• MASolokvist

Super den här mamman?!

Det här hände idag på lillens förskola, observera att det är tisdag inte ens mitt i veckan. Man känner ju till de andra barnas föräldrar lite grann, så just den här mamman vet jag är ensamstående med 2 små. Plus att hon är arbetssökande så båda hennes små har 15-timmars vecka.

In kommer hon i kapprummet med en klirrande kasse! Det var en flaska vin och något mer som klirrade. Så ler hon lite jäktat, man märker ju om någon inte riktigt är bekväm. Det var inte första gången detta händer!

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

• Svar på tråden Super den här mamman?!
  • Duckan

Maj gadd, ts, lägg ner.
    Vad rör det dig om handlar två flaskor vin på en tisdag? Hon kanske ska ha middagsgäster på lördag och ville sprida på inköpen.

• SpanskaFlugan
    MASolokvist skrev 2015-11-24 22:24:18 följande:
    Av alla inlägg hittills är det okej att ta in kassar från systemet på dagis. Jo, jag tror inte barn ska utsättas för alkohol, odrucken i flaskor eller uppdrucken. Jag gör inte det själv och tycker andra bör respektera att alla kanske inte vill låta sina barn utsättas för det. Kassar från systembolaget är sjukt fula. Jag skulle aldrig skicka med en sån kasse till förskolan, och jag har förresten ingen sån heller.

På vilket sätt "utsätts" barn för alkohol genom att befinna sig i närheten av stängda flaskor? Om det nu var alkohol i påsen, vilket du inte vet.
  • Brumma

Men hjälp..

Finns det alltså människor som på allvar dömer en för att man råkar ha handlat en flaska vin en tisdag?

Har du överhuvudtaget hört talas om planera i förväg?

Jag dricker extremt sällan alkohol men när jag skall ha middag hemma eller en kompis över på helgen köper jag hem en flaska vin. Och det görs då gärna på jobblunchen i början av veckan så jag slipper stå på systemet på fredag eftermiddag. ..

Jag köper juletid glögg (kokar förövrigt glöggen så alkoholen försvinner - så du inte får för dig att jag "super"). Jag köper dessutom alkoholfritt vin och "bubbel" på systemet..

Finare viner i brllloospresent har jag oxå köpt....

Sannolikheten att man handlar på systemet tidigt i veckan TVÅ gånger utan att "supa", ha alkoholproblem eller ens att man dricker mer än tre glas alkoholhaltigt vin på ett år är med andra ord relativt hög...

Jag tror du behöver inse att du är en ganska dömande person som drar orimliga slutsatser av småsaker. ..

• Brumma

Just ja..

Jag kokar mycket saft och sylt. Som jag häller på glas flaska och glasburkar.

Det är PERFWKT att forsla dessa hemmagjorda alkoholfria "produkter" i systemetpåsar. I större påsar riskerar flaskorna att ramla vilket enkelt förhindras av att annandagen DN påse tillverkad för att ha några flaskor i...

• Teddis

Det finns de som har dryck som intresse och alltså inte första hand supande. Dryck är mer spännande än du verkar ha fått intryck av.

• Teddis

Alkoholister brukar smussla och hymla. Det verkar inte hon gjort. Verkar skitjobbigt att behöva akta sig för att inte bli dömd av dig, att behaga dig.

• Brumma
    MASolokvist skrev 2015-11-24 22:24:18 följande:

Av alla inlägg hittills är det okej att ta in kassar från systemet på dagis. Jo, jag tror inte barn ska utsättas för alkohol, odrucken i flaskor eller uppdrucken. Jag gör inte det själv och tycker andra bör respektera att alla kanske inte vill låta sina barn utsättas för det.

Kassar från systembolaget är sjukt fula. Jag skulle aldrig skicka med en sån kasse till förskolan, och jag har förresten ingen sån heller.

Och jag tror det är viktigt att barn får uppfattningen att det finns ngt mellan totalt nykterist och att man super.

Att göra det till ngt "hemligt/förbjudet och farligt" tror jag ökar risken för att barnen dricker för mycket för tidigt.

Hur kan en stängd flaska vin påverka ett barn så till den milda grad att du väljer ordet "utsätta"?
  • Duckan

Hur vet ts barn ens hur en systemkasse ser ut om hen är så noga med inte ha såna påsar? Vet inte barnet vad det är kan väl barnet heller inte bli utsatt egentligen.

• Brumma
    MASolokvist skrev 2015-11-24 22:37:27 följande:

Så fan heller är det påhitt!

Lika gärna som alla försonande fantasier som bjuds på, om att hon köpt ut åt nån anhörig, inte kunde handla nån annan dag, ville slippa kö - så är det lika troligt att hon super på vardagar i sin ensamhet. För visst är det så folk gör oavsett om de ha små barn att ta hand om eller ej. Koppla av genom att unna sig en öl eller ett glas vin.

Men det är också så typiskt att försvara att folk dricker. När som helst och hur som helst.

Jag ska prata med henne om det skulle hända fler gånger. Tvärtom mot att döma, så är jag bekymrad. Både för henne och barnen. Verkar som om många här inte bryr sig om de ser något som verkar vara ett problem.

Vi är nog många som bryr oss om ngn verkar ha problem.

Men att göra ngt till ett problem för att du har en avvikande åsikt än - Tja de flesta människor - gör det liksom inte till ett problem. Eller jo.. det BLIR ett problem för att du tycker dig ha rätten att döma andra människor för fullkomligt normala saker.
  • Hannah76

Vad spelar det för roll vilken dag i veckan man handlar från systemet? Och varför spelar det roll vilken dagg man intar alkohol?

Svar på tråden Super den här mamman?!