• Anonym (Fabrik)

Kan chefen tvinga min kille att vabba för mitt barn?

Min dotter är sjuk och jag ska vabba med henne imorgon, idag har hon barnvakt av mormor. Jag har jobbat på mitt jobb i tre år och imorgon blir andra gången jag vabbar någonsin.

Jag och min kille jobbar på samma jobb. Jag jobbar förmiddag och han ska jobba eftermiddag. När jag sa till chefen att jag ska vabba imorgon ifrågasätter hon varför inte min kille kan ha min dotter när han ändå är hemma. Alternativt så tyckte hon att min kille skulle jobba mitt skift också. Kan chefen bestämma att han ska vabba ? Min kille har aldrig varit barnvakt åt min dotter hitintills. ..

• Svar på tråden Kan chefen tvinga min kille att vabba för mitt barn?
  • Anonym (?)

Det låter ju otroligt märkligt om dom skulle kunna det? Det är inte hans barn och han har aldrig ens varit barnvakt åt henne.. Finns det risk för att grannarna åker på att vabba om dom råkar jobba på samma jobb liksom?

• JennyThe

Nej det kan hon inte bestämma, komma med förslaget till er går ju bra men vill du inte ha barnvakt för henne är det ditt val. Din chef bestämmer inte över ert privatliv!

• sextiotalist

Nej, eftersom det endast är barnets föräldrar som har rätt att få tjänsteledigt för VAB.
    Så svara din chef att din sambo inte får tjänsteledigt för VAB eftersom han inte är vårdnadshavare eller förälder

• apokapoka

Nej din chef kan inte bestämma vem som ska vabba för ditt barn. Din chef kan heller inte bestraffa din kille för att du, som vårdnadshavare för ditt barn, vabbar. Får man sånna kommentarer skulle jag koppla in facket...

• Anonym (Absolut inte)

Nej, chefen kan absolut inte tvinga din kille att vabba!

Jag håller med apokap­oka om att facket bör kopplas in om chefen säger sådana saker. Om du pratar med honom eller henne igen så spela in samtalet så har du det på band om något skulle hända i situationen och chefen bestämmer sig för att "straffa" någon av er.

• Långbenopluto
    sextiotalist skrev 2015-10-19 13:14:04 följande:

Nej, eftersom det endast är barnets föräldrar som har rätt att få tjänsteledigt för VAB.
    Så svara din chef att din sambo inte får tjänsteledigt för VAB eftersom han inte är vårdnadshavare eller förälder

Fel, vem som helst kan ta VAB, till och med en granne.
  • HWR
    sextiotalist skrev 2015-10-19 13:14:04 följande:

Fast man kan överlåta vab till någon annan som inte är vårdnadshavare. Mina barns farmor har tex vabbat åt mina barn.

Men jag håller med om att det får ts bestämma själv. Självklart kan inte chefen bestämma över vem som ska vabba.
  • frökenelisabeth

Chefen vill väl inte att killen ska vabba, om jag förstår saken rätt, utan att han ska passa henne eftersom han ändå är ledig (vab blir det ju bara om man är hemma med barn i arbetstiden?)

Bor ni ihop så kan jag förstå att chefen frågar, för då är det ju rätt givet att den som är hemma kan ta barnet oavsett om det är ens eget barn eller inte. 

• Anonym (Absolut inte)

TInes och HWR:

"Vem som helst" kan få ersättning för VAB från försäkringskassan men det är inte självklart att dessa personer har rätt att gå från jobbet för att vabba. Det har däremot vårdnadshavare rätt att göra.

Det var nog det sextiotalist menade och det är helt rätt.

Svar på tråden Kan chefen tvinga min kille att vabba för mitt barn?