• Anonym (mia)
    Äldre 10 Nov 12:22
    11681 visningar
    196 svar
    196
    11681

    Elvaåring tamponger?

    Kör anonymt för dotterns skull. Min dotter är 11,5 år och har haft mens ett halvår. Hon tycker det är jobbigt, binda kliar och det räcker inte att hon byter ofta, tvättar sig (utan tvål) i duschen varje morgon och ibland även på kvällen (när hon själv bedömer). Hon sköter det jättefint, fast jag innerst inne önskar hon sluppit ett par år till. I helgen tog hon upp att hon googlat och man kan ha tampong redan från första mens. och många i hennes ålder har mens alltså borde hon få använda tampong.

    Argumenten är det inget fel på och jag har egentligen inget motargument. Jag bad att få tänka lite på saken. Vill inte säga nej utan vettiga skäl, min känsla säger bara väldigt... nej. för tidigt, rädd att det ska göra ont på henne tror jag. Jag vet inte. Behöve rhelt enkelt input av er andra, oavsett ja eller nej, vad tänker ni?

  • Svar på tråden Elvaåring tamponger?
  • Äldre 10 Nov 15:41
    Stårschan skrev 2015-11-10 15:09:02 följande:
    Men kan då du förklara vad som är hennes poäng? Att det är en kränkning av barnet att ställa en anonym fråga i ett anonymt forum, medan det är helt OK att ta upp frågan med någon som känner flickan ifråga (eller åtminstone vet exakt vem hon är)? Så fattar jag det hon skriver, och det tycker jag är så fel som det kan bli.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Stårsc­han
    Äldre 10 Nov 15:45
    Anonym (M) skrev 2015-11-10 15:15:07 följande:
    Problemet ligger nog i att det troligtvis är som så att dottern inte vet om att ts har startat denna tråd, alltså att det är troligt att ts har gått bakom ryggen på dottern.

    Skulle du själv gilla om din mamma startar en tråd i ett forum där alla kan läsa om hur du tvättar ditt underliv osv?
    Jag skulle helt klart föredra att hon diskuterade sådant med okända människor än med någon som jag kände!

    (Men mest troligt i den åldern hade varit att jag själv hade fixat mensskydd och försökt smussla med det så att ingen i familjen skulle fatta att jag hade fått mens. Jag har aldrig förstått mig på det här med att prata med mamma om precis allt.)
  • ninaso­rd
    Äldre 10 Nov 15:50
    Stårschan skrev 2015-11-10 15:45:15 följande:
    Jag skulle helt klart föredra att hon diskuterade sådant med okända människor än med någon som jag kände!

    (Men mest troligt i den åldern hade varit att jag själv hade fixat mensskydd och försökt smussla med det så att ingen i familjen skulle fatta att jag hade fått mens. Jag har aldrig förstått mig på det här med att prata med mamma om precis allt.)
    20 år senare kanske någon frågar om du kommer ihåg att du fick mens när du var 11,5 år. Skrattande
    I'm not your driver
  • Anonym (M)
    Äldre 10 Nov 15:51
    Stårschan skrev 2015-11-10 15:45:15 följande:

    Jag skulle helt klart föredra att hon diskuterade sådant med okända människor än med någon som jag kände!

    (Men mest troligt i den åldern hade varit att jag själv hade fixat mensskydd och försökt smussla med det så att ingen i familjen skulle fatta att jag hade fått mens. Jag har aldrig förstått mig på det här med att prata med mamma om precis allt.)


    Då kan vi helt enkelt konstatera att vi ser olika på detta!

    Forum är till för att diskutera i oberoende vilken åsikt man har i en fråga.
  • neverp­reggo
    Äldre 10 Nov 16:07

    Känns som att vissa vill att detta ska vara en trolltråd så gärna att de kör på med åsikter som mer liknar att prata med en vägg... Inget av det TS skriver skriker troll utan en person som valt att vara anonym. Det finns så mycket ämnen som folk är anonyma på internet för och varför? Jo för att de behöver/vill diskutera något som inte är med folk i deras närhet. Kanske har de ingen att diskutera det med eller vill skydda någon. Det är många här som vittnar om att 11åringen troligtvis inte vill att mamman ska diskutera det med någon väninna. Även fast de tror att personen kan hålla det så vet man inte. Vet många mammor som har gått över gränsen när det gäller dotterns underliv/liknande och hur dåligt de tjejerna mår. De hade önskat att deras mammor tagit det anonymt på internet.

    Till själva frågan... Det är en ickefråga. Vill dottern prova tampong för att förenkla hennes mens, varför ska du hindra henne? Tampong är ett mensskydd och inget annat så låt henne prova. Kanske trivs hon eller så inte.

  • ninaso­rd
    Äldre 10 Nov 16:14
    neverpreggo skrev 2015-11-10 16:07:52 följande:

    Vet många mammor som har gått över gränsen när det gäller dotterns underliv/liknande och hur dåligt de tjejerna mår. 


    Det är uppenbarligen anledningen att tråden skapades då ingen vill ställa frågan som utsatt till allmänheten vad man anser om gränsöverskridningar som sådan.

    Låt oss säga att jag hade cancer så skriver jag ett inlägg där någon behandlar någon med cancer väldigt illa. Jag som cancerdrabbad känner att jag får upprättelse utan att ställa frågan själv för att jag inte vill tala om att jag har cancer. Jag får svar via falska påståenden och dom som skriver skriver till ett troll.

    Är det ge och ta det?
    Fega kräk.

    Hur som helst. Att en dotter på 11 år just fått mens måste inte diskuteras på forum. Man kan faktiskt ringa något nummer och undra/fråga om ifall man inte har någon vettig sällskap irl.
    I'm not your driver
  • Äldre 10 Nov 16:27
    +1
    ninasord skrev 2015-11-10 16:14:55 följande:
    Det är uppenbarligen anledningen att tråden skapades då ingen vill ställa frågan som utsatt till allmänheten vad man anser om gränsöverskridningar som sådan.

    Låt oss säga att jag hade cancer så skriver jag ett inlägg där någon behandlar någon med cancer väldigt illa. Jag som cancerdrabbad känner att jag får upprättelse utan att ställa frågan själv för att jag inte vill tala om att jag har cancer. Jag får svar via falska påståenden och dom som skriver skriver till ett troll.
    Men alltså... de här två styckena. Vad menar du egentligen? Jag läser om och om igen men får inte ihop det till någonting begripligt. Har du en tanke i huvudet när du börjar skriva och sedan avslutar du med någonting annat?
  • ninaso­rd
    Äldre 10 Nov 16:29
    Aikido skrev 2015-11-10 16:27:57 följande:
    Men alltså... de här två styckena. Vad menar du egentligen? Jag läser om och om igen men får inte ihop det till någonting begripligt. Har du en tanke i huvudet när du börjar skriva och sedan avslutar du med någonting annat?
    Vad tänkte du att TS dotter skulle prova. Always eller Libress?
    I'm not your driver
  • Fröken Apelsi­n
    Äldre 10 Nov 16:37

    Jag skulle satsa på menskopp istället, det är miljövänligare och man har den jämt dvs man står inte där utan mensskydd. Men om hon nu vill ha tamponger så kör på det, det finns ju till och med sådana som stabiliserar pH:t i underlivet. Jag tycker inte att det är något att tänka på.

  • Äldre 10 Nov 16:38
    neverpreggo skrev 2015-11-10 16:07:52 följande:
    Känns som att vissa vill att detta ska vara en trolltråd så gärna att de kör på med åsikter som mer liknar att prata med en vägg... Inget av det TS skriver skriker troll utan en person som valt att vara anonym. Det finns så mycket ämnen som folk är anonyma på internet för och varför? Jo för att de behöver/vill diskutera något som inte är med folk i deras närhet. Kanske har de ingen att diskutera det med eller vill skydda någon. Det är många här som vittnar om att 11åringen troligtvis inte vill att mamman ska diskutera det med någon väninna. Även fast de tror att personen kan hålla det så vet man inte. Vet många mammor som har gått över gränsen när det gäller dotterns underliv/liknande och hur dåligt de tjejerna mår. De hade önskat att deras mammor tagit det anonymt på internet.

    Till själva frågan... Det är en ickefråga. Vill dottern prova tampong för att förenkla hennes mens, varför ska du hindra henne? Tampong är ett mensskydd och inget annat så låt henne prova. Kanske trivs hon eller så inte.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Elvaåring tamponger?