• cosinus

Lösseländen, tips?

kamma med balsam i håret. Alltså låt ungen blöta håret, sätt i balsam och kamma sen. Först med vanlig kam såklart för att reda ut och sen med luskam.

Sen flätor hela perioden ni måste kamma så det trasslar minimalt.

När min son fick löss körde vi med Paranix, upprepade efter en vecka som det stod och vi såg inga löss efter första behandlingen men vi kammade hela familjen frenetiskt i 2 veckor för att vara på säkra sidan. Dock behandlade vi ingen som vi inte hittade löss på och de återkom inte.

• cosinus
    alexias mamma skrev 2015-10-20 09:38:22 följande:

Hej, vi e precis där nu. Gjorde första schamponeringen i fredags. Nu kammar jag varje dag men hittar inget, fast det klias konstant både i hennes och mitt hår. Någon sa till mig att man kunde dammsuga håret. Syrran provade, vet dock inte om det hjälpte men kanske värt att prova så slipper du kamma?

Fast det kan ju aldrig gå att lita på att dammsugaren tog allt så kamma måste man ändå.

Om man däremot har så mycket löss att det bara ramlar ur håret kanske dammsugaren kan ta en del och underlätta men att kamma kommer man aldrig ifrån.

Det är såna som får det att gå runt, runt, runt i klasser och på dagis.
  • cosinus
    Alexi skrev 2015-10-20 10:07:33 följande:

Tack för tips! Fläta går tyvärr inte, hon har bara axellångt hår så det är för kort för att fläta.

Men kan man ha i balsam för att kamma och sen köra lusschampot?

Du kan ju alltid kamma först med balsam och så skölja ur det innan lusschampot.

Axellångt hår kanske inte når att fläta en fläta av men 2 inbakade brukar gå, om man inte fixar det så två pippilotter som man sen i sin tur flätar (eller nödfall sätter flera snodda på i flera höjder så tjorvar det också mindre)
Svar på tråden Lösseländen, tips?