• Kjell2

Alkohol i vecka 5, så orolig!

Anonym (Orolig) skrev 2015-10-30 14:25:36 följande:

Upptäckte att jag var gravid i vecka 5+5
    Blev lite orolig eftersom jag druckit en del alkohol senaste tiden (varit på semester) och inte visste att jag var gravid.

Hade för mig att det inte finns någon connection mellan embryot och mamman så tidigt, utan det är först senare då moderkakan bildas etc.

Men googlade såklart, och hittade detta:  www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Verkar ju vara katastrofalt att ha druckit alkohol de första veckorna! Gråter
    Är extremt orolig, och börjar på allvar överväga abort.  Skulle aldrig förlåta mig själv om jag påverkat om mitt barn föds missbildat!

Läs artikeln och redovis sen sannolikheten för fosterskada vid din konsumtion.

Tänk på att det är en debattartikel och inte någon granskad vetenskaplig artikel.

• Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-30 15:14:03 följande:

Fast det baseras ju på forskning.

"Senare års forskning visar att även dessa första veckor är kritiska för alkoholintag, och även en måttlig alkoholkonsumtion tycks ibland kunna ge bestående hjärnpåverkan hos fostret. "

"Senare års forskning har visat att vissa perioder under fosterlivet är mycket känsliga för alkohol, även måttliga mängder. En sådan period är 3?4 veckor efter befruktning då groddbladets differentiering sker (gastrulering) och de olika vävnaderna, inklusive nervvävnad, grundläggs. "

Detta är ju motsatsen vad man hört innan...

Och hur stor är sannolikheten att du fått fosterskador enligt källorna?
Svar på tråden Alkohol i vecka 5, så orolig!