• Anonym (Fabrik)

Kan chefen tvinga min kille att vabba för mitt barn?

Min dotter är sjuk och jag ska vabba med henne imorgon, idag har hon barnvakt av mormor. Jag har jobbat på mitt jobb i tre år och imorgon blir andra gången jag vabbar någonsin.

Jag och min kille jobbar på samma jobb. Jag jobbar förmiddag och han ska jobba eftermiddag. När jag sa till chefen att jag ska vabba imorgon ifrågasätter hon varför inte min kille kan ha min dotter när han ändå är hemma. Alternativt så tyckte hon att min kille skulle jobba mitt skift också. Kan chefen bestämma att han ska vabba ? Min kille har aldrig varit barnvakt åt min dotter hitintills. ..

• Svar på tråden Kan chefen tvinga min kille att vabba för mitt barn?
  • Lavish
    Ego Lovers skrev 2015-10-21 09:58:26 följande:

Hon fick igen iaf för min dotter smittade henne med mycoplasma när hon fick sitta med henne inne på kontoret.

Haha, det var välförtjänt! Måste ha känts bra!
  • Lavish
    Anonym (......) skrev 2015-10-21 10:33:51 följande:

Sluta hitta på saker! Var har jag skrivit att man har rätt att vara TJÄNSTLEDIG FÖR VAB????? Var?

Det är FÖRÄLDRALEDIGHETSLAGEN som styr och ingen arbetsgivare får neka en sambo att vara tillfälligt föräldraledig för sambons barn om de är sjuka och familjen är överens om att sambon ska ta ut VAB!

Fk BESLUTAR OM VEM SOM HAR RÄTT TILL ERSÄTTNING och arbetsgivaren FÅR INTE VÄGRA låta den anställde ta ut VAB när man är godkänd att ta ut VAB ENLIGT FK.
    Låter mycket osannolikt att vem som helst skulle ha rätten att gå från jobbet hursomhelst för att någon annans ungar är sjuka. 
  • Anonym (......)
    Lavish skrev 2015-10-21 10:38:38 följande:
    Låter mycket osannolikt att vem som helst skulle ha rätten att gå från jobbet hursomhelst för att någon annans ungar är sjuka. 
    VAR SKREV JAG ATT VEM SOM HELST FÅR DET??? VISA!!
  • sextiotalist

Sluta hitta på saker! Var har jag skrivit att man har rätt att vara TJÄNSTLEDIG FÖR VAB????? Var?

Det är FÖRÄLDRALEDIGHETSLAGEN som styr och ingen arbetsgivare får neka en sambo att vara tillfälligt föräldraledig för sambons barn om de är sjuka och familjen är överens om att sambon ska ta ut VAB!

Fk BESLUTAR OM VEM SOM HAR RÄTT TILL ERSÄTTNING och arbetsgivaren FÅR INTE VÄGRA låta den anställde ta ut VAB när man är godkänd att ta ut VAB ENLIGT FK.
    Jo, en arbetsgivare har RÄTT att neka. Vad är det som jag hittat på, jag citerade vad som står i lagen.
    Kollade av med min kollega, (arbetar på vår HR) och han bekräftade exakt det jag skrev.
    Som arbetsgivare har man rätt att neka tjänsteledighet för vård av barn, såvida det inte är barnets föräldrar eller sambo. Vilka som får ersättning av FK är total ointressant för arbetsgivaren, det är en överenskommelse mellan FK och föräldrarna och inget annat.

• Anonym (fcts)

Jag har t ex rätt till ersättning från FK i form av tillfällig föräldrapenning om jag avstår arbete för att vårda grannens barn och är såldes "godkänd att ta ut VAB enligt FK. Men min arbetsgivare har rätt att neka mig att vara ledig för det.

• Anonym (......)
    Anonym (fcts) skrev 2015-10-21 11:00:48 följande:

Jag har t ex rätt till ersättning från FK i form av tillfällig föräldrapenning om jag avstår arbete för att vårda grannens barn och är såldes "godkänd att ta ut VAB enligt FK. Men min arbetsgivare har rätt att neka mig att vara ledig för det.

Nej. Arbetsgivaren får inte neka pga att ledigheten ingår i föräldraledighetslagen.
  • Anonym (......)
    sextiotalist skrev 2015-10-21 10:58:12 följande:
    Jo, en arbetsgivare har RÄTT att neka. Vad är det som jag hittat på, jag citerade vad som står i lagen.
    Kollade av med min kollega, (arbetar på vår HR) och han bekräftade exakt det jag skrev.
    Som arbetsgivare har man rätt att neka tjänsteledighet för vård av barn, såvida det inte är barnets föräldrar eller sambo. Vilka som får ersättning av FK är total ointressant för arbetsgivaren, det är en överenskommelse mellan FK och föräldrarna och inget annat.
    Du hittar på så mycket!

www.ka.se/kan-jag-vabba-barnbarnen
  • Anonym (fcts)

Inte för grannens barn.

Anonym (......) skrev 2015-10-21 11:10:53 följande:

Nej. Arbetsgivaren får inte neka pga att ledigheten ingår i föräldraledighetslagen.

• sextiotalist
    Anonym (......) skrev 2015-10-21 11:12:21 följande:
    Du hittar på så mycket!

Och här på HR säger de annat. Jag litar mer på vår HR än på en svar på en fråga i en artikel och nej, det framgår inte av lagstiftningen.
    Det var lagen jag citerade innan

• micromat
    Anonym (......) skrev 2015-10-21 11:12:21 följande:

Du hittar på så mycket!

Men inse att ni pratar om olika saker alternativt inte förstår varandra eller ens vill förstå varandra.

Skulle jag gå till min chef och säga att jag behöver gå hem och ta hand om grannens barn som blivit akut sjukt. Då kan chefen säga nej till att jag får gå hem från jobbet där och då. Det för att jag inte är barnets förälder eller sambo med någon av barnets förälder.

Däremot kan jag som granne till barnet få tillfällig föräldrapenning. Dvs ersättning för vab från försäkringskassan.
Svar på tråden Kan chefen tvinga min kille att vabba för mitt barn?