• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • JBL0011

Länken jag postade funkar hur bra som helst vilket verifiera en del av dessa siffor, och som du ser stämmer dom om nått avrunda nedåt.

Aja. Dom flesta här tror jag klar kicka på länken jag postade och kontrollera om det stämmer eller inte?

Att post påstående att det inte stämmer utan några som helst belägg för vad du säger är extrem lågt, jag förstår att dessa siffror inte faller in i din världs bild, men dom är lika sanna för det. Och som jag skrev tidigare, detta är lågt räkna om man jämför med andra nationalekonomer. Så denna dessa siffor är förmodligen låg hållna.

• KillBill
    JBL0011 skrev 2017-01-22 21:25:06 följande:

Länken jag postade funkar hur bra som helst vilket verifiera en del av dessa siffor, och som du ser stämmer dom om nått avrunda nedåt.

Aja. Dom flesta här tror jag klar kicka på länken jag postade och kontrollera om det stämmer eller inte?

Att post påstående att det inte stämmer utan några som helst belägg för vad du säger är extrem lågt, jag förstår att dessa siffror inte faller in i din världs bild, men dom är lika sanna för det. Och som jag skrev tidigare, detta är lågt räkna om man jämför med andra nationalekonomer. Så denna dessa siffor är förmodligen låg hållna.

Din uträkning som du försöker koppla till Ruist forskning (det finns dock ingen koppling) är något av det mest svamliga jag har läst här på FL. Du säger att du har räknat lågt i förhållande till andra nationalekonomer, men jag betvivlar att någon nationalekonom skulle hävda något så befängt som att nästan 1/3 av den skatt som svenska folket betalar går till att finansiera invandring.

Kan du länka till de nationalekonomer vars uträkningar visar att 1/3 av den skatt vi betalar går till att finansiera invandring?
  • JBL00110111
    KillBill skrev 2017-01-21 21:49:27 följande:
    Vi behöver inte komma ner i samma arbetslöshetssiffror som på 60-talet för att invandringen ska bli lönsam. Det räcker om vi lyckas öka sysselsättningsgraden bland utrikes födda från 67 till 77 procent (sysselsättningsgraden bland inrikes födda ligger på 84%).

Att Sysselsättningsgraden för utlandsfödda är 67%. Är en mycket skönmålad bild som medier och politiker far med. Lång från sanningen. Denna siffra innehåller mycket arbeten med lönebidrag. Verkliga siffran enlig en RUT rapport är att 25% av flyktigare har heltidsjobb efter 8 år, och 34% efter 30 år !!! Anmärkningsvärde siffor om man jämför med dem media och politiker använder. Länk till mer info om detta.

http://staffandanielsson.blogspot.se/2016/02/rut-rapport-25-av-flyktingar-har.html

För övrig går det inte att jämför 60-talet arbetskraft invandring med dagens invandring, hel olika. Vg. Läs Jan Ekbergs rapport där han förklara detta tydligt.

• FDFMGA
    JBL00110111 skrev 2017-01-23 00:39:03 följande:

Vad har du rökt för nått? Du borde sluta med det verkar inte bra för dig, du verkar hallucinera.

Märkligt att det vekar så vanligt att ni sverigedemokrater utgår från egna erfarenheter när ni debatterar och tillämpar dessa på andra.

Lycka till med habiliteringen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill

Vad har du rökt för nått? Du borde sluta med det verkar inte bra för dig, du verkar hallucinera.

Du säjer att jag svamlar. Du har först påstår att BNP/capita varit bra i Sverige när det i självaverket varit det sämre sedan efterkrigstiden (bortsett från i år). Du påstår att BNP i olika länder visar direkt att invadering är bra eller dåligt för ett land. Om du förstod hut fel detta är, men det gör du uppenbarligen inte, för du reperate samma fel om och om igen. Du kan omöjligt ha ens en grundkurs i nationalekonomi.

Då det gäller rapporten jag tagit siffrorna ur, är det inte den prognos som han räknade fram 2015, har aldrig sagt det. Utan denna kom oktober/november 2016 och är inte bra han som varit med och samanställd, men även han. Kollade du upp länken jag skickade, var dom sifforna fel eller rätt?

