• Anonym (Orolig)

Alkohol i vecka 5, så orolig!

Upptäckte att jag var gravid i vecka 5+5
    Blev lite orolig eftersom jag druckit en del alkohol senaste tiden (varit på semester) och inte visste att jag var gravid.

Hade för mig att det inte finns någon connection mellan embryot och mamman så tidigt, utan det är först senare då moderkakan bildas etc.

Men googlade såklart, och hittade detta:  www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Verkar ju vara katastrofalt att ha druckit alkohol de första veckorna! Gråter
    Är extremt orolig, och börjar på allvar överväga abort.  Skulle aldrig förlåta mig själv om jag påverkat om mitt barn föds missbildat!

• Svar på tråden Alkohol i vecka 5, så orolig!
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-30 14:25:36 följande:

Upptäckte att jag var gravid i vecka 5+5
    Blev lite orolig eftersom jag druckit en del alkohol senaste tiden (varit på semester) och inte visste att jag var gravid.

Hade för mig att det inte finns någon connection mellan embryot och mamman så tidigt, utan det är först senare då moderkakan bildas etc.

Men googlade såklart, och hittade detta:  www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Verkar ju vara katastrofalt att ha druckit alkohol de första veckorna! Gråter
    Är extremt orolig, och börjar på allvar överväga abort.  Skulle aldrig förlåta mig själv om jag påverkat om mitt barn föds missbildat!

Läs artikeln och redovis sen sannolikheten för fosterskada vid din konsumtion.

Tänk på att det är en debattartikel och inte någon granskad vetenskaplig artikel.

• Conan

Var inte orolig! Nu vet du att du är gravid och kan leva därefter. Många dricker alkohol de första veckorna pga att graviditeten inte är känd ännu.

• Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2015-10-30 14:55:07 följande:
    Läs artikeln och redovis sen sannolikheten för fosterskada vid din konsumtion.

Tänk på att det är en debattartikel och inte någon granskad vetenskaplig artikel.
    Fast det baseras ju på forskning.

"Senare års forskning visar att även dessa första veckor är kritiska för alkoholintag, och även en måttlig alkoholkonsumtion tycks ibland kunna ge bestående hjärnpåverkan hos fostret. "

"
    Senare års forskning har visat att vissa perioder under fosterlivet är mycket känsliga för alkohol, även måttliga mängder. En sådan period är 3?4 veckor efter befruktning då groddbladets differentiering sker (gastrulering) och de olika vävnaderna, inklusive nervvävnad, grundläggs. "

Detta är ju motsatsen vad man hört innan...
  • Anonym (Orolig)
    Conan skrev 2015-10-30 15:03:57 följande:

Var inte orolig! Nu vet du att du är gravid och kan leva därefter. Många dricker alkohol de första veckorna pga att graviditeten inte är känd ännu.

Har svårt att sluta oroa mig...
    Jo, det är ju många som dricker alkohol under de tidiga "kritiska" och "känsliga" veckorna, utan att de vet att de är gravida.   
  • Anonym (gjort är gjort)

Gjort är gjort! Ja, det ökar risken LITE för skador och missfall, men sannolikheten för att det ska gå bra är skyhögt mycket bättre. Att överväga abort pga detta är inte vettigt! Och förlåta sig själv... du visste ju inte om att du var gravid! Inte fasen skulle du anklaga någon annan i samma situation eller din bästa vän?! Så varför göra så mot sig själv och all stress som det medför, särskilt nu när du är gravid?

Ta dig i kragen och se till att göra det så bra som möjligt för Liten där inne nu, istället för att oroa dig - det gagnar ingen av er. Släpp detta och gå vidare!  All lycka nu!!!

• LFF

Ta det nu lugnt och sansat. Sluta googla och stäng av internet ett tag.

Risken måhända ökar med hur mycket i förhållande till vad? Det finns länder där det inte är lika galet som här med alkoholen (nej, jag anser inte att man ska dricka när man är gravid men när folk drar för stora växlar på det innan de ens visste om att de var gravida så blir det galet) och inte är barnen mer skadade där än här.

Så ta det lugnt, andas och börja leva nu efter att du är gravid.

Och grattis till graviditeten!

• Anonym (Mama&2)

har två friska vackra barn.Både gångerna när jag var gravid(första veckorna)hann jag dricka några glas,innan jag visste om graviditeten.Fråga min barnmorska om det var farligt,hon sa nej,men nu ska du undvika det .Men alkohol och graviditet passar ju inte ihop.

• Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-30 15:14:03 följande:

Fast det baseras ju på forskning.

"Senare års forskning visar att även dessa första veckor är kritiska för alkoholintag, och även en måttlig alkoholkonsumtion tycks ibland kunna ge bestående hjärnpåverkan hos fostret. "

"Senare års forskning har visat att vissa perioder under fosterlivet är mycket känsliga för alkohol, även måttliga mängder. En sådan period är 3?4 veckor efter befruktning då groddbladets differentiering sker (gastrulering) och de olika vävnaderna, inklusive nervvävnad, grundläggs. "

Detta är ju motsatsen vad man hört innan...

Och hur stor är sannolikheten att du fått fosterskador enligt källorna?
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2015-10-30 15:43:08 följande:
    Och hur stor är sannolikheten att du fått fosterskador enligt källorna?
    Det går inte att svara på, men det står att det uppskattas att 1% av alla svenska barn är drabbade av missbildningar pga alkohol. 
  • Anonym (Orolig)

Om det var det du menade?

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar, hörni!  

Ska försöka låta bli att oroa mig. 

• Seven Costanza
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-30 16:20:51 följande:

Det går inte att svara på, men det står att det uppskattas att 1% av alla svenska barn är drabbade av missbildningar pga alkohol. 

Men i den siffran ingår ju även barn till alkoholister och fall där kvinnan inte visste att hon var gravid förrän långt senare än vad du upptäckte det, i halva graviditeten eller senare. Finns ju de som inte förstått att de var gravida förrän de känt sparkar, eller förrän de sökt vård för magsmärtor. Om du medvetet försökte bli gravid tycker jag att det var dåligt av dig att dricka även om du inte fått graviditeten bekräftad ännu (dvs inte visste att du var gravid men skulle kunna ha misstänkt det) men om det var en helt oplanerad graviditet ska du ju inte förebrå dig själv.

Var det rejäla fyllor dvs så att du (nästan) spydde och var bakfull dagen efter, eller pratar vi ett-två glas vin/en öl till middagen några dagar i följd? Om det är det senare är det nog absolut ingen fara men om du festat runt ordentligt KAN det möjligen vara skadligt.
  • Anonym (Been there.)

TS. Jag fick veta om min graviditet när jag var i vecka 24 (ej planerad graviditet, oregelbunden mens och absolut 0 symtom). Under dessa 24 veckor hade jag passerat både jul och nyårsafton. På nyårsafton drack jag stora mängder alkohol och var då omkring vecka 18. Dessutom rökte jag som en skorsten. Ångesten och oron jag levde med under följande månader fram till förlossningen var fruktansvärt men vet du vad? Ut kom en frisk och kry liten unge som idag är 3 1/2 år.

Om han löper större risk för att drabbas av kriminalitet eller missbruk det vet inte jag men då får jag väl lägga större energi på att uppfostra honom till att undvika det då.

Såklart att det fanns en chans att han skulle få missbildningar men som någon skrev så är det många som dricker alkohol under de första veckorna innan graviditeten blir känd så försök att inte oroa dig.

• Tow2Mater

En av de två relevanta källorna rleatert till läppdeformationen (kolla källangivelsena) i din link säger i sammanfattningen att i din situation är det inte ens en forhojd risk:

"We explored the possible effect of heavy drinking before the pregnancy by restricting analysis to mothers who drank an average of five or more alcoholic beverages per sitting before pregnancy but reported no drinking during pregnancy. We calculated the risk of infant clefts among these women compared with women who abstained from drinking alcohol both before and during their pregnancies."

och fortsätter

"Among the women who drank an average of five or more drinks per occasion before pregnancy, two thirds reported no alcohol consumption during the first trimester of pregnancy. These women showed no evidence of increased risk of infant clefts compared with women who reported no alcohol consumption before or during their pregnancies. Those who continued to drink during the first trimester but reduced the amount to one to four drinks per sitting also showed little evidence of increased risk of clefts in their offspring."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2727199/

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar!   Har inte varit här på ett tag.

Seven Costanza skrev 2015-10-30 17:15:09 följande:
    Men i den siffran ingår ju även barn till alkoholister och fall där kvinnan inte visste att hon var gravid förrän långt senare än vad du upptäckte det, i halva graviditeten eller senare. Finns ju de som inte förstått att de var gravida förrän de känt sparkar, eller förrän de sökt vård för magsmärtor. Om du medvetet försökte bli gravid tycker jag att det var dåligt av dig att dricka även om du inte fått graviditeten bekräftad ännu (dvs inte visste att du var gravid men skulle kunna ha misstänkt det) men om det var en helt oplanerad graviditet ska du ju inte förebrå dig själv.

Var det rejäla fyllor dvs så att du (nästan) spydde och var bakfull dagen efter, eller pratar vi ett-två glas vin/en öl till middagen några dagar i följd? Om det är det senare är det nog absolut ingen fara men om du festat runt ordentligt KAN det möjligen vara skadligt.
    Ja, jag drack rejält, ca 1 liter vin om dagen.  Spydde inte, blev inte aspackad och blev inte bakfull, men det är inget jag brukar bli heller.  Rejäla mängder var det i alla fall.

Men, jag har accepterat att det har hänt, och jag kan inte påverka det nu. 
  • Anonym (Hm)

Det är ingen fara! Och ang att inte dricka om man planerar att bli gravid, jag har försökt bli gravid i två år och går på behandling nu. Jag kan inte leva två veckor i månaden som om jag vore gravid, det blir för jobbigt psykiskt och socialt. Hade äl för en vecka sen och har druckit tre drinkar ikväll. Är med absolut största sannolikhet inte gravid men om jag mot förmodan är det kommer de här tre drinkarna inte ge mig ångest.

Svar på tråden Alkohol i vecka 5, så orolig!