Colourfulrainbow skrev 2015-11-17 23:29:44 följande:
Jag har en massa köttfärs, grillkorv, varmkorv, hamburgare (köpta färska) m.m. i frysen. Alla datum har gått ut. Hur länge kan de ligga i frysen?
Har en pkt köttfärs i kylen som jag tog upp från frysen igår (datumet gått ut), kan den ligga kvar i kylen till imorgon eftermiddag när jag har tid att steka den?
Kan jag ta upp något från frysen (utgånget datum), och sedan göra t.ex. köttfärs och sedan frysa in detta i matlådor? Har bl a ett storpack köttfärs (som jag borde ha frusit in i mindre pkt, jag vet...) och jag har inte lust att äta köttfärsås i en vecka.
Någon vänlig och kunnig som vill svara? 
Du säger att datum gått ut, frågan är hur färskt det var när du stoppade i frysen, ju färskare när du stoppade i frysen desto mer marginal har du.
De brukar säga att feta saker bara håller någon månad i frysen och mellanfeta upp till 3 - men tycker nog det håller ok längre än så. Man brukar känna när det smakar härsket, vilket är vad som brukar ske då. Om det blivit rejält frysbränt brukar man också se.
Däremot om du stoppade de sakerna du räknar upp väldigt nära att de skulle bli för gamla eller till och med när datumet passerats skulle jag vara försiktig, speciellt med köttfärs och hamburgare det är sådana varor som kan blivit dåliga utan att det känns på lukt/smak (därför köttfärs har sista förbrukningsdag och inte bäst före dag). Var köttfärsen däremot sådan som är packad i skyddad atmosfär och den frystes in i den förpackningen och hade några dagar kvar på datumet är det nog ingen fara. Har du däremot packat om eller det inte var sådan förpackning eller på gränsen till redan gammal skulle jag verkligen inte låta den ligga nästan 2 dygn i frysen som det låter när du säger att den lades där "igår". Köttfärs ska generellt tillagas samma dag som den köps om inte i specialförpackning, bakteritillväxten är mycket snabb pga den stora snittytan den har. Här kan det också då vara tal om bakterier som kan ge matförgiftning så det är bäst att vara lite försiktig.
Korv kan faktiskt bli dålig redan innan bäst före datum i många fall, men då handlar det framförallt om att den "surnar", det känner man på smaken och de bakterierna är generellt inte farliga, smakar mest otrevligt (alla känner det dock inte, men de hittar alltid sådana fall när de testar korv). Korv är också oftast ganska rejält fett så kan härskna i frysen.