• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • K Kalle

En käftsmäll till:

www.sydsvenskan.se/2017-05-10/tobias-billstrom-varnar-for-fortsatt-flyktingkris

--------------------------------------------------------------

Den flyktingkris som Sverige drabbades av under hösten 2015 är inte över.
    Det anser förre migrationsministern Tobias Billström (M), som hävdar att Sverige fortfarande har en allt för hög inströmning av asylsökande.
    ? Våra välfärdssystem får växande problem när kommunerna hela tiden får en fortsatt påfyllning med nya flyktingar, säger han.

I förra veckan slog landets länsstyrelser larm om att ett stort antal svenska kommuner går på knäna till följd av Sveriges rekordstora flyktingmottagande. Det saknas personal i grundskolan, gymnasiet och socialtjänsten. Dessutom saknas bostäder och skollokaler.

Det är väl därför moderaterna börjat dilla om att man måste kvalificera sig in i välfärdssystemet. Det blir i så fall problem med ett tudelat samhälle. Å andra sidan är alternativet mycket sämre välfärd till alla.
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2017-05-11 07:47:34 följande:

Jag kan garantera dig att Dagens Samhälle hade accepterat ett genmäle från Oskar Sjöstedt om han hade skrivit ett. Nu lämnar Oskar debatten trots att en mängd oklarheter i sverigedemokraternas budget har uppdagats. Det är tydligt att SDs budget till stora delar är en bluff

Du skall nog inte väga in för mycket i en utebliven replik. Allt som oftast betyder det bara att debattören inser att en replik är som pärlor för svin  
  • oOOo  oOOo
    Ascendere skrev 2017-05-11 15:24:48 följande:
    Att skolpersonal blev skjutna till döds på väg till jobbet inför sina elever, ja det hände så gott som dagligen, eller åtminstone en gång i veckan,
    Du måste bott i ett ovanligt lugnt område
     Inget som ska tas som ett tecken på att något är fel alltså. 

www.dn.se/nyheter/sverige/en-person-skjuten-t.../
    Nej, verkligen inte. Låt oss istället göra detta till en semantisk diskussion om betydelsen av något ord vi kan tänkas missförstå
  • K Kalle

Att skolpersonal blev skjutna till döds på väg till jobbet inför sina elever, ja det hände så gott som dagligen, eller åtminstone en gång i veckan, under hela min grundskoletid på 80-talet. Inget som ska tas som ett tecken på att något är fel alltså. 

www.dn.se/nyheter/sverige/en-person-skjuten-till-dods-i-goteborg/

Jag tror iofs att det har mer att göra med ökad tillgång till vapen än invandringen.
  • oOOo  oOOo
    K Kalle skrev 2017-05-11 15:34:49 följande:
    Jag tror iofs att det har mer att göra med ökad tillgång till vapen än invandringen.
    Kanske det. Varför är det ökad tillgång på vapen?
  • Ascendere
    K Kalle skrev 2017-05-11 15:34:49 följande:
    Ja det är mycket möjligt. Men ingen har heller sagt något om att invandringen skulle vara orsaken.
  • Equalizer
    K Kalle skrev 2017-05-11 12:07:48 följande:

En käftsmäll till:

www.sydsvenskan.se/2017-05-10/tobias-billstrom-varnar-for-fortsatt-flyktingkris

Den flyktingkris som Sverige drabbades av under hösten 2015 är inte över.
    Det anser förre migrationsministern Tobias Billström (M), som hävdar att Sverige fortfarande har en allt för hög inströmning av asylsökande.
    ? Våra välfärdssystem får växande problem när kommunerna hela tiden får en fortsatt påfyllning med nya flyktingar, säger han.

I förra veckan slog landets länsstyrelser larm om att ett stort antal svenska kommuner går på knäna till följd av Sveriges rekordstora flyktingmottagande. Det saknas personal i grundskolan, gymnasiet och socialtjänsten. Dessutom saknas bostäder och skollokaler.

Det är väl därför moderaterna börjat dilla om att man måste kvalificera sig in i välfärdssystemet. Det blir i så fall problem med ett tudelat samhälle. Å andra sidan är alternativet mycket sämre välfärd till alla.
    Taget ur samma intervju:

"Han [Billström] menar att den stora asylinvandringen har satt hela välfärdssystemet på spel. Kommunerna hålls just nu uppe av att staten betalar, och Sverige klarar sig tack vare pågående högkonjunktur, säger han. Men om ekonomin börjar gå sämre kan Sverige hamna i en allvarlig kris"'

"Invandrarna som kommer till Sverige saknar utbildning och hamnar i bidragsberoende. Den allvarliga situationen visar sig bland annat i att Malmö nu kräver stopp för fler asylsökare, menar den före detta migrationsministern."

Är regeringen Reinfeldts migrationsminister också en domedagsprofet?
  • K Kalle
    Equalizer skrev 2017-05-11 17:32:36 följande:
    Taget ur samma intervju:

"Han [Billström] menar att den stora asylinvandringen har satt hela välfärdssystemet på spel. Kommunerna hålls just nu uppe av att staten betalar, och Sverige klarar sig tack vare pågående högkonjunktur, säger han. Men om ekonomin börjar gå sämre kan Sverige hamna i en allvarlig kris"'

"Invandrarna som kommer till Sverige saknar utbildning och hamnar i bidragsberoende. Den allvarliga situationen visar sig bland annat i att Malmö nu kräver stopp för fler asylsökare, menar den före detta migrationsministern."

Är regeringen Reinfeldts migrationsminister också en domedagsprofet?
    En avmattning av konjungturen har redan börjat märkas. Hur blir det nästa år och framåt? Jag är själv, som handikappad, beroende av välfärden som jag f.ö betalat in mycket skatt till genom åren och fortfarande gör.
  • oOOo  oOOo
    K Kalle skrev 2017-05-12 08:56:42 följande:
     Jag är själv, som handikappad, beroende av välfärden som jag f.ö betalat in mycket skatt till genom åren och fortfarande gör.
    Du är inte berättigad till något. Det är det som är grejen med skatt, du måste betala men det finns inget kontrakt på vad du har rätt att få tillbaka. Det är helt godtyckligt.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna