• Alexi

Lösseländen, tips?

Dottern snart sju år har i höst fått löss för första gången. Var 3-4 veckor sen. Då körde vi med sånt där schampo två gånger på en vecka under hysteriskt gnäll och har försökt kamma. Men hon är så håröm så kamningen går rätt dåligt. Då hittade vi inte ett enda ägg eller så utan bara ett par löss. Hela familjen körde schampot då men vi hittade inget på någon annan.

Nu är det åter löss på dottern, hittade en levande igår och en i morse, men inget mer. Ska köra schampo igen då. Men är det samma löss som kommit tillbaka för att vi inte kammade tillräckligt? Schampot skulle ju döda allt?

Och hur gör folk med kamning på väldigt hårömma barn, det är ju en plåga för alla inblandade?

Och jag kammar på mig själv men hittar inget, men det känns som det kliar konstant av ren psykosomatik...

• Svar på tråden Lösseländen, tips?
  • AnnaZL

Olivolja dödar lössen genom att täppa till porerna de andas genom, utan något som är giftigt eller lössen blir resistenta mot. Kleta in hår och hela huvudet och sov med, tvätta ut på morgonen. Bonus: inpackning på samma gång!

Snagga barnet om det är hårömt och du vill kamma. Eller kör oljan igen när nästa kull kläcks (har inte koll på tidsramen).

• AnnaZL

Klargör: ämnet i schampot blir lössen lätt resistenta mot.

• Alexi

Sova med olja i håret känns så kladdigt att jag får rysningar...

Och snagga en sjuårig tjej? Vilken värld lever du i då som ser det som ett alternativ?

• AnnaZL
    Alexi skrev 2015-10-20 08:32:44 följande:

Sova med olja i håret känns så kladdigt att jag får rysningar...

Och snagga en sjuårig tjej? Vilken värld lever du i då som ser det som ett alternativ?

Jag känner inte dig, ditt barn, eller modet i de kretsar ni umgås i. Om du tycker frisyren är viktigare än lusfrihet och olja äckligare än gift så är det ju inga råd du behöver följa. Du bad om förslag på alternativ, behöver inte vara otrevlig, jag har inte tvingat dig att göra någonting.
  • cosinus

kamma med balsam i håret. Alltså låt ungen blöta håret, sätt i balsam och kamma sen. Först med vanlig kam såklart för att reda ut och sen med luskam.

Sen flätor hela perioden ni måste kamma så det trasslar minimalt.

När min son fick löss körde vi med Paranix, upprepade efter en vecka som det stod och vi såg inga löss efter första behandlingen men vi kammade hela familjen frenetiskt i 2 veckor för att vara på säkra sidan. Dock behandlade vi ingen som vi inte hittade löss på och de återkom inte.

• alexias mamma

Hej, vi e precis där nu. Gjorde första schamponeringen i fredags. Nu kammar jag varje dag men hittar inget, fast det klias konstant både i hennes och mitt hår. Någon sa till mig att man kunde dammsuga håret. Syrran provade, vet dock inte om det hjälpte men kanske värt att prova så slipper du kamma?

• cosinus
    alexias mamma skrev 2015-10-20 09:38:22 följande:

Hej, vi e precis där nu. Gjorde första schamponeringen i fredags. Nu kammar jag varje dag men hittar inget, fast det klias konstant både i hennes och mitt hår. Någon sa till mig att man kunde dammsuga håret. Syrran provade, vet dock inte om det hjälpte men kanske värt att prova så slipper du kamma?

Fast det kan ju aldrig gå att lita på att dammsugaren tog allt så kamma måste man ändå.

Om man däremot har så mycket löss att det bara ramlar ur håret kanske dammsugaren kan ta en del och underlätta men att kamma kommer man aldrig ifrån.

Det är såna som får det att gå runt, runt, runt i klasser och på dagis.
  • Magdalena03

Tvätta med balsam, kamma och fläta.
    Om ni gör så här regelbundet (2-3 gångr per vecka) kommer det inte vara så svårt att kamma och ni kommer inte få fler löss.

• Alexi

Tack för tips! Fläta går tyvärr inte, hon har bara axellångt hår så det är för kort för att fläta.

Men kan man ha i balsam för att kamma och sen köra lusschampot?

• cosinus
    Alexi skrev 2015-10-20 10:07:33 följande:

Tack för tips! Fläta går tyvärr inte, hon har bara axellångt hår så det är för kort för att fläta.

Men kan man ha i balsam för att kamma och sen köra lusschampot?

Du kan ju alltid kamma först med balsam och så skölja ur det innan lusschampot.

Axellångt hår kanske inte når att fläta en fläta av men 2 inbakade brukar gå, om man inte fixar det så två pippilotter som man sen i sin tur flätar (eller nödfall sätter flera snodda på i flera höjder så tjorvar det också mindre)
  • Butterscotch

Vissa lusmedel dödar både löss och ägg, men de flesta dödar bara lössen. Men om man behandlar med en veckas mellanrum ska det vara ok ändå, lössen är inte könsmogna direkt de kläckts så de hinner inte lägga nya ägg. 

De flesta lusmedel som säljs idag blir lössen inte resistenta mot, eftersom de fungerar annorlunda än tidigare sorter. De som säljs mest idag kväver lössen med hjälp av oljor. 

Balsamspray funkar bra på min dotter, apropå att det kan vara svårt att kamma. 

• Myling

De flesta lössen är extremt små, man måste ha starkt ljus och vara oerhört noggrann när man kammar för att se dem. Och schampo är väl bra men tar sällan alla löss. Kör schampo med 10 dagar emellan och kamma varje dag så löser det sig! Om hon är håröm får man hålla emot och ta väldigt väldigt få hårstrån per drag. Använd hårsnoddar för att hålla reda på vad som redan blivit taget. De flesta löss sitter närmast hårbotten så klart. Kring öronen är favoriter.

• Alexi

Är det kamningen som ska få bort dem mer än schampot alltså? Dvs kan man bli av med löss med enbart kamning men inte enbart schampo?

• anti löss

Då mina tjejer fått löss schampoonerar jag deras hår med Linicin (ska sitta i en kvart och sen sköljas ur) sen i med vanligt balsam så håret blir mjukt och sen kamma först med vanlig kam och sen med luskam. Vi har haft två gånger med två års mellanrum. Gjorde ingen andra behandling och inte luskamning varje dag, dock kollar jag tjejernas hår minst en gång i veckan bara för att.....
    löss trivs bäst i nacken och bakom öronen, så jag kollar där och mitt uppe på huvudet.
    Går det lus-larm i skolan blir det uppsatt hår och anti-lus-spray.

Då vi haft löss har jag tvättat alla sängkläder och mössor och kokat kammar och borstar. Överdrivet säger vissa men vi fick som sagt inte tillbaka lössen utan en behandling/städning har räckt varje gång.

Svar på tråden Lösseländen, tips?