Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.

KillBill skrev 2015-11-16 00:17:48 följande:
    Jag är ledsen men jag tror att jag har missat Vilka som är de ledande organen som tror på SDs förslag att etablera transitläger. Kan du berätta mer om detta?

KD vill att transitlägren ska ligga i Skåne. De ska ligga i Malmö, Helsingborg och Trelleborg. www.sydsvenskan.se/skane/kd-vill-skapa-tre-stora-asyllager-i-skane/

Både S och V var mycket kritiska till att beredskapspolisen avskaffades av den förra Alliansregeringen och V har tidigare i år motionerat om dess återinförande så det här med beredskapspoliser är inte KDs förslag. Däremot kan man fråga sig hur KD kunde acceptera att beredskapspolisen avskaffades för några år sedan?
    Nej, det kan jag inte göra, för jag har inte nämnt något sådant ens om jag förstår att du menade KD och inte "SD". Jag menade Kristdemokraternas förslag om att återupprätta och sätta in beredskapspolisen i den passagen, inte transitzoner.

Ebba Bush Thor har själv sagt att migrationsverket ska avgöra sådant som hur många transitzoner det behövs (och naturligtvis är den geografiska spridningen underförstådd, hon menar knappast något överflöd på ett och samma ställe) men vissa saker säger även sig självt om vart de behövs; http://tinyurl.com/nps2t2c (Utsagan kommer först ut i klippet och som svar på första frågan.)

Tidigare i år som exakt när? Har det ingen koppling till flyktingkrisen så har det ingen koppling till flyktingkrisen - att regeringen dock kan haft ren bondtur i den här saken, det förnekar jag inte. Tills belägg framkommer så är det ganska självklart varför beredskapspoliser efterlystes först nu för 4 dagar sedan och inte för flera veckor eller någon månad sen.
    Varför vänta i drygt 2 månader med en sådan sak, om regeringen var så sugna på att återinföra beredskapspolisen och när det samtidigt utvecklar sig en landskris i landet?
    Det luktar minst sagt efterkonstruktioner hur man än vänder och vrider på det. Tycker även att det vore värre om de faktiskt ville återinföra beredskapspolisen - men väntade såhär onödigt länge på minsta praktiska aktion.

Beredskapspolisen avverkades då den inte upprätthöll någon direkt funktion tidigare och då, som motiverade kostnaderna - vilket även Rikspolisstyrelsen höll med om. De ansåg gemensamt vid tidpunkten att dessa 30 miljoner om året kunde gå till någonting annat just då; http://tinyurl.com/pqhaadk
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-15 20:31:46 följande:

Asylansökningarna är inte, till antal, lika många i Danmark, Norge och Finland men ökningarna i dessa länder är ändå enormt stora. Exempelvis Finland tog emot drygt 3 650 flyktingar 2014 men i år räknar Finland med att ta emot 30 000 - 35 000 flyktingar (Antalet flyktingar är alltså ca 10 ggr så stor som 2014 vilket kan jämföras Sverige där invandringen i år blir drygt 2 ggr så stor som år 2014 ). Även Finland har slut på bostäder och planerar nu för inkvartering i tält.

www.intermin.fi/sv/migration/flyktingar_och_asylsokande
    svenska.yle.fi/artikel/2015/11/11/asylsokande-maste-snart-bo-i-talt

Det här får jag dock rätta mig efter, speciellt i andra diskussioner! Trodde att prognosen hade sänkts tillbaka till ursprungliga 15 000 men har nog läst någon äldre artikel väldigt slarvigt och fått den olyckligt på minnet.

Ska ändra på det här omgående.
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-16 08:08:46 följande:
    Det ligger redan tre motioner om att återinföra beredskapspolisen (V, FP och SD) på riksdagens bord så detta är inget som KD kan ta åt sig äran för. Om beredskapspolisen bara kostade 30 MSEK per år så förstår jag mig inte på beslutet att lägga ner styrkan och när ett flertal partier bara tre år efter styrkans nedläggning vill återuppta verksamheten igen så pekar detta på att Alliansregeringen att lägga ner beredskapspolisen var felaktigt.
    Jag frågade om när. Hur som helst så kan vi konstatera att regeringen inte har efterfrågat något sådant och det är främst vad tråden handlar om, regeringens passivitet i kontrast med Kristdemokraternas förslag.