Men vi kan säja att detta inte stämmer då, jag hänvisar istället till Jan Tullbergs rapport istället. Den säjer att summan är 250 miljarder istället, så nu använder vi det.

Och här är då länkar till fakta från den rapporten. Första är till en blogg, där kan man ladda hem bok där hela uträkningen redogörs, Obs! Jag vet inte om det är ok att ladda hem en gratis, det får du kolla upp. Men det finns att ladda ner i sin helhet där. Och där finns all siffror redogjorda för, efter det vill jag inte på nått sätt att du kommer och anklaga mig utan några som helt bevis som styrker det du säjer. Länk nedan till denna rapport/bok.

https://petterssonsblogg.se/2014/04/19/invandring-kostar-250-miljarder-per-ar/

Och sen tar vi då uträckningen igen baserad denna gång på Jan Tullbergs beräknade kostnader. Och om du ska kriterier detta så säjer du vilka siffror som är fel eller beräkningar etc. Och hänvisar till vad som i så fall är rätt. Inget flum som du håller på, det är fel som du säjer, blir liksom inte trovärdigt.

Ska ställa upp om så pedagogisk att jag hoppas att även du kan följa med, kanske även pizza ekonomen Schyffert kan hänga med. Ok då kör vi?.Och som sagt är någon siffra felaktig här nedan så säj i så fall vilken, och vad som är rätt i så fall.

Och som sagt nu glömmer vi dom fösta beräkningar som enligt dig är felaktiga. Vi använder nu Tullbergs siffror.

Kostnad för invandring 250 Miljarder kronor (Se länk ovan)

Det finns ca 10Miljoner i Sverige idag

49% av dom har någon form av sysselsättning, detta inkludera sk. Arbetsmarknadsåtgärder, dvs dom tar av skatten istället för att ge. Om vi kompenserar för det skulle resultat bli än värre, men vi hoppar det denna gång.

Snitt lön i Sverige är ca 30 tKr, hittar ingen bättre siffra.

Kommunalskatten vi betalar i snitt är 32,12% (2017), och det är den ens skatt vi behöver ta hänsyn till då vi ska beräkna kostnader på individ nivå. Snittlönen ligger under statligskatt så.

Då börjar vi räkna, är du med J

För då antal som har sysselsättning.

10 Miljoner * 0,49 (49%) = 4 900 000

Sen då deltar vi kostnaden med antal sysselsatta.

250 Miljarder / 4,9 Miljoner = ca 51 000:- (avrundat nedåt så du inte skriker)

Sen då för att få denna kostnad per månad dividerar vi den med antal månader, som är 12

51 000/12 = 4250 Kr/mån.

Vad betalar då en som har en månadslön på 30 000Kr i kommunalskatt/månad.

30 000 * 0,3212 (32,12%) = 9636 Kr.

Till sist hur stor del är 4250 Kr av 9636 Kr

4250 / 9636 = 0,44 = 44%

Jag kan inte göra det mer överskådlig än det här, förstår du inte nu så kan jag inte hjälpa. Men som du ser inte direkt svårt att räkna ut.

Men visst i spjälverket är det ju klar inte så att vi verkligen betalar denna del av vår skatt till invandringen, eller rättare sagt den summan så det blir den delen. Utan Sverige underfinansierar ju kraftig idag. Men det är hur mycket vi egentligen skulle behöva betala för att klar den invandringen som vi haft/har. Skulle nog vara bra att människor fick gör det för att se vad de egentligen kostar, nu ser man inte det, och då finns det inte.

Här kan man hur vår statskuld ökar rätt så fort, ganska skrämmande. Baserat på riksgäldens statskuld och deras prognos.

http://www.statsskuld.com/

Sverige är väldigt underfinansierat i dag pga. invandringen, tyvärr. Här är professor Magnus Henrekson VD för institutet för näringslivsforskning. Förklarar detta väldigt bra, kontra alla lögner politiker far med.

">

Du bygger alltså dina antaganden på en "rapport" av Jan Tullberg som är docent i företagsekonomi (jan är inte nationalekonom).

Professor i nationalekonomi, Jan Ekberg har sågat denna "rapport" vid fotknölarna och den innehåller ingenting av värde om du är intresserad av fakta.

www.google.se/amp/s/politifon.wordpress.com/2014/10/09/professor-jan-ekberg-krossar-docent-jan-tullbergs-invandringskritiska-konstnader/amp/
  • KillBill

Du säjer att jag svamlar. Du har först påstår att BNP/capita varit bra i Sverige när det i självaverket varit det sämre sedan efterkrigstiden (bortsett från i år). Du påstår att BNP i olika länder visar direkt att invadering är bra eller dåligt för ett land. Om du förstod hut fel detta är, men det gör du uppenbarligen inte, för du reperate samma fel om och om igen. Du kan omöjligt ha ens en grundkurs i nationalekonomi.

Då det gäller rapporten jag tagit siffrorna ur, är det inte den prognos som han räknade fram 2015, har aldrig sagt det. Utan denna kom oktober/november 2016 och är inte bra han som varit med och samanställd, men även han. Kollade du upp länken jag skickade, var dom sifforna fel eller rätt?

Men vi kan säja att detta inte stämmer då, jag hänvisar istället till Jan Tullbergs rapport istället. Den säjer att summan är 250 miljarder istället, så nu använder vi det.

Och här är då länkar till fakta från den rapporten. Första är till en blogg, där kan man ladda hem bok där hela uträkningen redogörs, Obs! Jag vet inte om det är ok att ladda hem en gratis, det får du kolla upp. Men det finns att ladda ner i sin helhet där. Och där finns all siffror redogjorda för, efter det vill jag inte på nått sätt att du kommer och anklaga mig utan några som helt bevis som styrker det du säjer. Länk nedan till denna rapport/bok.

Och sen tar vi då uträckningen igen baserad denna gång på Jan Tullbergs beräknade kostnader. Och om du ska kriterier detta så säjer du vilka siffror som är fel eller beräkningar etc. Och hänvisar till vad som i så fall är rätt. Inget flum som du håller på, det är fel som du säjer, blir liksom inte trovärdigt.

Ska ställa upp om så pedagogisk att jag hoppas att även du kan följa med, kanske även pizza ekonomen Schyffert kan hänga med. Ok då kör vi?.Och som sagt är någon siffra felaktig här nedan så säj i så fall vilken, och vad som är rätt i så fall.

Och som sagt nu glömmer vi dom fösta beräkningar som enligt dig är felaktiga. Vi använder nu Tullbergs siffror.

49% av dom har någon form av sysselsättning, detta inkludera sk. Arbetsmarknadsåtgärder, dvs dom tar av skatten istället för att ge. Om vi kompenserar för det skulle resultat bli än värre, men vi hoppar det denna gång.

Kommunalskatten vi betalar i snitt är 32,12% (2017), och det är den ens skatt vi behöver ta hänsyn till då vi ska beräkna kostnader på individ nivå. Snittlönen ligger under statligskatt så.

Sen då för att få denna kostnad per månad dividerar vi den med antal månader, som är 12

51 000/12 = 4250 Kr/mån.

4250 / 9636 = 0,44 = 44%

Jag kan inte göra det mer överskådlig än det här, förstår du inte nu så kan jag inte hjälpa. Men som du ser inte direkt svårt att räkna ut.

Men visst i spjälverket är det ju klar inte så att vi verkligen betalar denna del av vår skatt till invandringen, eller rättare sagt den summan så det blir den delen. Utan Sverige underfinansierar ju kraftig idag. Men det är hur mycket vi egentligen skulle behöva betala för att klar den invandringen som vi haft/har. Skulle nog vara bra att människor fick gör det för att se vad de egentligen kostar, nu ser man inte det, och då finns det inte.

Här kan man hur vår statskuld ökar rätt så fort, ganska skrämmande. Baserat på riksgäldens statskuld och deras prognos.

Sverige är väldigt underfinansierat i dag pga. invandringen, tyvärr. Här är professor Magnus Henrekson VD för institutet för näringslivsforskning. Förklarar detta väldigt bra, kontra alla lögner politiker far med.

