• Autumnus

vilken dag byter ni?

Vi kommer snart hamna i varannan-vecka- mönstret och nu har jag lite funderingar.

Vilken dag byter ni föräldraveckan på?

Söndag? Fredag? Annan dag? Några tips? Hur kom ni fram till just den dagen?

• Svar på tråden vilken dag byter ni?
  • LusLus

Fredagar. Vi tyckte det kändes lugnast att byta hem på fredagen då barnet skulle ha hela helgen på sig att varva ner och umgås och ställa om sig innan skolan drog igång igen på måndagen. Vi har bytt några gånger på söndagen men det blir i princip bara äta, duscha och lägga sig och sen upp till skolan.

• Autumnus
    LusLus skrev 2015-11-02 18:20:57 följande:

Fredagar. Vi tyckte det kändes lugnast att byta hem på fredagen då barnet skulle ha hela helgen på sig att varva ner och umgås och ställa om sig innan skolan drog igång igen på måndagen. Vi har bytt några gånger på söndagen men det blir i princip bara äta, duscha och lägga sig och sen upp till skolan.

Mmm. Söndagen känns lite så. Jag är inne antingen på fredagar eller måndagar. Antingen börjar man med en ledig helg tillsammans om man byter fredagar eller så avslutar man med en helg tillsammans om man byter på måndagar.

Vet inte riktigt vad somras att föredra.

Helst av allt vill man ju inte behöva byta alls ... men nu kommer det bli så. :-/
  • hilmaeleonora

Måndagar, via fritids/skola. Nu ska jag vara föräldraledig med bebis och då erbjöd jag dem att komma efter skolan till mig, och jag skjutsar dem till pappa sedan.
    Det blev en bra eftermiddag men när de skulle åka led de av separationsångest och grät. :/ sååå jobbigt och jag har legat sömnlös hela natten. Att bryta en gammal rutin var alltså inte bra....

• Mollan79

Vi byter oxå på måndagar via skolan, då har man början på veckan med läxor, aktiviteter m.m och avslutar med lediga dagar tillsammans innan bytet.

• amalie79

Vi, eller sambon, byter måndagar, de går direkt hem till den andra föräldern efter skolan. Vi har pratat om man kanske ska byta en annan dag, eller kanske olika dagar, en ena dagen och en andra, för det är alltid bråk mellan dem och uppträden på söndagen, både hos oss och hos mamman. Vore kanske inte dumt byta fredag då skulle iaf jag har mer energi för bonusarna, om de kom inför ledigheten isf att de redan varit här fem dagar när bråken kommer.

• LusLus
    amalie79 skrev 2015-11-03 06:47:07 följande:

Vi, eller sambon, byter måndagar, de går direkt hem till den andra föräldern efter skolan. Vi har pratat om man kanske ska byta en annan dag, eller kanske olika dagar, en ena dagen och en andra, för det är alltid bråk mellan dem och uppträden på söndagen, både hos oss och hos mamman. Vore kanske inte dumt byta fredag då skulle iaf jag har mer energi för bonusarna, om de kom inför ledigheten isf att de redan varit här fem dagar när bråken kommer.

Haha så där har jag det också med mina. Visserligen är det bara ena som bor växelvis och andra hemma på heltid men de är 2 pojkar med 1.5 år emellan och tredje världskriget utbryter de flesta dagar i veckan. När pojken kommer hem på fredagen har de hunnit sakna varandra och jag är lugn och glad inför helgen och det blir en trevligare helg än om vi avslutar med den. ;)
  • amalie79
    LusLus skrev 2015-11-03 07:08:37 följande:

Haha så där har jag det också med mina. Visserligen är det bara ena som bor växelvis och andra hemma på heltid men de är 2 pojkar med 1.5 år emellan och tredje världskriget utbryter de flesta dagar i veckan. När pojken kommer hem på fredagen har de hunnit sakna varandra och jag är lugn och glad inför helgen och det blir en trevligare helg än om vi avslutar med den. ;)

Precis, samma åldersskillnad på sambons killar så det är klart att det spelar in det med... :)
  • Josefine85

Vi byter på måndagar via fritids. Fungerar bra.. Men som ni andra säger... Att avsluta "barnveckan" på helgen är inte alltid tipptopp. 1,5 år mellan mina grabbar.. 8 och snart 7 år.. De KAN kriga! <3

Å andra sidan hade vi byte på fredagen innan vi böt till måndagen. Jag tyckte det var mkt tuffare eftersom jag alltid jobbar mer de veckodagar barnen inte är hos mig och man var typ kronslut på fredagen när de skulle hämtas! Hoppas ni kommer fram till en bra lösning som passar Er!

Loke -07, Alvin -09
  • hilmaeleonora

Hur hanterar ni ev separationsångest? Jag vill nästan ta livet av mig när det blir dramatiska scener. Fruktansvärt jobbigt.

• BioBonus

Vi byter fredagar via skola/fritis och har alltid gjort. Det har funkat bra för uppbrotten blir inte så tydliga då det ligger en skoldag emellan så det blir inte så mkt separationsångest. Och det är skönt att börja umgänget med fredagsmys och sen en helg att jämka ihop oss alla igen.

• amalie79
    BioBonus skrev 2015-11-03 12:48:38 följande:

Vi byter fredagar via skola/fritis och har alltid gjort. Det har funkat bra för uppbrotten blir inte så tydliga då det ligger en skoldag emellan så det blir inte så mkt separationsångest. Och det är skönt att börja umgänget med fredagsmys och sen en helg att jämka ihop oss alla igen.

Det är så jag tänker med. Men nu bestämmer ju inte jag själv men har framfört tanken till sambon. alternativt att skilja på dem, vilket skulle ge lillebror mer egentid med pappa också, är lite skralt med det då storebror idrottar 4-5 ggr per vecka. De ses alltså även på mammans veckor, så allt som allt 8-10 dagar av 14, lillebror inte ens de 7 vi har honom.

I januari kommer vårt gemensamma barn och då blir det ju än mindre tid så vi måste ju hitta lösningen som är bäst för alla. Då kommer det inte funka med krig hela söndagen och att sambon måste punktmarkera dem eller skicka en till farmor och farfar
  • Hazel Grace

Min sambo byter på fredagar och hämtar efter skolan. Känns bra, eftersom man saknat varann så får man inleda med en ledig och skön helg.

• Autumnus

Intressant att höra hur andra gör.

Vi måste ta och prata ihop oss och se vad som kan fungera för oss.

Vad är mest värt? Att börja helgen tillsammans, eller avsluta? Vilket som så kan man säkert byta med tiden.

Men det är fasen inte roligt ....

• BioBonus

En annan fördel med att byta på fredagar enligt oss är att man inte kastas in i skolveckan med läxor och aktiviteter, utan kan planera veckan i lugn och ro under helgen.

• Autumnus

Det låter ju inte dumt med fredagar faktiskt. Då får man börja helgen tillsammans och ha lite mysigt inför kommande vecka. Vi får se.

Pappan hade funderat på måndagar ... men tyckte fredagarna inte verkade dumma heller. Nån av de dagarna blir det nog.

• coffeeandcats

Min fru och hennes ex byter på måndagar efter skolan. Tidigare var det söndagar. Blev måndagar för då blir det ingen stress om man reser bort över helgen med att komma hem i tid för att hämta eller lämna barnen. Dessutom har barnen haft aktiviteter på söndagar. Är ganska skönt att få hela helgen tillsammans också, både med och utan barn. 

• Autumnus

Det blev så att vi kör byte på måndagar.
    Tycker det har fungerat riktigt bra. Vi hämtar på dagis/skola på måndagen och börjar sedan vår vecka ihop och får avsluta med en hel helg tillsammans. Som det känns just nu fortsätter vi köra på måndagar.
    Utöver det har det fungerat jättebra med byte och liknande. Jag hoppas och tror det är för att de ser och förstår att vi fortfarande är vänner och inte är arga/besvikna på varandra.

• Marie357

Just nu är det så att vi byter ifrån hans vecka på söndagar och ifrån min på måndagar. Får se om beslutet ändras efter onsdag..

Svar på tråden vilken dag byter ni?