• celavie1

    Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

    Hej
    Efter en relativt snabb fertilitetsutredning (beror väl på vår ålder) är vi nu uppsatta på väntelistan för IVF. Nästa möte är i dec och då ska vi påbörja behandlingen. Känns skönt, läskigt, jobbigt osv. Inombords är det ett enda kaos om jag ska vara ärlig. Jag har ännu inte orkat berätta om detta för mina närmaste eftersom jag inte hunnit landa i det hela ännu på något vis.
    Jag skulle vilja komma i kontakt med er i samma situation. Vore så skönt att utbyta tankar, erfarenhet och peppa varandra.

    Önskar er en skön söndag. Här lyser solen Glad

  • Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016
  • MariaC

    Hej!

    Jag och min sambo ska påbörja IVF i februari.

    Vi har gjort en lite annorlunda resa än vad ni andra gjort. Vi påbörjade vår utredning I april och min sambos spermaprover visade att det inte fanns några spermier alls i sädesvätskan! Han fick lämna ett nytt och även där var det 0 spermier.

    Min sambo fick ta en massa prover för att de skulle se om det var något hinder i sädesledaren eller om det var så att det inte producerades spermier över huvudtaget.

    Sedan flera månader tillbaka har vi kastats mellan hopp och förtvivlan. Kan min sambo ens bli biologisk pappa? Måste vi använda donerade spermier? Måste vi adoptera? Har min sambo nån kromosomförändring som gör att han inte har nån produktion? Kommer vi aldrig få gemensamma barn? Hundratusen miljoner frågor...

    För oss har det alltså inte ens varit självklart att kunna genomgå IVF. Sedan i våras har vi gått i detta helvete och inte vetat något.

    Kromosomanalysen var normal för min sambo men hans FSH värde var väldigt högt. Det låg i gråzonen så det kunde betyda att det inte fanns någon produktion men det kunde också betyda minskad produktion.

    Tillslut gav vi upp landstinget och dess långa väntetider. Vi var också väldigt trötta på deras svårigheter att svara på våra frågor. Vi kontaktade istället Carlanderska, de är bland de bästa i europa på manlig infertilitet. Där jobbar också en läkare som, än så länge, är den enda i Sverige som genomför Mikro-tese.

    Förra onsdagen fick min sambo genomgå en biopsi i testikeln. Pga FSH värdet samt att testiklarna var mindre än normalt så var läkaren tveksam till om de skulle hitta något. Biopsin var på morgonen och sen behövde labbet hela dagen på sig för att undersöka vävnaderna.

    Kl. 16.50 ringde läkaren och de hade hittat spermier I testikeln! !!!!!!!!!!!! =)

    Vilken glädje efter alla dessa månader. Vi kan göra IVF och min sambo har chansen att bli biologisk pappa!!!

    På min sambo måste man alltså plocka ut spermier från testikeln innan IVF då de inte följer med ut i sädesvätskan. Spermierna var få och långsamma så därför kommer vi inte göra vanlig biopsi utan Mikro-tese. Då öppnar läkaren upp testikeln och undersöker med mikroskop och kan då välja ut de absolut bästa spermierna och plocka ut dem. Då ökar våra chanser mycket. Samma dag plockar de mina ägg och sammanför dessa då spermierna helst ska vara helt färska. Sedan blir det ICSI.

    Efter biopsin förra veckan så måste min sambo vila 2 månader så därför behöver vi vänta med IVF. Vi ska också flytta i slutet på december så därför blir det IVF för oss i februari.

    Vi har berättat för familj, alla våra vänner samt för våra kollegor och chefer. Det kändes nödvändigt för oss då vi mått så dåligt och behövt mycket stöttning etc. Hade aldrig stått ut på jobbet om inte min chef och närmsta kollega vetat om detta tex.

    Kan säga att alla vi berättat för känner någon som genomgått IVF. Det är verkligen inte så ovanligt som man kan tro!

    Jag och min sambo har kommit varandra extremt nära under den här tiden...

    Det blev ett långt inlägg, hoppas ni orkade läsa =) Ska bli roligt att följas åt på resan =)

  • pandoraDiem
    MariaC skrev 2015-11-05 21:48:44 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo ska påbörja IVF i februari.

    Vi har gjort en lite annorlunda resa än vad ni andra gjort. Vi påbörjade vår utredning I april och min sambos spermaprover visade att det inte fanns några spermier alls i sädesvätskan! Han fick lämna ett nytt och även där var det 0 spermier.

    Min sambo fick ta en massa prover för att de skulle se om det var något hinder i sädesledaren eller om det var så att det inte producerades spermier över huvudtaget.

    Sedan flera månader tillbaka har vi kastats mellan hopp och förtvivlan. Kan min sambo ens bli biologisk pappa? Måste vi använda donerade spermier? Måste vi adoptera? Har min sambo nån kromosomförändring som gör att han inte har nån produktion? Kommer vi aldrig få gemensamma barn? Hundratusen miljoner frågor...

    För oss har det alltså inte ens varit självklart att kunna genomgå IVF. Sedan i våras har vi gått i detta helvete och inte vetat något.

    Kromosomanalysen var normal för min sambo men hans FSH värde var väldigt högt. Det låg i gråzonen så det kunde betyda att det inte fanns någon produktion men det kunde också betyda minskad produktion.

    Tillslut gav vi upp landstinget och dess långa väntetider. Vi var också väldigt trötta på deras svårigheter att svara på våra frågor. Vi kontaktade istället Carlanderska, de är bland de bästa i europa på manlig infertilitet. Där jobbar också en läkare som, än så länge, är den enda i Sverige som genomför Mikro-tese.

    Förra onsdagen fick min sambo genomgå en biopsi i testikeln. Pga FSH värdet samt att testiklarna var mindre än normalt så var läkaren tveksam till om de skulle hitta något. Biopsin var på morgonen och sen behövde labbet hela dagen på sig för att undersöka vävnaderna.

    Kl. 16.50 ringde läkaren och de hade hittat spermier I testikeln! !!!!!!!!!!!! =)

    Vilken glädje efter alla dessa månader. Vi kan göra IVF och min sambo har chansen att bli biologisk pappa!!!

    På min sambo måste man alltså plocka ut spermier från testikeln innan IVF då de inte följer med ut i sädesvätskan. Spermierna var få och långsamma så därför kommer vi inte göra vanlig biopsi utan Mikro-tese. Då öppnar läkaren upp testikeln och undersöker med mikroskop och kan då välja ut de absolut bästa spermierna och plocka ut dem. Då ökar våra chanser mycket. Samma dag plockar de mina ägg och sammanför dessa då spermierna helst ska vara helt färska. Sedan blir det ICSI.

    Efter biopsin förra veckan så måste min sambo vila 2 månader så därför behöver vi vänta med IVF. Vi ska också flytta i slutet på december så därför blir det IVF för oss i februari.

    Vi har berättat för familj, alla våra vänner samt för våra kollegor och chefer. Det kändes nödvändigt för oss då vi mått så dåligt och behövt mycket stöttning etc. Hade aldrig stått ut på jobbet om inte min chef och närmsta kollega vetat om detta tex.

    Kan säga att alla vi berättat för känner någon som genomgått IVF. Det är verkligen inte så ovanligt som man kan tro!

    Jag och min sambo har kommit varandra extremt nära under den här tiden...

    Det blev ett långt inlägg, hoppas ni orkade läsa =) Ska bli roligt att följas åt på resan =)


    Först och främst en massa grattis till det härliga beskedet! Jag blev nästan tårögd när jag läste din historia.

    Hos oss är problemet både hos mig och sambon, vissa av hans spermier har lite avvikande form och jag har förlorat en äggledare efter utomkveds. Så vi fortsätter att försöka själva under väntetiden men är båda rätt inställda på ivf nästa år.

    Jag har inte berättat för så många än, berättade för en av mina chefer för någon vecka sedan. Visade sig att hon också hade genomgått ivf, så visst är det vanligare än det verkar. Ska berätta för min syster ikväll, ska bli så skönt att få dela med sig till någon nära :) Önskar jag hade ditt mod att våga berätta för lite fler i min närhet, men jag tar ett steg i taget :)

    Så vackert att du och din sambo kommit varandra närmre. Detsamma gäller mig och min sambo och det är något jag brukar trösta mig med när jag känner mig nere, det har trots allt kommit något bra utav allt elände :)

    Ska bli spännande att följa din resa!
  • Popetot

    Hej!

    Fick tips av MariaC att ansluta mig här (tack!) Vi har försökt bli gravida i 2 år o 8 månader.

    I spermieproven vi lämnade i våras hittades inga spermier. Det gjordes ultraljud på min man som visade på eventuella cellförändringar. 22 september gjordes en testikelbiopsi på min man. Där hittade man ett gäng simmare i ena testikeln som nu är infrusna. Tydligen har han så få att det är anledningen att vi inte kan bli gravida själva. Man kunde också konstatera att där inte var några cellförändringar. Det var en oerhörd lättnad.Vi är nu satta i kö för ivf sedan 21 oktober. Bör bli kallade till inledande samtal inom 3 månader. Skönt att pratade andra i samma sits även om jag önskar att ingen av er behövde genomgå detta.

  • pandoraDiem

    Välkommen hit! Håller med dig, skönt att hittat andra i samma sits att dela tankar med men önskar såklart att ingen av oss hade behövt genomgå detta. Men så är väl livet, men tänk när vi nu varit här "nere" hur fantastiskt det kommer vara där "uppe" :)

    Trevlig helg på er alla!

  • celavie1
    pandoraDiem skrev 2015-11-01 19:47:33 följande:

    Härligt att ni sätter igång snart :) Känner igen mig i det där med att det är skönt att få testa något nytt och att det äntligen händer något. Jag tyckte också det var skönt att få lite kvalificerade svar, innan hade jag mer eller mindre undermedvetet diagnostiserat mig själv med både det ena och det andra.

    Jag väntar svar på en vanlig cellprovtagning från livmodertappen, en sån där som man brukar få kallelse till. Man behöver iaf i mitt landsting ha gjort ett sådan de senaste åren som inte visar på några förändringar för att ens få ställa sig i kö till ivf. Av lite olika anledningar så hade jag inte lämnat ett sådant så fick göra det under utredningen. Tydligen så tar det just nu väldigt lång tid att få svar, de sa upp till 10 veckor.

    Känns riktigt skönt att följa någon som också är på väg att sätta igång med ivf (även om du är lite före). Det är ju inte direkt världens lättaste ämne att prata om samtidigt som det är så många tankar som snurrar runt där inne. Även fast jag såklart inte ville att det skulle ta så här lång tid att bli gravid så är det ändå skönt att jag klarat mig igenom en massa försök på egen hand, vill tro att jag har blivit starkare av det och att det kommer hjälpa under behandlingen.


    Hej
    Vad jobbigt och vänta på provsvar men det är ju samtidigt bra att du vet varför svar dröjer så du slipper oroa dig i onödan. Det ska nog gå bra. Igår var jag och sambon på gruppinformationen. Det var vi och ett par andra par i samma situation. Tyvärr upplevde jag att informationen lades fram på ett väldigt virrigt och negativt sätt. Hon tryckte väldigt mycket på statistik och att vi skulle vara medvetna om riskerna för misslyckande längs vägen. Jag förstår att man måste informera ut så att man inte bygger upp orimliga förväntningar men jag föredrar att se det som att glaset är halvfullt istället för halvtomt. När vi åkte hem kände vi oss lite nere men idag har vi bestämt oss för att bortse ifrån det och göra vårt bästa av situationen. Något annat finns ju inte!
    I nästa vecka ska vi ta ett sista prov för att se att vi inte bär på några sjukdomar sedan är det bara att planera in ett datum för start. 
    Igår kväll berättade jag för min mamma om den väntade behandlingen. Fick ladda ett tag innan men efteråt kändes det så befriande. I nästa vecka ska jag prata med min chef. Jag tror det är viktigt så att man kan få förståelse och stöd när behandlingen väl startar. 
    Känns bra och äntligen öppna upp lite kring detta ämne som tryckt ned oss under så lång tid. Vi förtjänar lite medgång nu, ellerhur Glad
  • celavie1
    hope88 skrev 2015-11-05 12:39:32 följande:

    Hej,

    Vi är också i startgroparna inför vårt första IVF försök. Jag och maken har försökt få barn i flertalet år. Förstår er exakt när ni säger att det är så jobbigt, man tycker att alla andra lyckas och undrar när det är ens egen tur.. Mensen kommer gång på gång och aldrig ett plus på stickan.. Det är tufft för båda parter! Vi har berättat för närmsta vännerna och våra föräldrar. 

    Fertilitetsutredningen visade att makens spermier är för slöa för att orka befrukta ägget på egen hand så därför är IVF enda möjligheten för oss nu. Vi ha stått i kö för landstings i nästan 1 år och går var vi på vårt första möte. Tanken är att vi sätter igång vid nästa mens som sker i slutet av november. Om den inte blir lite sen för då krockar det med klinikens julledigheter så i så fall blir det mensen i december och äggplock m.m sker i januari 2016.

    Vi är såklart förhoppningsfulla men det skiftar i rädsla och förtvivlan. Inget är ju någonsin en garant, men vi hoppas så att det ska gå med detta. Man får ta en dag i taget helt enkelt.

    Kul att följas åt <3

    Håller tummarna för er alla!! Nu är det vår tur tycker jag :)

    Kram på er!


    Hej och välkommen in i gemenskapen! Ja det börjar gå upp för mig nu att vi inte är ensamma i detta. Känns som en tröst även om man inte önskar någon annan att vara i denna situation. Vi får stötta varandra i medgång och i ev motgång helt enkelt. Nu ska vi ta varje dag som den kommer och ställa in kompassen i riktning mot graviditet. Då gör det inget om man ibland går vilse, bara ta upp kompassen igen och kämpa vidare.

    Kram!
  • celavie1
    Agnes81 skrev 2015-11-05 21:17:15 följande:

    Hej, jag skulle precis börja med min hormonbehandling och upptäckte å efter tre år att jag blivit gravid på egen hand (!).
    Har hela kylen och skåpet fullt av gonal-f, synarela, ovitrelle och allt vad medicinerna heter. Det är ett packe för ca 2000:- som jag gärna ger bort till bättre behövande. Känns så synd att lämna tillbaka allt till apoteket.

    Finns intresse av preparaten? Hör gärna av dig.
    /A.


    Men grattis vad härligt!! Ja ibland bjuder livet på överraskningar. Vi får höra av oss om vi behöver ditt lager Glad
  • celavie1
    MariaC skrev 2015-11-05 21:48:44 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo ska påbörja IVF i februari.

    Vi har gjort en lite annorlunda resa än vad ni andra gjort. Vi påbörjade vår utredning I april och min sambos spermaprover visade att det inte fanns några spermier alls i sädesvätskan! Han fick lämna ett nytt och även där var det 0 spermier.

    Min sambo fick ta en massa prover för att de skulle se om det var något hinder i sädesledaren eller om det var så att det inte producerades spermier över huvudtaget.

    Sedan flera månader tillbaka har vi kastats mellan hopp och förtvivlan. Kan min sambo ens bli biologisk pappa? Måste vi använda donerade spermier? Måste vi adoptera? Har min sambo nån kromosomförändring som gör att han inte har nån produktion? Kommer vi aldrig få gemensamma barn? Hundratusen miljoner frågor...

    För oss har det alltså inte ens varit självklart att kunna genomgå IVF. Sedan i våras har vi gått i detta helvete och inte vetat något.

    Kromosomanalysen var normal för min sambo men hans FSH värde var väldigt högt. Det låg i gråzonen så det kunde betyda att det inte fanns någon produktion men det kunde också betyda minskad produktion.

    Tillslut gav vi upp landstinget och dess långa väntetider. Vi var också väldigt trötta på deras svårigheter att svara på våra frågor. Vi kontaktade istället Carlanderska, de är bland de bästa i europa på manlig infertilitet. Där jobbar också en läkare som, än så länge, är den enda i Sverige som genomför Mikro-tese.

    Förra onsdagen fick min sambo genomgå en biopsi i testikeln. Pga FSH värdet samt att testiklarna var mindre än normalt så var läkaren tveksam till om de skulle hitta något. Biopsin var på morgonen och sen behövde labbet hela dagen på sig för att undersöka vävnaderna.

