Angående huruvida man kallar det ADD om man har ADHD utan hyperaktivitet eller ej, så är det åtminstone så i det landsting där jag bor, att man inte längre säger ADD utan faktiskt precis de det är nämligen ADHD utan hyperaktivitet. Min psykiatriker sa att många misstolkar ordet ADD som om det inte handlar om ADHD, men det gör det.
Hur som helst. Jag är 28 och fick min ADHD diagnos för 5 år sedan.
Som barn var jag de första 10 åren försiktig och tillbakadragen, dagdrömde mycket och hade svårt att avsluta sådant jag påbörjade med mera. Skolan var tung, hade svårt att hänga med och kom snabbt efter. Pluggade massor men nästan ingenting fastnade. Runt 12 års åldern blev jag impulsstyrd, utåtagerande, rastlös osv (så som den stereotypa bilden av ADHD är).
Idag har jag samma problem som jag hade som barn bara det att jag mognat som person, så som alla som blir äldre gör. Men jag är fortfarande rastlös, impulsstyrd, utan konsekvenstänk och oorganiserad. Skriver det som jag tycker är negativt för mig med ADHDn; Jag har överhuvudtaget ingen tidsuppfattning, har en miljon tankar i huvudet dygnet runt, gör fem saker på samma gång och har svårt att avsluta varje grej. Jag tröttnat fort, vill att det ska hända någonting hela tiden och har jättesvårt för att sitta still och bara vara. Jag glömmer viktiga saker, så som att äta, eller vilken buss jag hade bestämt att jag skulle ta. Jag blir också arg väldigt lätt och har svårt att återgå till normalläge i känslorna. Jag har svårt för förändringar, vill ha full kontroll och är otålig.
Men de positiva sakerna för mig med ADHDn är att jag har förmågan att fokusera extremt och kan därmed sitta flera timmar i streck och tex måla (älskar nämligen att måla). Jag är också sprallig och igång, får saker och ting gjorda snabbt när det finns en planering att följa och någon som ger mig en spark i baken för att komma igång. Jag är också den som lägger mig i när jag ser någon som far illa (för jag hinner ju inte tänka på konsekvenserna innan jag agerar), står upp för mig själv och säger vad jag tycker. Jag är kreativ och gillar att pröva nya saker.
Ja, det var lite om hur jag är/upplever/beter mig osv.