• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-09-04 08:28:33 följande:
    Stockholm är Sveriges största sjukhusregion och att man på akutsjukhusen i Stockholm kan få vänta ett och ett halvt dygn på akuten innan man får hjälp (40 timmar) eller att 34 kvinnor i Stockholm i juli månad 2017 var tvungna att föda barn i ett annat län (som jämförelse kan nämnas att när BB i Sollefteå fanns så förlöstes i genomsnitt bara 25 kvinnor i månaden). Detta är två tecken på att vårdkrisen i Stockholm är enorm.

Vad gör då "vårdpartiet" SD? Jo man ger bort allt inflytande över sjukhuspolitiken till den allians som så gravt har misskött vården.
    Det är inte konstigt att stödet är för SD är lägre i Stockholm än på andra platser i Sverige..
    Du har alltså inga belägg för att "vårdkrisen i Stockholm är värst i Sverige" utan det är mer din egen tolkning av situationen som du vill saluföra som sanning.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-09-04 10:22:03 följande:
    Du har alltså inga belägg för att "vårdkrisen i Stockholm är värst i Sverige" utan det är mer din egen tolkning av situationen som du vill saluföra som sanning.
    Medveten diversifiering.

Vi som bor i Stockholm och har arbetsgivare som betalar för privata sjukförsäkringar har tillgång till en sjukvård i världsklass medan de som inte har den möjligheten och får finna sig i månadslånga köer för att ens få möta en läkare på en vårdcentral förmodligen skulle få bättre sjukvård i Uganda.

Dessutom dräneras landstinget på resurser medvetet, t ex genom sponsring av privatföretag som får bygga icke-fungerande men sanslöst kostsamma sjukhus eller att moderatstyret skriver avtal med någon konsult som säljer strumpor till landstinget för tusentals kronor paret.

SLL är ett paradis för konsulter och ett helvete för patienter som inte kan gå förbi de gigantiska köerna.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • oOOo  oOOo
    FDFMGA skrev 2017-09-04 10:57:56 följande:
    Vi som bor i Stockholm och har arbetsgivare som betalar för privata sjukförsäkringar har tillgång till en sjukvård i världsklass medan de som inte har den möjligheten och får finna sig i månadslånga köer för att ens få möta en läkare på en vårdcentral förmodligen skulle få bättre sjukvård i Uganda.
    Så privat vård fungerar bra men skattefinansierad vård fungerar dåligt. Whats new
    Flash Gordon skrev 2017-09-04 10:22:03 följande:
    Menar du att du inte tar KillBills svammel som fakta
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2017-09-04 12:05:44 följande:
    Så privat vård fungerar bra men skattefinansierad vård fungerar dåligt. Whats new smile2.gif

Menar du att du inte tar KillBills svammel som fakta smile2.gif
    Inte nödvändigtvis - det handlar ju om hur resurserna satsas.

Men exempelvis fungerar ju de privata vårdcentralerna minst lika illa som de offentligägda i Stockholm, senast vi besökte den privata vårdcentralen berättade läkaren utförligt varför hon liksom andra där har sagt upp sig.

Det är en vanlig missuppfattning bland skrikhögerns testuggare att det räcker med att ta fram stora tippexflaskan och trolla bort allt som anger att något är offentligägt för att det ska börja fungera bra.  smile2.gif
  • oOOo  oOOo
    FDFMGA skrev 2017-09-04 12:22:50 följande:
    Men exempelvis fungerar ju de privata vårdcentralerna minst lika illa som de offentligägda i Stockholm, senast vi besökte den privata vårdcentralen berättade läkaren utförligt varför hon liksom andra där har sagt upp sig.
    Skattefinansierad som sagt, inte konstigt de fungerar illa
    FDFMGA skrev 2017-09-04 12:22:50 följande:
    Det är en vanlig missuppfattning bland skrikhögerns testuggare att det räcker med att ta fram stora tippexflaskan och trolla bort allt som anger att något är offentligägt för att det ska börja fungera bra.  smile2.gif
    Det meningen kan inte ens du vara stolt över .-D
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2017-09-04 12:32:33 följande:
    Skattefinansierad som sagt, inte konstigt de fungerar illa smile2.gif

Det meningen kan inte ens du vara stolt över .-D
    Haha, det ante mig att du är stolt över dina meningar på FL.

Men, du har helt rätt i din iakttagelse, jag är inte stolt över den meningen eller någon annan jag skrivit här heller.

Jag tror att du tillmäter FL för stor betydelse i ditt liv smile2.gif

Däremot respekterar jag din åsikt om att skattefinansierad sjukvård skulle vara sämre än privatfinansierad, det vill säga om alla andra parametrar är likvärdiag. Jag delar den inte men vi har ju religionsfrihet i Sverige smile2.gif
  • oOOo  oOOo
    FDFMGA skrev 2017-09-04 13:09:21 följande:
    Men, du har helt rätt i din iakttagelse, jag är inte stolt över den meningen eller någon annan jag skrivit här heller.
    Det var ju för väl
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2017-09-04 13:13:18 följande:
    Det var ju för väl smile2.gif
    Jepp.
  • oOOo  oOOo
    FDFMGA skrev 2017-09-04 13:09:21 följande:
    Däremot respekterar jag din åsikt om att skattefinansierad sjukvård skulle vara sämre än privatfinansierad, det vill säga om alla andra parametrar är likvärdiag. Jag delar den inte men vi har ju religionsfrihet i Sverige smile2.gif
    Det var du som sade det  

"Vi som bor i Stockholm och har arbetsgivare som betalar för privata sjukförsäkringar har tillgång till en sjukvård i världsklass medan de som inte har den möjligheten och får finna sig i månadslånga köer för att ens få möta en läkare på en vårdcentral förmodligen skulle få bättre sjukvård i Uganda."

Är något för billigt blir det kö. Men det är så svenskarna vill ha det verkar det som, och sedan blir det gnäll när det drabbar dem själva

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna