• ostpaj

Junibebisar 2016

Vi var några som gnällde på värmen härom veckan och jag måste bara vara lite positiv nu och säga vad skööönt att det spöregnar här nu! Perfekt städ och tvättdag :D känner inga måste för att vara ute och vara aktiv :p

• ostpaj

Gah, när jag går och sätter hälen i golvet känns det som att det nyper till i kissblåsan. Hoppas nästan så vattnet ska gå så ngt händer :p

• ostpaj
    Sookie85 skrev 2016-06-09 13:18:41 följande:
    Två dagar över tiden här... Ett tips är att inte längta för mkt till bf, dessa två dagar har känts som två månader och just nu känns det som att bebis aldrig kommer! Tänk v 42 så blir ni glada när bebis kommer innan :)

Meh, kan man ju inte göra! Det skulle ju hinna bli juli! ;) Dit är det för långt :D
  • ostpaj
    annanaa skrev 2016-06-09 15:50:20 följande:
    Efter mycket fram och tillbaka den senaste veckan fick jag idag äntligen prata med en handläggare på försäkringskassan. Fick inga pengar utbetalt 27/5 trots att min 50% gravpenning va godkänd redan 13/4 (slutade jobba 29/4). Fick idag svaret att man inte kan vara 50% sjukskriven & 50% gravpenning samtidigt så får inga pengar för gravpenningen.... Jag ifrågasatte naturligtvis att INGEN meddelat detta under de 5 gånger jag haft telefonkontakt med dem sedan ansökan gick in i mars. Jag tycker logiskt att de borde förstå att min ansökan om gravpenning gällde resterande av min arbetstid men inte...man tar ju inte semester på en ledig dag?! Samma sak att man inte söker om gravpenning på samma 50% som man är sjukskriven... Åh vad trött jag blir. Bara glad att jag & min man har det gott med pengar, tänk om detta hade hänt en ensamstående eller så...

Ungefär som när han från f-kassan ringde mig typ 2 veckor innan bf och frågade om jag var inskriven på arbetsförmedlingen. Nej, varför skulle jag vara det? För det första är jag höggravid och för det andra har jag ett jobb. "Men du är bara timanställd nu. Hade du varit inskriven hade vi baserat din föräldrarpenning på ditt tidigare arbete, som var 100%, heltid. Så nu får du lägstanivå-peng" Okej, men det hjälper ju mig knappast nu så varför ens ringa och säga det? Pucko.
  • ostpaj

Jag ska som sagt föda på Danderyd, sthlm, är det "planerat", men nu fått frågan att följa med ut i skogen utanför Uppsala nästa vecka. Bf närmar ju sig och vad som helst kan ju faktiskt hända. Säg att allting sätter igång, "får" man välja akademiska i Uppsala då? Det är ju närmare. Läst båda svaren vad det gäller att föda i annat landsting än där man bor. Dels att man kan behöva stå för vissa kostnader själv (???), Dels att en förlossning klassas som akut, att man har rätt att föda var man vill, första bästa sjukhus, liksom. Ngn som vet vad som gäller?

• ostpaj

Nää, hittade nu på vårdguiden att man kan välja att föda i annat landsting och sthlm betalar för det. Tydligen.

• ostpaj
    Bibi84 skrev 2016-06-09 23:23:57 följande:
    jo, men så som förlossningsvården är i sthlm nu så kan dom ju inget annat än att säga att man kan föda vart man vill och att dom täcker det. Så skrämmande av vad dom har klarat att få till i loppet av kort tid. Varför stänga två förlossningsenheter som har haft otroligt nöjda patienter, och varför stänga precis inför en sommar då det i vanliga fall alla redan brukar vara kris. Helt  åt skogen om jag får vara ärlig. Men jag hade absolut dragit till uppsala för en lite tur. :) händer det så händer det och då kanske du slipper att bli skickad någon annan stans. :) 

Två enheter? Bb sophia har jag hört, men vad mer?
  • ostpaj
    annanaa skrev 2016-06-09 23:24:55 följande:
    Okej, måste fråga er med barn sedan innan...(och även er andra, vad ni har för tankar)! Dessa "vantar" som jag ser på 9 av 10 bebisar i min omgivning just nu, behöver man sådana? Bör man använda sådana? Min mamma tycker att jag är jättelöjlig som funderar och hänger upp mig, hon har då aldrig haft sådana på mig & mina syskon... Är dagens föräldrar "mesigare" eller bör jag köpa?

Äh, tror inte det behövs. Inget jag köpt iaf. Jag ska ta mig i kragen nu och köpa strumpor till bebisen iaf. Inte tänkt ha det heller. Tänkte att det räcker med leggins och filt vid behov, men kan väl bjussa på ett par strumpor, eftersom de nya brukar ha kalla fossingar :)
  • ostpaj

Tack för era tips! Har tid hos bm på tisdag. Ska då fråga om jag ska ta med ngt :)

• ostpaj

Fler här som verkar trötta. Jag har också vart så ngn vecka, två kanske. Tänkte, mina järntabletter tog slut och tänkte inte köpa nya. Kan det vara det som gör en tröttare? Iofs tog de slut efter att tröttheten slog till... =/ Jag blir sådär akuttrött verkligen. Tidig eftermiddag, känns alltid som att stänger jag ögonen nu, somnar jag inom 2 minuter. Skönt att ha en dotter som inte har ngt emot en tupplur :D mysigt att krypa ner och sova en stund på dagen.

Svar på tråden Junibebisar 2016