Haha, Alliansen borde alltså ha känt till den här flyktingkrisen för redan 3 år sedan? Tomte De får väl anställa fjärrskådare vid nästa regeringstillfälle eller vad du nu begär utav dem.

Sedan så har du inte ens lyssnat på innehållet i länken jag gav dig: Kristdemokraterna ville HA KVAR beredskapspolisen och önskade även att instansen användes på FLER områden, när den diskussionen begav sig.

Lyssnar man på innehållet i den länken så vet man även om att det finns omkring 1500 utbildade beredskapspoliser - bara så att du korrigerar dina uttalanden i framtiden och inte fortsätter att blint förminska nyttiga samhällsinstanser utan belägg.
  • Digestive

Kristdemokraterna föreslår även en kriskommission som redan nu börjar arbeta med de framtida integrationsproblemen och så att Sverige står beredd på även den utmaningen.

http://tinyurl.com/owe3yey

De ligger ljusår längre fram med sin politik idag, Kristdemokraterna - än något annat parti i riksdagen! Regeringen ska vi inte ens tala om, de kan inte ens planera tak över huvudet i tid och trots att media har skrikigt om platsbristen i veckor.

Vidare så vill de även se över och hålla anhöriginvandringen så rimlig som möjligt samt skärpa ålderskontrollerna så att resurserna träffar så rätt som möjligt.

• Digestive
    KillBill skrev 2015-11-21 10:01:19 följande:

Innan man värderar Krisdemokraternas nya förslag är det vara bra att ta ställning till vad KD uträttade under de 8 år de satt vid makten (som en del av Alliansregeringen).

Under Krisdemokraternas åtta år vid makten så invandrade ca 844 000 människor till Sverige. Sedan regeringen tillträdde för ett år senan har ca 150 000 sökt asyl i Sverige (alla kommer inte beviljas asyl).

Alliansregeringens främsta mål vid makten var att minska utanförskapet men detta var något som de aldrig lyckades med. Arbetslösheten ökade med 2% under perioden med Alliansens men när det gäller utrikes födda medborgare så ökade arbetslösheten mycket mera.

Kristdemokraterna drev igenom Vårdnadsbidraget något som ledde till en sämre integration eftersom de fick utrikes födda kvinnor att stanna hemma och ta hand om barnen i stället för att lära sig svenska och komma ut på arbetsmarknaden

Under Kristdemokraternas åtta år vid makten uppfördes det rekord-lite bostadshus (trots att bostadsministern var Kristdemokrat). Eftersom det tar flera år att planera och uppföra bostadshus så kan man inte kritisera den sittande regeringen för den bostadsbrist som nu råder utan detta ansvar faller på den tidigare regeringen och KD.

Den länk som du bifogar handlar framförallt om de hårt kritiserade tältlägren (som vi behandlat tidigare i tråden) och jag ser inte kopplingen till ditt påstående om att KD ligger ljusår framför övriga partier i riksdagen. KD är ett reaktionärt parti (inte ett parti som ligger i framkant när det gäller förändring). Vårdnadsbidraget som fick kvinnor att stanna hemma och vårda barn är ett bevis för detta.

Om KD ska starta en kriskommission så tycker jag att den kan titta närmare på varför arbetslösheten ökade bland så kraftigt utrikes födda medborgare med Alliansen vid makten och varför bostadsbyggandet var så lågt med Alliansen vid makten.

För den fortsatta diskussionen så får du gärna lista bra integrationsåtgärder som KD bidragit med under de år som KD satt i regeringen och lista hur KD vill förbättra integrationen i framtiden.

Man behöver inte på något vis ta del utav tidigare bedrifter för att kunna värdera nyttan utav enskilda förslag. Vad skulle det ens ha med varandra att göra och vad har exempelvis bostadsmarknaden med någonting att göra överhuvudtaget? Fungerar förslaget om tansitzoner för att Vårdnadsbidraget fick invandrarkvinnor att stanna hemma?

Ingen regering sedan 1997 har haft någon bra integrationspolitik överhuvudtaget, ingen, och det minsta partiet i hela riksdagen får du att låta som största boven i hela dramat. Hur rimligt låter det? Prova bara meningen "Under Kristdemokraternas åtta år vid makten [...]". Hur rimlig låter den?

