• Anonym (Oj)

Han borstar inte tänderna!

Jag har varit hemma hos min pojkvän flera gånger nu och han har aldrig tandkräm hemma.. Jag frågade honom om det och han sa att han nästan aldrig borstar sina tänder!! Ofta smakar han konstigt och klibbigt i munnen och nu sen jag fick veta det vill jag knappt kyssas.. Han säger att han har så dåligt minne men visst kan man komma ihåg en sån sak??

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Han borstar inte tänderna!
  • virrisen
    Anonym (Oj) skrev 2015-12-05 22:15:28 följande:

Ja jag är lite rädd för det. Ok att jag kan säga att han bör borsta tänderna men det är inget jag vill säga morgon och kväll resten av mitt liv som en tjat-morsa. "Varje dag är en ny dag" var en bra beskrivning av hur han är, saker verkar inte hänga ihop i hans värld...

Det är så det funkar. Eller inte funkar... ;)
  • virrisen
    Anonym (Oj) skrev 2015-12-05 22:15:28 följande:

Ja jag är lite rädd för det. Ok att jag kan säga att han bör borsta tänderna men det är inget jag vill säga morgon och kväll resten av mitt liv som en tjat-morsa. "Varje dag är en ny dag" var en bra beskrivning av hur han är, saker verkar inte hänga ihop i hans värld...

Jag säger till varje morgon... På kvällen gör han det om han vill ha sex, haha !

Han kan inte borsta tänder eller planera tid men han sätter ihop Ikea-möbler på nolltid utan manual och han har typ anlagt hela vår tomt (helt utan erfarenhet ) genom att tänka , googla och räkna.

Så det är en "ojämn begåvningsprofil".. :)
  • Anonym (Oj)
    virrisen skrev 2015-12-06 09:43:15 följande:

Jag säger till varje morgon... På kvällen gör han det om han vill ha sex, haha !

Han kan inte borsta tänder eller planera tid men han sätter ihop Ikea-möbler på nolltid utan manual och han har typ anlagt hela vår tomt (helt utan erfarenhet ) genom att tänka , googla och räkna.

Så det är en "ojämn begåvningsprofil".. :)

Haha oj ja dom verkar ganska lika Får din pojkvän någon medicin eller behandling?
  • Anonym (217)
    Anonym (Oj) skrev 2015-12-05 20:52:42 följande:
    Eller hur, jag börjar också fundera sådär... Han är nog lite som ett barn, ansvarslös. Inte stökigt hemma men skurmoppen får nog inte så mycket motion. Börjar fundera på om han har någon diagnos för han tvättar tex först när ALLT är slut, han lagar aldrig ordentlig mat och verkar lite inne i sin bubbla. Vilka problem kan dyka upp i framtiden med någon som inte ens kan hålla efter sina tänder?
    Eller bör jag bara säga till om det och sen vara nöjd, kan man göra slut med någon pga det?
    Fast det där är ju bara ren lathet och inte ett tecken på någon diagnos. Jag tvättar inte mina golv heller, för jag har fått lära mig från en lokalvårdare (alltså en lärare, inte en vanlig arbetare) att för mycket vatten skadar träet. Egentligen räcker det att torrmoppa. Fläckar tas med en blomspruta eller trasa. Tvättar gör jag när allt är slut. Har så mycket kläder så varför inte? Hellre en dag i tvättstugan en gång i månaden än 2 timmar en gång i veckan. Lagar mat gör jag inte heller, för tvi vale vad tråkigt det är.

Däremot borstar jag såklart mina tänder!
  • Anonym (Prata med varann)

Tror att din kille har både ADHD & Asperger.
    Om din kille vill & förstår sitt problem så kan han skriva ett schema hur saker och ting bör skötas. 

• Anonym (Blä)

Mina föräldrar har alltid varit lite slarviga med hygienen vilket har lett till att jag aldrig fått in vanan ordentligt att borsta tänderna. Jag glömmer ofta att borsta på kvällen så min man får påminna mig. Jag har alltså förståelse för att man kan glömma. Men att inte ens bry sig om att skaffa tandkräm handlar ju om ointresse. Inte okej!

• jjeessiicahh

Usch vad vidrigt! Jag är så noga med tandborstningen och tandhygien att jag köpte en eltandborste till sambon. Vi borstar alltid tänderna tillsammans. De gånger vi inte gör det så är jag där och känner om tandborsten är blöt eller inte!

Hatar dålig tandhygien och hål i tänderna. Det äckligaste som finns.

• Ego Lovers
    virrisen skrev 2015-12-05 21:36:58 följande:

Min sambo hat (konstaterade jag efter nåt år) adhd och han kommer inte ihåg såna här tråkiga rutin-grejer. Dock mycket god hygien i övrigt. Men jag skulle säga adhd-varning... Är han ordningsam ?

Min son har adhd och är femton år och är renligheten själv och duschar en till två gånger om dagen samt byter underkläder så det hör absolut inte till diagnosen utan är väl ett personlighetsdrag hos vissa människor än andra.
  • Anonym (Råd...)

Du kan försöka förklara för honom hur viktigt det är med tandhygien och visa exempel på folk som fått tandköttsinfektion pga slarv. Jag är iofs militant hygienist när det kommer till tänderna och munnen i överlag...

• virrisen
    Ego Lovers skrev 2015-12-07 00:52:39 följande:

Min son har adhd och är femton år och är renligheten själv och duschar en till två gånger om dagen samt byter underkläder så det hör absolut inte till diagnosen utan är väl ett personlighetsdrag hos vissa människor än andra.

I detta fall gör det det eftersom tandborstning tydligen faller in under "fruktansvärt tråkigt" och det är typ omöjligt för honom att komma igång med de sakerna... Duschar gör han varje dag.
  • Anonym (Goldfish)

Jag skulle säga att det är slarv från hans sida, han förstår inte att det är viktigt och det påverkar andra än han själv. Annars skulle han ju "försöka" komma ihåg de varje dag, och ha tandkräm hemma. Det är som att "glömma" att tvätta händerna varje gång man varit på toa. 

Vad gäller diagnoser kanske han har något, kanske inte men det är bara idiotiskt att spekulera utifrån ett inlägg. 

Jag har själv adhd och glömmer mycket saker. Kan gå hemifrån utan plånbok och telefon, kan glömma mina hemnycklar på jobbet, har glömt min hund utanför affären (<-- jag vet, jag är hemsk) osv. Även saker som har med hygien att göra kan man glömma. Jag har glömt deo, jag har glömt att boka tvättid så jag måste använda samma strumpor fler gånger m.m . Adhd personer glömmer för att de är tankspridda och impulsiva, och man glömmer inte att borsta tänderna varje dag för att man är tankspridd, det är en bristande rutin. 

• Anonym (Fly)

Nä hördu, spring åt andra hållet, är mitt råd.

Det är ju inte bara tandborstningen. Han verkar ju vara en snuskpelle gällande fler saker. Om det berorpå diagnos, idioti eller lathet vet vi inte, men en sak är säker:

Du kan inte, och ska inte försöka, uppfostra och lära en vuxen man hur han ska sköta sin hygien.

Det är inte ditt jobb. Vill du ha det livet, att vara en ny mamma för honom? Avtändande!

Dumpa honom fort! Och hångla för guds skull inte med honom igen!

Svar på tråden Han borstar inte tänderna!