• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-02-02 06:01:20 följande:
    Tja, du menar alltså att läkare endast rekommenderar receptbelagda läkemedel, aldrig förekommer det att läkaren rekommenderar tex bepanthen. Precis som du gör när du nu börjar anklaga diverse debattörer för att rota sig både här och där på kroppen sin. Något som du de fakto inte VET ett jävla skit om. Men du gissar, och förolämpar, i ohejdad omfattning. Som alltid.
    Inte alls, men jag bortsåg från det faktum att allt är relativt. Jag skulle aldrig definiera en hudspricka som en sjukdom men jag förstår egentligen att en "Prins på ärten" kan se det som att hen drabbats hårdare än någon annan mot bakgrund av hur självupptaget ömkande den här subkulturen är.

Hoppas nu att du får en synnerligen angenäm lördag och ta hand om dig själv.

(Tyvärr så ligger isen på landets sjöar, och isen täcks av snö så det finns ingen möjlighet att spegla sig mot vattenytan. Men man kan ju ta en spegel och söka igenom hudkostymen för att se om man drabbats av den svåra sjukdomen hudspricka.

Ja, om man har den läggningen - förståsSolig)
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2019-02-02 10:09:02 följande:

Inte alls, men jag bortsåg från det faktum att allt är relativt. Jag skulle aldrig definiera en hudspricka som en sjukdom men jag förstår egentligen att en "Prins på ärten" kan se det som att hen drabbats hårdare än någon annan mot bakgrund av hur självupptaget ömkande den här subkulturen är.

Hoppas nu att du får en synnerligen angenäm lördag och ta hand om dig själv.

(Tyvärr så ligger isen på landets sjöar, och isen täcks av snö så det finns ingen möjlighet att spegla sig mot vattenytan. Men man kan ju ta en spegel och söka igenom hudkostymen för att se om man drabbats av den svåra sjukdomen hudspricka.

Ja, om man har den läggningen - förstås)

Jag har åtminstone nåt som är värt att spegla. Vilket ett och annat, makalöst avundsjukt.....hehe, elände helt klart saknar.

Förresten. Så finns det en uppfinning som heter. Snöplog. Men det krävs ju en gnutta allmänbildning för att veta om vad en snöplog är för något. Och vad den används till.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-02-02 17:53:57 följande:
    Jag har åtminstone nåt som är värt att spegla. Vilket ett och annat, makalöst avundsjukt.....hehe, elände helt klart saknar.

Förresten. Så finns det en uppfinning som heter. Snöplog. Men det krävs ju en gnutta allmänbildning för att veta om vad en snöplog är för något. Och vad den används till.
    Det var inte snällt sagt som ett omdöme om din partner. Hoppas hen inte läser det du skrev. Är du förresten verkligen säker på att hen är avundsjuk på dig? - men okej det finns ju folk till allt, så varför inteGlad

Det där med snöplogar däremot låter som en god idé. Bara isen blir så spegelblank efter plogning att det blir möjligt att kråma sig, titta ner och få se det mest beundransvärda i egen hög spegelperson - så kan man nog få fart på en och annan vurmare.

Själva var vi ute på Orlongens is, den var definitivt inte spegelblank men ingen verkade besviken på grund av detta. Det var nog ont om påfåglar där idag.

Lycka till med snöplogenSkrattande
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2019-02-02 19:14:51 följande:

Det var inte snällt sagt som ett omdöme om din partner. Hoppas hen inte läser det du skrev. Är du förresten verkligen säker på att hen är avundsjuk på dig? - men okej det finns ju folk till allt, så varför inte

Det där med snöplogar däremot låter som en god idé. Bara isen blir så spegelblank efter plogning att det blir möjligt att kråma sig, titta ner och få se det mest beundransvärda i egen hög spegelperson - så kan man nog få fart på en och annan vurmare.

Själva var vi ute på Orlongens is, den var definitivt inte spegelblank men ingen verkade besviken på grund av detta. Det var nog ont om påfåglar där idag.

Lycka till med snöplogen

Vem det är som inte har utseendet med sig, och är sjukligt avundsjuk på en som faktiskt har det....det går knappast att missa. Trots dina tappra försök.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-02-02 23:49:24 följande:
    Vem det är som inte har utseendet med sig, och är sjukligt avundsjuk på en som faktiskt har det....det går knappast att missa. Trots dina tappra försök.
    Det var väldans!

Så du har alltså tagit fram foliestruten och spanat in mitt utseende.

Det finns bara ett litet aber - jag tror inte på kvackare.och det har ofta slagit mig att vurmare så sällan förmår att ställa sig kontrollfrågan "År detta rimligt?" innan de kvackarSkrattande

Men det är gulligt att du är nöjd med ditt utseende, alla behöver nog åtminstone ha något hos sig själva de är tillfreds med.

Jag har förstått det som att du pysslar mycket med kroppsbyggande och att den hobbyn inte sällan är oerhört utseendefixerad. Är det sant det som påstås att somliga inom broilerbranschen till och med väger maten de ska peta i sig - eller är det bara elakt förtal?

Men det är lustigt i vilken utsträckning man bedömer andra utifrån sig själv, för somliga är utseendet avgörande, för andra den intellektuella förmågan.

Hoppas nu att du får en synnerligen angenäm söndag Solig
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-01 11:31:24 följande:
    Jag gör distinktionen att rädslor är rädslor och verklig risk är verklig risk.

Påstår du för dina barn att monstren under sängen och i garderoben finns då barnen är rädda för dem?

Ska jag förstå din aord om min påstådd misskreditering och nedvärdering av människor känslor som att det är fel att visa på fakta och verkliga förhållanden pga rädslor?

Eller vad menar du egentligen?
    Jag menar precis det jag säger. Du nedvärderar, näst intill hånar folks oro och rädsla för brottsligheten som kryper allt närmare. "Är man inte själv kriminell så är det ingen fara". Detta efter att kulorna avlossats på en ICA-butik, i en park, på en pizzeria.

Du jämför skjutningar, sprängningar och våldtäkter med "monster under sängen".
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-01 11:39:50 följande:
    Man ser det väl inte som ett problem... Kanske snarare som en tillgång?
    Ja, onekligen. Skulle man rensa ut sådana som imamen i Uddevalla så skulle man antagligen förlora röster.

Man hade ju bara kunnat hoppas, av Sveriges största parti, att lite anständighet vore viktigare än röstmaximering.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-02-03 07:55:27 följande:

Jag menar precis det jag säger. Du nedvärderar, näst intill hånar folks oro och rädsla för brottsligheten som kryper allt närmare. "Är man inte själv kriminell så är det ingen fara". Detta efter att kulorna avlossats på en ICA-butik, i en park, på en pizzeria.

Du jämför skjutningar, sprängningar och våldtäkter med "monster under sängen".

Du får naturligtvis tycka att en redovisning av fakta om verkliga risker är att nedvärdera och håna människors rädslor.

Själv tycker jag att det är viktigt att se hela bilden och inte låta känslorna rusa iväg och tro att de som målar fan på väggen har rätt då fakta talar mot detta.

Men vi har olika sätt att se på detta.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-02-03 10:56:14 följande:
    Du får naturligtvis tycka att en redovisning av fakta om verkliga risker är att nedvärdera och håna människors rädslor.

Själv tycker jag att det är viktigt att se hela bilden och inte låta känslorna rusa iväg och tro att de som målar fan på väggen har rätt då fakta talar mot detta.

Men vi har olika sätt att se på detta.
    "Monster under sängen"

.
    polisen.se/aktuellt/handelser/2019/februari/2/02-februari-10.21-stold-eskilstuna/

"Polisen fick vid 14-tiden på torsdagen information om att en 8-årig flicka hade blivit bestulen på sin mobiltelefon av tre unga män. Det hände på Solrosgatan, Torshälla, Eskilstuna. Polisen skickade flera patruller till platsen. 

Senare på eftermiddagen greps två män i 20-årsåldern. De anhölls under kvällen efter beslut av åklagare. De var skäligen misstänkta för grov stöld, samt narkotikabrott. 

Under fredagen hölls ytterligare förhör med flickan, enligt de rutiner som gäller för unga brottsoffer. Männen ska ha stoppat flickan och sökt igenom hennes fickor och tagit mobiltelefonen. Eftersom det inte ska ha förekommit våld eller hot om våld så rubricerades det inte som rån, utan misstanken är grov stöld. Flickan ska ha blivit mycket rädd och tog sig hem, varpå en förälder ringde polisen. Mobiltelefonen hittades senare i närheten."

.

Åtta år ...

Men det gäller att hon kan se hela bilden.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-02-03 13:57:12 följande:
    "Monster under sängen"

.
    polisen.se/aktuellt/handelser/2019/februari/2.../

"Polisen fick vid 14-tiden på torsdagen information om att en 8-årig flicka hade blivit bestulen på sin mobiltelefon av tre unga män. Det hände på Solrosgatan, Torshälla, Eskilstuna. Polisen skickade flera patruller till platsen. 

Senare på eftermiddagen greps två män i 20-årsåldern. De anhölls under kvällen efter beslut av åklagare. De var skäligen misstänkta för grov stöld, samt narkotikabrott. 

Under fredagen hölls ytterligare förhör med flickan, enligt de rutiner som gäller för unga brottsoffer. Männen ska ha stoppat flickan och sökt igenom hennes fickor och tagit mobiltelefonen. Eftersom det inte ska ha förekommit våld eller hot om våld så rubricerades det inte som rån, utan misstanken är grov stöld. Flickan ska ha blivit mycket rädd och tog sig hem, varpå en förälder ringde polisen. Mobiltelefonen hittades senare i närheten."

.

Åtta år ...

Men det gäller att hon kan se hela bilden.
    Hon är så liten att hon varken kan eller behöver se hela bilden.

Du är äldre och vet att det en mycket liten risk att råka ut för detta - Alla 8-åringar kommer inte att bli utsatta för stöld i Torshälla, eller bli bortrövade av en sexualförbrytare, eller bli dödade av sin pappa eller sina förändrar.

Hände liknande brott för 10, 20, 30 eller 50 år sedan?  Hur har detta förändrats och hur har annan brottsfrekvens förändrats.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna