• Anonym (Fabrik)

Kan chefen tvinga min kille att vabba för mitt barn?

Min dotter är sjuk och jag ska vabba med henne imorgon, idag har hon barnvakt av mormor. Jag har jobbat på mitt jobb i tre år och imorgon blir andra gången jag vabbar någonsin.

Jag och min kille jobbar på samma jobb. Jag jobbar förmiddag och han ska jobba eftermiddag. När jag sa till chefen att jag ska vabba imorgon ifrågasätter hon varför inte min kille kan ha min dotter när han ändå är hemma. Alternativt så tyckte hon att min kille skulle jobba mitt skift också. Kan chefen bestämma att han ska vabba ? Min kille har aldrig varit barnvakt åt min dotter hitintills. ..

• Svar på tråden Kan chefen tvinga min kille att vabba för mitt barn?
  • sextiotalist
    micromat skrev 2015-10-21 11:22:56 följande:
    Men inse att ni pratar om olika saker alternativt inte förstår varandra eller ens vill förstå varandra.

Skulle jag gå till min chef och säga att jag behöver gå hem och ta hand om grannens barn som blivit akut sjukt. Då kan chefen säga nej till att jag får gå hem från jobbet där och då. Det för att jag inte är barnets förälder eller sambo med någon av barnets förälder.

Däremot kan jag som granne till barnet få tillfällig föräldrapenning. Dvs ersättning för vab från försäkringskassan.

Jag ser skillnaden och är väl medveten om detta. En av mina kolleger har tagit vab för sitt barnbarn, men även han säger att han har fått kolla av det innan med sin chef (här är det inga problem om det sker då och då).
    Men han har ingen ovillkorlig rätt till detta, utan han måste kolla av inför varje tillfälle.
  • Anonym (fcts)

Precis. Din arbetsgivare är inte enligt lag skyldig att godkänna din frånvaro (lokala avtal t ex kan dock säga annat) men OM h*n gör det har du rätt till tillfällig föräldrapenning via FK.

micromat skrev 2015-10-21 11:22:56 följande:

Men inse att ni pratar om olika saker alternativt inte förstår varandra eller ens vill förstå varandra.

Skulle jag gå till min chef och säga att jag behöver gå hem och ta hand om grannens barn som blivit akut sjukt. Då kan chefen säga nej till att jag får gå hem från jobbet där och då. Det för att jag inte är barnets förälder eller sambo med någon av barnets förälder.

Däremot kan jag som granne till barnet få tillfällig föräldrapenning. Dvs ersättning för vab från försäkringskassan.

• Anonym (......)
    sextiotalist skrev 2015-10-21 11:17:23 följande:
    Och här på HR säger de annat. Jag litar mer på vår HR än på en svar på en fråga i en artikel och nej, det framgår inte av lagstiftningen.
    Det var lagen jag citerade innan
    Gör det du men föräldraledighetslagen gäller och man KAN enligt lag överlåta tillfällig föräldrapenning till närstående. Men tro vad du vill!

Att du väljer ut delar och citerar och glömmer att ta med rubbet, som bakgrunden till lagändringen!

"Enligt 4 kap. 2 § AFL ska en sambo till föräldern likställas med förälder vid tillämpning av reglerna om tillfällig föräldrapenning. Även den som tagit emot ett barn för stadigvarande vård och fostran i sitt hem ska likställas med förälder. Den person till vilken tillfällig föräldrapenning har överlåtits, eller som fått tillfällig föräldrapenning efter beslut av Försäkringskassan, ska likställas med förälder vid tillämpningen av bestämmelserna om högsta antal dagar som tillfällig föräldrapenning kan utgå, rätten för Försäkringskassan att kräva särskilt intyg eller utlåtande för att styrka barnets eller ordinarie vårdares sjukdom eller dylikt, beräkning av tillfällig föräldrapenning samt vissa begränsningar i rätten till tillfällig föräldrapenning m.m."
  • sextiotalist
    Anonym (......) skrev 2015-10-21 11:36:43 följande:
    Gör det du men föräldraledighetslagen gäller och man KAN enligt lag överlåta tillfällig föräldrapenning till närstående. Men tro vad du vill!