Hårt kritiserade, transitzonerna? Kritiken som förslaget har fått är ifrån huvudsakligen ideologietiska urkunders håll - som helt enkelt inte tycker att man ska göra så - och det är nog den mjukaste kritik som man kan tänka sig i sammanhanget. Folk som inte förstår att det här är nödlösningar på en akut kris och som inte ser till den funktion de fyller, vilka behov de bejakar, säkerheten de skapar, ordningen de ger och effektiviteten de stimulerar - hör hemma på någon tidningsledare. För man kan ärligt talat inte prata om samma kris, om man tror att en tyckare ifrån Amnesty har tyngd i sammanhanget. Det har med olycklig säkerhet försvunnit fler ensamkommande barn* sedan september, än vad det tidigare har gjort på 5 år i Sverige. Det var ett tag sedan den nyheten begav sig och siffrorna idag är närmar sig utan tvivel 2000 ensamkommande barn, som alltså förs bort och försvinner. En tyckare ifrån Amnesty står alltså och ratar det enda förslaget som har presenterats och som kan stoppa den här växande trenden, med motiveringar som att det är orimligt att hålla folk på en plats för ordentlig uppsikt. Jag bryr mig inte om vad andrahandssorteringen tänkare tycker helt oavsett vilken förening de kommer ifrån - klen kritik är fortfarande klen kritik - och jag uppmanar alla andra att bry sig precis lika lite när de känner igen rena snömoset i ett riktigt allvarligt sammanhang.

Den påstådda fångenskapen fungerar såhär; avviker någon så får den beskedet om att söka asyl på plats eller lämna landet, annars så är det fri rörelse. Oj, oj, rena Auschwitz och stackars flyktingar som behöver göra vad de kom för direkt. Vilka tror du är de som inte ställer upp på en sådan ordning?

Vad hade vi mer för kritik? Jo, folkpartiet som inte förstår hur tillfälliga dessa boenden skulle vara för individen överhuvudtaget. Det handlar om en mellanlandning, för att skapa ordning och säkerhet där det inte finns någon idag överhuvudtaget och för att kunna sålla ut de med och utan asylskäl så fort som möjligt - och ingenting som skulle rucka sönder hela principen om ett fördelat kommunansvar. Floskler.

Alf Svenssons kritik är på en nivå som jag inte ens tänker bemöta, det räcker att jag citerar den;

"De har hamnat i nåt slags race om att komma med mer och mer restriktiva idéer. Nu talar vi allt mer om flyktingar och flyktingbarn med resonemang om ?vi och dem?, och det menar jag är mycket farligt, säger Alf Svensson i Aktuellt."

"Hur ett sådant läger ska ordnars övergår mitt förstånd, säger han."

Liksom, jaha, Alf Svensson. Det var ju kul att du delade med dig av dina spekulationer och förstånd. Vad vill den så kallade kritiken ens säga? Nonsens.

Den sista länken berör tillfälliga uppbehållstillstånd och migrationsverket har nog missat hela paketet som Kristdemokraterna föreslog - då de även föreslår att förstärka bemanningen ifrån andra myndigher, till migrationsverket. Kristdemokraterna har alltså redan åtgärdat bieffekten i sitt förslagspaket.

Som sagt, det här är troligen dagens mest genomtänkta politik. Och det utlåtandet kommer ifrån någon som inte sitter på Aftonbladet, inte på Expressen, inte på Svenska Dagbladet, inte på Avpixlat, inte på Fria Tider - utan som följer riksdagsarbetet kontinuerligt varje dag (och som läser nämnd media därtill). Vet du hur det gick med sammanträdet i Europa rådet? Jag såg den återrapporten live. Vet du hur rikdsdagspartierna stod inför beslutet om en till öronmärkt månad föräldraledighet? Jag såg den 3 timmar långa debatten. Vet du hur riksdagspartierna står i ärendet "Militära frågor"? Inte jag heller, för jag ska se debatten efter detta inlägg

Jag är intresserad av politik - inte av vinklad media som jag sågar sönder som ett bäververk vid första anblick. Det är nonsens för min del, nöjesstoff.

