• MASolokvist

Super den här mamman?!

Det här hände idag på lillens förskola, observera att det är tisdag inte ens mitt i veckan. Man känner ju till de andra barnas föräldrar lite grann, så just den här mamman vet jag är ensamstående med 2 små. Plus att hon är arbetssökande så båda hennes små har 15-timmars vecka.

In kommer hon i kapprummet med en klirrande kasse! Det var en flaska vin och något mer som klirrade. Så ler hon lite jäktat, man märker ju om någon inte riktigt är bekväm. Det var inte första gången detta händer!

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

• Svar på tråden Super den här mamman?!
  • Mandel
    Virriga Vera skrev 2015-11-26 00:15:43 följande:
    Om en vilt främmande människa hade konfronterat mig på dagis ang mina alkoholvanor hade jag blivit skogstokig. Jag dricker väldigt måttligt, men när jag dricker gör jag det vilken dag i veckan som jag tycker att det smakar gott. Jag handlar ofta på systemet, för att vi ofta har folk hemma och det bjuds på både vin, öl och starksprit då.
    Kom just på att om "främmande" människor kom in i vårt hus skulle de nog undra hurdana våra alkoholvanor är.
    Med tanke på extremt mycket alkohol som finns i det här huset.
    Vi kan utan att behöva besöka systembolaget ha brakfest och supa minst 50 personer rejält under bordet. Välkomstdrink, öl eller vin och snaps till maten och sedan fylla på med öl/vin/drinkar.

Fast folk med alkoholproblem har nog sällan en massa alkohol hemma eftersom de dricker upp det hela tiden.
    Och har man alkoholproblem så smyger man nog mer med sin kasse än att ta med den in på dagis...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Har gjort det
    MASolokvist skrev 2015-11-24 21:51:53 följande:

Det här hände idag på lillens förskola, observera att det är tisdag inte ens mitt i veckan. Man känner ju till de andra barnas föräldrar lite grann, så just den här mamman vet jag är ensamstående med 2 små. Plus att hon är arbetssökande så båda hennes små har 15-timmars vecka.

In kommer hon i kapprummet med en klirrande kasse! Det var en flaska vin och något mer som klirrade. Så ler hon lite jäktat, man märker ju om någon inte riktigt är bekväm. Det var inte första gången detta händer!

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

Alltså jag förstår inte problemet. Det KAN naturligtvis vara så att hon har alkoholproblem men min erfarenhet av människor med alkoholproblem är snarare den att dom försöker dölja sitt drickande.

Dessutom, hur kan barn på en förskola veta vad en klirrande kasse innebär? Hurdå?

Jag kan mycket väl tänka sig att hon inte kände sig bekväm när det finns moralpoliser som ts närvarande. Skulle inte jag heller göra.

Man får faktiskt besöka en butik på dess öppettider och köpa dess varor utan att behöva vara alkoholist. Det går alldeles utmärkt att bruka alkohol, inte missbruka.
  • vallakra

Är uppvuxen med en gravt alkoholiserad förälder och alkohol är inget som förekommer i mitt hem. MEN det är något jag valt utifrån mina erfarenheter. Det betyder inte att jag har åsikter om andras - för det allra mesta - måttliga intag.

Nu innebär detta tyvärr inte att mina barn kan växa upp utan en mamma som regelbundet mår för dåligt för att kunna vara en optimal förälder. Jag lider nämligen av svår migrän och under riktigt svåra anfall kan jag knappt ta mig ur sängen. Som tur är finns ju pappan att tillgå.

• Brumma
    MASolokvist skrev 2015-11-25 22:12:52 följande:

Och jag står fast vid det, att det är olämpligt att dra in påsarna på förskolan. Under den tid man har barnomsorg ska man för övrigt inte uträtta privata inköp. Man ska jobba alternativt använda tiden till att aktivt söka jobb.

Jag behöver inte fråga hur jag kan hjälpa, och jag startade inte tråden för att få klarhet i det. Ingen i tråden har ju direkt haft den inställningen heller att man bör hjälpa. Eller hur?

Jag vet hur jag kan hjälpa om det visar sig att hon behöver och vill ha min hjälp.

Vi har vårt barn 15 timmar. Under den tiden får vi göra precis vad vi vill. Jobba, städa, vara sjuka, pilla navelludd eller gå på systemet.
  • Brumma
    Frontline skrev 2015-11-26 03:57:57 följande:

Du är medveten att det inte räcker med att bara koka upp glöggen för att alkoholen ska försvinna va? Du får koka glöggen bra länge innan alkoholen försvinner, å andra sidan kokas mycket av vattnet bort så istället blir det mer koncentrerat.

Nej :)

Faktiskt visste jag inte det :)

Läste dock på lite nu och enligt undersökningarna som gjorts försvinner ganska mkt efter fem minuters kokning. Jag dricker enbart lättvinsglögg så blir det kvar 1-1,5 % tror jag det räcker gott o väl :D

Saftglögg smakar blä, så det dricker jag inte alls. Jag gillar enbart blossas lättvinsglögg (tycker inte om starkvinsglöggen alls) och Dufvenkrooks hjortronglögg (även den 2.2%).
  • Brumma
    MonkeyBusiness skrev 2015-11-26 05:00:11 följande:

Det finns dessutom alkoholfri glögg att köpa.

Annan smak på den..
  • K med lilla E
    MASolokvist skrev 2015-11-25 22:12:52 följande:

Och jag står fast vid det, att det är olämpligt att dra in påsarna på förskolan. Under den tid man har barnomsorg ska man för övrigt inte uträtta privata inköp. Man ska jobba alternativt använda tiden till att aktivt söka jobb.

Jag behöver inte fråga hur jag kan hjälpa, och jag startade inte tråden för att få klarhet i det. Ingen i tråden har ju direkt haft den inställningen heller att man bör hjälpa. Eller hur?

Jag vet hur jag kan hjälpa om det visar sig att hon behöver och vill ha min hjälp.

Men med din inställning till alkohol så måste det väk vara bättre att hon köpte vinet utan sina barn på väg till dagis än att hon släpat med dem till bolaget?
  • sextiotalist

Jag försöker att inte gå på systemet på fredagar och helger, lättare att gå under veckan, mindre köer och personalen mindre stressad om man behöver hjälp.

Men inser nu att jag ska sluta ta med mig tygpåsar när jag är på systemet, för då kan ju folk få för sig att jag försöker smussla med vinet och då kan jag ju vara en alkoholist, än värre, jag kan ta ett glas på en vardag.

Aj, aj Flört

Sedan tycker jag TS klart överreagerar, att handla två flaskor vin på systemet en vardag innebär inte att man är alkoholist eller har ett riskbeteende, det innebär endast (hör och häpna) att denna kvinna har varit på systembolaget och köpt vin och inget annat.

• Vestra

Systemet när det besöks blir oftast en vanlig veckodag, till och med måndag morgon ibland. Och nej, det är inte för att vi hällt i oss enorma mängder på helgen, utan för att slippa ta bolaget en fredag efter jobbet. Bättre att kila in på bolaget när man ändå har ett ärende i närheten. Om det så är kl 10 en måndagsmorgon, eller kl 14 en torsdag lägger jag ingen vikt vid.

Men tror att jag hade dragit mig för att ta in systempåsar på förskolan ändå. Hade även dragit mig för att ta med matkasse, påse från hemmakväll eller egentligen de flesta shoppingpåsar. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • metervara

Alkohol på en vardag ja herregud. Tacka vet jag det sunda valet att supa sig redlös på helgerna. Då är det ingen som höjer på ögonbrynen minsann.

Svar på tråden Super den här mamman?!