• MASolokvist

Super den här mamman?!

Det här hände idag på lillens förskola, observera att det är tisdag inte ens mitt i veckan. Man känner ju till de andra barnas föräldrar lite grann, så just den här mamman vet jag är ensamstående med 2 små. Plus att hon är arbetssökande så båda hennes små har 15-timmars vecka.

In kommer hon i kapprummet med en klirrande kasse! Det var en flaska vin och något mer som klirrade. Så ler hon lite jäktat, man märker ju om någon inte riktigt är bekväm. Det var inte första gången detta händer!

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

• Svar på tråden Super den här mamman?!
  • Speakers Corner

Men herregud, om den här människan super så gör jag det också. 
    För även jag har handlat alkohol en vanlig dag mitt i veckan.
    Om man inte har bil så är man ju tvungen att ta med flaskorna in. 
    Dom som har bil kan ju mycket väl ha flaskor med sig alla dagar i veckan, men det märker inte du, ska den här kvinnan straffas för att hon inte har bil? 

Sålänge hennes föräldraskap inte påverkas av att hon är bakis så lider inte barnen av det, inte för att jag förstår varför en vuxen människan nödvändigtvis ska bli bakis av att dricka ett glas vin på kvällen. 
    Men om vi säger att hon blir det så kan man ta hand om barnen lika bra för det, skillnaden är att man då får göra det med kopparslagare, men det är ju inget ungarna märker. 

Det finns något som är viktigt tycker jag och det är att man har en grundläggande respekt för att människor gör olika val i livet.
    Sålänge det inte skadar nån annan ska man inte lägga sig i andras val. 
    Och innan man lägger sig i ska man ha väldigt mycket på fötterna.
    Man ska vara försiktig med att kliva in i andras liv och försöka styra och ställa efter egna preferenser.
    Du vet aldrig hela bilden och du vet aldrig bättre än den personen det gäller om dennes liv. 

Ja, jag dömer dig här, precis som du dömer kvinnan på förskolan.
    Skillnaden är att du gör illa andra människor med ditt fördömande. 
    Jag och andra här visar vårt ogillande mot det. 
    Tolerans är en bra ska, lev låt leva ts. 

• Natulcien

Jag tror att det är mer synd om barn som har föräldrar som drar förhastade slutsatser, fördömer och baktalar än om barn vars föräldrar handlar på Systemet en tisdag... Obestämd

• Aikido

Finns mycket man kan bekymra sig över om man resonerar som TS.

Hade mamman haft en påse blomjord med sig hade hon antagligen odlat Cannabis.
    Godis, sockerberoende.
    Apotekspåse, beroende av smärtstillande och sömntabletter.
    Matkasse från Lidl, osunt ekonomisk.

Listan kan göras lång.

• Natulcien
    Aikido skrev 2015-11-25 19:10:58 följande:

Finns mycket man kan bekymra sig över om man resonerar som TS.

Hade mamman haft en påse blomjord med sig hade hon antagligen odlat Cannabis.
    Godis, sockerberoende.
    Apotekspåse, beroende av smärtstillande och sömntabletter.
    Matkasse från Lidl, osunt ekonomisk.

Listan kan göras lång.

...och hade hon haft en svart plastsäck så hade hon sannolikt varit styckmörderska... Flört
  • MASolokvist

Hm. Det luktar försvar bland era inlägg. Klart det blir besvärande att tänka sig att det inte skulle vara okej att dricka en vardag, om man själv sysslar med det.

Sen tycker jag det är optimistiskt, snacket om ETT glas vin. Hur troligt är det?

Att ha föräldrar som är alkoholpåverkade är alltid negativt för barn. Bakfulla föräldrar agerar inte heller helt normalt tror jag.

Ja, fransmän är riktiga småsuputer tycker jag. Och deras "vin till maten" har indoktrinerat vårt samhälle. Blivit accepterat som något belevat som förgyller maten. Fy fan för vin helt enkelt. Sur och giftig saft.

• gold34
    MASolokvist skrev 2015-11-25 19:32:05 följande:

Hm. Det luktar försvar bland era inlägg. Klart det blir besvärande att tänka sig att det inte skulle vara okej att dricka en vardag, om man själv sysslar med det.

Sen tycker jag det är optimistiskt, snacket om ETT glas vin. Hur troligt är det?

Att ha föräldrar som är alkoholpåverkade är alltid negativt för barn. Bakfulla föräldrar agerar inte heller helt normalt tror jag.

Ja, fransmän är riktiga småsuputer tycker jag. Och deras "vin till maten" har indoktrinerat vårt samhälle. Blivit accepterat som något belevat som förgyller maten. Fy fan för vin helt enkelt. Sur och giftig saft.

Och vad tenker du göra nu då?

Anmäääla?
  • Lilje

Shit. Jag köpte två cider igår. På en måndag. Hoppas någon ringer soc innan barnen far illa.

• Brumma

Jag dricker oftast ett tredjedels glas vin. Sedan är jag nöjd - men det är gott att ta ibland.

Sammanlagt dricker jag kanske 4-5 glas vin om året. Max.. Då räknar jag in ngt extra glas på nyår tex..

Klart det är ok att dricka på en vardag så länge man inte blir påverkad av det eller gör det varje dag.

Eftersom du har dessa tankarna så kan man ju misstänka att du är en av de som inte klarar av att "bara" dricka ett glas vin? Har du svårt för att dricka alkoholhaltiga drycker utan att bli full?

Du vet - de flesta vuxna människor dricker inte för att bli fulla utan för att det är gott med ett glas vin till maten..

Min man kan ta bara en whiskey oxå. Eller bara en öl.

Faktum är att de få gånger vi "dricker" blir det nästan alltid max ett glas. Så är det för de flesta jag känner.

Så - hur kommer det sig att du har sådan osund syn på människors alkoholvanor? Är det för att du själv har problem eller för att du umgås med människor som inte klarar av alkoholen?

Undrar fortfarande vad du anser om Frankrikes befolkning?
  • K med lilla E

Oj där tycker vi olika hör jag! Jag älskar vin alla dar i veckan :)
  • FuckGoggleAskMe
    Aikido skrev 2015-11-25 19:10:58 följande:
    Finns mycket man kan bekymra sig över om man resonerar som TS. Hade mamman haft en påse blomjord med sig hade hon antagligen odlat Cannabis. Godis, sockerberoende. Apotekspåse, beroende av smärtstillande och sömntabletter. Matkasse från Lidl, osunt ekonomisk. Listan kan göras lång.

Glöm inte att en fruktpåse signalerar att mamman har anrexia, och en fjällrävenryggsäck med valfritt innehåll innebär att mamman går hos en psykolog, Illuminate confirmed!
Svar på tråden Super den här mamman?!