• EmManny

Junibebisar 2016

Jensan911 skrev 2015-11-27 18:51:19 följande:

Jag tycker det är väldigt få butiker som ens har mammakläder, både tråkigt och lite konstigt! Mina byxor från hm är väldigt stora i storleken, men de tröjor jag provat i samma affär har varit väldigt små i storlek, skumt det där!

Åh jag gillar magmudden haha! Känns som bebis får det extra mysigt på något vis ;-D

Jag gillar också magmudden. Tycker att den är skön. Väntar mig att det kommer kännas extra skönt i vinter fast kanske jobbigt varmt i vår. Minns att jag var så varm ändå mot slutet av graviditeten förra gången.
  • EmManny
    Mamma x3 skrev 2015-11-27 20:28:22 följande:

Är det någon mer än jag som tror sig känna att bebisen rör sig därinne? Jag är i v 12+1 och tycker det är lite väl tidigt än?!? Med mitt andra barn ( det här är tredje ) började jag känna i v14 men blev sen tillbaka flyttad 6 dagar, så då kände jag ju oxo isf från v13!

Häftigt att du känner så tidigt! Jag känner inget än (12+6 idag). Hoppas att jag kommer att känna igen "fladdret" tidigare i denna graviditet. Längtar!
  • EmManny
    En del av oss skrev 2015-11-28 08:48:50 följande:

[quote=76054734][quote-nick]tofslan skrev 2015-11-28 08:34:27 följande:[/quote-nick]

[/

Ja man är ju inte så väldans social direkt slocknar vid 17 i soffan vaknar upp vid 19 lägger mig för natten all mellan 20-23. Fastande dock i en bok igår om EC elimination communicationså somnade inte förrän vid mudnat och när det hände senast vet jag inte.

Jo vakna 5 sjukskriven är ingen höjdare och idag blir det ingen vila ska med sambon på Fit for life festivalen stor fitnessmässa

Kan varmt rekommendera EC! EC:ade dottern, sparade så mycket blöjor, slapp bajsblöjor från att hon var sex månader, ingen röd stjärt, inget magont, nära kommunikation, nöjd bebis och helt blöjfri natt som dag vid 17 månader! Hörde talas om EC när dottern var fem månader. Ska definitivt EC:a detta barn från start!
  • EmManny
    En del av oss skrev 2015-11-28 11:12:59 följande:

[quote=76054811][quote-nick]EmManny skrev 2015-11-28 09:09:58 följande:[/quote-nick]

Kan varmt rekommendera EC! EC:ade dottern, sparade så mycket blöjor, slapp bajsblöjor från att hon var sex månader, ingen röd stjärt, inget magont, nära kommunikation, nöjd bebis och helt blöjfri natt som dag vid 17 månader! Hörde talas om EC när dottern var fem månader. Ska definitivt EC:a detta barn från start!

[/

Jo min sambo och jag har tänkt EC:a från start också och ha back-up blöja. Körde du engångsblöja eller tygblöja som back-up? När blev ditt barn helt blöjfritt? Vad hade ditt barn för signaler och fungerade babytecknen för er? Körde ni potta? Jag funderar att vänja barnet med grodposition på toalett direkt med att sitta bakom eller framför, ja iblrjan kanske man kör handfatet. Vissa tycker man är knäpp som håller på säkert men jag ser inget fel med det.

Köpte boken skriven av Ulrika Casselbrant och lite andra böcker som BLW, baby Led Weaning, känner att jag måste läsa på mer om tiden efter förlossning.

När vi började var hon så pass stabil (ett halvår) att hon satt bra på en toasits på toaletten. Potta köpte vi senare. Minns ej när. Nu går hon mest på pottan (22 mån) fast för enkelhetens skull sätter vi henne på toaletten när hon ska bajsa. Skönt att slippa rengöra pottan. Vi körde engångsblöjor (typ up&go från 10 mån då hon började gå). Vill lära mig mer om tyg nu inför detta barn. Känns som att det går hand i hand med EC.

Funderar på att köpa en bumbosits till denna bebis. Vi kunde ta bort blöjan helt när hon var 17 månader. Det blev några kissolyckor men oftast bara några droppar då hon sade till "för sent". Enklare nu när hon springer till pottan själv och kan dra ner byxorna själv. Lycka till och strunta i fördomar!
  • EmManny
    Wildlings skrev 2015-11-28 20:19:21 följande:

Åh så roligt att det finns ett intresse för tygblöjor och EC. Jag brukar annars får känna mig som en hippie med mitt sjalande, EC och tygisar.

Tygblöjor har som sagt många alternativ och vad som passar är ju olika för olika människor. Jag har använd en ytterblöja i kombination med en sugande innerblöja och även vikblöjor (riktigt old school ).

Jag tycker babyrino har en del info www.babyrino.se/

EC är elimination communication. Kort och gott så kan man säga att vi försökte undvika att vårt barn behövde bajsa och kissa på sig. Vi märkte att vår bebis kunde säga till när han behövde göra ifrån sig. Så vi tog av blöjan och lät han kissa på pottan eller toalett, bajsa lika så.

Tack för tipset om sidan om tygblöjor. Det känns som en djungel. Men det kändes oerhört slösaktigt att använda engångsblöjor då det kom så lite eller inget i dem och vi inte ville använda samma blöja mer än en dag. Själv byter jag ju också trosor varje dag..

Har också för avsikt att bära denna bebis från start mycket mer. Min dotter kommer vara 2 år och 4 mån när bebis föds så det vore praktiskt om bebis är nöjd i sjal så kan vi göra mer med "stora". Har en Manduca bärsele som jag älskar. Bär fortfarande och numera på ryggen. Men doktorn säger att min dotter är för tung nu när jag är gravid så jag gör det alltmer sällan nu. Vill lära mig att sjala och använda tygblöjor! Tänker att sjal passar små bebisar bättre än bärsele.

Babytecken körde inte vi men vi hade betingningsljud för kiss och bajs. Kanske vore roligt att lära sig lite tecken också...
  • EmManny
    En del av oss skrev 2015-11-28 21:03:45 följande:

Sjal är jag också intresserad av, inte bärsele då inte barnet sitter ergonomiskt. Vilken sjal passar nyfödd och vad är det för skillnad på trikåsjal och hybridsjal? Vill ha en sval men ändå stadig sjal och som är lätt att knyta då jag är nybörjare på sjala.

Får nog kolla in sjaltrådar och forum.

Du kanske tänker på Baby Björn när du skriver att sele inte är ergonomiskt. I den hänger benen och ryggen får inte rätt stöd. Jämför ergo baby eller manduca med baby Björn så ser du skillnaden. Knäna ska liksom upp ovanför stjärten.
  • EmManny
    Qem skrev 2015-11-29 10:32:44 följande:

Gällande babybjörnen vill jag faktiskt bara inflika att barnet visst sitter i grodposition i den (åtminstone i bärsele One) under de första månaderna.

Åh vad bra det hade jag missat, jag har bara sett babybjörn med barn i som inte suttit ergonomiskt.
  • EmManny

Jag är i 13+1 idag och mår fortfarande illa på kvällarna. Har dock också haft en del dagar då jag känt mig nästan som vanligt men tyvärr är illamåendet inte helt över för mig.

Jag vill också kunna använda både sele och sjal. De erbjuder kurser i bärande här i Hamburg för blivande föräldrar så jag tänkte gå på någon och prova olika sjalar!

• EmManny
    frucgsvensson skrev 2015-11-30 12:01:57 följande:

Jag går in i vecka 14 imorgon och har mått hur bra som helt hittils. NU först börjar jg få problem med illamående och SÖMNEN!! Får ju inte sova! Blir tokig.

Mår illa innan och efter varje måltid. Allt sitter upp i halsen på mig liksom. Så fort jag pratar eller hostar till så hulkar jag. Har inte kräkts ännu, men det är inte långt ifrån. Det plus att jag inte får sova på nätterna. Vaknar vid 3-3.30 varje natt och kan inte somna om. Går som en zombie och mår ännu sämre led illamåendet på jobbet.

Men oj vad olika det kan vara. Tänk att du sluppit ända tills nu och så kommer illamåendet när det istället borde börja gå över. Stackare! Förhoppningsvis är det snabbt över.

Det där med sömnen är ju en annan femma. Minns att jag sov oroligt hela förra graviditeten. Nu är jag så van att vakna till på natten av min 1,5-åring som pratar i sömnen eller gnyr till ibland. Jag brukar vila middag för att orka. Men kan ju vara trixigt när man jobbar.
  • EmManny
    frucgsvensson skrev 2015-11-30 18:32:06 följande:

Ja, det är ju vidrigt detta alltså! Har varit sååå trött idag på jobbet och fått gått ut från rum (jobbar som uska) för att jag hållt på spy. Tror självklart att det har å göra med att jag slog upp ögonen 3.30 imorse.

Läst på fler forum att det är fler som vaknar sådär tokigt, finns det någon förklaring egentligen?

En teori jag läst är att vi förbereds på att väckas av bebis för nattamning. En annan teori är väl att hormonerna rubbar sömnen helt enkelt. Själv vaknar jag och är kissnödig. För mig går det hand i hand just nu.
  • EmManny

Har ni som har eller funderar på att köpa en doppler läst på om riskerna? Jag vill inte vara moraliserande eller skrämmas på något vis men under min förra graviditet funderade jag också på att beställa en sådan. Jag läste i amerikanska forum hur gravida använde dem hemma för att lyssna på hjärtat. Så jag googlade runt och hittade information om att det kan vara skadligt för fostret precis som för många ultraljud heller inte är bra. Det skrämde mig så jag vågade inte beställa en. Men jag är absolut ingen expert och det var ett bra tag sedan jag läste på så det finns säkert mer aktuell information nu.

Har själv en läkare som gör ett snabbt ul varje gång jag kommer och jag kan för mitt liv inte säga nej trots att jag läst att det inte är bra. För det är så otroligt betryggande att se med egna ögon att barnet lever där inne.

• EmManny
    En del av oss skrev 2015-12-02 13:57:42 följande:

[quote=76070457][quote-nick]EmManny skrev 2015-12-02 10:25:20 följande:[/quote-nick]

Har ni som har eller funderar på att köpa en doppler läst på om riskerna? Jag vill inte vara moraliserande eller skrämmas på något vis men under min förra graviditet funderade jag också på att beställa en sådan. Jag läste i amerikanska forum hur gravida använde dem hemma för att lyssna på hjärtat. Så jag googlade runt och hittade information om att det kan vara skadligt för fostret precis som för många ultraljud heller inte är bra. Det skrämde mig så jag vågade inte beställa en. Men jag är absolut ingen expert och det var ett bra tag sedan jag läste på så det finns säkert mer aktuell information nu.

Har själv en läkare som gör ett snabbt ul varje gång jag kommer och jag kan för mitt liv inte säga nej trots att jag läst att det inte är bra. För det är så otroligt betryggande att se med egna ögon att barnet lever där inne.

[/

Varför är skulle doppler vara farligt? Känns som allt är farligt för gravida.

Ja så kan det kännas. Om jag minns rätt så är doppler och ul inte helt skonsamt då barnet upplever ljudvågorna mycket kraftigare än vad vi gör och kan bli stressade av det.

Jag minns att min första läkare sade att det märktes tydligt på bebisen när man gjorde ul att de blev livligare och livligare ju längre man höll på. I Sverige är man ju väldigt restriktiv med ul.

Jag tänker personligen att vi är vuxna människor som tar välinformerade beslut och om man känner att en doppler skulle vara lugnande mot oro så är det nog bra att kunna lyssna lite hemma också. Jag övervägde som sagt förra gången men surfade in på information som fick just mig att avstå. Den här gången hade jag inte ens funderat på det förrän jag läste om det här igen.
  • EmManny
    En del av oss skrev 2015-12-02 18:30:54 följande:

[quote=76071529][quote-nick]EmManny skrev 2015-12-02 15:33:23 följande:[/quote-nick]

Ja så kan det kännas. Om jag minns rätt så är doppler och ul inte helt skonsamt då barnet upplever ljudvågorna mycket kraftigare än vad vi gör och kan bli stressade av det.

Jag minns att min första läkare sade att det märktes tydligt på bebisen när man gjorde ul att de blev livligare och livligare ju längre man höll på. I Sverige är man ju väldigt restriktiv med ul.

Jag tänker personligen att vi är vuxna människor som tar välinformerade beslut och om man känner att en doppler skulle vara lugnande mot oro så är det nog bra att kunna lyssna lite hemma också. Jag övervägde som sagt förra gången men surfade in på information som fick just mig att avstå. Den här gången hade jag inte ens funderat på det förrän jag läste om det här igen.

[/

Men doppler har väl inget med ljudvågor att göra och vore det så farligt skulle ju knappast bm lyssna med det eller ctg användas.

Jag är i v.10 och har redan gjort 4 ul, 3 vul och 1 vanligt. Har iofs en riskgraviditet somalla äldre mammor är. (40 år eller äldre) och kommer göra minst 3 ul til.

en.m.wikipedia.org/wiki/Doppler_fetal_monitor

Jag kanske har missförstått i så fall. Som jag förstått det är doppler en bärbar ultraljudsmaskin och ultraljud är mig veterligt ljudvågor. Hur fungerar en doppler menar du då?
  • EmManny
    En del av oss skrev 2015-12-02 19:49:18 följande:

[quote=76072474][quote-nick]EmManny skrev 2015-12-02 19:26:17 följande:[/quote-nick]

en.m.wikipedia.org/wiki/Doppler_fetal_monitor

Jag kanske har missförstått i så fall. Som jag förstått det är doppler en bärbar ultraljudsmaskin och ultraljud är mig veterligt ljudvågor. Hur fungerar en doppler menar du då?

[/

Doppler lyssnar man med hjärtat med på bebisen. Varför använder bm det och varför görs ctg (cardiotokografi) under förlossningen vissa har ctg under hela sin förlossning om det nu är så farligt? Att lyssna i 5 sek 1 gång/ v tror inte jag skadar, tror konstant oro är farligare.

