• Rabarber

Vinterkläder på barn i bilen?

Hej, Jag undrar hur ni andra föräldrar gör när ni ska åka bil med barnen till ex. förskola nu på vintern? Har inte tänkt på säkerheten med barn i tjocka vinterkläder i bilstolen förrän nu och vill ju såklart att mitt barn ska åka så säkert som möjligt i bilen om olyckan skulle vara framme! 

Så till frågan:
    Hur gör ni på vintern när det krävs tjocka vinterkläder och ni ska åka bil? Tar ni av barnen jackan i bilen? Fast bilen är kall? Har ni filtar istället att lägga på dem när ni ska åka och sen på på overall/jacka igen när ni ska ut ur bilen?  :)

Tacksam för svar och funderingar!

Bilstol, vinterkläder, säkerhet
  • Svar på tråden Vinterkläder på barn i bilen?
  • Alexi

Ta på en tjock fleecetröja och sen en filt på benen tex. Att det blir kallt på 100 meter mellan bil och förskola kan man väl stå ut med.

Annars är motorvärmare superbra, så slipper man sätta sig i en kall bil.

• Rabarber

Okej tack! Då ska jag se till att lagra upp med fleecetröjor här hemma till dottern :)

• cosinus

Nä jag gör inte det. Inte för korta sträckor.

Jag har heller aldrig någonsin sett en enda familj göra det (bor i norrbotten) :)

Om vi däremot åker bil långt så då brukar jag se till att bilen är ordentligt varm och att de kan sitta utan vinterkläder (de brukar ha fleece eller ylle). Däremot ser vi såklart till att kläderna är åtkomliga inifrån bilen om den skulle gå sönder. Man vill inte bli fast i minus 25 och måsta öppna dörrarna om något händer.

För korta resor till skolan, till dagis o s v så då har de iaf vinterjacka. De mindre ibland overall. Däremot har de smidiga overaller och jackor och jag är noga med att dra åt bältet så det verkligen sitter. Men det får vara good enough. Det känns inte görbart att hålla på att ta av allt varje gång man går i bilen och ta på allt varje gång man går ut.

• Alexi
    cosinus skrev 2015-11-04 14:08:13 följande:
    Nä jag gör inte det. Inte för korta sträckor.

Jag har heller aldrig någonsin sett en enda familj göra det (bor i norrbotten) :)

Om vi däremot åker bil långt så då brukar jag se till att bilen är ordentligt varm och att de kan sitta utan vinterkläder (de brukar ha fleece eller ylle). Däremot ser vi såklart till att kläderna är åtkomliga inifrån bilen om den skulle gå sönder. Man vill inte bli fast i minus 25 och måsta öppna dörrarna om något händer.

För korta resor till skolan, till dagis o s v så då har de iaf vinterjacka. De mindre ibland overall. Däremot har de smidiga overaller och jackor och jag är noga med att dra åt bältet så det verkligen sitter. Men det får vara good enough. Det känns inte görbart att hålla på att ta av allt varje gång man går i bilen och ta på allt varje gång man går ut.
    Fast det är ju otroligt bökigt att få in ett barn i vinteroverall i bilen. Så om de inte ska ha overallen på direkt och vara ute och leka så har vi aldrig haft overall på barnen i bilen.
  • Stårschan

Säkerheten räknar jag med är fullgod i och med att man använder bilbarnstol och bilbälte. Sen är det sunt förnuft som gäller.

Kall bil + kort åksträcka = Overall
    Kall bil + lång åksträcka = vanliga kläder (kanske förstärkt med fleece eller liknande) med varm filt över, som är lätt att dra bort när bilen värmts upp. Samt mössa och vantar i början om den är riktigt kall
    Varm bil = vanliga kläder

• Milleman

Vi tar av tjock vinterjacka på sonen i bilen. Eller gjorde i babyskydd och barnstol. Nu har vi bytt till bältesstol och då känns det inte lika viktigt då bältet ligger bra ändå.
    Vi har en filt liggande i bilen att lägga på honom. Hellre det än att bältet ligger fel.

• Milleman

Jag tänker att det beror på hur långt det är till bilen och så med. Kan inte barnet få på en fleecetröja och springa ut till bilen och sen samma in till förskolan?

