• woop

Träning under ruvning

Jag blir inte klok på vad som är ok eller inte att träna under ruvning.

Jag brukar köra gympa och styrketräning i vanliga fall, men vet inte vilka övningar som är ok nu.

Det pratas om äggstockar som kan vridas och muskler som kan spricka etc.

Så nu har jag några frågor jag TACKSAMT får svar på:

1. Hur är det med sit-ups?

2. Att ligga på mage på tunn madrass/underlag och göra ryggövningar etc.

3. Gå på löpband i halvsnabb takt (blir ju lite stötigt).

4. Utfall?

Phu. Vill gärna stärka bålen och ryggen samt mår så bra av konditionsträning, men vill ju inte riskera nåt.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Träning under ruvning
  • maaammaaa

Fråga en bodybuildingtränare som tränat många gravida kvinnor. Det gjorde jag. Beskedet var träna inte raka magmuskler. De sneda borde du träna ordentligt, de kan tydligen underlätta vid förlossning men hittils är det inte bevisat. Ligg inte på mage. Minska vikterna med 30% om du normalt tränat för att maximera muskelvolymen speciellt i början av graviditeten. Försiktigt med bänkpress, tappa den inte på bröstet. Gör man det brukar man rulla den över magen för att få bort den om man är ensam. Det är inte bra om man är gravid. Träna ryggen ordentligt. Ben, lår, bak, armar och nacke är helt ok att träna. Men som sagt det här rådet fick jag och då var jag stark innan graviditeten. Vid första graviditeten var jag inte så stark så då hade jag säkert fått rådet öka vikterna mycket långsamt. Men som sagt fråga ett proffs som tränat minst 10 kvinnliga styrketränare som haft lätta och smidiga förlossningar och snabb återhämtning.

• woop

Tack för svar!
    Visste inte det där om sneda vs raka magmuskler.
    Hur kommer det sig att man inte ska ligga på mage, ens under första vekorna? 
    Någon mer som har kunskaper om detta?

• maaammaaa

Jag vet inte riktigt och frågade inte om det heller, men jag gjorde som han sa och allt gick bra.

Svar på tråden Träning under ruvning