Jo jag vet ju vad man gör med en doppler. Det var ju inte det jag frågade. Att lyssna så lite som några sekunder en gång i veckan låter ju oproblematiskt.
  • EmManny
    En del av oss skrev 2015-12-02 20:24:46 följande:

[quote=76072607][quote-nick]EmManny skrev 2015-12-02 19:57:16 följande:[/quote-nick]

Jo jag vet ju vad man gör med en doppler. Det var ju inte det jag frågade. Att lyssna så lite som några sekunder en gång i veckan låter ju oproblematiskt.

[/

Jo precis. Jag känner ingen oro för att använda doppler. Leta i högst 5 min efter hjärtljud och hittar man bara lyssna i några sek för att lugna sig själv.

Jag minns att det kunde gå hela dagar utan att jag kände bebis rörelser mot slutet och då blev jag nojig. Då hade en doppler varit skön att ha.
  • EmManny
    UK Jennie skrev 2015-12-02 20:45:36 följande:

Problemet med ultraljud ar val att man inte riktigt vet om det kan vara skadligt. Dvs det ar omtvistat - och med bebisar vill man aldrig chansa! Visst ar det sa att vi utsatter vara gravida magar for all mojlig fara sa fort vi gar utanfor dorren - men inom sjukvarden vill man ju minimera riskerna. Ctg anvands under folossningen, for att se att bebisen mar bra under detta traumatiska skeende - det storsta traumat de flesta av oss upplever under vara liv (dvs riskerna med forlossningen ar overvagande). 

Jo men det var just dessa osäkra studier och teorier om att det eventuellt kan vara skadligt som fick mig att avstå från att beställa en i förra graviditeten. Det är ungefär samma som att jag avstår från alvedon för att det finns studier som säger att det skulle kunna vara farligt. Personligen vågar jag liksom inte chansa.
  • EmManny
    UK Jennie skrev 2015-12-02 22:04:12 följande:

Jag ar likadan - uber-forsiktig. Oftast. Som haromdan tex, da jag at sallad med getost i - hade inte fattat att det var getost forran jag borjade ata. At helvete med forsiktigheten blev det da; vralhungrig!

Hehe ja men man kan ju inte vara perfekt hela tiden, särskilt inte när gravidaptiten tar över.

Den här inställningen fortsätter ju sedan när barnen är födda. Med mitt första barn var jag extremt principfast i början men har blivit mer avslappnad allteftersom och jag är helt säker på att jag kommer vara mer avslappnad med nästa barn.
  • EmManny
    tiinytoes skrev 2015-12-02 21:18:58 följande:

Jag har använt Cearblues doppler ikväll. Provat innan utan att lyckas hitta hjärtljud. Men idag har jag känt en pirrande kittlande känsla hela dan, långt ner till höger. Körde med dopplern på detta ställe och fick då direkt höra starka tydliga små hjärtslag :) så mysigt!

Ang att använda doppler eller inte är väl upp till var och en. Jag är inte ett dugg orolig :) enligt clearblues instruktioner ska man använda dopplern max 10 min/dag. Använd er den kanske 5 min i veckan.

Vilken känsla att så tidigt i graviditeten få livstecken inne från magen utan att vara hos bm. Förstår att det kändes mysigt! Och jag tycker precis som du att det är upp till var och en om man vill använda en! Att jag själv avstår betyder inte att jag dömer den som använder den!
  • EmManny
    caroline1986 skrev 2015-12-07 09:16:07 följande:

Förlåt men inget ont menat nu men hade ni ett bra förhållande innan ni skaffade barn? Förstår inte riktigt de som skaffar barn när förhållandent inte är bra

När man har oskyddad sex med någon så vet man ju att det kan bli barn! Jag tycker att det är sorgligt att höra om folk som blir gravida utan att vara säkra på att de vill vara föräldrar tillsammans. Man skapar en ny människa som kommer att ha sina föräldrar hela livet. Jag blir ledsen när jag läser om detta. Sitter här med min lilla sjuka flicka i famnen som åkt på öroninflammation och känner mig extra känslosam.
  • EmManny
    gr0 skrev 2015-12-06 15:28:53 följande:

Tidigare när jag fått blödningar har jag ändå kunnat se en orsak till det med förstoppning eller nåt annat. Men igår kom det mer som utan orsak och just att det var så mycket vätska dessutom. Men hade det varit fostervatten hade ett missfall satt igång rätt omgående sa de på akuten.

Jag är så sjukt trött hela tiden med, mer trött än jag var tidigare i grav. Det borde ju ha gått över nu i andra trimestern. Men allt är ju så "normalt" och "individuellt", jag måste bara övertyga min hjärna om det med. :)

Förstår din oro och hoppas och tror att det inte är någon fara!! Tänker på dig!
Svar på tråden Junibebisar 2016