* Det här är ensamkommande barn som polis och migrationsverkets platspersonal har uppskattat som barn med ögat, alltså inga "ensamkommande barn" (som folk brukar skriva) och som har suttit och övertygat någon vid en informationsdisk. Barnen förs bort ifrån gatan och ingen vet vad som händer med dem, de bara försvinner och polisen har inte befogenheter till att göra någonting ocn än mindre resurser. Den sjuka ordningen vill Kristdemokraterna rå bukt på och Amnesty kan få gnälla bäst de vill i sitt oförstånd.

"- Whä.. du kan ju inte hålla folk på plats och kräva att de söker asyl eller lämna landet - BARA för faställa några tusentals barns säkerhet, FATTA'RU'VÄL!? FLYKTINGAR ÄR SOM VILDHÄSTAR OCH MÅSTE FÅ SPRINGA FRITT!!!"

(Ja, exakt så föreställer jag mig tankegångarna i huvudet på den som företräde Amnesty, inte ett korvöre mer ger jag denna eller Aftonbladet som faktiskt producerar sådan dynga.)
  • Digestive
    Sack skrev 2015-11-21 15:06:37 följande:
    Intressant läsning som känns både genomtänkt och rätt.

Jag har tidigare läst vad du skrivit om tex. feminism och ett alldeles klockrent inlägg om hantering av djur i samband med slakt. Jag är glad att människor med din syn har förmågan att skriva så väl. En annan är mest en känslosam vilde med en lättare form av dyslexi...

Tack!
    Det var värmande ord!

Känslosamma vildar är riktigt bra, inte minst så brukar ni passa utmärkt som riktigt goda vänner! Solig Har själv haft skriv- och stavsvårigheter och ganska grava också men de har gått att träna bort. Väl i 23-årsåldern så släppte det. Jag hade väl inget svårare grundproblem, språklogiken kopplade dock inte, men det är sådant här som har fått det att släppa, har debatterat på nätet väldigt flitigt sedan 19 år. Är 34 år idag och höll på att skriva 32, vilket visar vart min form av "dyslexi" ligger - i tid rent allmänt. På det området så finns det inte mycket ordning och reda alls i mitt huvud. Tur nog så har jag en underbar sambo som håller bättre ordning på det där. Man får komplettera varandra! Flört

Tack själv!
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-21 15:17:08 följande:

Jag tror nog att de flesta kan hålla med mig om att man måste betrakta kritiken från Amnesty International som hård. Amnesty konstaterar ju bl.a. att förslaget med transitzoner möter en rad juridiska hinder, bland annat från Europakonventionen. Dessutom menar Amnesty att KDs förslag skulle öka lidandet.

När det gäller kritiken från Alf Svensson så är han ju inte vem som helst, Alf Svensson är den som byggde upp KD som parti och han var partiledare för KD i 31 år Vilket jag tror är rekord i svensk politik).

Att inte heller Allianskollegorna Centerpartiet och Folkpartiet tycker att förslaget är bra innebär att KDs förslag helt och hållet saknar parlamentariskt stöd.

Utöver kritiken ovan lämnar KDs förslag frågor:

- Hur ska migrationsverket få effektivitet i sin organisation när alla flyktingar samlas i Skåne (och Migrationsverkets organisation är spridd över hela Sverige).

- Vilka myndigheter ska stärka upp Migrationsverkets verksamhet, och vad är det för  myndighetsfunktioner/myndighetsservice som ska prioriteras bort för att myndigheterna i stället ska prioritera hjälp till Migrationsverket? 

Såhär skriver hon ifrån Amnesty;

"Man kan inte hålla människor frihetsberövade utan individuella prövningar bara för att man söker asyl. Det är diskriminerande och en enormt inträngande åtgärd i den personliga integriteten."

Såhär skriver Ebba Bush Thor;

"Det är inte så att man hålls i förvar, man hänvisas till området, om man avviker bör man mötas av polis som informerar att man har rätt att vistas här om man söker asyl, annars får man lämna landet."

Som du ser så visste inte ens Amnesty om detaljerna och trodde på fullaste allvar att människor skulle hållas frihetsberövade - och du kan ju försöka övertyga någon om att definitionen utav ett frihetsberövande, är att inte få komma in i landet Sverige precis hur som helst. Det är som att påstå att vi frihetsberövar hela världen om vi införde gränskontroll här i Sverige!

Med andra ord är det ren och skär bullshit! Ingen hålls frihetsberövad på något vis i det här förslagspaketet men vill man in i ett land så är det knappast någon självklarhet att man bara kan vandra in i det hur som helst, det är liksom inget konstigt med det. Snarare står Sverige som både en konstig extrem i världen som i Europa, som just låter människor bortom EU vandra in precis hur som helst i landet. Speciellt i kristider som dessa är det än mer märkligt.

Det har ingen som helst betydelse om så Stephen Hawking uttalar sig så som Alf Svensson gjorde - det är inte substantiell kritik ändå.

Vet du hur lätt du är att manipulera som stirrar dig totalt blind på namn och organisation och fullständigt struntar i vad aktuella överhuvudtaget säger? Observera problemet såhär - det hade räckt med att jag var ifrån en organisation som du håller högt eller hade ett välkänt namn och du hade svalt allting direkt, med hull och hår. Det hade räckt att jag skrev som Amnesty och Alf Svensson fast positivt. Bara det här hade räckt;

"Hur ett sådant läger ska ordnars är väldigt enkelt. Det är ett alldeles utmärkt förslag som skulle innebära stor lättnad för människor."

Den här diskussionen hade inte ens existerat om jag hade ett välkänt namn, för du hade köpt dessa ynka två meningar utan någon som helst närmare förklaring rakt av. Jag hade kunnat lura i dig precis vad som helst!

Och exakt vad vet Alf Svensson om transitzoner? Att någonting övergår någons förstånd när det saknas både expertis eller insyn i ett projekt (Alf Svensson är inte längre aktiv i Kristdemokraterna) är knappast någonting anmärkningsvärt och utan en förklaring om varför det övergår hans förstånd så betyder det ingenting mer än så.
    Skulle det vara anmärkningsvärt att en lekman utan varken expertis eller insyn i ett projekt - inte förstår hur projekt fungerar? Nej, det är inte anmärkningsvärt. Det är inte mer anmärkningsvärt än att en bilmekanikers jobb övergår mitt och eventuellt ditt förstånd - vilket är exakt samma sak, oavsett om man heter Alf Svensson eller inte.

Förstår du verkligen inte att tyngden av att kunna motivera ett påstående väger ofantligt mycket tyngre än namnet som man har fötts med? Det är rätt illa faktiskt, för som illustrerat så kan utomstående manipulera dig precis hur de vill, genom att bara använda sig av ett namn eller en organisation. Du hade inte ifrågasatt någonting, utan tvärt om så hade du gjort som här - börjat argumentera för saken. Det vill säga att du hade köpt det rakt av och till och med försvarat det.

Hur som helst så har vi kommit till frågorna. Det blev mycket ovanför men jag finner ditt sätt att tänka och fungera på väldigt alarmerande. Köp inte saker rakt av! Kräv alltid en förklaring på påståenden! Du gör dig själv en stor tjänst så.

1. Kristdemokraterna föreslår att Migrationsverket själva placerar ut transitzonerna och det är som sagt ingen plats som någon ska stanna på - utan när någon som inte helt uppenbart saknar asylskäl i första prövningen på plats, så skickas den här individen som vanligt bort till något utav Migrationsverkets faktiska instanser.
    Det är exakt samma system som tidigare, bara en extra hållplats som skapar effektivitet samt säkerhet för alla inblandade. Har du inte tagit del om vad det i praktiken innebär, effektiviteten samt säkerheten, så står det mer utförligt uti punkterna i trådstarten!

2. Det här vet jag faktiskt inte detaljerna om men de flesta som har erfarenhet utav administrativt arbete har nog inga problem att, med lite direktiv, utföra sådana här uppgifter som det handlar om. För att göra misstaget att gissa så skulle skulle jag gissa såhär; att i det här krisläget så hade nog de som kan avvaras just använts!
    Och som du ser så är jag inte heller den som är oärlig. Jag företräder ingen ideologi som jag behöver försvara med näbbar och klor för att upprätthålla, utan jag företräder just nu ett nyttig förslagspaket för Sverige.

"Att inte heller Allianskollegorna Centerpartiet och Folkpartiet tycker att förslaget är bra innebär att KDs förslag helt och hållet saknar parlamentariskt stöd."

Det här är såklart ett praktiskt problem men så som politiken fungerar så behöver förslagspaketet bara få folkets stöd - för att Allianspartierna ska vika sig. Det händer liksom hela tiden i det politiska livet, att konstellationer får vika sig efter det partiförslag som folket vill ha. Politik är en opinionskänslig marknad.

Med andra ord:

Minus 
    Alla som vill ha ordning och säkerhet i den här kaotiska situationen - TALA om dessa förslag, SPRID och LYFT FRAM både förslagen och KRISTDEMOKRATERNA!!

Minus SKAPA OPINION FÖR DET NI VILL SE!! - det är så vi förändrar politiken genom
    folkmakt.

Minus Och nej, det är inte viktigt vilket parti Carola Häggkvist röstar på och dylikt nonsens. Det som är viktigt är att Sverige fungerar. VI står MITT i en KRIS!! Skit i image och hantera inte politik som om det vore frågan om kläd- och musiksmak, för vi har inte råd med larv nu!!

• Digestive
    KillBill skrev 2015-11-22 09:13:29 följande:

Självklart innebär KDs förslag att människor kommer att hållas frihetsberövade. 
    Definition av Frihetsberövad: Ett ingrepp som innebär att någon genom övervakning är faktiskt hindrad att förflytta sig utanför ett relativt starkt begränsat område.Det Alf Svenson menar är att bl.a. Kristdemokraterna förlorat sin moraliska (och kristna) kompass. Jag tycker visst att kritiken är substantiell: asikt.dn.se/asikt/debatt/civilisationens-rost-har-tystnat/Frågan är om inte frågan om transitzoner övergår ditt förstånd då du inte ens greppar att transitzoner handlar om frihetsberövande?"Kristdemokraterna vill att flyktingar som kommer till Skåne förs till tre stora asylläger i Malmö, Helsingborg och Trelleborg. - Syftet är att snabba på processerna, säger KD-politikern Birgitta Södertun" "-Om vi samlar dem på ett geografiskt mer begränsat område så kan vi få till en snabbare registrering, en  snabbare beslutsprocess och snabbare avvisningar av dem som saknar asylskäl, säger hon""Det finns dock risk att asyllägren blir väldigt stora. Det kan ta tid för Migrationsverket att få besked från andra länder att de vill ta tillbaka flyktingarna"www.hd.se/nyheter/skane/2015/11/11/kd-vill-skapa-tre-stora-asyllager-i-skane/Transitlägren ska ligga vid gränsen och KDs politiker pekar själv på orterna Malmö, Helsingborg och Trelleborg. Vad jag förstår så ska hela beslutsprocessen ske i transitlägret, det är i alla fall detta som KDs politiker säger. Jag förstår fortfarande inte hur det ska bli effektivt att samla alla flyktingar i läger vid gränsen. Kan du ens föreställa dig storleken på tältläger som växer med 10 000 människor i veckan? Hur ska man få fram tält och sängplatser? Hur ska man kunna sköta bevakningen av ett tältläger som växer så snabbt? Hur många poliser kommer det krävas för denna frihetsberövning? Hur ska Migrationsverket kunna jobba effektivt om klienterna är samlade i Skåne medan migrationsverkets personal är spridda i hela Sverige? Frågorna är som du ser många...Jag förstår att det kan finnas annan myndighetspersonal som kan bistår Migrationsverket men frågan är vilka andra samhällsfunktioner som drabbas. Som det är idag så har en del medborgare ingen som helst förståelse för försämringar i samhället som beror på flyktingmottagandet. Det räcker med att skolelever tvingas genomföra en gymnastiklektion utomhus (pga. att flyktingar har inkvarterats några dygn i en gymnastiksal) för att vissa människor ska gå i taket. hur tror du då att människor reagerar om myndighetsfunktioner drabbas pga. av flyktingmottagandet?Jag tycker att KDs förslag att etablera transitläger är ett dåligt hafsverk som dessutom visar att KD har förlorat sin moraliska kompass. Jag tycker att det är bra att inga andra partier har nappat på idén.

