Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

    Grattis alla mångkulturalister - ni har vunnit

    JTA skrev 2015-11-15 22:54:23 följande:
    Den senaste tidens folkvandring lär slutgiltigt omvandla Sverige till ett mångkulturellt land. Åtskilliga som talat för det mångkulturella samhällets välsignelser borde nu alltså vara nöjda och glada.

    Men vad har vi vunnit? Vad är förstapriset? Varför poppar inte champagneflaskorna, varför skålas det inte friskt?
    Nej, varför skulle jag fira. Den "fotbollsmatch" du tittar på där motståndarlaget vann och du i din sorg anser att motståndarna ska fira finns inte med i mitt programutbud.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    JTA skrev 2015-11-17 07:48:52 följande:
    Kom igen nu. Bland annat du har länge och väl "krigat" mot SDare och tocken folk som propagerat MOT mångkulturen och försökt påvisa dess nackdelar. Trots allt de försökt med är nu det mångkulturella samhället en ofrånkomlig framtid. Då borde du ju vara glad. 

    Om det nu stämmer att du tycker ett mångkulturellt samhälle är att föredra. Det kanske du inte gör?
    Jag använder ogärna benämningen eftersom den är löjligt fokuserad på etnicitet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    JTA skrev 2015-11-17 09:26:52 följande:
    Nu slingrar du dig allt. Vi kanske kan börja så här:

    Har du anledning att fira eller inte? (Dvs är den nuvarande utvecklingen bra eller dålig?)
    Ok. Du vill spetsa till det. Jag tycker att det är trist när motståndare till det öppna samhället har framgångar som daesh i Paris eller som högerextremisterna i Europa. 

    Och varför i hela friden skulle jag fira att människor tvingas fly från Syrien, Irak och andra länder?

    Tror du att det finns många som ser flyktinginvandring som ett självändamål?

    Angående "mångkultur". Jag är övertygad om att jag har mycket mer gemensamt med min kollega på jobbet med bakgrund i Mellanöstern i fråga om intressen, sätt att tänka och värderingar än med dig. Men det är klart, vår kultur klarar av att leva tillsammans med din.

