• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • Tom Araya
    Draken55 skrev 2017-11-18 12:13:56 följande:
    Snömos, vi kan inte tvinga på andra länder den svenska godhetselitens syn på flyktingar, 
    under tiden blir ju vårt land översvämmat, utbyte av befolkningen?
    Jag har inte räknat på det, men är rätt säker på att det skulle kunna vara en storleksordning av flyktingmottagning som inte på långa vägar är i närheten av "svenska godhetselitens syn på flyktingar", så ditt påstående kan inte betraktas som relevant och seriöst.
    Någon som räknat på det får gärna rätta mig om jag skulle ha fel.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-11-18 10:58:53 följande:

Hur är kraven för bostad och försörjning utformade? Se nedan.

Kan den anhöriginvandrare bo hos sin anhöriga och då anses ha uppfyllt kravet på bostad? Det beror på storlek på bostaden, se nedan.

Kan den anhöriginvandrare försörjas av sin anhöriga inledningsvis, för att senare söka bidrag/bistånd från svenska myndigheter? Ja om anknytningspersonen har tillräckligt stor inkomst (vilket inte är möjligt om anknytningspersonen själv lever på bidrag)

Vid anhöriginvandring ska anknytningspersonen ha inkomster som motsvarar det förbehållsbelopp som Kronofogden tillämpar vid utmätning av lön. Det krävs också att anknytningspersonen har en bostad av tillräcklig standard och storlek. En ensamstående måste idag ha en inkomst på minst 4 679 kronor per månad för att få stanna. När det gäller bostad så s är en bostad för två vuxna tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå och minst ett rum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler rum.  För att få permanent uppehållstillstånd som anhöriginvandrare måste du ha inkomster från anställning eller näringsverksamhet som gör att du inte är i behov av försörjningsstöd.

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/08/forsorjningskrav-for-anhoriginvandring/

Så hur stor är anhöriginvandringen idag och hur ser prognosen ut för de närmsta åren?
  • Draken55
    Tom Araya skrev 2017-11-18 15:08:59 följande:
    Jag har inte räknat på det, men är rätt säker på att det skulle kunna vara en storleksordning av flyktingmottagning som inte på långa vägar är i närheten av "svenska godhetselitens syn på flyktingar", så ditt påstående kan inte betraktas som relevant och seriöst.
    Någon som räknat på det får gärna rätta mig om jag skulle ha fel.
    Nu hänger jag inte med?? vaddå räknat, ??
    jag sa att vi inte kan tvinga på andra länder en syn på flyktingar som de inte vill ha. 
    Det är ju en fantasi att världen skulle lyssna på ex. svenska miljöpartister.
  • Tom Araya
    Draken55 skrev 2017-11-18 15:18:44 följande:
    Nu hänger jag inte med?? vaddå räknat, ??
    jag sa att vi inte kan tvinga på andra länder en syn på flyktingar som de inte vill ha. 
    Det är ju en fantasi att världen skulle lyssna på ex. svenska miljöpartister.
    Du förstår alltså inte att svenska politikers syn på flyktingpolitik inte är applicerbart om man tar emot en tiondel eller tjugondel av vad Sverige tagit emot? Ser du inte skillnaden?
  • Draken55
    Tom Araya skrev 2017-11-18 15:47:58 följande:
    Du förstår alltså inte att svenska politikers syn på flyktingpolitik inte är applicerbart om man tar emot en tiondel eller tjugondel av vad Sverige tagit emot? Ser du inte skillnaden?
    Jo det förstår jag,
    men jag förstod inte riktigt hur det hade med mitt resonemang om omvärlden och hur den ställer sig till de svenska godhetsapostlarna...  

Alltså, jag säger att omvärlden skiter i hur moraliserande apostlar uttrycker sig i Sverige.
  • Anonym (:)-(--€:::)
    Anonym (en globetrotter) skrev 2017-11-18 07:27:52 följande:

libanon som är lite mindre till ytan än skåne lika många som libanon 1,5 milj flyktingar borde vi kunna ta i mot, tyskland o sverige ca 310-tusen flyktingar mest i hela eu, företagen skriker efter universitet kompetens och yrkesfolk, universiteten fyller inte sina platser inlandet avfolkas, invandrafientlig ny demokratis Bert Karlsson tjänar miljarder på att ta hand om flyktingar (en mer intelligent rasists åsikt går alltid att köpa) vi i sverige bor inte direkt på varandra med våra ca 10 milj italien yta som swe ca 60miljoner spanien ca50milj  france ca 70 milj osv dyslexsi som newton

Det är inte helt lätt att följa ditt resonemang, men jag antar att du förespråkar en minimalistisk välfärdsstat (det är ingen fråga, utan ett konstaterande utifrån det du skriver). Ska den minimalistiska medlemsstaten gälla alla, eller bara dem med visst utsprung?

Kan ju också konstatera att det är bland annat Bert Karlsson som gjort att de senaste årens mottagande alls har fungerar (men jag gissar att du struntar fullständigt hur nyanlända tas emot).
  • Tom Araya
    Draken55 skrev 2017-11-18 16:17:38 följande:
    Jo det förstår jag,
    men jag förstod inte riktigt hur det hade med mitt resonemang om omvärlden och hur den ställer sig till de svenska godhetsapostlarna...  

Alltså, jag säger att omvärlden skiter i hur moraliserande apostlar uttrycker sig i Sverige.
    Men det är ju du som hela tiden blandar in "svenska godhetsapostlar", fast de inte har något att göra med det jag säger.
  • Tom Araya
    Anne-Marie Lindgren: Det där med volymer spelar dessvärre roll
    15 november, 2017 av Anne-Marie Lindgren

Det är många nu som vill att utvisningarna till Afghanistan ska stoppas.

Det är en svår och på många sätt berörande fråga. Med min obotliga vana att läsa in mig på en fråga innan jag tycker något om den kan jag visserligen inte se att utvisning dit är detsamma som en säker död. Men det är, avgjort, en utvisning till ett land och ett liv präglat av ett stort antal risker och osäkerheter.
    ...

aip.nu/2017/11/15/anne-marie-lindgren-det-dar-med-volymer-spelar-dessvarre-roll/
  • Anonym (Hoppsan)
    libanon som är lite mindre till ytan än skåne lika många som libanon 1,5 milj flyktingar borde vi kunna ta i mot, tyskland o sverige ca 310-tusen flyktingar mest i hela eu, företagen skriker efter universitet kompetens och yrkesfolk, universiteten fyller inte sina platser inlandet avfolkas, invandrafientlig ny demokratis Bert Karlsson tjänar miljarder på att ta hand om flyktingar (en mer intelligent rasists åsikt går alltid att köpa) vi i sverige bor inte direkt på varandra med våra ca 10 milj italien yta som swe ca 60miljoner spanien ca50milj  france ca 70 milj osvÄpple dyslexsi som newton
    Är det så att Libanon tar emot människor som kommer från grannländer eller kommer de från länder på andra sidan jorden med helt annan kultur? Är det så att man i Libanon lägger lika mycket pengar per asylsökande som vi gör i Sverige?

Skulle inte tro det. Vi kan lägga oss på samma nivå och skapa stora flyktingläger med minsta möjliga och billigast mat samt övrig standard - och om det blev krig i Norge är det hur naturligt som helst att vi som grannland tar emot många.
  • Anonym (Hoppsan)
    Tom Araya skrev 2017-11-18 15:04:09 följande:
    Under vilka förhållanden lever dessa flyktingar i Libanon? Jämförbara med Sverige eller Tyskland?
     1,5 milj flyktingar borde vi kunna ta i mot, tyskland o sverige ca 310-tusen flyktingar mest i hela eu,
    Om ytan är det viktiga, ska de bo i tält i Norrlands skogar och livnära sig på svamp och rötter, kanske en och annan hare eller fasan som de lyckas fånga?Statistiken talar mot att flyktingmottagning löser behovet av universitetskompetens.
     universiteten fyller inte sina platser inlandet avfolkas,
    Hur stor del av de flyktingar vi tagit emot eller skulle ta emot med ditt förslag har behörighet till universitetsstudier?Nej, Bert Karlsson tjänar inga miljarder på flyktingar!
    Vissa skulle hävda att det inte är något positivt att sådana som Bert tjänar stora pengar på behov som bekostas med skattemedel.
     vi i sverige bor inte direkt på varandra med våra ca 10 milj italien yta som swe ca 60miljoner
    Om du tänker efter lite så är yta eller antalet invånare i förhållande till ytan av ringa betydelse, eftersom vi inte bor i skogen och det gör man heller inte i Italien.

Spot on!
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?