KillBill skrev 2015-11-21 15:17:08 följande:
Jag tror nog att de flesta kan hålla med mig om att man måste betrakta kritiken från Amnesty International som hård. Amnesty konstaterar ju bl.a. att förslaget med transitzoner möter en rad juridiska hinder, bland annat från Europakonventionen. Dessutom menar Amnesty att KDs förslag skulle öka lidandet.
När det gäller kritiken från Alf Svensson så är han ju inte vem som helst, Alf Svensson är den som byggde upp KD som parti och han var partiledare för KD i 31 år Vilket jag tror är rekord i svensk politik).
Att inte heller Allianskollegorna Centerpartiet och Folkpartiet tycker att förslaget är bra innebär att KDs förslag helt och hållet saknar parlamentariskt stöd.
Utöver kritiken ovan lämnar KDs förslag frågor:
- Hur ska migrationsverket få effektivitet i sin organisation när alla flyktingar samlas i Skåne (och Migrationsverkets organisation är spridd över hela Sverige).
- Vilka myndigheter ska stärka upp Migrationsverkets verksamhet, och vad är det för myndighetsfunktioner/myndighetsservice som ska prioriteras bort för att myndigheterna i stället ska prioritera hjälp till Migrationsverket?
Såhär skriver hon ifrån Amnesty;
"Man kan inte hålla människor
frihetsberövade utan individuella prövningar bara för att man söker asyl. Det är diskriminerande och en enormt inträngande åtgärd i den personliga integriteten."
Såhär skriver Ebba Bush Thor;
"Det är inte så att man hålls i förvar, man hänvisas till området, om man avviker bör man mötas av polis som informerar att man har rätt att vistas här om man söker asyl, annars får man lämna landet."
Som du ser så visste inte ens Amnesty om detaljerna och trodde på fullaste allvar att människor skulle hållas frihetsberövade - och du kan ju försöka övertyga någon om att definitionen utav ett frihetsberövande, är att inte få komma in i landet Sverige precis hur som helst. Det är som att påstå att vi frihetsberövar hela världen om vi införde gränskontroll här i Sverige!
Med andra ord är det ren och skär bullshit!
Ingen hålls frihetsberövad på något vis i det här förslagspaketet men
vill man in i ett land så är det knappast någon självklarhet att man bara kan vandra in i det hur som helst, det är liksom inget konstigt med det. Snarare står Sverige som både en konstig extrem i världen som i Europa, som just låter människor bortom EU vandra in precis hur som helst i landet. Speciellt i kristider som dessa är det än mer märkligt.
Det har ingen som helst betydelse om så Stephen Hawking uttalar sig så som Alf Svensson gjorde - det är inte substantiell kritik ändå.
Vet du hur lätt du är att manipulera som stirrar dig totalt blind på namn och organisation och fullständigt struntar i vad aktuella överhuvudtaget säger?
Observera problemet såhär - det hade räckt med att jag var ifrån en organisation som du håller högt eller hade ett välkänt namn och du hade svalt allting direkt, med hull och hår. Det hade räckt att jag skrev som Amnesty och Alf Svensson fast positivt. Bara det här hade räckt;
"Hur ett sådant läger ska ordnars är väldigt enkelt. Det är ett alldeles utmärkt förslag som skulle innebära stor lättnad för människor."
Den här diskussionen hade inte ens existerat om jag hade ett välkänt namn, för du hade köpt dessa ynka två meningar utan någon som helst närmare förklaring rakt av. Jag hade kunnat lura i dig precis vad som helst!
Och exakt vad vet Alf Svensson om transitzoner? Att någonting övergår någons förstånd när det saknas både expertis eller insyn i ett projekt (Alf Svensson är inte längre aktiv i Kristdemokraterna) är knappast någonting anmärkningsvärt och utan en förklaring om
varför det övergår hans förstånd så betyder det ingenting mer än så.
Skulle det vara anmärkningsvärt att en lekman utan varken expertis eller insyn i ett projekt - inte förstår hur projekt fungerar?
Nej, det är inte anmärkningsvärt. Det är inte mer anmärkningsvärt än att en bilmekanikers jobb övergår mitt och eventuellt ditt förstånd -
vilket är exakt samma sak, oavsett om man heter Alf Svensson eller inte.
Förstår du verkligen inte att tyngden av att kunna motivera ett påstående väger
ofantligt mycket tyngre än namnet som man har fötts med? Det är rätt illa faktiskt, för som illustrerat så kan utomstående manipulera dig precis hur de vill, genom att bara använda sig av ett namn eller en organisation. Du hade inte ifrågasatt någonting, utan tvärt om så hade du gjort som här - börjat argumentera för saken. Det vill säga att du hade köpt det rakt av och till och med försvarat det.
Hur som helst så har vi kommit till frågorna. Det blev mycket ovanför men jag finner ditt sätt att tänka och fungera på väldigt alarmerande. Köp inte saker rakt av! Kräv alltid en förklaring på påståenden! Du gör dig själv en stor tjänst så.
1. Kristdemokraterna föreslår att Migrationsverket själva placerar ut transitzonerna och det är som sagt ingen plats som någon ska stanna på - utan när någon som inte helt uppenbart saknar asylskäl i första prövningen på plats, så skickas den här individen som vanligt bort till något utav Migrationsverkets faktiska instanser.
Det är exakt samma system som tidigare, bara en extra hållplats som skapar
effektivitet samt
säkerhet för
alla inblandade. Har du inte tagit del om vad det i praktiken innebär, effektiviteten samt säkerheten, så står det mer utförligt uti punkterna i trådstarten!
2. Det här vet jag faktiskt inte detaljerna om men de flesta som har erfarenhet utav administrativt arbete har nog inga problem att, med lite direktiv, utföra sådana här uppgifter som det handlar om. För att göra misstaget att gissa så skulle skulle jag gissa såhär; att i det här krisläget så hade nog de som kan avvaras just använts!
Och som du ser så är jag inte heller den som är oärlig. Jag företräder ingen ideologi som jag behöver försvara med näbbar och klor för att upprätthålla,
utan jag företräder just nu ett nyttig förslagspaket för Sverige.
"
Att inte heller Allianskollegorna Centerpartiet och Folkpartiet tycker att förslaget är bra innebär att KDs förslag helt och hållet saknar parlamentariskt stöd."
Det här är såklart ett praktiskt problem men så som politiken fungerar så behöver förslagspaketet bara få folkets stöd - för att Allianspartierna ska vika sig. Det händer liksom hela tiden i det politiska livet, att konstellationer får vika sig efter det partiförslag som folket vill ha. Politik är en opinionskänslig marknad.
Med andra ord:
Alla som vill ha ordning och säkerhet i den här kaotiska situationen - TALA om dessa förslag, SPRID och LYFT FRAM både förslagen och KRISTDEMOKRATERNA!!
SKAPA OPINION FÖR DET NI VILL SE!! - det är så vi förändrar politiken genom folkmakt.
Och nej, det är inte viktigt vilket parti Carola Häggkvist röstar på och dylikt nonsens. Det som är viktigt är att Sverige fungerar. VI står MITT i en KRIS!! Skit i image och hantera inte politik som om det vore frågan om kläd- och musiksmak, för vi har inte råd med larv nu!!