Anonym (T) skrev 2015-11-27 09:49:35 följande:
Tycker ändå det är underligt, för relationen som iaf vi har, i min familj, till de "nya" (inte speciellt nya längre, men du förstår vad jag menar) har varit väldigt långt ifrån moderlig eller faderlig. Jag skulle kunna förstå det om ens riktiga mor/far var död, eller väldigt frånvarande, annars inte.
Antar att jag inte anser att man blir mamma/pappa bara för att man är tillsammans med någon som har barn sen innan.
Men bonusmamma/bonuspappa kanske är ett ord man slänger med, att det inte är så mycket kraft i. Att det är som "kärlek". "Jag älskar mina vänner", säger ju en del. Skulle jag aldrig kunna säga, jag tycker om deras sällskap, men jag älskar dom inte.
Om jag pratar om dom så säger jag "Min mammas/pappas sambo", eller deras namn, om personen redan vet vem de är.
Jag vet inte, tycker det känns urfånigt att kalla dom för mamma/pappa, även om man sätter bonus framför.
Jag förstår hur du menar, men om jag går till mig själv så har jag en bättre relation med min bonusmamma än med min mamma, så för mig känns det inte alls fånigt. Jag tror inte min bonusdotter lägger någon värdering i ordet utan använder det rent beskrivande, på samma sätt som man använder ordet dagmamma. Så det är nog väldigt individuellt.
Det som däremot är lite intressant, är att de som inte själva använder benämningen har en massa synpunkter på de som använder det, vilket aldrig är fallet tvärtom. Det är ingen som tycker ni är fåniga som INTE använder ord som bonusmamma/plastmorsa eller styvmor för ni får kalla er vad ni vill ;)