• Anonononym

Fråga om förlorat lämp.

Hej! Jag åkte fast för ringa narkotika brott (hade thc i pisset) och innehav samtidigt då för ungefär 1 år sedan, men jag åkte också fast för 1 månad sedan för ringa narkotika brott men inte innehav.

Fick nyss ett brev där de sa att de ska bestämma om jag ska få behålla mitt lämp den 15nde, de gav mig en chans att yttra mig där jag skrev att jag ångrar mig mycket osv osv.

Är det en väldigt stor chans att jag kommer att förlora lämpet? och nu om jag förlorar det, måste jag gå på piss i 6 månader för att bevisa att jag inte fortfarande röker cannabis?

1.Jag har redan betalt för körkortet ungefär 1 år sedan men har inte tagit klart det än pga många olika anledningar, om mitt lämp blir indraget kommer jag då att behöva betala om hela körkortet igen? Det kostade över 10,000kr vilket var alla mina sparpengar.

2.Finns det en tid på hur lång tid man har på sig att ta körkortet innan man behöver betala om eller något?

3.Kan jag fråga om rekomendationer eller något liknande för att förminska chansen att förlora mitt lämp?

4.Om jag nu förlorar lämpet, när kommer de "6 månaderna" då jag behöver pissa en gång i månaden att börja? är det efter 2-3 månader eller så eller är det en tid man måste vänta som till exempel 1 år innan man kan ansöka om en sådan här sak?

5.Kostar det som fan att behöva gå på piss de 6 månaderna? :/ 

Tack i förhand :)

• Svar på tråden Fråga om förlorat lämp.
  • Anonym (Soc.)

Och här talar vi inte om att fällas för rattonykterhet. Det handlar om skötsamhet. Folk i allmänhet verkar inte Veta att du kan nekas både lämpa och körkort utan att så mycket ha sett varken cannabis el alkohol på bild. Det handlar om att man ska vara en pålitlig person som gör bra val...

• klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2015-10-05 21:32:22 följande:
    Detta är vad som står.... Du har missförstått begreppet "spårbart"...spårbart innebär att man via up el blodprov kan bevisa ett vederbörande rökt cannabis ..

Vid rökning av cannabis uppnås maximal plasmakoncentration inom 30 minuter, för att sedan avta snabbt och 8-10 timmar efter intag finns normalt inga mätbara mängder THC kvar i blodet. Normalt efter ett enstaka missbrukstillfälle utsönd- ras metaboliter i urinen upptill 1-2 veckor. Vid tungt missbruk har undersök- ningar dock visat att cannabismetaboliter kan utsöndras upptill ca 2 månader ef- ter avslutat missbruk.

Semantik, inte spårbart/inte mätbart, har samma betydelse i sig, det ena kan dock innefatta mer.
    Saken är normalt så är det inte mätbart efter 8-10 efter intag, vilket betyder att man är negativ på THC.

Rätt gulligt att du googlar, bara för finna att jag har rätt.
    Och har man ingen mätbara mängder THC i blodet, så är man som bekant inte positiv för THC och därmed aldrig kan bli straffad för rattonykterhet.

Metabolier däremot, där är det betydligt besvärliga med tiden.
    Där allt från 2-7 dagar efter ett intag, kan vara ren i urin.
    Vid upprepad konsumtion tätt emellan, så kan det ta ett bra tag innan dessa metaboliter gått ur urinen.
    2-7 dagar är vad RMV sgäer.

• klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2015-10-05 21:36:13 följande:
    Och här talar vi inte om att fällas för rattonykterhet. Det handlar om skötsamhet. Folk i allmänhet verkar inte Veta att du kan nekas både lämpa och körkort utan att så mycket ha sett varken cannabis el alkohol på bild. Det handlar om att man ska vara en pålitlig person som gör bra val...

Röker jag i ett land som konsumtion av cannabis inte är olagligt, så är jag skötsam enligt lagen.
    Och vi har inte dubbel bestraffning i Sverige, vilket betyder att man inte ska få följder av konsumtion av cannabis i annat land där det är tillåtet att konsumera.

Ett lämp är bara en ytskanning, och verkligen kolla om man är en pålitlig person sker inte.
    Om det vore så, så skulle jag kunna plocka bort ett antal personer redan i högstadiet.

• Anonym (Soc.)
    klyban skrev 2015-10-05 21:37:45 följande:

Semantik, inte spårbart/inte mätbart, har samma betydelse i sig, det ena kan dock innefatta mer.

Saken är normalt så är det inte mätbart efter 8-10 efter intag, vilket betyder att man är negativ på THC.

Rätt gulligt att du googlar, bara för finna att jag har rätt.

Och har man ingen mätbara mängder THC i blodet, så är man som bekant inte positiv för THC och därmed aldrig kan bli straffad för rattonykterhet.

Metabolier däremot, där är det betydligt besvärliga med tiden.

Där allt från 2-7 dagar efter ett intag, kan vara ren i urin.

Vid upprepad konsumtion tätt emellan, så kan det ta ett bra tag innan dessa metaboliter gått ur urinen.

2-7 dagar är vad RMV sgäer.

När du menar att cannabis inte kan spåras längre än 10 timmar så är det verkligen uppenbar semantik du ägnar dig åt...

Faktim är fortfatande att ett prov kan visa att du konsumerat cannabis lång tid efter intag och att ett sådant prov är juridiskt hållbart. Således så blir det för de flesta helt irrelevant om man pratar metabolier
  • Anonym (Soc.)
    klyban skrev 2015-10-05 21:42:02 följande:

Röker jag i ett land som konsumtion av cannabis inte är olagligt, så är jag skötsam enligt lagen.

Och vi har inte dubbel bestraffning i Sverige, vilket betyder att man inte ska få följder av konsumtion av cannabis i annat land där det är tillåtet att konsumera.

Ett lämp är bara en ytskanning, och verkligen kolla om man är en pålitlig person sker inte.

Om det vore så, så skulle jag kunna plocka bort ett antal personer redan i högstadiet.

Finnssom sagt fler skäl än intag av berusni gsmedel som kan göra att man inte får lämplighetsintyg..
  • klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2015-10-05 21:48:22 följande:
    När du menar att cannabis inte kan spåras längre än 10 timmar så är det verkligen uppenbar semantik du ägnar dig åt...

Faktim är fortfatande att ett prov kan visa att du konsumerat cannabis lång tid efter intag och att ett sådant prov är juridiskt hållbart. Således så blir det för de flesta helt irrelevant om man pratar metabolier

Hela tiden har det varit uppenbart att jag pratar om THC och inte metaboliterna av THC här.
    Du kan aldrig få en rattonykterhets dom/strafföreläggande på att ha metaboliter i kroppen.
    Man kan spåra metaboliterna 2-7 dagar efter ett intag, som är en icke aktiv restprodukt.

• klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2015-10-05 21:51:41 följande:
    Finnssom sagt fler skäl än intag av berusni gsmedel som kan göra att man inte får lämplighetsintyg..

Det vet vi redan, så varför skriver du detta för?

Men försök gärna svara istället, hur är man olämplig om man följer ett lands regler och lagar?
    Som man gör vid utlandsvistelse, i ett land där konsumtion inte är olagligt.
    Och eftersom vi påstår i Sverige att vi inte har dubbel straffbarhet, så ska en konsumtion utomlands inte bestraffas på något sätt.

• Anonym (Soc.)
    klyban skrev 2015-10-05 22:00:16 följande:

Det vet vi redan, så varför skriver du detta för?

Men försök gärna svara istället, hur är man olämplig om man följer ett lands regler och lagar?

Som man gör vid utlandsvistelse, i ett land där konsumtion inte är olagligt.

Och eftersom vi påstår i Sverige att vi inte har dubbel straffbarhet, så ska en konsumtion utomlands inte bestraffas på något sätt.

Dubbel bestraffning handlar inte om ifall du utan att begå brott eller bli dömd genom att röka cannabis i lagligt land, då blirbrstraffad "dubbelt" om du sedan i sverige blir fast för narkotikabrott eller ej.

Dubnel bestraffning handlar om ifall man blir dömd för ett brott som du sedan blir ytterligare bestraffadgenom att man exempelvis utöver straffet blir av med kk. Detta har dock prövats i rätten och utmynnade i att det inte är ett straff att bli av med kk, utan en konsekvens av att personen inte visat sig vara en lämplig bilförare.
  • klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2015-10-05 22:45:51 följande:
    Dubbel bestraffning handlar inte om ifall du utan att begå brott eller bli dömd genom att röka cannabis i lagligt land, då blirbrstraffad "dubbelt" om du sedan i sverige blir fast för narkotikabrott eller ej.

Dubnel bestraffning handlar om ifall man blir dömd för ett brott som du sedan blir ytterligare bestraffadgenom att man exempelvis utöver straffet blir av med kk. Detta har dock prövats i rätten och utmynnade i att det inte är ett straff att bli av med kk, utan en konsekvens av att personen inte visat sig vara en lämplig bilförare.

Är trött, och enkelt sagt.
    Så är det inte straffbart i landet man är och konsumerar i, så är det inte straffbart heller när man kommer hem heller.
    Oavsett om man har THC eller THCmetaboliter i sig.
    Och det är det enda du behöver ägna dina tankar på.
    Och svara har du än inte gjort, varför kan man undra.
    Frågan är fortfarande(om du glömt), hur kan man anses vara olämplig om man följer lagar och regler som finns i det land man konsumerar?

Du verkar mer intresserad av att märka ord, och säga wow till vad RMV säger om THC och THC-metaboliter.

• klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2015-10-05 22:45:51 följande:

Verkar inte bli så roligt när du ska svara på frågor.
  • Anonym (Soc.)
    klyban skrev 2015-10-06 16:44:08 följande:
    Verkar inte bli så roligt när du ska svara på frågor.
    Jag ser mig inte manad att "förklara" något alls för dig, eftersom jag bara informerar om hur man resonerar omkring detta från myndighetshåll.
    JAG har inte skrivit lagen, JAG jobbar inte på transportstyrelsen, så varför ska jag förklara varför de resonerar på ett visst sätt...

Du har liksom bara att tugga i dig att det fungerar på ett visst sätt, oavsett vad du anser.
  • klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2015-10-06 16:51:08 följande:
    Jag ser mig inte manad att "förklara" något alls för dig, eftersom jag bara informerar om hur man resonerar omkring detta från myndighetshåll.
    JAG har inte skrivit lagen, JAG jobbar inte på transportstyrelsen, så varför ska jag förklara varför de resonerar på ett visst sätt...

Du har liksom bara att tugga i dig att det fungerar på ett visst sätt, oavsett vad du anser.

Inbilla mig du var här som egen tänkande person.
    Delen med i hur man behandlar det, råder det ingen tvekan om.

Utan det är frågorna som är de intressanta.
    Sen finns det ingen logik att neka möjligheten att ta körkort pga detta.
    För om man använder du-gör-ett-brott argumentet, så är det otroligt många som inte ska få möjligheten ens att ta körkort överhuvudtaget.
    Tycker det är bättre man koncentrera sig på deras körförmåga istället, än nått som inte ens har med saken att göra.

Och finns inget som säger man är en dålig bilförare pga att tar en drog eller alkohol.
    Att man låter bilen stå, tyder ju på att man har ett ansvar.
    En liten anekdot, farsans fiskepolare, laglig som få.
    Är pedantisk inför lagen, ända tills han sätter sig i bilen.
    Där han en gång när de skulle fiska, och morsan var med för släppas av på jobbet.
    Där kör denne person 170 på en 70 v'äg, och sa "så här fort har du aldrig kört här innan".
    Eller när farsan och min polare åkte med han, där han helt plötsligt innan ett krön, får för sig att köra om.
    Polaren och farsan har sen dess vägrat sätt sig i bilen med han som förare.
    Summa summarum att sköta regler/lagar utanför bilen(eller tvärtom, säger inget i hurdan bilförare man bli.

Svar på tråden Fråga om förlorat lämp.