• Lillan090815

Gravid 35+

Hej på er. Vore kul att samla lite äldre gravida kvinnor här.

Själv är jag nyss fyllda 39 och har två barn innan; två söner på 4 och 6 år.

Än så länge är jag väldigt tidigt inne i graviditeten; någonstans i vecka 5.

Här kan vi dela tankar, känslor, krämpor,erfarenheter och vad helst ni vill som knyter an till graviditeten ???? Nu lade jag tråden i forum första trimestern. Det är ju där jag befinner mig, men egentligen spelar det ingen roll för mig var ni befinner er i eran graviditet.

• Svar på tråden Gravid 35+
  • MalBa
    Lulak1 skrev 2016-01-23 11:59:29 följande:

Vi hade 1/ 1248 på KUB och de sa att det är låg risk, annars skulle vi göra NIPT men bm sa att det ingår, så skulle vara grattis.

Vi köpte en Edge duo med duo s air chassi . Bor i villa och vi behöver stabilt vagn som passar i skogen :)

Ja, det var ett bra KUB-resultat. I Stockholm måste man ha 1/200 eller sämre för att få göra NIPT utan kostnad.

Är inte påläst om alla vagnar längre men gjorde en snabb googling och den ser fin ut!
  • MalBa
    Curlingmorsan skrev 2016-01-23 13:00:23 följande:

Här där jag bor så erbjuds inte heller KUB. Men jag har bokat tid i Göteborg så ska dit för blodprovet nästa vecka och UL i mitten på februari. Eftersom det inte erbjuds här så vet jag inget om vilka värden som är bra/dåliga. Var går gränsen? Någon som kan förklara lite enkelt?

Gränsen brukar gå vid 1/200. Från Akademiskas hemsida:
    "Högre risk än 1:200 (ex 1/150, 1/20) anses som förhöjd risk för att fostret har en kromosomavvikelse. Om risken bedöms förhöjd erbjuds kvinnan/paret ett moderkakeprov eller fostervattenprov. Om du väljer KUB för riskvärdering och får besked om en låg risk, erbjuds du inte moderkakeprov/fostervattenprov."
  • Nästanpålandet

Nu har jag äntligen gjort kub allt såg bra ut det var enorm lättnad har varit ganska nervös för att göra testet.

• Aniookey

Hej allihopa! 
    Jag är 37 år, bor i Stockholm och gravid med tredje barnet. Sedan tidigare har jag en på 5 och en på 3,5. 

Nu till mitt dilemma... jag tycker detta är jättejobbigt! Min man och jag har pratat om att försöka skaffa ett tredje barn från och till länge och jag hade väl precis landat i att näh, inte ett till. Och då blev jag gravid. Nu brottas jag med extremt motstridiga känslor och tycker detta är så jobbigt. 

Är bara i vecka 5 än så länge och har två missfall bakom mig så jag känner mig luttrad och vet att det kan gå hur som helst. Men bara att ringa och beställa tid på MVC idag kändes jättestressigt eftersom jag på något sätt var tvungen att "erkänna" att jag är gravid. Har liksom annars kunnat förtränga det eftersom jag inte känner av några direkta gravidsymptom ännu.

Stressen ligger framför allt i att vi haft några otroligt tuffa år bakom oss med två extremt intensiva barn och precis fått näsan över ytan. Så min spontana känsla är: kommer vi att orka detta? Sitter dessutom på ett jobb jag inte trivs med och tänker att nu är jag "fast" här i ett par år till. Och så tankar som kanske inte är så grundade utan mer av typen "kommer jag att kunna älska ett till barn lika mycket".

Så... all pepp som finns mottages tacksamt!!

• Curlingmorsan

Klart du kommer älska barn nr 3 lika mycket som de andra två! För antar att du älskar dem lika mycket?!

Jag känner igen mig i tankarna som "kommer vi att fixa det här??". Våra barn är stora och ganska självgående, de är 9-13år, vad har vi gett oss in på som ska börja om med blöjor, tidiga mornar och allt annat som vi lämnat bakom oss för länge sen?! Dessutom gick båda av oss igenom den perioden i livet tillsammans med en annan partner. Vi har olika erfarenheter och olika sätt att se på det, nu ska vi få det att funka tillsammans. Det kan göra mig nervös.
    Vi har både dessutom var sitt barn som kräver lite extra, varav den ena har en adhd-diagnos. Men jag tror man löser det hur tufft det sen än blir, man har ju liksom inget val. :)

• Aniookey

Ja, jag älskar ju mina barn mer än något annat och det är irrationella tankar att jag inte skulle älska ett till barn lika mycket. Förhoppningsvis försvinner de i takt med att graviditeten fortskrider. Men har svårt att komma ifrån känslan av att jag känner mig så gammal ???? Det har väl att göra med att det är tredje barnet.

• Curlingmorsan
    Aniookey skrev 2016-02-21 21:10:51 följande:

Ja, jag älskar ju mina barn mer än något annat och det är irrationella tankar att jag inte skulle älska ett till barn lika mycket. Förhoppningsvis försvinner de i takt med att graviditeten fortskrider. Men har svårt att komma ifrån känslan av att jag känner mig så gammal ???? Det har väl att göra med att det är tredje barnet.

Jag känner mig också jättegammal, hinner nog precis fylla 38 innan bebis tittar ut i augusti. Jag och min sambo pratade idag om
    hur gamla några av mammorna till min dotters träningskompisar är, tills vi kom på att hallå när bebis är lika gammal som tjejerna är nu så kommer vi också vara sådär gamla. Då kände vi oss plötsligt jättegamla!
    Min dotter vägrar berätta att jag är gravid för hon skäms för hon tycker jag är så gammal. :)
  • Daisy75

Kul med tråd för lite äldre :) är nyss fyllda 40 och går in i vecka 7, andra barnet :)

• Aniookey
    Curlingmorsan skrev 2016-02-21 21:36:38 följande:
    Jag känner mig också jättegammal, hinner nog precis fylla 38 innan bebis tittar ut i augusti. Jag och min sambo pratade idag om
    hur gamla några av mammorna till min dotters träningskompisar är, tills vi kom på att hallå när bebis är lika gammal som tjejerna är nu så kommer vi också vara sådär gamla. Då kände vi oss plötsligt jättegamla!
    Min dotter vägrar berätta att jag är gravid för hon skäms för hon tycker jag är så gammal. :)
    Får liksom känslan av att "men inte ska väl vi hålla på med sånt där, det ska ju unga människor göra!" :)
  • Lulak1

Jag tycker inte  att vi är så gamla, fast ska vi ha en 18 år gammal kille och en bebis. 
    Livet är kort och man vet aldrig vad som väntar imorgon. Så njuta varje minut. 
    Ser väldigt mycket fördelar med en inte så ung föräldraskap.

Svar på tråden Gravid 35+