    Har du aldrig funderat på hur många skiftande subkulturer det finns i Sverige, jag är inte etnocentriker så för mig skulle Sverige vara en "mångkultur" även om det inte fanns några invandrare här.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    JTA skrev 2015-11-17 11:36:32 följande:
    Där är vi ense. Fascism som fascism.
    FDFMGA skrev 2015-11-17 09:59:55 följande:
    Och varför i hela friden skulle jag fira att människor tvingas fly från Syrien, Irak och andra länder?
    Det du skulle fira är inte att människor måste fly från sina hemländer utan att de väljer att fly hit till Sverige och därmed förvandla vårt samhälle till den mångkultur som så länge beskrivits som en stor fördel för oss.
    Varför skulle jag se det som en stor fördel att människor tvingas fly hit? Jag skulle hellre se att ingen behövde fly och att de som kom hit valde att invandra för att de tror på Sveriges samhällssystem, gillar ett land som lyckats kombinera tron på det goda samhället med individualism, ett land där folk vågor ifrågasätta auktoriteter och politiska eller religiösa ideologier. Så är det inte nu, många som kommer hit gör det för att de saknar alternativ.
    JTA skrev 2015-11-17 11:36:32 följande:
    Situationen i Syrien och Irak är mycket svåra att lösa. Det betyder inte att vi inte kan glädjas åt de positiva effekterna för oss. Eller skäms du över att vi skördar de mångkulturella frukterna av de här ländernas problem?
    FDFMGA skrev 2015-11-17 09:59:55 följande:
    Tror du att det finns många som ser flyktinginvandring som ett självändamål?
    Ja, faktiskt. Inte det stora folkflertalet, men inom vänstern och särskilt samhällseliterna skulle jag tro att det finns en avsevärd del som anser att Sverige är till för att ta emot flyktingar. Det är vårt folks uppgift. Märk att statsminister Löfven talat om att en "nationell samling" krävs. Många debattörer talar om att det går om vi bara vill, vi måste kämpa, om alla hjälper till så kommer vi att lyckas, det är en investering för framtiden. Det låter i mångt som att vi, det svenska folket, har en nationell uppgift att lösa, att vi har ett öde att fullfölja, och det är att lyckas ta emot en massinvandring vars volym aldrig tidigare skådats i ett modernt välfärdssamhälle.
    Det tror jag inte på. Jag tror att det är få som ser flyktingmottagande annat än som ett humanitärt förhållningssätt. Det är också mycket få personer som anser att Sverige har kapacitet att fortsätta ta emot flyktingar i nuvarande omfattning. Att man sen kan nämna de positiva effekter flyktinginvandringen kan innebära, det är en helt annan sak.
    JTA skrev 2015-11-17 11:36:32 följande:
    Faktum är att jag och en hel del andra börjat tro att den invandringspositiva rörelsen inte kan förstås om den inte analyseras utifrån ett religiöst perspektiv. Vi är det utvalda folket, vi är annorlunda, vår uppgift är stor, att tro på mångkulturens och invandringens fördelar innebär att man har god moral, de som kritiserar den är onda och skall skämmas eller stötas ut om de inte fattar att ångra sig och göra bot. Just nu lider vi, men det är en prövning vi måste ta, för paradiset i form av return on investment kommer så småningom att manifestera sig. Vi gör oss därför faktaresistenta och struntar blankt i att all statistik tillgänglig för långa tidsserier pekar på att invandring av flyktingar och anhöriga visar att den orsakar oss kostnader och problem. Skulle någon påpeka för oss att det här inte verkar gå vägen blundar vi hårt och ber en bön om att denne så småningom skall öppna sitt hjärta.
    Ja, jag har sett att det blivit populärt bland sverigedemokrater och andra att tala om godhetsapostlar. För mig är det i stället ett exempel på sektmentaliteten hos flyktingmotståndarna - och kanske på bristen på ryggrad. De kan inte förstå människor eller länder som kan stå för vad de anser vara rätt - även när det blåser lite kallt. Statistiken du hänvisar till tror jag inte på. Sverige har haft en god ekonomisk utveckling jämfört med mer invandringsnegativa europeiska länder.
    JTA skrev 2015-11-17 11:36:32 följande:
    Nu är detta än så länge mest ett utkast till analys, men det verkar definitivt som det religiösa perspektivet är det mest fruktbara. Alternativet, som jag länge grubblat över för det har verkat så osannolikt, är att hela folkgrupper är genomkorkade.
    FDFMGA skrev 2015-11-17 09:59:55 följande:
    Angående "mångkultur". Jag är övertygad om att jag har mycket mer gemensamt med min kollega på jobbet med bakgrund i Mellanöstern i fråga om intressen, sätt att tänka och värderingar än med dig. Men det är klart, vår kultur klarar av att leva tillsammans med din.
    Du kanske skulle trivas bättre någonstans i mellanöstern? Eller så har din anekdot ingen betydelse. Du vet mycket väl vad WVS säger om värderingar i Västeuropa, särskilt Norden, kontra värderingar i mellanöstern. De tillhör båda ytterligheterna, så långt från varandra som man kan komma. Vi är toleranta, upplysta, demokratiskt sinnade, antinationalistiska. De är traditionella, inskränkta, intoleranta mot minoriteter, rasistiska. Ja, "vi och dom". Det finns vetenskapliga evidens för den saken, det är fakta vi har att ta ställning till.Så du har firat mångkulturen i Sverige sedan du föddes?

    Inte ens ett bra försök. Se WVS för VÄSENTLIGA skillnader mellan kulturer.

    Nu är jag som jag skrev tidigare inte etnocentriker. Jag struntar i varifrån människor kommer. Jag skymtade din definition på mångkultur någonstans i tråden. Den skulle gälla även om Sverige inte hade en invandrare. Du och jag tillhör inte samma subkultur, trots det tror jag att vi skulle kunna mötas i verkligheten och ta en öl utan att börja puckla på varandra. Två olika kulturer som klarar att leva parallellt med varandra. De enda monokulturer jag känner till finns inom jordbruket, och de är jävligt ömtåliga och skulle inte överleva särskilt länge utan att tillföras extern näring och gifter som skyddar dem mot det naturliga.

    Så jag har inte firat mångkulturen sen jag föddes. Däremot har jag mött en massa intressanta människor sen jag föddes. Det kan ju vara värt att fira om man har det behovet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    JTA skrev 2015-11-18 22:53:34 följande:
    Självklart är det inte bra att människor tvingas fly. Men, och det har jag nu påpekat ganska många gånger, när det nu är en så stor fördel med mångkultur, så borde vi ändå kunna glädjas åt den sidan av saken. Precis som många har påpekat fördelarna med att läkare flyr hit utan att samtidigt beklaga den braindrain det innebär för de fattiga länder de kommer från. Jag får lov att sluta påpeka detta enkla förhållande och dra slutsatsen att inte ens mångkulturalisterna vill fira att mångkulturen nu är stupsäker.

    Det förefaller inte finnas någon motsättning mellan en tro på att Sverige är till för flyktingmottagning och ett humanitärt förhållningssätt. Snarare tvärtom. Du lär känna till att många har uttryckt sig som att vi har ett nationellt uppdrag att lösa. Den humanistiska tanken är naturligtvis kärnan i den övertygelsen. Att uppdraget åligger nationen utgår från att vi har en gemenskap som naturligtvis, enligt känd vänsterretorik, inte är mer än föreställd. Till exempel jag tänker inte hjälpa till. Etiken i att satsa resurserna på att ta emot en majoritet friska starka män istället för att hjälpa de som verkligen behöver hjälpen är ohållbar. De som stått för den ansvarslösa politik som orsakat situationen får ta hand om den själva.

    (Pikant fakta: Statsminister Löfven har talat om en nationell samling, vilket råkar vara namnet på Quislings parti under andra världskriget.)

    Att kapaciteten har ett tak är just den insikt jag tror spritt sig och gjort att även mångkulturförespråkarna börjat tveka. Det var inte så här det skulle bli. Firandet blev inställt. 

    Givetvis kan Sveriges ekonomi som helhet gå med plus även om invandringen är en förlust. Det finns fler delar i ekonomin än invandring.

    Min analys sträcker sig längre än att ge invandringsförespråkarna nedlåtande namn. Klart de står för vad de anser vara rätt. Skulle inte till exempel en kristen stå för att kristendomen är den rätta tron? Att du inte tror på statistiken som entydigt visar att invandring är en kostnad, gör förstås att även du är faktaresistent och just troende. Sannolikt struntar du i tillgänglig fakta för att du inte vill ha din tro förstörd. Det religiösa perspektivet på invandringsrörelsen håller. 

    Du tycks argumentera för att det inte finns några egentligt betydelsefulla skillnader mellan kulturer. Sorry, men det saknas evidens för den ståndpunkten. Återigen, kolla WVS. Men du får förstås tro vad du vill.

    Nej, det visade sig vara väldigt dåligt med firande. Däremot har det varit gott om dåliga ursäkter för att inte fira.
    Ja, du kräver att de som anser att asylrätten är en viktig del av ett humanistiskt samhälle utifrån din syn på hur de resonerar ska resonera som vill att de ska göra.

    Du kommer inte att få se något firande. Det finns inga skäl att fira mänskliga katastrofer och det är situationen i flyktingarnas ursprungsländer som driver dem därifrån.

    För att använda ditt eget sätt att argumentera så har din bitterhet över invandringen blivit så stor att du med närmast religiös fanatism tillskriver folk som värnar asylrätten motiv de inte har och därför blir en diskussion som leder någon vart omöjlig.

    Självklart tror jag att det finns skillnader mellan kulturer men som du vet så är flyktingarnas kulturer totalt underordnade den svenska här i Sverige.

    Lite förvånad blir jag över att din bitterhet, du tappar i argumentationsförmåga när du tillskriver andra åsikter och motiv de inte har. Trist tycker jag, du var den enda invandringsmotståndare som kunde föra ett stringent resonemang och argumentera för din sak, ja här på FL alltså.

    Synd på så rara ärtor.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2015-11-18 23:55:42 följande:
    Men snälla, vad finns det att diskutera egentligen?

    Du tar säkerligen avstånd ifrån könsstympningar, hederskulturer där kvinnor bland annat kastas ut från balkonger när de inte har rättat sig i ledet, när kvinnor förpassas till att gå flera meter bakom mannen offentligt, tvångsgifte, att se ner på kvinnor som inte täcker sina kroppar ifrån topp till tå, med mera och så vidare - och du kan ju försöka påstå att du inte vill skapa en mindre kulturell mångfald här i Sverige, när du ställer dig emot dessa kulturella uttryck.

    Vill du vara det minsta konsekvent och faktiskt förespråka den mångkultur som Sverige har skrivit in i sina konstitutioner - så skaffar du helt enkelt en gemenskap med dessa människor, som bland annat uttrycker sådana kulturyttringar som har beskrivits i stycket ovan, och då utan att försöka förändra dem överhuvudtaget.
    Nej.

    Jag är av den bestämda uppfattningen att svenska lagar gäller och ska i Sverige.

    Dessutom anser du är synnerligen kleggig i dina åsikter när du påstår att jag ska acceptera kvinnomord.

    Nåja, vad kan man annat förvänta sig från en SD-krämare.

    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    JTA skrev 2015-11-19 09:44:40 följande:
    Bitter? Det är åtminstone inte kul att se hur ansvarslösa politiker och deras svans av självutnämnda humanister som i praktiken saknar moral slarvar bort Sveriges sociala och ekonomiska kapital. Jag borde vara bitter men konstigt nog känner jag mig inte precis så. Oroad är jag iaf. Nu lär jag och min familj klara oss bra ändå, mina barn kommer i framtiden sannolikt att befinna sig på rätt sida stängslet i någon gated community.

    Men jag gillar när det händer saker och de närmaste decennierna lär det minsann bli drag under galoscherna. Vi med utbildning och hög lön kommer kanske till och med att tjäna på att välfärdssamhället går under. Du och dina trosfränder lär förstås inte heller framåt i tiden ha någonting att fira. Känns det inte någonstans snopet att det blev så här?
    Nej.

    Jag berörs inte så mycket av olika varianter på "Så här tycker du och därför borde du också tycka så här".

    Jag har också familj och barn och jag förväntar mig att mina barn kommer att vara vuxna i ett samhälle som i många avseenden är bättre än mitt. Om jag ens för ett ögonblick inbillade mig att den svenska majoritetskulturens värderingar i form av lagstiftning med mera  skulle få stryka på foten för balkongkastningar så skulle jag oroa mig.

    Ärligt talat så blir jag inte ens oroad för din del, det kommer att finnas nya katastrofscenarion du kan ta till dig med liv och lust om tio år när Sverige är ungefär som idag och du upptäckt att allt det du fruktade bara fanns inom dig.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    JTA skrev 2015-11-19 10:34:08 följande:
    Gott att se att inte heller du tvekar att analysera dina meningsmotståndares psyken. Frågan är nu bara vems analys som stämmer.

    "när Sverige är ungefär som idag och du upptäckt att allt det du fruktade bara fanns inom dig"

    Enligt Migrationsverket fortsätter volymen asylsökande att ligga på 10 000 personer i veckan. På årsbas blir det ca 500 000 personer. Ett nytt Göteborg på ett år. Varje år.
    MSB: Flyktingar får snart sova på gatan
    ... begynnande utträngningseffekter inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst ... måste fokusera så mycket på att ta hand om ensamkommande barn så man inte hinner ta hand om de andra barnen ... Bostadsläget för asylsökande blir samtidigt alltmer kritiskt ... nya utmaningar när de människor som sökt asyl ska tas om hand.

    ? Det vi ser är att det är ett oerhört påfrestat läge just nu bara med att skaffa boenden till alla. Nästa steg är att möta upp med skola, sjukvård, socialtjänst och alla funktioner som finns i en samhällsstruktur för alla dem som redan kommit hit. Där har vi egentligen inte sett svårigheterna än ? men vi ser inte att det kommer bli lättare, säger Alexandra Nordlander..
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/msb...ressat-lage-1/

    Och detta finns bara inom mig?
    Nej, jag är rätt flexibel och anpassar mig gärna till min diskussionspartners nivå om den inte är värre än din, det vill säga.

    Ja, vi har väl alla läst om nivåerna på hur många flyktingar som söker sig till Sverige för närvarande.

    Är det det du vill att vi ska fira att vi kommer att få ett tillskott på 500.000 personer per år?

    Det betraktar jag som uteslutet och efter vad jag har förstått så delas min uppfattning av samtliga anständiga partier.

    Tror du verkligen att vi om ett år kommer att vara en halv miljon fler än idag. Det gör inte jagSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-11-21 08:24:25 följande:
    Verkligen? Det säger bara en sak och inte allt. Men hur kommer det sig att landslaget brukar spela bättre när Zlatan inte är med?
    Men nu har du väl ändå drabbats av en rejäl släng av JTA-sjuka, besvärlig åkomma det där att inte kunna skilja på fakta och åsikter,

    Möjligen skulle man kunna ta fram fakta i form av landslagsresultat med eller utan Zlatan som argument för åsikten att landslaget spelar bättre när Zlatan inte är med.

    Inte desto mindre skulle det vara en åsikt.

    Min åsikt är att diskussionen inte får karaktären av att den försiggår från två skilda universum med helt olika förutsättningar när deltagarna har förmåga att förstå skillnaden mellan fakta och åsikt.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-11-21 12:32:16 följande:
    Jag skrev inte att det var fakta att landslaget brukar spela bättre när Zlatan inte är med. Det är min åsikt och många andras åsikt också.

    Statistiken visar att Sverige med Zlatan Ibrahimovic på planen har ett poängsnitt på 1,69 poäng. Utan Zlatan är samma snitt 2,00 poäng.

    Jag kan till och med hänvisa till källor från fotbollsexperter som stödjer min åsikt.

    www.fotbollskanalen.se/sverige/unik-statistik---sa-mycket-battre-ar-landslaget-utan-zlatan/

    m.gp.se/sport/fotboll/landslaget/1.2824936-edstrom-sverige-klarar-sig-utan-zlatan-
    Nej, min åsikt är att du så gott som alltid presenterar dina åsikter som fakta.

    Det år väl du som startat tråden om att har flest våldtäkter i Europa, där du förmodligen egentligen menar att Sverige har högst andel våldtäkter i Europa.

    Det är naturligtvis inte fakta utan snarare en önskan att det ska vara så. Utgår man från fakta så kan man omedelbart konstatera att dessa inte är jämförbara och att åsikten alltså inte har faktastöd.

    Den här tråden är i sig ett skolexempel på att invandringsmotståndare saknar vilja och/eller förmåga att skilja mellan fakta och åsikter.

    Källkritik och relevanskontroll tycks vara några några av de första offren när invandringsmotståndare går till attack, tja krigets första offer är ju alltid sanningen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    sumot skrev 2015-11-22 11:40:36 följande:

    Så argumenten tog slut hos pk-sidan och då börjar man diskutera.. Språk? Istället.

    Ja det är ju också ett sätt att undvika diskussion när argumenten tar slut och sanningen svider. Syns ju inte sällan hos politiker och jornalister. Därför terrorism, radikala islamiseringen och ISIS-rekryteringen i Sverige kom som en chock för Löfven & co. Tydligen har "vi" i Sverige vart för naiva eftersom "vi" inte sett det här komma.

    Tror jag vet ganska säkert vilka som ingår i detta "vi", för inte är det alla i Sverige som är så naiva och verklighetsfrånvända som politikerna. Samma personer som pratat så gott om alla muslimer och hånat de som lyft upp problematiken, blir nu bombade av rubriker, nyheter och rapporter som visar hur fel de haft och hur rätt alla "islamofober" och "rasister" haft. Inte lika lätt att skrika rasist åt folk när man har hela världens forskare och ledare emot sig?

    Desamma kommer hända med alla de förespråkare för mångkulturen som vägrar se problemen och som lika naivt som innan blundar för oroväckande statistik och rapporter. Vad mer ska behöva hända för att få dessa personer att förstå? Fler pensionärer som lever under fattighetsgränsen? Ännu sämre skolresultat? Ännu fler mord och våldtäkter? Några poliser dödade till följd av attacker i förorten? En asylsökande som faktiskt lyckas spränga sig själv och massa civila i luften? Inte ens då?

    Tänk att det ska krävas så mycket för att få vissa personer att förstå så lite.


    Nja, men ibland kan man väl få göra ett litet skrattuppehåll. SD-klanen och dess svans är väl inte precis alltför välorienterade i samhället.

    Har precis läst en tråd där någon ska fly Sverige eftersom hon inte längre står ut, det innebär visar det sig att hon ska ta sig själv, barn och barnbarn i tryggt förvar under ett vindskydd i de norrbottniska skogarna.

    Andra har fått korn på 100-tals flyktingar som riskerar att frysa ihjäl i de norrbottniska skogarna.

    Och JTA är purken för att ingen anser att en flyktingkatastrof bör firas.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-11-22 11:49:04 följande:
    Människorna i allmän betydelse kan jag hålla med dig om, men trähästar finns och har alltid funnits.

    En del vill ju låtsas som att det till helt nyligen i Sverige enbart har funnits en kultur. Man får väl klamra sig fast vid den bilden och drömma sig tillbaka till förr - när allt var så mycket bättre.
    Tja, redan Carl Jonas Love Almqvist skrev ju

    "Blott Sverige svenska krusbär har"


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    redwine skrev 2015-11-22 12:43:06 följande:
    Du menar att ett vindskjul inte duger för en flykting?

    Vindskjul levde vi svenskar i 1000 tals år
    så vad skulle det vara för problem?

    Varje år lever 1000 tals svenskar tält    alla som gjort millitärt jänstgöringen
    var tvingade att göra det  och fick samtidigt 12 kr dagen.....
    och tex fallskärmsjägarna grävde bra en bivack i snön på kalfjället.

    Men för oss svenskar var/är det ett krav.
    För en flykting så skall det vara sthlms slott med tjänare....
    snacka om omvänd rasism.
    Fast den här "flyktingen" är svensk. En sextioårig kvinna som är rädd att bli våldtagen och mördad av invandrare, så rädd att hon ser ett vindskydd i Norrbottens skogar som ett alternativ för sig själv och sina barnbarn.

    Själv anser jag att ingen ska behöva bo under ett vindskydd i Norrbotten på vintern.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-11-22 12:45:41 följande:
    Han var ju lite ansatt av hemlängtan där i USA och Tyskland och drömde sig tillbaka det svenska krusbäret. Krusbär i USA, Tyskland, England, Kaukasus eller Asien var tydligen inte att tänka på.
    Nix, blott Sverige svenska krusbär har.

    Faktiskt rätt träffande som en metafor över hur enfaldigt etnocentrikernas kulturbegrepp ärSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    sumot skrev 2015-11-22 13:57:35 följande:
    När skrattuppehållet varat i över 10 år kanske det är dags att sluta skratta däremot? Det är därför det tystnat i så många trådar från pk-sidan då det inte behövs argument längre. Även de "naiva" ser nu det som många pratat om innan men blivit utskrattade för. Skrattar bäst som skrattar sist.
    Jag delar inte din upplevelse.

    Tvärtom upplever jag att det blir fler och fler som tar sig tid att bemöta SD-retoriken.

    I den här tråden är det t ex många som förklarat att de inte köper JTAs beskrivning att det ska firas.

    Att hen sen anser att hen segrat eftersom ingen firar, tja det måste hänföras till innehållet i den retorik som kan sökas innanför det sverigedemokratiskt influerade nötskalet.

    Se det som att pk-sidan agerar nörtknäppare, men att detta går nöten obemärkt förbiSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-11-22 14:12:03 följande:
    Almqvist var väl i sin mer eller mindre påtvingade utlandsexil som så många nationalister är idag - uppfylld av en romantiserad bild av Sverige, svenskar och svenskt vilket i mina ögon ursäktar honom lite.

    Frågan är vad om får nationalister som inte upplevt något annat än myllan på hemmaplan att känna sig så objektivt färdiga i sina betraktelser om vad som är svenskt och inte?
    Fast jag har för mig att Almqvist skrev något bra om svenskhet också, något om att den inte definieras av att man skriker ut hur svensk man är.
    Ska se om jag kan hitta citatet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-11-22 14:12:03 följande:
    Almqvist var väl i sin mer eller mindre påtvingade utlandsexil som så många nationalister är idag - uppfylld av en romantiserad bild av Sverige, svenskar och svenskt vilket i mina ögon ursäktar honom lite.

    Frågan är vad om får nationalister som inte upplevt något annat än myllan på hemmaplan att känna sig så objektivt färdiga i sina betraktelser om vad som är svenskt och inte?
    Förresten - de där äpplena som FL:s anarkistavdelning kör med, är de en markering att de ignorerar den de citerar.

    I så fall är det väl synnerligen omogna äpplen. Tänk att ha ett sånt självhävdelsebehov att man måste tala om att man ignorerar.

    Herregud, det finns då verkligen folk till alltSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2015-11-22 14:15:11 följande:
    Fast jag har för mig att Almqvist skrev något bra om svenskhet också, något om att den inte definieras av att man skriker ut hur svensk man är.
    Ska se om jag kan hitta citatet.
    Svenskheten består således icke i fnurr, en arkeologisk dammighet, en tillgjord tråkighet, eller ett slags patriotisk styvhet och pock ? den består i att vara svensk, mer än att ropa på att man är svensk.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA

    Ja, fast det påfågelns behov att fälla ut hela fjäderskruden och tala om att man ignorerar i stället för att bara ignorera jag finner obetalbart.

    Hoppas att det inte går mode i detta exempel på jagsvaghet. Det skulle ju vara synd om FL förvandlades till rena ÄppelkrigetSkrattande

    Man kan ju tänka sig två påfåglar som kommer ihop sig med konsekvensen att äpplena står som spön i backen.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Speakers Corner skrev 2015-11-22 16:03:31 följande:

    Jag förstår inte.
    Varför ska jag vilja fira att människor är tvungna att fly sina hemländer?
    Det verkar lika konstigt att fira en sån sak i min värld som att jag skulle fira att min 95-åriga granne ramlade i trappen och som jag hjälpte till sjukhuset.
    Det var inte tanken på att få korka upp en flaska champagne som drev mig att hjälpa henne.
    Lika lite är det den tanken som driver mig att känna empati med människor som flyr för sina liv, inte heller blir jag partysugen av att ta avstånd från demonisering och hatpropaganda mot utsatta människor.

    Men JTA, kanske är det som så att som man dömer sig själv, så känner man andra?


    Snygg sammanfattning.

    Precis så enkelt är det. Varför skulle någon vilja fira en flyktingkatastrof.

    Hur tänker man egentligen när man kommer fram till att detta borde firas av PK-folket?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Grattis alla mångkulturalister - ni har vunnit