• Visitkort

    Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

    Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

    Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Anonym (M)
    Ragdoll83 skrev 2015-11-11 19:32:42 följande:

    lugnt, jag tycker också det självklart men försökte bara att förklara juridiskt när det nu blev som det blev för henne.


    Det är lugnt!
  • Anonym (....)

    Läste bara Ts.. Ja du stal från butiken. Du kan inte "krita" förstår du väl. Korkat.

  • Anonym (Betalande kund)
    Grande Rock skrev 2015-11-11 11:56:16 följande:
    Nej, det är inte du som betalar lönen, det är arbetsgivaren.
    Du betalar ett pris som du tycker är ok för de produkter du tar med dig hem. Hade du inte accepterat priset hade du inte genomfört affären.

    Tro mig, som arbetsledare skulle jag gärna se att jag kunde skicka hem folk som inte sköter sig eller levererar som förväntat. Det skulle göra min vardag mycket enklare.
    Tyvärr tror jag aldrig att vi kommer bli av med lagen om anställningstrygghet i det här landet, den är för djupt rotad. Dessutom finns det ett vackert syfte bakom lagen, synd bara att så många odugliga medarbetare också kan ta skydd bakom den.
    Nej, arbetsgivaren administrerar bara lönen.
    Pengarna som han betalar ut lönen med är den betalande kundens pengar, för några andra pengar har inte arbetsgivaren.
    Om kunderna slutar handla så har arbetsgivaren inga pengar att administrera ut lön för.
    Så enkelt är det!
    Men som sagt, när folk i allmänhet, liksom du, inte fattar det så fungerar det inte.
  • Grande Rock
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-11 21:08:19 följande:
    Nej, arbetsgivaren administrerar bara lönen.
    Pengarna som han betalar ut lönen med är den betalande kundens pengar, för några andra pengar har inte arbetsgivaren.
    Om kunderna slutar handla så har arbetsgivaren inga pengar att administrera ut lön för.
    Så enkelt är det!
    Men som sagt, när folk i allmänhet, liksom du, inte fattar det så fungerar det inte.
    Så kan du inte resonera, då är det ju din arbetsgivare som betalar, eller egentligen arbetsgivaren kunder, eller kundens kunder osv.

    Du betalar för varorna du köper, inget annat.
    Born to lose, live to win!
  • Anonym (M)
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-11 21:08:19 följande:

    Nej, arbetsgivaren administrerar bara lönen.

    Pengarna som han betalar ut lönen med är den betalande kundens pengar, för några andra pengar har inte arbetsgivaren.

    Om kunderna slutar handla så har arbetsgivaren inga pengar att administrera ut lön för.

    Så enkelt är det!

    Men som sagt, när folk i allmänhet, liksom du, inte fattar det så fungerar det inte.


    Arbetsgivaren är ju beroende av betalande kunder för att ha råd att betala ut lön till sina anställda, ha råd att köpa in varor,betala hyra för lokalen osv
  • Anonym (M)
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-11 21:08:19 följande:

    Nej, arbetsgivaren administrerar bara lönen.

    Pengarna som han betalar ut lönen med är den betalande kundens pengar, för några andra pengar har inte arbetsgivaren.

    Om kunderna slutar handla så har arbetsgivaren inga pengar att administrera ut lön för.

    Så enkelt är det!

    Men som sagt, när folk i allmänhet, liksom du, inte fattar det så fungerar det inte.


  • Vinthund07
    Visitkort skrev 2015-11-11 18:36:23 följande:
    Rive juridiska byrå, som du kan förstå så är jag oerhört nöjd. 
    Ragdoll83 skrev 2015-11-11 18:06:23 följande:

    Det är frivilligt...


    Flört

    Kan ni hjälpa mig också, jag är från polen och min far är snickare och han har blivit avskedad.
  • Visitkort
    Vinthund07 skrev 2015-12-08 11:58:00 följande:

    Kan ni hjälpa mig också, jag är från polen och min far är snickare och han har blivit avskedad.


    Det vet inte jag, du kan kontakta Rive Juridiska Byrå här: www.uppsagd.info

    Lycka till.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Betalande kund) skrev 2015-11-11 21:08:19 följande:
    Nej, arbetsgivaren administrerar bara lönen.
    Pengarna som han betalar ut lönen med är den betalande kundens pengar, för några andra pengar har inte arbetsgivaren.
    Om kunderna slutar handla så har arbetsgivaren inga pengar att administrera ut lön för.
    Så enkelt är det!
    Men som sagt, när folk i allmänhet, liksom du, inte fattar det så fungerar det inte.
    Vilket knasresonemang! "Arbetsgivaren administrerar bara lönen"
  • Lambda

    Gammal tråd MEN.

    Förstår man inte hur tidsrapporteringen ska fyllas i, frågar man. Det ligger på ens egna ansvar och klarar man inte av att ta ansvar får man bita i det sura äpplet och hoppas att personen lärt sig något till nästa gång.

    Alla vet att man aldrig tar hem något från arbetsplatsen utan att betala för sig, eller som i detta fall då ursäkten; hade tänkt betala används. I sådana fall frågar man sin chef om det går bra.

    Din chef gjorde rätt.

  • Anonym (Ojoj)

    Aldrig har väl en tråd haft så många hobbyjurister som denna. Riktigt kul att läsa hur många som tror sig veta hur lagen fungerar och dessutom är helt säkra på att de har rätt i sina påståenden. Lag är en sak och moral en annan.

  • Johanna01978
    Visitkort skrev 2015-12-08 12:03:50 följande:
    Det vet inte jag, du kan kontakta Rive Juridiska Byrå här: www.uppsagd.info

    Lycka till.
    Tack familjeliv -)

    Jag sökte på nätet då jag kommit i en liknande situation som TS och hittade då denna gamla tråd. Jag anlitade då också RiVe Juridiska Byrå omdöme från mig är också väldigt bra, jag är oerhört nöjd och även tacksam att jag hittade tråden så man kan få hjälp såhär.  

    Tack i alla fall till Familjeliv och tack RiVe Juridiska Byrå
  • HugoBR
    Johanna01978 skrev 2018-05-19 13:08:55 följande:
    Tack familjeliv -)

    Jag sökte på nätet då jag kommit i en liknande situation som TS och hittade då denna gamla tråd. Jag anlitade då också RiVe Juridiska Byrå omdöme från mig är också väldigt bra, jag är oerhört nöjd och även tacksam att jag hittade tråden så man kan få hjälp såhär.  

    Tack i alla fall till Familjeliv och tack RiVe Juridiska Byrå
    Ju tack, jag har varit med om detsamma här på forumet men då var det om en helt annan fråga. I övrigt så har jag också anlitat dem (RiVe juridiska byrå ab) men det är några år sedan och jag har också ett väldigt bra omdöme av dem. Flört

    Det är även väldigt roligt att läsa tråden, så många hobbyjurister i tråden.

  • Anonym (HanssnPwr)
    Johanna01978 skrev 2018-05-19 13:08:55 följande:
    Tack familjeliv -)

    Jag sökte på nätet då jag kommit i en liknande situation som TS och hittade då denna gamla tråd. Jag anlitade då också RiVe Juridiska Byrå omdöme från mig är också väldigt bra, jag är oerhört nöjd och även tacksam att jag hittade tråden så man kan få hjälp såhär.  

    Tack i alla fall till Familjeliv och tack RiVe Juridiska Byrå
    HugoBR skrev 2018-05-27 18:24:48 följande:
    Tack familjeliv -)

    Jag sökte på nätet då jag kommit i en liknande situation som TS och hittade då denna gamla tråd. Jag anlitade då också RiVe Juridiska Byrå omdöme från mig är också väldigt bra, jag är oerhört nöjd och även tacksam att jag hittade tråden så man kan få hjälp såhär.  

    Tack i alla fall till Familjeliv och tack RiVe Juridiska Byrå
    Ju tack, jag har varit med om detsamma här på forumet men då var det om en helt annan fråga. I övrigt så har jag också anlitat dem (RiVe juridiska byrå ab) men det är några år sedan och jag har också ett väldigt bra omdöme av dem. Flört

    Det är även väldigt roligt att läsa tråden, så många hobbyjurister i tråden.
    Haha, vi är båda vittnen till ett resultat av våran tid.
    Poor people have big Tv. Rich people have big library.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?