kan vara för att jag är så gasig hela tiden... Jag rapar och fiser hemskt mycket. Är alltså inte den glamorösaste nygifta frun för tillfället.. Någon som känner igen sig i den problematiken?
  • EmManny
    Zofster skrev 2015-11-13 15:37:56 följande:

Skala och skär i tunna skivor, låt dra sig i tevattnet alt koka upp vatten med ingefäran i. Svårt att säga hur mycket du ska ha, jag brukar ha en bit ung lika stor som min tumme till 1-2 koppar.

Det är så gott med ingefärste också!! Brukar dricka det när jag är förkyld och har ont i halsen också. Brukar dock riva ingefäran för jag tycker att det tar mer smak då. Man får prova sig fram hur mycket man vill ha. Gjorde till min syster en gång och hon hade aldrig druckit det tidigare. Hon tyckte att det blev för starkt men det är nog en vanesak.

Tycker synd om er som mår så illa att ni kräks! Det är ju så fruktansvärt! Som värsta magsjukan som aldrig tycks ta slut...

Nästan så illa var det för mig i min förra graviditet. Jag låg på soffan mest och led fast jag kräktes inte varje dag. Men nu mår jag illa utan att kräkas alls och det går bra att äta. Det är jag så tacksam för eftersom jag redan har ett barn på 1,5 år.

Be strong!!!
  • EmManny
    En del av oss skrev 2015-11-17 12:29:10 följande:

[quote=76012754][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-17 08:58:10 följande:[/quote-nick]

Min make är lite sån också. Han har antagligen adhd och har väldigt svårt att hålla saker i huvudet och lyssna samtidigt. Så han ställer väldigt sällan frågor, och han minns sällan vad som sagts. Jag kan tycka det är irriterande, eftersom jag alltid får vara den som leder ett vårdsamtal, men jag vet att det inte betyder att han inte bryr sig. Och jag tror att om jag sa till honom att det var något jag behövde stöd med "mot" vårdpersonalen, så skulle jag kunna lita på honom. Han har fått vara min röst ibland när jag gråtit så jag inte kunnat prata. När jag opererades så visste jag att han var min röst om något beslut skulle behöva tas. (Fast oftast tar ju vårdpersonalen besluten på eget bevåg...)

Min make klagade på att inget handlade om honom när jag läser veckans utveckling i gravidapparna, så jag gav honom två pappaböcker i Fars dags-present, och de har han börjat läsa lite. Tror det känns annorlunda för honom när det är en bok skriven av en man, riktad till män. Lättare för honom att relatera.

[/

Jag har misstänkt sedan första stund vi träffades att han har något för han hade tex sagt till mig att han handlat när jag skulle till honom för första gången. Åker ner 40 mil och vad har han köpt? Jo te och annars helt tomt en fredagskväll kl 22 ute i en jäkla by på landet 40 mil hemifrån. Han å köket går inte ihop och ännu mer. Min sambo är som din, kan inte lyssna och ta in något, köra bil och lyssna samtidigt går inte inte ens sjunga med om det är en låt på radion som han mycket väl kan texten till. Simultankapacitet finns inte, medan jag har den förmågan. Jag blir väldigt irriterad.

Han har aldrig gnällt över att inget handlar om honom, blev bara jävligt förbannad när jag föreslog pappaböcker till honom. Har appen babygruppen den handlar om pappan/partnern också, men han är ändå helt oförstående till hur jag kan må illa tex och tycka allt luktar så illa.

Min man tycker att det är jobbigt att jag är lite kort i stubinen och han märker det mer än jag själv. Jag tycker oftast att jag är som vanligt medan han reagerar på att jag är lite bitsk i tonen ibland. Då ber jag om ursäkt och tänker efter. Skulle dock aldrig säga något som "vad ska jag med dig till". Han skulle bli så sårad. Hur reagerade din sambo när du sade så? Blev han inte ledsen?

Det låter motigt att ha en sådan oförstående sambo när man mår så dåligt. Förhoppningsvis lättar ditt illamående och oron efter första trimestern och du kan börja njuta lite. Hur tror du att din sambo känner inför graviditeten rent allmänt? Längtar han efter barn lika mycket som du? En del pappor kanske inte bryr sig så mycket så här tidigt. Blir säkert mer verkligt för honom när det börjar synas på magen och än mer när han kan känna sparkar.

Idag har jag tid för ultraljud. Känns nervöst och spännande. Är i vecka 12 nu och mitt illamående har lättat lite. Mår mest illa på kvällarna och det är ju då som mannen är hemma. Han missar liksom när jag är glad och pigg och kommer hem från jobbet till fru trött och illamående. Han längtar nog mer än jag tills jag mår bättre...
  • EmManny
    Jennyyyyy skrev 2015-11-17 20:26:06 följande:

Bytte bh-storlek idag från B till D???????? haha. Känns konstigt så tidigt.

Svar på tråden Junibebisar 2016