• Fia 28

Jag själv skulle inte vilja gå ut till bilen utan vinterjacka för att sen linda in mej i filtar och sen ut i kalla luften igen vid dagis. Nä, på med vinterkläderna direkt. Man behöver ju inte ha bastuvarmt i bilen heller så de smälter upp och har du så tjocka kläder på så att bältet inte sitter rätt så är det nog fel på kläderna. 

• cosinus
    Alexi skrev 2015-11-04 14:12:14 följande:
    Fast det är ju otroligt bökigt att få in ett barn i vinteroverall i bilen. Så om de inte ska ha overallen på direkt och vara ute och leka så har vi aldrig haft overall på barnen i bilen.
    Nä det har jag faktiskt aldrig upplevt som krångligt. Visst vet jag att de ska vara inne direkt på dagis eller att vi åker till en affär då har vi oftast tagit bara jacka för att det går lite fortare. Skolbarnen har oftast haft full mundering för de har valt att leka ute till skolan börjar som regel.

Men tunna smidiga overaller tycker jag inte är något problem att få in barnen med.
  • Alexi
    Fia 28 skrev 2015-11-04 14:55:45 följande:
    Jag själv skulle inte vilja gå ut till bilen utan vinterjacka för att sen linda in mej i filtar och sen ut i kalla luften igen vid dagis. Nä, på med vinterkläderna direkt. Man behöver ju inte ha bastuvarmt i bilen heller så de smälter upp och har du så tjocka kläder på så att bältet inte sitter rätt så är det nog fel på kläderna. 
    Fast många vuxna tar ju också av vinterjacka i bilen för att det blir varmt och knöligt.
  • Rabarber

kul att höra hur ni alla gör!

Just med säkerheten menade jag att det är mindre säkert att ha vinterkläder på trots godkänd bilbarnstol. Just för att bältena inte sitter så hårt som de ska och lätt glider ner på axlarna och sitter ett par centimeter utanför kroppen med en stor jacka/overall. Därav min nyfikenhet på hur ni andra gör :)

Nu i mars får vi tillökning och då tänkte jag ha en sån där "babywrap" -filt i babyskyddet för att slippa klä på för varmt men att bältet ändå sitter tajt och bra. :) Kanske ska sy en liknande till stora tjejen att ha i bilstolen. haha :) 

• Anonym (fleece)

Ingen i familjen har ytterkläder i bilen men barnen har filtar att gosa in sig under. De får på sig fleecetröjor/fleeceväst utöver filtarna. Har vi en bit att gå tar vi av ytterkläderna när vi kommer till bilen

• Fru Ve

Vi har bilarna ute och inga motorvärmare så vi åker med ytterkläder på. Ska vi åka en lång sträcka och bilen är varm får de åka utan jackor/overall.

• Milleman
    Rabarber skrev 2015-11-04 20:54:35 följande:

kul att höra hur ni alla gör!

Just med säkerheten menade jag att det är mindre säkert att ha vinterkläder på trots godkänd bilbarnstol. Just för att bältena inte sitter så hårt som de ska och lätt glider ner på axlarna och sitter ett par centimeter utanför kroppen med en stor jacka/overall. Därav min nyfikenhet på hur ni andra gör :)

Nu i mars får vi tillökning och då tänkte jag ha en sån där "babywrap" -filt i babyskyddet för att slippa klä på för varmt men att bältet ändå sitter tajt och bra. :) Kanske ska sy en liknande till stora tjejen att ha i bilstolen. haha :) 

Vi köpte en ullig stolsdyna på rusta och klippte/sydde till och la i botten på bilstolen. Då slapp sonen sätta sig i en iskall stol :) kostade 19:-
    Smart med sån filt :) varför inte ha till stora tjejen med :)
  • Fia 28
    Alexi skrev 2015-11-04 15:19:11 följande:
    Fast många vuxna tar ju också av vinterjacka i bilen för att det blir varmt och knöligt.
    Det har jag faktiskt bara varit med om när det varit en flera timmars lång bilresa. Förstår inte varför ni köper så knöliga vinterjackor. 
Svar på tråden Vinterkläder på barn i bilen?