• Anonymledsen

Trodde på flicka, men...

Idag har jag varit på rul och tittat på mitt andra barn. Jag har en pojke sedan tidigare. Den här gången var jag helt säker på att det är en flicka inne i magen. Någonstans djupt inne (även om jag knappt vill erkänna det) har jag nog hoppats på en flicka. Det beror nog dels på att jag gärna vill ha ett barn av varje kön och dels på att jag är så sugen på rosa kläningar, håruppsättningar och senare mor-dotter-shopping m.m. (Ytligt, ja, jag vet). Idag visade det sig att det är en pojke i magen och jag blev faktiskt lite besviken. Samtidigt är jag besviken på mig själv - hur kan jag klaga över något så oviktigt som könet? Det känns otacksamt gentemot dem som t.ex. är ofrivilligt barnlösa. Vi hade egentligen inte tänkt att ta reda på könet,mmen när barnmorskan av slump svepte förbi könet så var det helt uppenbart och synligt.

Är det någon mer som haft dessa förbjudna känslor? Gick det över?

En del i det jobbiga ligger också i att barnets farmor och mormor är extremt tydliga med att de vill ha en flicka. De ser en pojke nästan som en besvikelse. Kanske är det därför jag nu känner lite extra oro - jag vill inte att de ska tycka mindre om barnet för att det är en pojke. Jag vill inte höra deras besvikna kommentarer och se deras besvikna blickar efter förlossningen (för innan dess får de inte veta könet).

• Svar på tråden Trodde på flicka, men...
  • Anonym (Tjejen)

Det är väl vanligt att man önskar sig saker och ting .Men det blir ju bra ändå.

• mammalovis
    grind skrev 2015-10-10 16:58:41 följande:
    Det är naturligt att föredra ett skön. Jag intalade mig att min förstfödda skulle vara en tjej för att inte bli besviken. När jag sedan såg att det kom ut en pojk så blev jag fullständigt överlycklig. Den bästa känslan jag kännt i hela livet.

Tycker inte man ska skämmas för att man önskar det ena eller andra. Dock.måste man acceptera läget om det inte blir som man önskar.
    Jag har varit tvärtom att jag har önskat en flicka då klädutbudet är större än för pojkar då jag inte gillar beige, brunt och murrigt grönt, och ställt in mig på pojke för att inte bli besviken. Nu tredje graviditeten har jag mått annorlunda så jag har trott att det blir en pojke och sett en flicka som en bonus ändå, även om det egentligen inte spelar någon roll. Nu blev det en pojke, så det blir lättare att köpa leksaker i alla fall då lego och duplo är mer pojkfokuserat. I klädväg kommer det vara svårare att hitta saker jag tycker är fina. Sedan får jag ta tag i att börja rensa ut gamla bebiskläder i flickmodell då vi inte har tänkt oss fler barn, det blir lite tråkigt att inte kunna använda fina klänningar igen.
  • Anonym (pojkmamma)
    Anonymledsen skrev 2015-10-10 14:26:04 följande:

Tack för alla era svar! Hur gick det med anknytningen när era barn föddes? Med första sonen gick det ganska bra, men det tog några dagar innan jag kom över att det inte var en flicka. I flera månader gick jag oxh sneglade i andras barnvagnar och avundades rosa mössor och spetsklänningar. Jag är rädd att att det tar tid att få känslor för den andra pojken.

Jag hade svårt med anknytningen med pojken, inte pga kön utan pga omständigheterna... Födseln blev lite chockartad vilket skakade om både mig och pappan mer än vi insåg. Han hanterade det genom att ta pojken och vaka över honom som en hök och knappt låta mig komma i närheten, jag hanterade det genom att dra mig undan och låta honom hållas. När han började jobba igen blev det bättre, men sonen har alltid varit pappas pojke. Jag hamnade dessutom i kvinnofällan rejält och blev den jobbiga tjatiga vardagsföräldern medan pappan var den roliga lekfarbrorn. 
  • Anonym (suck)
    grind skrev 2015-10-10 17:07:30 följande:

Det är klart att en kvinna vill ha en flicka och att mannen helst vill ha en pojk. Enkel logik.

Jag hoppas att du skojar.
  • grind
    Anonym (suck) skrev 2015-10-10 21:54:16 följande:

Jag hoppas att du skojar.

Nej, givetvis inte. Den viktigaste personen i en flickas liv är mamman. Den viktigaste personen i en pojkes liv är pappan. Det visar all psykologisk forskning.
  • Anonym (Plutten)
    mammalovis skrev 2015-10-10 20:36:02 följande:

Jag har varit tvärtom att jag har önskat en flicka då klädutbudet är större än för pojkar då jag inte gillar beige, brunt och murrigt grönt, och ställt in mig på pojke för att inte bli besviken. Nu tredje graviditeten har jag mått annorlunda så jag har trott att det blir en pojke och sett en flicka som en bonus ändå, även om det egentligen inte spelar någon roll. Nu blev det en pojke, så det blir lättare att köpa leksaker i alla fall då lego och duplo är mer pojkfokuserat. I klädväg kommer det vara svårare att hitta saker jag tycker är fina. Sedan får jag ta tag i att börja rensa ut gamla bebiskläder i flickmodell då vi inte har tänkt oss fler barn, det blir lite tråkigt att inte kunna använda fina klänningar igen.

Jag förstår inte riktigt varför du måste köpa brunt och murrigt grönt till gossen. Mina barn har kläder i alla färger (dock lite färre i brunt och murrigt grönt????) båda flickan och pojken älskar fäger, ju fler desto bättre. Förutom några klänningar har de haft samma kläder.
  • Anonym (Tjejen)

Två av mina vänner har en av varje och båda instämmer att dom känner sig närmare till dottern.Och har hört tvärtom ochså(pappas pojke).Men det finns alltid undantag väl.

• grind
    Anonym (Plutten) skrev 2015-10-10 22:01:10 följande:

Jag förstår inte riktigt varför du måste köpa brunt och murrigt grönt till gossen. Mina barn har kläder i alla färger (dock lite färre i brunt och murrigt grönt????) båda flickan och pojken älskar fäger, ju fler desto bättre. Förutom några klänningar har de haft samma kläder.

Varför skulle detvara bra att se ut som en fågelskrämma?
  • Anonym (suck)
    grind skrev 2015-10-10 21:58:00 följande:

Nej, givetvis inte. Den viktigaste personen i en flickas liv är mamman. Den viktigaste personen i en pojkes liv är pappan. Det visar all psykologisk forskning.

Fast det är ju inte = att kvinnor helst vill ha döttrar och män helst vill ha söner? En blivande mamma kan ju önska en son även om föräldern av samma kön visar sig vara den viktigaste förebilden?
  • grind
    Anonym (suck) skrev 2015-10-10 22:11:10 följande:

Fast det är ju inte = att kvinnor helst vill ha döttrar och män helst vill ha söner? En blivande mamma kan ju önska en son även om föräldern av samma kön visar sig vara den viktigaste förebilden?

Ja, de kanske känner att de är dåliga förebilder men det tillhör knappast normalfallet. För egen del kan jag inte respektera en man som skulle föredra en flicka. Något fel måste det vara på honom då.
Svar på tråden Trodde på flicka, men...