-
Under långa tider har man efterlyst mer idealitet och frivilligt arbete som förr, till pensionärer och annat där betalt folk blir för dyrt.I den massiva folkvandringen hit nu och efter bilden på Alan, vars far ville ha gratis tandvård här som man höll mer tyst om, har vi sett en uppställning utan dess like med gratis frivilligt arbete av volontärer. Inte bara rödgröna verkar det som. Fåtalet av dessa kan ha ett vanligt jobb att sköta och försörjs alltså av samhället eller andra, så det är inte gratis utan mer ett tecken på sysslolöshet annars istället för vanligt arbete.Oavsett det kan man undra var dom är utan massivt migrantinflöde, kan ex. pensionärer få hjälp att gå ut etc, eller är det bortskämt tabu i vissa kretsar, att hjälpa legala svenskar när samhället ska stå för allt?
-
Svar på tråden Var fanns alla Volontärer innan Migrantkrisen?
-
Har du sovit under en sten? Det här med volontärer är inget nytt påfund utan är en stor rörelse i Sverige sedan många år (inom exv olika trossamfund och biståndsorganisationer). Bifogar några exempel;Von Rosen skrev 2015-10-20 01:03:54 följande:Under långa tider har man efterlyst mer idealitet och frivilligt arbete som förr, till pensionärer och annat där betalt folk blir för dyrt.I den massiva folkvandringen hit nu och efter bilden på Alan, vars far ville ha gratis tandvård här som man höll mer tyst om, har vi sett en uppställning utan dess like med gratis frivilligt arbete av volontärer. Inte bara rödgröna verkar det som. Fåtalet av dessa kan ha ett vanligt jobb att sköta och försörjs alltså av samhället eller andra, så det är inte gratis utan mer ett tecken på sysslolöshet annars istället för vanligt arbete.Oavsett det kan man undra var dom är utan massivt migrantinflöde, kan ex. pensionärer få hjälp att gå ut etc, eller är det bortskämt tabu i vissa kretsar, att hjälpa legala svenskar när samhället ska stå för allt?
www.stockholmdirekt.se/nyheter/over-200-volontarer-vill-hjalpa-hemlosa-i-vinterkylan/aRKnlC!F9tlgGsHiQCcfsKkVZivKQ/
www.volontarbyran.org/om-oss
www.noaksark.org/vadkandu/volontar_berattelser.asp -
Jag antar att TS tycker det är dåligt att folk vill hjälpa till?
-
I mångt om mycket är det samma människor som tidigare volontärat i andra sammanhang och organisationer som ägnar tid som annars går åt till deras verksamhet som hjälper till där de behövs. Vi som volontärar är alla olika, vissa är pensionärer, andra är föräldralediga, vissa har heltidsjobb.
-
Och vart finns all hjälp med öppna campingar osv till infödda svenska hemlösa?
Eller första-jobbet-insatser för infödda svenskar?
På tv handlar det mesta om invandrare nu. Frågan är hur viktigt det är att ta hand om flyktingar o eu-migranter när vi inte ens kan ta hand om de våra. -
Jag antar att du vill hjälpa till på plats?flislis skrev 2015-10-20 10:14:50 följande:
Och vart finns all hjälp med öppna campingar osv till infödda svenska hemlösa?
Eller första-jobbet-insatser för infödda svenskar?
På tv handlar det mesta om invandrare nu. Frågan är hur viktigt det är att ta hand om flyktingar o eu-migranter när vi inte ens kan ta hand om de våra.
-
Vad du antar mkt. ;)Nerfherder skrev 2015-10-20 10:18:38 följande:
Jag antar att du vill hjälpa till på plats?
Nej det vill jag inte. Jag vill poängtera att samhället brister och att prioriteringar är skeva. Vi alltid haft hemlösa och folk som behöver hjälp. -
Så, vad gör du för att hjälpa till?flislis skrev 2015-10-20 10:47:55 följande:
Vad du antar mkt. ;)
Nej det vill jag inte. Jag vill poängtera att samhället brister och att prioriteringar är skeva. Vi alltid haft hemlösa och folk som behöver hjälp.
-
Välj att hjälpa dom själv då? Vad hjälper det någon att du klagar på vem andra väljer att hjälpa? Engagera dig och starta en rörelse och samla folk då?flislis skrev 2015-10-20 10:47:55 följande:
Vad du antar mkt. ;)
Nej det vill jag inte. Jag vill poängtera att samhället brister och att prioriteringar är skeva. Vi alltid haft hemlösa och folk som behöver hjälp.
-
Det är värt att notera är att en majoritet av uteliggare i Sverige har missbruksproblematik och samhället minskar sitt stöd till missbrukare som inte medverkar till att ta tag i sitt missbruk. Det tycker jag är en bra politik.flislis skrev 2015-10-20 10:47:55 följande:Vad du antar mkt. ;)
Nej det vill jag inte. Jag vill poängtera att samhället brister och att prioriteringar är skeva. Vi alltid haft hemlösa och folk som behöver hjälp. -
Och vad har man utfört innan den nya folkvandringen av icke flyktingar?riboflavin skrev 2015-10-20 09:43:38 följande:
I mångt om mycket är det samma människor som tidigare volontärat i andra sammanhang och organisationer som ägnar tid som annars går åt till deras verksamhet som hjälper till där de behövs. Vi som volontärar är alla olika, vissa är pensionärer, andra är föräldralediga, vissa har heltidsjobb.