Vad snackar du om? De kan ju vända tillbaka bäst de vill. Den enda begränsningen handlar om att fortsätta in i landet utan att söka asyl. Läser du vad jag skriver eller följer upp källorna jag hänvisar till?

Å herre Gud vilket snömos första länken bjöd på. Det är alltså en civilisation på fall för att vi ber totala främlingar att identifiera sig vid våra gränser i dessa tider? Tomte - WOW.

Du får för övrigt förklara hur Alf Svenssons kritik har något med förslagspaketet att göra överhuvudtaget - som offentliggjordes först 5 dagar senare. Inte för att det spelar någon roll men iallafall för ordningens skull.

Vi har redan gått igenom det här och ja, förslaget innebär att 3 transitzoner upprätthålls på 3 självklara gränspassager, men - Ebba Bush Thor tillägger även i pressklippet som jag redan har hänvisat till, att Migrationsverket bestämmer helt fritt om fler transitzoner. Läser du vad jag skriver och följer du upp de källor jag hänvisar till?

Nej, det är inte på tal om att hela asylprocessen ska ske i transitzonerna, vilket jag både har sagt samt hänvisat till källor om. Seriöst, läser du och följer upp några hänvisade källor överhuvudtaget?

Frågorna må vara många men de är ironiskt nog likväl besvarade redan.

"Jag förstår att det kan finnas annan myndighetspersonal som kan bistår Migrationsverket men frågan är vilka andra samhällsfunktioner som drabbas. Som det är idag så har en del medborgare ingen som helst förståelse för försämringar i samhället som beror på flyktingmottagandet. Det räcker med att skolelever tvingas genomföra en gymnastiklektion utomhus (pga. att flyktingar har inkvarterats några dygn i en gymnastiksal) för att vissa människor ska gå i taket. hur tror du då att människor reagerar om myndighetsfunktioner drabbas pga. av flyktingmottagandet?"

Ge belägg för dina spekulerande farhågor. Du tror att du kommer långt med en retorik som oftast Sverigedemokraterna anklagas för? Nej, det gör du inte. Här tar det stopp. Direkt. Jag har 16 år av näst intill familjenegligerande debattid bakom mig och går inte på någonting och märker allt, som du förhoppningsvis har insett. Tar inte heller någon hänsyn till konster när jag diskuterar för någonting viktigt, som det här.

"Jag tycker att KDs förslag att etablera transitläger är ett dåligt hafsverk som dessutom visar att KD har förlorat sin moraliska kompass."

Right. Jag tror nog de flesta ser det transparenta här. Återkom när du har kött på benen, läser vad folk skriver samt följer upp källor som du hänvisas till.

• Digestive

* 4, som offentliggjordes först 4 dagar senare, ska det stå.

Ordning. Ärlighet. Alltid.

• Digestive

Och för ordningens skull så bjuder jag också på utspel i medier men positiva då, för att balansera det lite;

"KD:s Ebba Busch Thor vill ha flyktingläger vid gränsen. Det kan låta brutalt. Men hon ger sig på ett verkligt problem. Inte på flyktingarna.

För att korta ner väntan radikalt föreslår Kristdemokraterna med Ebba Busch Thor i spetsen att gränskontroller tillfälligt införs mot andra EU-länder. Det kan ett EU-land göra, efter anmälan till kommissonen, i upp till sex månader. Där ska asylsökande sorteras ut och föras till en angränsande så kallad transitzon, eller flyktingläger i dagligt tal. Där ska de som saknar uppenbara skäl att söka asyl i Sverige sållas bort, resten fortsätta till de reguljära flyktinganläggningarna. De som sållas bort kommer exempelvis från så kallade säkra länder, främst på Balkan. Eller så borde deras asylansökan prövas av ett annat EU-land, exempelvis för att de har sin familj där.

Angela Merkels parti CDU och deras systerparti i Bayern CSU blev nyligen överens om just sådana här zoner vid den sydtyska gränsen."

http://tinyurl.com/n9b3w56

Det är ett så bra förslagspaket att Aftonbladets Lena Melin faktiskt lyfter upp ett socialkonservativt högerparti riktigt högt.

Svar på tråden KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.