• Alexi

Vinterkläder på barn i bilen?

Ta på en tjock fleecetröja och sen en filt på benen tex. Att det blir kallt på 100 meter mellan bil och förskola kan man väl stå ut med.

Annars är motorvärmare superbra, så slipper man sätta sig i en kall bil.

• Alexi
    cosinus skrev 2015-11-04 14:08:13 följande:
    Nä jag gör inte det. Inte för korta sträckor.

Jag har heller aldrig någonsin sett en enda familj göra det (bor i norrbotten) :)

Om vi däremot åker bil långt så då brukar jag se till att bilen är ordentligt varm och att de kan sitta utan vinterkläder (de brukar ha fleece eller ylle). Däremot ser vi såklart till att kläderna är åtkomliga inifrån bilen om den skulle gå sönder. Man vill inte bli fast i minus 25 och måsta öppna dörrarna om något händer.

För korta resor till skolan, till dagis o s v så då har de iaf vinterjacka. De mindre ibland overall. Däremot har de smidiga overaller och jackor och jag är noga med att dra åt bältet så det verkligen sitter. Men det får vara good enough. Det känns inte görbart att hålla på att ta av allt varje gång man går i bilen och ta på allt varje gång man går ut.
    Fast det är ju otroligt bökigt att få in ett barn i vinteroverall i bilen. Så om de inte ska ha overallen på direkt och vara ute och leka så har vi aldrig haft overall på barnen i bilen.
  • Alexi
    Fia 28 skrev 2015-11-04 14:55:45 följande:
    Jag själv skulle inte vilja gå ut till bilen utan vinterjacka för att sen linda in mej i filtar och sen ut i kalla luften igen vid dagis. Nä, på med vinterkläderna direkt. Man behöver ju inte ha bastuvarmt i bilen heller så de smälter upp och har du så tjocka kläder på så att bältet inte sitter rätt så är det nog fel på kläderna. 
    Fast många vuxna tar ju också av vinterjacka i bilen för att det blir varmt och knöligt.
Svar på tråden Vinterkläder på barn i bilen?