Inlägg från: Anonym (ghjk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ghjk)

    Bättre att flytta utomlands än att försöka lösa bostadssituationen här?

    Anonym (Maja) skrev 2015-11-06 20:22:16 följande:
    När barnet kommer så har jag bara hunnit jobba i 7 månader. Jag blev nollad pga sjukskrivning tidigare när jag var arbetslös (fick en sjukdom som läkarna inte började behandla förrän rätt sent eftersom det tog dem väldigt lång tid att upptäcka vad det var). Dessutom studerade jag ganska länge. 

    Jag är absolut inte WT eller så, utan jag har högskoleutbildning och är en ordentlig person. Det är som sagt bara omständigheterna som har gjort det såhär. 
    Anonym (gogo) skrev 2015-11-06 20:10:31 följande:

    Ja flytta utomlands. det skulle jag gjort om jag inte redan hade bostäder här.

    alternativt testa att flytta ur den stora staden till en mindre stad eller kanske till en by? det är bättre för barnet också, slipper ni astma, allergier, hysteri och stress.


    En mindre stad eller by skulle dessvärre inte funka när min pojkvän ska börja jobba eftersom det inte finns jobb för honom på mindre orter (dyrt att pendla dessutom). Men utomlands tror jag kan vara nåt. 
    Nu tror jag att du inte riktigt tänker rätt

    Pendeltåget kostar vad? 900 kr per månad? Det är inte dyrt. Titta utåt, pendeltåget går ända till Gnesta tex.

    I Laxne, som verkligen är en liten by kan man få en bostadsrättsfyra för 250 000 kr. En timme till Sthlm med bil (men det kostar ju så klart) eller 7 min till tåg, dock inte pendeltåg men det går att pendla.
    Strängnäs, lika där ca 1 tim till Sthlm med bil, eller bil till tåget. Dock tar det lite längre tid, kanske 15-20 min.

    Större städer finns även utanför Stockholm, men där har de inte samma fördelaktiga pris på pendlingskort. Men kanske kan ni även där bo lite utanför och så kör han bil.

    Men självklart ska ni flytta utomlands om det är så ni känner det, tänk dock på att de inte har samma föräldraförsäkring där, kanske kommer du då aldrig ut i arbetslivet igen, åtminstone inte förrän barnen börjar skolan, det finns inte alltid väl fungerande barnomsorg mm.

Svar på tråden Bättre att flytta utomlands än att försöka lösa bostadssituationen här?