• pärlsnäcka

    En tråd för oss med Utomkvedshavandeskap

    Hej allihopa! Låt skrivandet flöda men håll er kortfattade Gärna utan förkortningar så att vi alla nybörjare hänger med

    Den 8 okt 2015 åkte jag in med akut smärta ovetandes om att jag var gravid i v 6. Höger äggledare togs bort och vi fick rådet att vänta 2 mån med oskyddat sex.

    Med en äggledare kvar, rikligt med ägg och pigga spermier ser vi ljust på framtiden och längtar till en bebis Tidigast försök i December 2015 igen. Vid nästa graviditet bör man tidigt redan i v 5 ungefär göra ultraljud... Ställ gärna frågor om min historia och till varandra!

    ???

    Hur länge väntade ni med att försöka igen och Hur gick det? Blev det utomkvedshavandeskap även på andra äggledaren? (Fryser man då äggen?)

  • Svar på tråden En tråd för oss med Utomkvedshavandeskap
  • pärlsnäcka
    Norrlänning86 skrev 2015-10-29 06:29:20 följande:

    Tack tack :)

    Nä innan jag fick ett utomkveds så hade jag nog inte hört talas om det och visste ingen som blivit drabbad. Och efter operationen var de rätt snabba på att viljaskicka hem mig och jag fick inte ens veta att det finns kuratorer på gyn som man kan få prata med, så kände mig rätt utelämnad. :(

    Ja det kändes skönt att veta att jag kan bli gravid igen. Men när jag gjorde ultraljudet i vecka 6 så kunde man inte se nått utan de vill att man väntar till v7.. Så var nervös när hon inte såg något men hon var inte alls orolig då hon inte såg nått konstigt på äggledaren och inte hade ont alls. Pratade med läkaren som gjorde ultraljudet och frågade om jag inför varje graviditet måste göra tidigt ultraljud för att se att den sitter rätt och hon sa att det måste man. aldrig kommersande få slappna av förren ultraljud är gjort :p

    Ägglossning har jag haft varje månad sedan utomkveds. Använder NC och tempar varje dag. :) så är skönt att min vänstra äggledare plockar upp ägg varje månad :) Jadå jag kan skriva här och uppdatera :) lycka till allihopa!


    Då kan jag meddela att här på Sahlgrenska mitt i Göteborg får man inte heller så värst bra med information. Läkaren tog sig knappt tid till att prata om själva operationen och nyvaken som man är så är det svårt att komma på frågor att ställa till en stressad läkare som inte har tid att sätta sig ned. Någon kurator blev jag heller inte informerad om. Så dåligt!

    Jag tänkte på det här med tidigt ultraljud. Om man har svårt att se något mellan veckorna 5-7, då finns ju risken att man upptäcker ett utomkved själv vid smärta. Synd att man kanske får gå igenom det igen. Fast då lär jag åka in direkt och inte vänta 27 min på att 1177 ska svara eller vänta på alvedon som inte hjälpte...
  • pandoraDiem
    pärlsnäcka skrev 2015-10-28 08:58:30 följande:
    Intressant läsning, jag hade ingen större aning om dessa utredningar och hur en provrörsbefruktning gick till. Det känns som att för vissa kan hjälpen gå fort men för andra går det bara inte och slutar med adoption.

    Hur såg dina närmsta veckor ut efter operationen? När kom mensen m.m? Samlag? Äl-test? Träning??

    Bara 2,5 v för mig har gått.

    När ska ni påbörja ivf? Lång väntetid?

    Jättebra att ni accepterar läget :) tror att det är viktigt att ni har en så normal vardag som möjligt. Du verkar stark nu! Kommer gå jättebra sen. Tror på en fin bebis :) så fort ivf är klar och en graviditet börjar ta form springer de 9 månaderna iväg. Tänk så .. passa på och njut med sambon, sömnen och allt annat som påverkas av ett barn :)
    Hade själv ingen koll på utredningar och ivf och massa annat när vi satte igång att försöka :) Det viktiga för mig och sambon är att få barn, inte hur, så vi är öppna inför adoption också om det inte vill sig med ivf.

    Blödde ut slemhinnan efter operationen, typ som vanlig mens. Sen tog det 1 månad innan nästa mens. Hade inte sex alls den perioden, var inte så pepp på det. Hade träningsuppehåll 1 månad på lärkarens beordran, blev en massa promenader under den tiden :) Hade väl mest ont första veckan sen var det inte så farligt. Kroppen läker förvånansvärt snabbt. Hur känns det för dig?

    Är en del köer till ivf, så vi räknar med att det blir nästa år, tidig vår kanske. Just nu tar vi det hela med lite ro, antar att det kommer bli mer känslor när det väl sätter igång.
  • pärlsnäcka
    pandoraDiem skrev 2015-10-29 10:38:25 följande:

    Hade själv ingen koll på utredningar och ivf och massa annat när vi satte igång att försöka :) Det viktiga för mig och sambon är att få barn, inte hur, så vi är öppna inför adoption också om det inte vill sig med ivf.

    Blödde ut slemhinnan efter operationen, typ som vanlig mens. Sen tog det 1 månad innan nästa mens. Hade inte sex alls den perioden, var inte så pepp på det. Hade träningsuppehåll 1 månad på lärkarens beordran, blev en massa promenader under den tiden :) Hade väl mest ont första veckan sen var det inte så farligt. Kroppen läker förvånansvärt snabbt. Hur känns det för dig?

    Är en del köer till ivf, så vi räknar med att det blir nästa år, tidig vår kanske. Just nu tar vi det hela med lite ro, antar att det kommer bli mer känslor när det väl sätter igång.


    Åh vilken positiv inställning och energi!

    Jag blödde också efter op och de flesta verkar få sin mens efter 1 månad så jag hoppas det går den vägen för mig med ;) Jag mår bra! Haft en del långvarig huvudvärk som kommer var och varannan dag. Tab hjälper inte. Hoppas det försvinner. Samlag har vi inte haft dessa 3 veckor men börjar bli riktigt sugna båda två så det tar nog inte lång tid... Har du fått rådet att vänta 4 v så gör vi det med. 1 vecka hit eller dit går fort :)

    Det har varit så mycket fokus på mig här hemma och sambon är väl inte jätte insatt i det hela så det är svårt att få honom intresserad av vad som komma skall. Känns som att det skulle vara klokt av mig att lära känna min kropp och sedan vänta på att sambon säger något om att försöka på nytt. Vi är ju två om det ;)
  • Norrlänning86
    pärlsnäcka skrev 2015-10-29 08:42:53 följande:
    Då kan jag meddela att här på Sahlgrenska mitt i Göteborg får man inte heller så värst bra med information. Läkaren tog sig knappt tid till att prata om själva operationen och nyvaken som man är så är det svårt att komma på frågor att ställa till en stressad läkare som inte har tid att sätta sig ned. Någon kurator blev jag heller inte informerad om. Så dåligt!

    Jag tänkte på det här med tidigt ultraljud. Om man har svårt att se något mellan veckorna 5-7, då finns ju risken att man upptäcker ett utomkved själv vid smärta. Synd att man kanske får gå igenom det igen. Fast då lär jag åka in direkt och inte vänta 27 min på att 1177 ska svara eller vänta på alvedon som inte hjälpte...
    äsch hade svarat men blev inte skickat :(
    Men jag opererade mig också på Sahlgrenska, bor också i Göteborg.
    Efter läkaren hade pratat med mig så fick jag lunch och sen ville de typ skicka hem mig direkt, kändes som de hade bråttom att bli av med mig fast det inte var fullbelagt på avdelningen. Fick knappt nån information och som sagt ingen information om att man kunde få tala med en kurator.

    Efter jag fick mitt missfall så skulle jag ringa och avboka den nya ultraljudstiden och det slutade med att hon frågade om jag behövde någon att prata med och jag berättade då att jag inte ens visste om att det finns för jag blev ju inte ens erbjuden det efter operationen och det tyckte hon var dumt för dom SKA informera om detta och hon tyckte att man ska göra ett klagomål på avdelningens hemsida så det kommer fram. Men läkaren jag fick träffa vid andra graviditeten var helt underbar så jag hoppas hon är kvar i Gamlestaden den dagen jag plussar :) Sen jaa veckorna mellan 5-7 så brukar man inte kunna se nått hjärta picka, så man får väl gå och gruva sig i 2-3 veckor efter att man har plussat tills man vet att graviditeten sitter rätt.
  • fastfrusen

    Vad bra med en ny sån här tråd :)

    Jag fick reda på att jag var gravid mitt i en cykel då jag trodde jag hade äl, men det visade sig att jag var "Gravid 3+". Hade då bruna flytningar dagligen och ibland färskt blod. En kväll när jag var hemma själv fick jag fruktansvärt ont i magen och blev yr och kräktes. Åkte in och på VUL såg man inget förutom en misstänkt "äggblåsa" på vänster äggstock. Blev inlagd för observation och när hcg var 19,000 blev det akut operation. Tog bort vänstra äggledaren och man fick skrapa på vänster äggstock för det satt fast graviditetsvävnad där också..

