• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    Anonym (Liv) skrev 2024-10-28 20:16:04 följande:
    Det är korkat att införa glädjebetyg, det förstör bara antagningskraven för att ta sig in på högskolan. Det är oschyst mot eleverna som påvisar att man har kunskaperna och att man tjänar på att anstränga sig. 

Lärarna behöver inte extraarbete med elever som inte klarar av målen från grundskolan, det är lärorikt om eleverna får läsa om ett år och  det är inte skadligt om eleverna får lära sig något. Det är bara vänstervridna politiker som vill dalta med alla, tänkande individer skulle hota MP.

Har inte missat det, liberalerna har en skruv lös och det är väl anledningen till att SD vill vara ett skolparti, som vanligt ligger SD flera steg före Liberalerna ska inte vara ett skolparti jag anser att  partiet har missbrukat sitt förtroende.
    Att ge en elev som är svag i teoretiska ämnen och som fått F i vissa ämnen möjlighet att läsa en praktisk linje på gymnasiet är inte att inför glädjebetyg  utan är bara en sund skolpolitik. 

Glädjebetyg ägnar sig däremot de friskolor som Sverigedemokraterna håller så varmt om ryggen.. 

Linnea här nedanför är rektor och hon har under en längre tid granskat betygsättningen i landets friskolor. Det är skrämmande läsning och väldigt orättvist.  Nu har också landets universitet och högskolor börjat larma om att elever från friskolor presenterar sämre än elever som kommer från kommunala skolor och inte undra på , elever från friskolorna har ofta kommit in på högre studier på falska meriter. 

Om SD hade varit intresserad av att förbättra den svenska skolan hade man agerat mot glädje betygen men nu har SD i stället lagt sig platt för friskolelobbyn. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Liv)
    KillBill skrev 2024-10-28 22:07:44 följande:
    Att ge en elev som är svag i teoretiska ämnen och som fått F i vissa ämnen möjlighet att läsa en praktisk linje på gymnasiet är inte att inför glädjebetyg  utan är bara en sund skolpolitik. 

Glädjebetyg ägnar sig däremot de friskolor som Sverigedemokraterna håller så varmt om ryggen.. 

Linnea här nedanför är rektor och hon har under en längre tid granskat betygsättningen i landets friskolor. Det är skrämmande läsning och väldigt orättvist.  Nu har också landets universitet och högskolor börjat larma om att elever från friskolor presenterar sämre än elever som kommer från kommunala skolor och inte undra på , elever från friskolorna har ofta kommit in på högre studier på falska meriter. 

Om SD hade varit intresserad av att förbättra den svenska skolan hade man agerat mot glädje betygen men nu har SD i stället lagt sig platt för friskolelobbyn. 
    När du delar källor så drar jag alltid öronen åt mig.

Jag ger inte så mycket för studier som kommer från Göteborg då staden har ett S-styre. Det är dit som Public Service vänder sig till när man vill ha ett utlåtande om huruvida public service är opartisk. Sen har S-styret i Gbg blåst inånarna på hundratals miljoner och ABF tjänade sig en hacka som inte gick till kommunala skolor. 

För att bli rektor så är det  enkelt att bli det genom att ha "rätt" åsikt, sen är det plus i kanten om rektorerna ägnar sig åt ensidiga studier som gynnar kommunpolitiker i Gbg. Media har häxjakt på friskolor och är sparsamma med friskolor som har religiösa inslag.

Korruptionen har ökat i samband med invandringen. Andelen elever med utländsk barkund har en direkt övergång till högskolan än Svenska elever, jag får väl anta att det passar jämnlikhetsnarrativet. Fröken Linnea borde sluta med att ägna sig åt ensidiga studier. Mitt tips är att Linnea ska vända sig till professorer, exempelvis sociologiprofessorn Peter Hedström.
  • KillBill
    Anonym (Liv) skrev 2024-10-29 09:03:01 följande:
    När du delar källor så drar jag alltid öronen åt mig.

Jag ger inte så mycket för studier som kommer från Göteborg då staden har ett S-styre. Det är dit som Public Service vänder sig till när man vill ha ett utlåtande om huruvida public service är opartisk. Sen har S-styret i Gbg blåst inånarna på hundratals miljoner och ABF tjänade sig en hacka som inte gick till kommunala skolor. 

För att bli rektor så är det  enkelt att bli det genom att ha "rätt" åsikt, sen är det plus i kanten om rektorerna ägnar sig åt ensidiga studier som gynnar kommunpolitiker i Gbg. Media har häxjakt på friskolor och är sparsamma med friskolor som har religiösa inslag.

