Grus grus skrev 2015-10-15 22:11:01 följande:
En jag känner gick ut på fb och berättade om sin graviditet direkt vid plusset. Hon fick senare missfall och berättade då såklart även det direkt på fb. Först tänkte jag att det var jobbigt för henne att gå ut så tidigt med graviditeten och sen behöva ta tillbaka det. Jag tänkte att det var lite konstigt. Sen kom jag på mina egna känslor och ifrågasatte dem. Det var snarare bra gjort av henne! Varför skulle hon dölja det? Varför är missfall så tabu? Varför vill man inte gå ut med sin graviditet för tidigt då risk för missfall finns? Missfall inträffar var fjärde graviditet. Vad är det egentligen något att skämmas för?
Bra gjort, säger jag istället till de som går ut tidigt med sin graviditet!
online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
Tror inte det måste handla om skam utan mer om att omgivningen kanske har svårt att ta alla känslor sådär rakt upp å ner. Samtidigt tycker jag hon gjorde rätt för henne. Ingen annan kan avgöra vad som känns rätt för någon annan.
Jag hade inte berättat något på fb. Samtidigt så har jag berättat tidigt för min familj och vänner och två gånger har jag haft missfall och hur jag än vänder på det så har ju inte min glädje eller sorg blivit mindre eller mer beroende på om jag berättat eller ej. Snarare har min omgivningen haft mer förståelse till varför jag mått kasst när jag haft missfall.
Så jag tycker man skall göra vilket som ens känns rätt och missfall är inget att skämmas för.