">

2008 - 2009 inträffade den största ekonomiska krisen efter 1930. Denna kris drabbade alla länder i västvärlden. Därför är det så att oavsett vilket land du tittar på ( hög eller låg invandring) så kommer BNP utvecklas svagt under från 2008 och några år framåt.

Jag tror att de flesta förstår att man då inte kan titta på Sveriges BNP utveckling och dra slutsatsen att den utvecklats svagt pga invandring.

Det är tvärtom så att om vi ställer Sveriges BNP i förhållande till andra länder (exempelvis Danmark, Finland, Storbritannien, Frankrike, Spanien) så har Sverige haft en stark BNP utveckling och du har därför inte stöd för dina påstående om invandringen vs Sveriges ekonomi.
  • KillBill

51 000/12 = 4250 Kr/mån.

4250 / 9636 = 0,44 = 44%

">

Är du medveten om att uppgifter på www.statsskuld.com inte är tillförlitliga?

Är du på riktigt intresserad av hur sveriges statsskuld utvecklas så ska du i stället hämta uppgifter från riksgälden www.riksgalden.se/

Gör du det så ser du bl.a att sveriges statsskuld minskade med drygt 50 miljarder år 2016. Sveriges statsskuld i relation till BNP är nu bland de lägsta i Europa!
  • JBL010111111

FDFMGA,

Du kan inte komma med nått eget, sorry glömde att ni kommunister är ju inte självtänkande.

• JBL010111111
    KillBill skrev 2017-01-23 07:42:03 följande:
    Du bygger alltså dina antaganden på en "rapport" av Jan Tullberg som är docent i företagsekonomi (jan är inte nationalekonom).

Professor i nationalekonomi, Jan Ekberg har sågat denna "rapport" vid fotknölarna och den innehåller ingenting av värde om du är intresserad av fakta.

www.google.se/amp/s/politifon.wordpress.com/2014/10/09/professor-jan-ekberg-krossar-docent-jan-tullbergs-invandringskritiska-konstnader/amp/

Kunde ju att satt vad som helst att du skulle länk till denna artikel, en vänster vriden blogg av en privatperson. Hur vinklad tro du den är? Och rubriken stämmer väldigt dåligt med innehåller, en sågning är det inte. Det finns väldigt många som anser att jan Tullberg sätt att räknar är det riktiga.

Men vi kan ju ta den fakta som finns, alla utan undantag säjer att deras beräkningar kan varierar stort. Samt de också samtliga rapporter jag läst inkl. Ruist, Tullberg, Ekberg etc. Är att den initiala kostnaden är den mindre kostnaden, det som är den större är den accelererande ackumulerade kostnaden. Och det kan väl vem som helst räkna ut, att om sysselsättningsgraden hos invandrar sett i princip lika ut sen mer 15år tillbaka, och att gruppen bara ökar i antal så måste den ackumulerade kostanden vara den som stiger.

Så då använder vi ENBART Regeringskansliet siffor för 2016, men du kanske inte tror på dom heller? Dom aktuella posterna där är UO8 och UO13

Post UO  8 = 43 862 88

Post UO 13 = 21 297 265

Totalt = 65 miljarder (avrundat nedåt)

Detta är då dom sk. Initiala kostnaderna för invandring per år. Dom ackumulerade finns i princip inte alls med här. Bara här talar vi om betydlig högre siffor än dom 1-2% av BNP. Dock är denna rapport 9 år gammal och vi har betydligt fler invandrar idag än då. Så det är förståeligt, jan Ekberg har själv sagt att siffran är klart högre idag.

Och eftersom den initiala mottagningen ska vara lägre än den ackumulerade så ett antagande att totala beloppet är det dubbla torde vara underskattat, dvs 130 miljarder. NU börjar vi närma oss Jan Tullberg beräkningar. Och det beloppet är väldigt lång från 1-2% av BNP, eller hur? Och om än vi tar bort den ackumulerade kostanden så har vi fortfarande 65 miljarder vilket är långt från några % av BNP, vilket inte ens du kan säja emot. I så fall anser du att regeringskansliets siffror är felaktiga.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna