• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Grande Rock
    Anonym (Joe) skrev 2015-11-03 21:55:21 följande:
    'fast du att ta hem mat innan du betalat den är att snatta eller stjäla.
    Det spelar ingen roll vad du hade för avsikter senare.
    Tänk om jag skulle gå in på affären och hämta grejer och säga att jag betalar senare. 
    Det funkar ju inte, det måste du ju förstå.

Ta din chans att gå med 2 månadslöner och så söker du ett nytt jobb utan att ha det här hängande över dig.
    Och nästa gång tar du inte med dig ett dugg hem som inte är betalt för, inte minsta lilla suddgummi eller penna ens. 
    Ta det här som lärläxa. 
    Varför acceptera dealen på två månader när det senaste budet är på sex månadslöner?
    Born to lose, live to win!
  • Notetur Nomen

Dammade av min personaljuridik-bok och ts kan ha rätt. All bevisbörda ligger på arbetsgivaren när det gäller avsked och uppsägning av personliga skäl. Vid avsked måste arbetstagaren ha allvarligt misskött sig. Vid både avsked och uppsägning måste arbetsgivaren kunna visa på att arbetstagaren misskött sig - med vilja eller inte - och även kunna visa på att arbetsgivaren varit medveten om sin misskötsel. Arbetsgivaren måste även kunna visa på att arbetstagarens beteende orsakat skada.

Det enda som är svårt för arbetsgivaren att bevisa är såklart medvetenhet. Men det räcker för att avsked eller uppsägning kan vara ogiltig. Då kan skadestånd komma på tal. Storleken beror på anställningstiden.

Däremot ska inte ts vara säker på att vinna i ad, om fallet går så långt. Om rätten anser att hon förbrukat sitt förtroende kommer avskedet anses giltigt. Det nämndes ett fall från ad tidigare i tråden där arbetstagaren vann. Men det finns gott om fall där motsatsen skett också. Förskingring är absolut en form av misskötsel som kan leda till avsked. Förskingring avser inte bara pengar. Se till exempel ad 1977 nr 67 eller ad 2011 nr 17

• Notetur Nomen
    Anonym (Joe) skrev 2015-11-03 21:55:21 följande:

'fast du att ta hem mat innan du betalat den är att snatta eller stjäla.

Det spelar ingen roll vad du hade för avsikter senare.

Tänk om jag skulle gå in på affären och hämta grejer och säga att jag betalar senare. 

Det funkar ju inte, det måste du ju förstå.

Ta din chans att gå med 2 månadslöner och så söker du ett nytt jobb utan att ha det här hängande över dig.

Och nästa gång tar du inte med dig ett dugg hem som inte är betalt för, inte minsta lilla suddgummi eller penna ens. 

Ta det här som lärläxa. 

Stämmer inte. För att bevisa snatteri eller stöld måste uppsåt bevisas.
  • HenryIronstead
    Visitkort skrev 2015-11-03 22:05:44 följande:
    Aha det sade de till mig med att arbetsgivaren förmodligen kommer att kräva.. Hoppas vi får till 1 årslön iaf.
    Det är sånt här som gör mig galen. Du har snattat, tjuvat med tid, hur mycket mer har du inte kostat din arbetsgivare? Vad är det mer du gjort förutom det du blivit påkommen med? Och så ska du jiddra till dig avgångsvederlag? Demon
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Anonym (M)
    Notetur Nomen skrev 2015-11-03 22:15:28 följande:

Stämmer inte. För att bevisa snatteri eller stöld måste uppsåt bevisas.

Det stämmer inte riktigt.
  • RosaSmurf
    Visitkort skrev 2015-11-03 20:20:11 följande:

Fattar inte varför ni är arga. Jag har inte snattat något för min avsikt var att betala dagen efter. Juristerna är ju överens i att jag inte snattat något så vad är det frågan om? Har ni aldrig gjort bort er och glömt något nån gång? Inte ens min arbetsgivare anser att min mänskliga miss är fog för avsked, de vill ju ge mig 6 månadslöner för att lämna tjänsten. Vi har dessutom inga tydliga rutiner för personalen vad gäller personalköp, de kan inte ens påstå att jag brutit mot rutinerna för det finns inga rutiner hos oss angående personalköp. När jag nu erbjudit mig att betala så vill de inte ens ha betalt.

Jag förstår inte varför vissa här reagerar, svårt för juridiken eller svårt för principen att man är oskyldig till motsatsen bevisats? Min jurist sade att det bästa som kan hända är att de gör en Polisanmälan av mig, för när den läggs ner i brist på bevis så rasar hela deras case men inte ens det behövdes, de gav upp självmant från början vid att säga att "ok, vi har inget case men vi vill att du lämnar frivilligt, är du beredd att göra det om vi betalar dig 6 månadslöner och under vitesklausul förpliktar oss till att ge dig goda refrenser"?.. Det är där vi står nu. Inte exakt så att de längre kontrollerar läget. Min jurist säger att vi ska ha en årslön för detta och så här långt har han ju haft rätt...

Så varför betalade du inte dagen efter?

En polisanmälan kan läggas ner men det drabbar dig eftersom du kommer att finnas i polisregistrer.
  • Anonym (Yg)

Lycka till med att någonsin få ett arbete igen.

• tobbe01
    Visitkort skrev 2015-11-02 14:09:14 följande:

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

Jag HOPPAS att chefen kan sparka dig omedelbart OCH att du lärt dig en läxa till nästa jobb.
  • Anonym (VD)

Låter som att du kommer lindrigt undan!

Har haft en liknande situation och milt sagt var facket inte på den anställdes sida när vi diskuterade ärendet utan den anställdes närvaro...

Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?