    Kl. 16.50 ringde läkaren och de hade hittat spermier I testikeln! !!!!!!!!!!!! =)

    Vilken glädje efter alla dessa månader. Vi kan göra IVF och min sambo har chansen att bli biologisk pappa!!!

    På min sambo måste man alltså plocka ut spermier från testikeln innan IVF då de inte följer med ut i sädesvätskan. Spermierna var få och långsamma så därför kommer vi inte göra vanlig biopsi utan Mikro-tese. Då öppnar läkaren upp testikeln och undersöker med mikroskop och kan då välja ut de absolut bästa spermierna och plocka ut dem. Då ökar våra chanser mycket. Samma dag plockar de mina ägg och sammanför dessa då spermierna helst ska vara helt färska. Sedan blir det ICSI.

    Efter biopsin förra veckan så måste min sambo vila 2 månader så därför behöver vi vänta med IVF. Vi ska också flytta i slutet på december så därför blir det IVF för oss i februari.

    Vi har berättat för familj, alla våra vänner samt för våra kollegor och chefer. Det kändes nödvändigt för oss då vi mått så dåligt och behövt mycket stöttning etc. Hade aldrig stått ut på jobbet om inte min chef och närmsta kollega vetat om detta tex.

    Kan säga att alla vi berättat för känner någon som genomgått IVF. Det är verkligen inte så ovanligt som man kan tro!

    Jag och min sambo har kommit varandra extremt nära under den här tiden...

    Det blev ett långt inlägg, hoppas ni orkade läsa =) Ska bli roligt att följas åt på resan =)


    Hej kära du! Blev så rörd när jag läste ditt inlägg. Vilken jobbig resa ni gjort men vad härligt att få ett så positivt besked tillslut! Nu är det bara att kämpa vidare. Vi finns här och stöttar er så gott vi bara kan. Vad skönt ändå att det finns så mycket hjälp och få. Jag skickar alla styrkekramar jag har!
  • celavie1
    Popetot skrev 2015-11-06 14:41:22 följande:

    Hej!

    Fick tips av MariaC att ansluta mig här (tack!) Vi har försökt bli gravida i 2 år o 8 månader.

    I spermieproven vi lämnade i våras hittades inga spermier. Det gjordes ultraljud på min man som visade på eventuella cellförändringar. 22 september gjordes en testikelbiopsi på min man. Där hittade man ett gäng simmare i ena testikeln som nu är infrusna. Tydligen har han så få att det är anledningen att vi inte kan bli gravida själva. Man kunde också konstatera att där inte var några cellförändringar. Det var en oerhörd lättnad.Vi är nu satta i kö för ivf sedan 21 oktober. Bör bli kallade till inledande samtal inom 3 månader. Skönt att pratade andra i samma sits även om jag önskar att ingen av er behövde genomgå detta.


    Välkommen till vår lilla tråd fylld av vedermödor men även glädje och förväntan. Livet är ju så, fyllt av nya turer som man bara kan följa med på och försöka göra det bästa av. Alla vi här har en sak gemensamt:
    Vi är framtida föräldrar Glad Så vill jag se det, så det så!
  • Popetot

    Klart vi ska bli föräldrar :) De flesta i vår omgivning känner till våra problem. De första gångerna jag berättade var det tufft och tårarna strömmade. Min syster fick berätta för min föräldrar för jag tyckte det var så jobbigt. Men ju längre tiden går desto lättare är det att bara vara öppen med det. Då vi dessutom är nygifta hindrar det folk från klumpiga kommentarer kring när vi ska skaffa barn. (Skaffa barn? Vilket jäkla uttryck egentligen) Så trots att det är tufft så rekommenderar jag er att vara öppna med det. Någon gång har jag varit ganska tuff mot folk. En person som då var en ganska ny bekant kläckte ur sig om huruvida min man inte ville ha barn eftersom vi inte hade några. Jag tittade honom då rakt i ögonen och sa. Nej, vi har inte barn för att vi inte kan! Sen var det tyst från honom. Vid denna tidpunkt hade vi dessutom precis fått besked att man inte hittat spermier (innan biopsin). Tror han lärde sig en läxa där om var man egentligen frågar folk.

    Det ska bli kul att följa er alla och se vem som först får plus :)

Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016