Anonym (Ts) skrev 2015-10-16 11:01:36 följande:
Funderar på om jag har ADHD. Försöker googla men hittar nästan bara info om barn, främst pojkar, och män. Söker erfarenheter från vuxna kvinnor med ADHD. Hur fungerar ni som vuxna, hur fungerade ni som barn?
Eller föräldrar till flickor med ADHD, hur upplever ni deras problem?
Känner igen det där. Svårigheten med att hitta information alls om och för vuxna. Försökte läsa på mängder för många år sedan när jag bodde ihop med en man med adhd. Men det var kasst med information och dör föddes en ide om att skriva en bok om adhd och vuxna. Den har jag inte släppt helt ännu.
Oavsett jag är kvinna, 35 år och definitivt vuxen och har ADHD.
Fick min diagnos strax innan sommaren förra året. Men min fd sambo och nära vänner som också har adhd har alltid menat att jag också har det. De hade rätt.
Jag funkar men har mina svårigheter, kass på rutiner, komma i tid och fixar inte stress bra efter att jag gick i väggen 2007.
En annan sak är att alla mina strategier som jag skapat för att funka som vuxen inte alls fungerar efter jag fick barn som de gjorde innan jag fick barn och det är i ärlighetens namn mitt störda problem. Går så mkt energi till inget alls, till allt som krånglar och skapar stress. Lever ensam med min dotter och vi överlever tror att jag är vimsig som fan. När hon var bebis flöt allt och funkade. Sen blev det några år som fan inte funkade alls enligt min mening men nu börjar det funka något bättre igen när hon blivit äldre och kan mer saker själv som tex cykla till och från skolan. Det gör stor skillnad för min del.
Vet inte riktigt vad det är du funderar på eller vill veta alls men det är fritt att maila mig om du vill bolla. Är sällan anonym här inne och har ingen som helst lust att blotta precis allt om mig själv heller för alla. Men har inga problem att bolla det privat.
Jag upplevs som glad för det mesta av mina vänner. Energisk eller mer utstrålar energi. Har vänner som rakt ut kan be mig komma och smitta dem med min energi och kraft för de behöver det. Jag bjuder på det när jag kan. Har kasst minne och glömmer massor som tex ringa upp senare, svara på sms, höra av mig alls. Samtidigt så vet mina vänner och jag har sagt åt dem att påminna mig eller hojta just pga och det största problemet där har varit att få dem att förstå att jag inte ser det som att de tjatar utan tvärtom är tacksam för att de hjälper mig. Den biten tog tid. Men idag vet de att jag inte ser det som tjat och jag blir inte det lindra irriterad över påminnelserna utan bara tacksam för att de bryr sig och är villiga att hjälps mig med de saker jag är svag på helt enkelt.