Att du väljer ut delar och citerar och glömmer att ta med rubbet, som bakgrunden till lagändringen!

"Enligt 4 kap. 2 § AFL ska en sambo till föräldern likställas med förälder vid tillämpning av reglerna om tillfällig föräldrapenning. Även den som tagit emot ett barn för stadigvarande vård och fostran i sitt hem ska likställas med förälder. Den person till vilken tillfällig föräldrapenning har överlåtits, eller som fått tillfällig föräldrapenning efter beslut av Försäkringskassan, ska likställas med förälder vid tillämpningen av bestämmelserna om högsta antal dagar som tillfällig föräldrapenning kan utgå, rätten för Försäkringskassan att kräva särskilt intyg eller utlåtande för att styrka barnets eller ordinarie vårdares sjukdom eller dylikt, beräkning av tillfällig föräldrapenning samt vissa begränsningar i rätten till tillfällig föräldrapenning m.m."
    Inte någonstans står det att man har rätt att få tjänstledigt. Om du läser vad som står så är det antalet dagar det berör, ingenting annat
  • Anonym (Absolut inte)
    Anonym (......) skrev 2015-10-21 11:36:43 följande:

Spelar du dum nu?

Du pratar ju om ersättningen. Ingenstans står det att man har rätt att gå från jobbet för att vårda grannens barn (eller barnbarnen osv.).

Om jag vill vårda mina syskons barn så behöver inte min arbetsgivare acceptera att jag är hemma från jobbet torsdag och fredag. Däremot så har vårdnadshavare alltid rätt att vara hemma för vård av barn.

• Anonym (......)
    Anonym (Absolut inte) skrev 2015-10-21 11:43:11 följande:
    Spelar du dum nu?

Du pratar ju om ersättningen. Ingenstans står det att man har rätt att gå från jobbet för att vårda grannens barn (eller barnbarnen osv.).

Om jag vill vårda mina syskons barn så behöver inte min arbetsgivare acceptera att jag är hemma från jobbet torsdag och fredag. Däremot så har vårdnadshavare alltid rätt att vara hemma för vård av barn.
    Nej jag diskuterar RÄTTEN TILL ATT VARA LEDIG MED TILLFÄLLIG FÖRÄLDRAPENNING som sambo/mormor osv. Läs vad som står skrivet i förarbetena så inser kanske även du att det du påstår inte stämmer!
  • Anonym (Absolut inte)
    Anonym (......) skrev 2015-10-21 11:46:20 följande:
    Nej jag diskuterar RÄTTEN TILL ATT VARA LEDIG MED TILLFÄLLIG FÖRÄLDRAPENNING som sambo/mormor osv. Läs vad som står skrivet i förarbetena så inser kanske även du att det du påstår inte stämmer!
    Var i förarbetena (till vilken lag) står det då?
  • sextiotalist
    Anonym (Absolut inte) skrev 2015-10-21 11:48:49 följande:
    Jag skulle också vilja ta del av förarbetena. Detta eftersom man på HR hos oss påstår (jag misstänker att de kan den lagstiftningen) säger att man inte har det.
  • Ego Lovers
    Lavish skrev 2015-10-21 10:34:56 följande:
    Haha, det var välförtjänt! Måste ha känts bra!
    Kändes jäkligt gott! Hon var sjuk i tre månader och var sjukskriven.
  • Anonym (......)
    Anonym (Absolut inte) skrev 2015-10-21 11:48:49 följande:
    Jag tar det igen.... föräldraledighetslagen!

Du som påstår att arbetsgivaren kan neka tillfällig föräldraledighet för någon som har fått dagar överlåtna, bör kanske visa var du har stöd för den åsikten....

Här har du länk så att du kanske inser att jag har koll på vad jag pratar om! www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/_GO0344/
Svar på tråden Kan chefen tvinga min kille att vabba för mitt barn?