    Fick en blödning 1v efter, och mens ca 6 v efter operationen, och nu har NC satt ut att jag hade äl i söndags, dock senare än vad jag brukar ha i mina "normala" cykler. 

    I november var det ett år sedan vi påbörjade bebisverkstaden. Man blev ju ganska besviken när man äntligen blir gravid och det sitter på helt fel ställe, och man förlorar en äggledare och får minskad fertilitet på köpet...

    Nu måste man väl försöka i 12 månader till innan man kan be om hjälp?

  • pandoraDiem
    fastfrusen skrev 2015-10-29 18:52:37 följande:

    Vad bra med en ny sån här tråd :)

    Jag fick reda på att jag var gravid mitt i en cykel då jag trodde jag hade äl, men det visade sig att jag var "Gravid 3+". Hade då bruna flytningar dagligen och ibland färskt blod. En kväll när jag var hemma själv fick jag fruktansvärt ont i magen och blev yr och kräktes. Åkte in och på VUL såg man inget förutom en misstänkt "äggblåsa" på vänster äggstock. Blev inlagd för observation och när hcg var 19,000 blev det akut operation. Tog bort vänstra äggledaren och man fick skrapa på vänster äggstock för det satt fast graviditetsvävnad där också..

    Fick en blödning 1v efter, och mens ca 6 v efter operationen, och nu har NC satt ut att jag hade äl i söndags, dock senare än vad jag brukar ha i mina "normala" cykler. 

    I november var det ett år sedan vi påbörjade bebisverkstaden. Man blev ju ganska besviken när man äntligen blir gravid och det sitter på helt fel ställe, och man förlorar en äggledare och får minskad fertilitet på köpet...

    Nu måste man väl försöka i 12 månader till innan man kan be om hjälp?


    Ja visst suger det när man äntligen lyckas bara för att inte ha lyckats egentligen. Men jag tror vi alla kommer lyckas förr eller senare. Kan trösta dig med att jag inte behövde vänta ett år efter x:et för att starta utredning. Vi väntade tills det gått ett år sen vi började och det var okej. Hoppas det är så för sig också :)
  • pärlsnäcka
    Norrlänning86 skrev 2015-10-29 12:55:20 följande:

    äsch hade svarat men blev inte skickat :(

    Men jag opererade mig också på Sahlgrenska, bor också i Göteborg.

    Efter läkaren hade pratat med mig så fick jag lunch och sen ville de typ skicka hem mig direkt, kändes som de hade bråttom att bli av med mig fast det inte var fullbelagt på avdelningen. Fick knappt nån information och som sagt ingen information om att man kunde få tala med en kurator.

    Efter jag fick mitt missfall så skulle jag ringa och avboka den nya ultraljudstiden och det slutade med att hon frågade om jag behövde någon att prata med och jag berättade då att jag inte ens visste om att det finns för jag blev ju inte ens erbjuden det efter operationen och det tyckte hon var dumt för dom SKA informera om detta och hon tyckte att man ska göra ett klagomål på avdelningens hemsida så det kommer fram. Men läkaren jag fick träffa vid andra graviditeten var helt underbar så jag hoppas hon är kvar i Gamlestaden den dagen jag plussar :) Sen jaa veckorna mellan 5-7 så brukar man inte kunna se nått hjärta picka, så man får väl gå och gruva sig i 2-3 veckor efter att man har plussat tills man vet att graviditeten sitter rätt.


    Hahaha :D Håller med! De här sidorna behöver verkligen anpassas efter smartphones.....

    Jaha du bor också här! Tog för givet att du är i norrland! Hur mår du nu? Vad känner du inför en graviditet? Håll mig gärna uppdaterad på vägen Jag börjar verkligen längta till min första mens!
  • pärlsnäcka
    fastfrusen skrev 2015-10-29 18:52:37 följande:

    Vad bra med en ny sån här tråd :)

    Jag fick reda på att jag var gravid mitt i en cykel då jag trodde jag hade äl, men det visade sig att jag var "Gravid 3+". Hade då bruna flytningar dagligen och ibland färskt blod. En kväll när jag var hemma själv fick jag fruktansvärt ont i magen och blev yr och kräktes. Åkte in och på VUL såg man inget förutom en misstänkt "äggblåsa" på vänster äggstock. Blev inlagd för observation och när hcg var 19,000 blev det akut operation. Tog bort vänstra äggledaren och man fick skrapa på vänster äggstock för det satt fast graviditetsvävnad där också..

    Fick en blödning 1v efter, och mens ca 6 v efter operationen, och nu har NC satt ut att jag hade äl i söndags, dock senare än vad jag brukar ha i mina "normala" cykler. 

    I november var det ett år sedan vi påbörjade bebisverkstaden. Man blev ju ganska besviken när man äntligen blir gravid och det sitter på helt fel ställe, och man förlorar en äggledare och får minskad fertilitet på köpet...

    Nu måste man väl försöka i 12 månader till innan man kan be om hjälp?


    Visst är det - Du är varmt välkommen

    Tråkigt att du fått gå igenom det vi också har gjort. Förutom besvikelsen och mindre chans, hur mår du nu? Jag tror också att ni blir gravida så småningom. En äggledare kan gå lika bra som två.. Vi får köra på och vara positiva

    För att följa din "bebisverkstad", som du kallar det , skulle jag vilja veta vilket datum du opererades och vilken dag mensen kom på. Om du vill :) syftet att jämföra med mig och andra bara.. Har ni haft samlag ännu? Tränar du något?

    Spännande att följa flera i liknande sits!
  • Norrlänning86

    Haha, Ja jag är en norrlänning i Göteborg ;)

    Jodå nu mår jag bra enda är att jag har mer mensvärk vid mens efter operationen och det kan göra ont i operationsärret. Sen efter ägglossning brukar det "värka" på vänster sida vid äggstockarna efter ägglossning men annars inga större saker och har snart gått ett år sedan operationen.

    Just nu längtar jag verkligen, men är svårt för mig och pojkvännen att pricka in ÄL då vi bor i olika länder och min menscykel blev konstig efter missfallet.. Så vi hade redan köpt tre resor som skulle infalla under ÄL men vi har två gånger träffats ÄL dagen eller missat helt :p så jag hoppas det tog sig denna gång eller nästa, för sen kommer vi missa ÄL fram till februari :( Men jag vet att dagen jag plussar igen kommer jag vara så sjukt nervös i 2-3 veckor, analysera om det gör ont nånstans etc. Hur känner du inför allt då?


    pärlsnäcka skrev 2015-10-30 00:14:32 följande:

    Hahaha :D Håller med! De här sidorna behöver verkligen anpassas efter smartphones.....

    Jaha du bor också här! Tog för givet att du är i norrland! Hur mår du nu? Vad känner du inför en graviditet? Håll mig gärna uppdaterad på vägen Jag börjar verkligen längta till min första mens!


  • pärlsnäcka
    Norrlänning86 skrev 2015-10-30 04:55:36 följande:

    Haha, Ja jag är en norrlänning i Göteborg ;)

    Jodå nu mår jag bra enda är att jag har mer mensvärk vid mens efter operationen och det kan göra ont i operationsärret. Sen efter ägglossning brukar det "värka" på vänster sida vid äggstockarna efter ägglossning men annars inga större saker och har snart gått ett år sedan operationen.

    Just nu längtar jag verkligen, men är svårt för mig och pojkvännen att pricka in ÄL då vi bor i olika länder och min menscykel blev konstig efter missfallet.. Så vi hade redan köpt tre resor som skulle infalla under ÄL men vi har två gånger träffats ÄL dagen eller missat helt :p så jag hoppas det tog sig denna gång eller nästa, för sen kommer vi missa ÄL fram till februari :( Men jag vet att dagen jag plussar igen kommer jag vara så sjukt nervös i 2-3 veckor, analysera om det gör ont nånstans etc. Hur känner du inför allt då?


    Å nej...hoppas inte jag får värre mensvärk än tidigare då den har varit riktig jobbig, knappt att ibumetin hjälper! :P Det där du nämner om värken på vänster sida har jag känt av i några dagar.. Får se om det försvinner med tiden, om inte så lär det vara ägglossning - vilket är en bra orsak och då kan jag ha lite bättre koll

    Kommer du och pojkvännen bo i olika länder framöver också? Hoppas ni kan pricka in ÄL, håller tummarna för er skull.

    Jag mår bra! Haft många tankar och funderingar dock... Dumma mig som börjar bli orolig för framtiden! Som tur är så är det INGEN som har skrivit att hon drabbats för 2 utomkveds
Svar på tråden En tråd för oss med Utomkvedshavandeskap