Korruptionen har ökat i samband med invandringen. Andelen elever med utländsk barkund har en direkt övergång till högskolan än Svenska elever, jag får väl anta att det passar jämnlikhetsnarrativet. Fröken Linnea borde sluta med att ägna sig åt ensidiga studier. Mitt tips är att Linnea ska vända sig till professorer, exempelvis sociologiprofessorn Peter Hedström.
    Du fortsätter svamla. Linnéa Lindquist arbetar idag som biträdande rektor i Stockholm. Hon är författare till flera böcker om skolsystemet och är även fristående kolumnist på Expressens ledarsida där hon skriver om skolpolitik. Hon ligger mer till höger än vänster i politiken.
  • KillBill
    KillBill skrev 2024-10-29 10:36:03 följande:
    Du fortsätter svamla. Linnéa Lindquist arbetar idag som biträdande rektor i Stockholm. Hon är författare till flera böcker om skolsystemet och är även fristående kolumnist på Expressens ledarsida där hon skriver om skolpolitik. Hon ligger mer till höger än vänster i politiken.

Vad menar du med

"Andelen elever med utländsk barkund har en direkt övergång till högskolan än Svenska elever"?

• KillBill
    Anonym (Liv) skrev 2024-10-29 09:03:01 följande:
     Andelen elever med utländsk barkund har en direkt övergång till högskolan än Svenska elever
    Vad menar du med "Andelen elever med utländsk barkund har en direkt övergång till högskolan än Svenska elever"?
  • Anonym (Liv)
    KillBill skrev 2024-10-29 10:53:31 följande:
    Vad menar du med "Andelen elever med utländsk barkund har en direkt övergång till högskolan än Svenska elever"?
    Gäller att vara på sin vakt nu när  det nalkas kränkta tider, det är lätt hänt att folk gör fultolkningar för att ha något att bråka om. Ska förtydliga mig så att det passar dina öron.

Elever med utländsk bakrund så menar jag elever som är födda här men som  har minst en förälder med utländsk bakgrund, det vill säga andra generationens invandrare. 

Med svenska elever så menar jag elever vars föräldrar har en skandinavisk bakgrund.

Nu för tiden kan man definiera svenskar på olika sätt, typ att en svensk kan ha ett tredje kön med invandrarbakgrund. Eller som mig, jag är född i Sverige min mor är svensk och min far är från Norge. 
  • Padirac
    Anonym (Liv) skrev 2024-10-29 12:37:51 följande:
    Gäller att vara på sin vakt nu när  det nalkas kränkta tider, det är lätt hänt att folk gör fultolkningar för att ha något att bråka om. Ska förtydliga mig så att det passar dina öron.

Elever med utländsk bakrund så menar jag elever som är födda här men som  har minst en förälder med utländsk bakgrund, det vill säga andra generationens invandrare. 

Med svenska elever så menar jag elever vars föräldrar har en skandinavisk bakgrund.

Nu för tiden kan man definiera svenskar på olika sätt, typ att en svensk kan ha ett tredje kön med invandrarbakgrund. Eller som mig, jag är född i Sverige min mor är svensk och min far är från Norge. 
    Själv undrar jag med vad 'har en direkt övergång till högskolan än svenska elever'  betyder enligt dig.

Jag kan inte föreställa mig vad du försökt uttrycka. 
  • KillBill
    Padirac skrev 2024-10-29 19:28:02 följande:
    Själv undrar jag med vad 'har en direkt övergång till högskolan än svenska elever'  betyder enligt dig.

Tack Padirac det var just det som var min fråga.
  • Anonym (Liv)
    Padirac skrev 2024-10-29 19:28:02 följande:

Du kan föreställa dig jämnlikhet och rättvisa från ett vänsterperspektiv.
  • Padirac
    Anonym (Liv) skrev 2024-10-29 22:19:28 följande:
    Du kan föreställa dig jämnlikhet och rättvisa från ett vänsterperspektiv.
    ok ??

hahaha...

menar du att det fullt obegripliga påståendet 

'har en direkt övergång till högskolan än svenska elever'  = 'Du kan föreställa dig jämnlikhet och rättvisa från ett vänsterperspektiv'

Jag tror att du inte svarade på frågan utan försökte med någonting helt annat, men kanske anser du att den som inte förstår vare sig denotatiion eller konotation av påståendet  
    'har en direkt övergång till högskolan än svenska elever' har dessa begränsningar för att 'Du kan föreställa dig jämnlikhet och rättvisa från ett vänsterperspektiv'

Kanske menar du att 'har en direkt övergång till högskolan än svenska elever'  uttrycker någon sorts orättvisa i fråga om att vara antagen till högskoleutbildning?

Det blir inte mindre kryptiskt då du istället för att skriva vad du menar med 'har en direkt övergång till högskolan än svenska elever' för att inte kränla människor förklarar vad du menar med 'utländsk bakgrund' och sen kommer med utrop om att 'föreställa sig jämnlikhet och rättvisa från ett vänsterperspektiv'

Ser fram mot att få en förklaring som gör inläggen både koherenta och begripliga {#emotions_dlg.flower}

De där inläggen är 'man och nöjd'-kvalitet ju Skål
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna