• Äldre 13 Oct 13:41
    2258 visningar
    10 svar
    10
    2258

    Efter småbarnsåren

    Hej,


    Är pappa till en 7-åring, en 5-åring och en som precis skall fylla 1. Har som jag ser det en hel del erfarenhet nu av småbarnsåren och funderar en del på hur nästa fas som förälder kommer bli. Jag var relativt oförberedd på småbarnstiden och blev därmed lite chockad när jag kom in i den fasen. Rutiner, brist på sömn och konstant uppsikt över barn och lite egentid mm.


    Så vad väntar när vår minsting lämnar småbarnsfasen samt mina andra barn närmar sig 10-strecket? Min personliga uppfattning är att det blir roligare och roligare för varje år de blir äldre men det kanske inte hänger i för evigt eller?


    Jag känner även en viss oro att jag inte kommer komma loss från det dagliga fixandet (städa, tvätta, fikalådor, läxor mm) när väl vår minsting inte behöver konstant uppsikt. Helt plötsligt får man liksom chansen att få i ordning på alla saker som man inte riktigt har ork och tid för att fixa under småbarnsåren men att gå så långt som att återuppta fritidsintressen (på icke sovtid) känns som något underbart som man helt enkelt inte kan/får unna sig längre eller?


    Så frågan är egentligen till er som har lite äldre barn. Hur ser livet ut för er om ni jämför med småbarnsfasen(0-4)?

  • Svar på tråden Efter småbarnsåren
  • Äldre 13 Oct 13:52
    #1

    Hur kommer man någonsin loss från det dagliga med mat städ och tvätt. För iaf jag behövde göra sånt även innan jag fick barn.

    Däremot så kan man lära barn att hjälpa till med både mat, tvätt, städning och disk.

    När jag växte upp veckostädade vi och vi barn hade olika områden som växlade så ena veckan hade jag vardagsrummet bästa vecka hallen, nästa toan, nästa köket osv.

    Jag fick börja tvätta mina kläder när jag var 9 år efter att x antal gånger fyllt tvättkorgarna efter att mamma just tvättat klart. Blev såklart varnad innan att om jag gör detta tre gånger så kommer jag få börja tvätta själv och så blev det. Självklart fyllde mamma upp maskiner när hon tvättade med även mina kläder men ansvaret för att jag skulle ha rena kläder låg på mig och jag fyllde såklart maskiner även med de andras tvätt för halva maskiner osv är oekonomiskt att tvätta.

    Vi hade även diskvecka ansvaret för att diska efter middagen varje dag ingen vecka från vi var 9. Vi var fyra barn. Diskade man inte direkt efter middagen så fick man ju även disken för kvällsmaten på det där. Mindre kul.

    Så mitt barn är 8 snart. Visst är hon mer självständig men jag upplever det inte som att jag får mer tid eller ork att komma ikapp på. Möjligen mindre oroar för att man inte måste vaka likadant, inte passa och vakta och att jag faktiskt kan kolla på en film eller läsa medan hon leker och gör annat. Börjar sakta känna att jag kanske kan börja måla igen för att hon är gammal nog att låta mina saker vara osv.

    Men vardags saker som mat tvätt och städ måste ju fixas oavsett den biten har iaf inre jag kommit ifrån.

  • Äldre 13 Oct 14:25
    #2

    Mina barn är nu 10, 8 och 4 - och det behövs ju inte lika mycket omsorg, utan mer att logistiken ska gå ihop! Att få ihopa aktiviteter, läxläsning, kalas etc.

    När de var små och man kom hem på em/kväll gick ju tiden åt till att fixa mat, bad och nattning - nu ska det hinnas mer mycket mer, och just läxläsning är en sådan sak som ju måste ta tid och där det behövs lugn och ro - det är inte alltid vår 4-årign tycker det är lika kul! 

  • Äldre 13 Oct 14:43
    #3

    Ja, mer logistik krävs! Har en 8-åring, krävs läxläsning varje vardag,skjutsa till aktivitet ibland( 1 gång/vecka i år, 2 ggr/ v förra året), hämta o lämna hos kompisar. Packa o fixa saker till skola, aktiviteter osv
    Har även gått upp till heltid så det blir mindre tid över till annat
    Men bättre sömn har det blivit, o sonen klarar sig ju rätt bra själv så tid till träna o egentid finns dock! Kan ju lämna sonen själv hemma korta stunder o på aktiviteter men det gäller ju att planera,

  • Äldre 13 Oct 15:08
    #4

    MYCKET mer logistik skulle jag säga!
    Min son har bara en aktivitet, det är vad vår vardag mäktar med. Men ändå har jag fått trixa med mina jobbtider för hans fotbollsträning börjar kl 17.
    Normalt sett slutar man väl jobba vid 17?
    Och då ska man ju hinna hem och gärna se till att han får något litet i sig innan vi drar på träning. Middagen tar vi efteråt.

    Annars är det mycket med skolan. Frigöra sig från de vänner man kanske hade med sig från förskolan men som man inte leker med längre, hitta sin roll och sin plats. Plus allt man ska lära sig givetvis, vi stöttar hemma med läxor och hjälp när det behövs.

  • Äldre 13 Oct 17:35
    #5

    Tycker det tar mer tid med skola, läxor och aktiviteter mm än det gjorde när pojken var mindre. Då kunde han  ju bara "hänga med" oss på det mesta. Funkar inte nu.

  • Äldre 13 Oct 18:01
    #6

    Har en 6-åring och en 8-åring. På ett sätt är det enklare, de är ju rätt självständiga nu och fixar saker själv de tidigare behövde hjälp med och kan ta ett helt annat ansvar för sådant som rör hushållet. Samtidigt märker man ju av det där stöket långt mer, att det är mer av allt. Mer mat, mer disk, mer tvätt osv. De har kompisar över i stort sett varje dag också och innan de städar upp efter sig är det gärna kaos men ja, de får röja själva (oftast) vilket ju underlättar och flera timmar kan spenderas hos någon annan så mycket tid för bara oss blir det ju vilket vi drar nytta av, innan var det mest kvällar och när de var hos barnvakt vi hade tid för oss. Nu har vi mycket utav det.  När de var yngre kände jag att vi kunde vara mycket mer spontana som hel familj, nu är det skolplikt och aktiviteter och med ett barn som spelar fotboll kan även helgerna bli bokade. Idag delar vi nog upp oss än mer för att också ha tid för våra egna vänner, aktiviteter. Faserna är mindre roliga idag också.
    Skulle säga att det är ungefär lika jobbigt och lätt som då, det handlar bara om andra saker idag.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 13 Oct 18:17
    #7

    Ni borde väl ha fått en försmak på det som kommer efter småbarnsåren. Logistik och inplanerade helger! Men man kan träna mellan hämtning o lämning på fotbollsträningen och storhandla mellan hämtning o lämning på det 20:e sjuårskalaset i år. Sedan kan man umgås och göra en himla massa roliga saker med större barn... Men av någon konstig anledning så känns det inte som jag fått mer tid. Men visst man får gå på toa själv, man får väcka barnen istället för att bli väckt av dem, de plockar undan efter sig ( efter tjat, hot och mutor).

  • Äldre 14 Oct 09:52
    #8

    Tack för era svar. Låter som mindre omsorg, hjälp och passning men mer logistik och planering. Fick som någon skrev lite försmak på det innan vår minsting föddes och min spontana känsla är att jag och min fru hade bra mycket mer tid då än när man har en 1-åring som i praktiken en vuxen hela tiden har fullt fokus på (förutom under sovpassen). 

    Så i praktiken hoppas och tror jag att nästa fas blir lite lugnare, OM  man bara ser till att lägga lite extra krut på att planera och organisera sin vecka. Blir intressant att se om jag får rätt.

  • Äldre 14 Oct 10:12
    #9

    Känns som att du har bra förutsättningar tycker jag, eftersom du redan börjat fundera lite över hur det kommer bli!!

  • Äldre 14 Oct 13:17
    #10

    Mina är nu 5, 7, 9 och 11.

    Det är betydligt lugnare nu än för några år sen ur passningssynpunkt. Det är klart mycket mer träningar och logistik ja.

    Men sånt som funkar nu som inte funkade när yngsta var nyfödd.

    Var och en av de 3 äldsta kan vara hemma själv upp till 30 min om vi behöver skjutsa något annat syskon. Är bara någon av dessa hemma så kan även 5-åringen vara hemma kortare stunder. Man kan alltså snabbåka och handla även om den andra är bortrest utan barn. Man kan åka iväg med ett syskon och det är helt ok att den andre kommer genom dörren om 15 min. Allt behöver inte klaffa perfekt hela tiden.

    Vid vab klarar de 2 äldsta att vara hemma iaf 4-5 timmar själva vilket gör att man inte behöver styra om viktiga möten (undantag givetvis om de är jätterisiga)

    Skolbarnen kan vara hemma enstaka lovdagar utan någon vuxen, de slipper gnälla om fritids, vi behöver inte alltid ta ledigt.

    De två äldsta fixar att ta sig enklare mat innan träning om det behövs. 

    De två äldsta kan om det krävs fixa en mindre handling.

    De två äldsta kan vid behov hämta yngsta på dagis. Den äldsta med busskort kan även ta hem trean från sin skola (de går på olika) om det krävs (eller om hon vill, det har hänt)

    Den äldsta tar numera bussen till en del aktiviteter.

    De två äldsta går enkelt skicka med kompisar på träningar/matcher om det blir krockar.

    Och säkert lite annat jag har glömt :)

Svar på tråden Efter småbarnsåren