• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-14 09:53:30 följande:
    När det gäller din första länk så är förmodligen svenska turisters resor till andra länder en större risk för exponering för multiresistenta TBC bakterier än att 8 flyktingar som anlände till Europa från Afrika bar på den typen av bakterier år 2016.

Ska världen komma tillrätta med multiresistenta bakterier så måste förskrivningen av antibiotika till männislor och djur bli mycket mer restriktiv överallt. Såg du SVT programmet om den danska grisuppfödningen? I Danmark har man jättestora problem med att en stor del av grisstamnen numera ör multisesident och inte längre kan behandlas med antibiotika. Dessutom har det visat sig att en del av de människor som bor i närheten av grisfarmarna i Danmark också har blivit multiresistenta..

Din andra artikel från 2013 sätter fingret på ett internationellt problem som är svårlöst. I USA så finns exempelvis flera miljoner människor som lever och verkar i landet utan tillstånd. Jag gissar att så länge länder i likhet med Sverige har reglerad invandring så kommer det finnas människor som går under jorden/ lever utan tillstånd och det är nog ett problem vi får leva med om vi inte ska släppa invandringen helt fri.
    Svenskar som reser till Afrika bör såklart låta vaccinera sig mot TBC. Kanske bör det t.o.m. vara ett krav.

Problemet med TBC och andra sjukdomar via invandring gäller inte enbart den antibiotikaresistenta varianten av TBC.
    Tuberkulos
    i Somalia med
    konsekvenser
    i Sverige

www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/15732/LKT1051s3279_3281.pdf

© LÄKARTIDNINGEN

2011-10-25 nummer 43 - Läs artikeln som PDF - Skriv ut
    Det finns 1 kommentar till denna artikel. Läs kommentar!
    KLINIK OCH VETENSKAP

Retrospektiv journalstudie visar behovet av hälsoundersökning av nyinvandrade
    Latent tbc hos barn är ett ökande hälsoproblem

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

TBC ökar i Sverige

Tuberkulos, tbc, ökar kraftigt just nu i Sverige. På tio år har tbc-fallen fördubblats, det visar nya siffror från folkhälsomyndigheten.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/tuberkulos-tb/

www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/sjukdomsstatistik/tuberkulos/

• KillBill
    Tom Araya skrev 2018-01-14 11:01:40 följande:
    Svenskar som reser till Afrika bör såklart låta vaccinera sig mot TBC. Kanske bör det t.o.m. vara ett krav.

Problemet med TBC och andra sjukdomar via invandring gäller inte enbart den antibiotikaresistenta varianten av TBC.

TBC bland svenskar ökar inte. De fall av TBC som uppmärksammas i Sverige gäller nästan uteslutande flyktingar som bär på smittan när de kom till Sverige. Därför trodde jag att du var orolig för resistenta bakterier. Resistenta bakterier är nämligen ett mycket större problem för Sverige än vad TBC är och det inte ovanligt att svenskar tar med sig resistenta bakterier hem från en semesterresa.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-14 11:55:19 följande:

TBC bland svenskar ökar inte.

Förekomsten av TBC i Sverige ökar.

Resistenta bakterier är nämligen ett mycket större problem för Sverige än vad TBC är och det inte ovanligt att svenskar tar med sig resistenta bakterier hem från en semesterresa.

Självklart kan resistenta bakterier vara ett större problem än icke resistenta, men är ändå bara en del av problemet att sjukdomar vi knappt haft förut kommer hit med invandring.
    Jag anser att det tydligt indikerar hur invandring hanteras= dålig kontroll, inga åtgärder och det oroar mig.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2018-01-14 12:07:21 följande:

Resistenta bakterier är nämligen ett mycket större problem för Sverige än vad TBC är och det inte ovanligt att svenskar tar med sig resistenta bakterier hem från en semesterresa.

Självklart kan resistenta bakterier vara ett större problem än icke resistenta, men är ändå bara en del av problemet att sjukdomar vi knappt haft förut kommer hit med invandring.
    Jag anser att det tydligt indikerar hur invandring hanteras= dålig kontroll, inga åtgärder och det oroar mig.

Så här står det i den artkel som du länkar till:

"Av de nytillkomna tbc-fallen i Sverige är majoriteten födda utomlands i länder där tbc är vanligt. De allra flesta har smittats innan de har kommit till Sverige och någon ökning av fall som smittats i Sverige kan man inte se. Risken att få tbc genom att vistats ute i samhället är låg"

Vilka sjukdomar har vi inte haft i sverige förrut? TBC var en mycket vanlig sjukdom i Sverige under första hälften av 1900 talet och de svenskar som insjuknar idag är företrädesvis äldre, över 60 år, och har sannolikt smittats i barndomen.

Tar du multiresistenta bakterier så leder detta till 400 dödsfall bland den svenska befolkningen varje år och detta är således ett mycket större problem än TBC. 

• Tom Araya
    Nordea: Därför går din lön så trögt

Hög arbetslöshet bland utrikesfödda bidrar till dämpade löner för alla löntagare, mitt i brinnande högkonjunktur. Det sätter också krokben för Riksbanken - som tvingas skjuta räntehöjningar på framtiden, skriver Nordea i en färsk analys.
    ...

www.di.se/nyheter/nordea-darfor-gar-din-lon-sa-trogt/

• Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-14 12:36:47 följande:
    Så här står det i den artkel som du länkar till:

"Av de nytillkomna tbc-fallen i Sverige är majoriteten födda utomlands i länder där tbc är vanligt. De allra flesta har smittats innan de har kommit till Sverige och någon ökning av fall som smittats i Sverige kan man inte se. Risken att få tbc genom att vistats ute i samhället är låg"

Exakt! En ökning av TBC i Sverige, trots att man inte kunnat se någon smittspridning i Sverige.

Dock borde det bara vara en tidsfråga tills vi har tillräckligt många TBC-smittade i Sverige att den också ökar genom smittspridning i Sverige.

Vilka sjukdomar har vi inte haft i sverige förrut? TBC var en mycket vanlig sjukdom i Sverige under första hälften av 1900 talet och de svenskar som insjuknar idag är företrädesvis äldre, över 60 år, och har sannolikt smittats i barndomen.

TBC har varit i stort sett utrotad i Sverige sedan ungefär 50 år tillbaka.
    I stort sett alla fall man hittat har varit hos personer som vistats i riskområden i andra länder, oftast infödda som har utvandrat till Sverige.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2018-01-24 03:30:51 följande:
    Exakt! En ökning av TBC i Sverige, trots att man inte kunnat se någon smittspridning i Sverige.

Dock borde det bara vara en tidsfråga tills vi har tillräckligt många TBC-smittade i Sverige att den också ökar genom smittspridning i Sverige.

TBC har varit i stort sett utrotad i Sverige sedan ungefär 50 år tillbaka.
    I stort sett alla fall man hittat har varit hos personer som vistats i riskområden i andra länder, oftast infödda som har utvandrat till Sverige.

Som jag skriver så händer det fortfarande att äldre människor insjuknar i TBC och då har de latent burit på bakterien sedan barndomen. För de allra flesta så finns ingen anledning att oroa sig för TBC. Ska du oroa dig för bakteriesmitta så är multiresistenta bakterier en mycket större risk. 

• Anonym (Hoppsan)

TBC bland svenskar ökar inte. De fall av TBC som uppmärksammas i Sverige gäller nästan uteslutande flyktingar som bär på smittan när de kom till Sverige. Därför trodde jag att du var orolig för resistenta bakterier. Resistenta bakterier är nämligen ett mycket större problem för Sverige än vad TBC är och det inte ovanligt att svenskar tar med sig resistenta bakterier hem från en semesterresa.

Det gäller även flyktingar och migranter som smittar andra. För att smittas av TBC har jag för mig att man måste vara ganska nära den sjuke eller ha långvarig kontakt (träffas varje dag), så man smittas inte av att en sjuk person bara går förbi, däremot var det en skolstäderska som bar på smittan men inte själv var sjuk som smittade några barn/ungdomar - tror det var i Göteborg.
  • Anonym (Hoppsan)
    Tom Araya skrev 2018-01-14 12:07:21 följande:

I USA kollade man i alla fall förr migranterna för olika sjukdomar samt löss. Att kolla om migranter/asylsökande har sjukdomar kan ju inte vara fel. Gratis läkarbesök och ev vård för individen, skydd för samhället. Win-win.
  • Anonym (Hoppsan)
    KillBill skrev 2018-01-24 07:46:02 följande:

Som jag skriver så händer det fortfarande att äldre människor insjuknar i TBC och då har de latent burit på bakterien sedan barndomen. För de allra flesta så finns ingen anledning att oroa sig för TBC. Ska du oroa dig för bakteriesmitta så är multiresistenta bakterier en mycket större risk. 

Om en person som bär smittan men inte själv är sjuk arbetar inom vården, exempelvis som städare, så riskerar personen att smitta andra ja.
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?