• Ellie Chan

Bitig Unghund/valp

Hejsan

Jag heter Ellie Persson och en nära vän(bodde hos dom ett tag) skaffade en hund för ett tag sedan.
    Valpen var ungefär 3 månader gammal då. Idag är den 1 år (unghund)
    Det är en blandras mellan Malle 25% och Schäfer 75 %
    Hursomhelst Valpen var söt och gullig och roligt i början. Det var min familj som skaffade den *inte jag* jag har inte något emot hundar men jag är inte 100 inom hundvärlden bara läst litegrann om dom.
    Men första gången jag var ensam i 10 Minuter med honom för jag skulle passa honom så var de värsta minutrarna i mitt liv. Han bet tag i min hand, Morrade  och reste ragg vägrade släppa , bet sönder tröjan i ärmarna och till slut släppte hunden men började bita i luften. Dvs jag hörde hur hans käkar slogs ihop i luften. Otroligt läskigt och jagade mig i lägenheten. tills min mor kom hem igen och tryckte ner han och sa fy.. Han var dock äldre då ca 6 mån, Men jag har förstått att valpar och unghundar inte förstår men min mor sade att det är helt normalt att en hundvalp biter .
    Jag tog ett steg bakåt mot hunden och började få respekt för den.
    Alla som kom på besök fick antingen bett eller så reste hunden ragg och det resulterade i att nära och kära inte ville komma på besök.

Min enda känsla var: det är något som inte stämmer.
    Hur är det okej att en hund biter så man blöder och gråter.?
    Hunden bet mig oberäkneliga gånger och fick gå med plåster dagligen.

Men åter igen bortförklaringar ! Det är normalt att den biter!
    Jag fick dock lära mig att gå emot hunden och se stor ut, Han fick respekt för mig men fortsatt bita andra istället och jag skämdes när andra kom på besök och såg det dåliga beteendet.
    Jag tycker bara att det är extremt fel.
    Jag har egna åsikter om hunden, Att den aktiveras alldeles för lite pågrund av en av ägarnas handikapp. 70% av rastningarna blir att rasta på baksidan. För hunden kissar inte i parken får man som svar.
    Jag har försökt prata men inte fått en syl i värdet. Jag anser att ägarna är hundkunniga men dom har inte TID, tagit vatten över huvudet eller orkar inte.

Min fråga är : är detta acceptabelt oavsett om det är en ung hund eller inte?
    Jag hatar inte hunden men jag tycker inte om den heller. Jag är neutral i dess sällskap.
    Jag läste om Malle och fått höra också att det är en explosiv ras. ( väldigt mycket hund i sig)
    Jag har haft att göra med Schäfer valpar också men detta är något jag inte har sett tidigare.
    Mannen i huset är ganska stor, dominant som person och personligen så skulle ingen hund (utmana) honom.
    Men denna hund utmanar honom, morrar och så vidare

Kan det vara så att hundmamman tillät denna valp att vara för dominant i flocken ?
    Hon hade 12 valpar och vet ej om det är för mycket.
    Idag träffar jag inte hunden men
    fick höra att unghunden bitit ett barn på besök.
    2 olika historier dock men barnet blev ändå bitet i ansiktet.
    Bortförklaringen var att barnet ville ge godis och höll den mot ansiktet.
    Vad tror ni?

Mvh Ellie Tacksam för svar :)

Ps: har dyselexi så fråga något om du inte förstår. Jag har svårt att skriva 100% korrekt.

• Svar på tråden Bitig Unghund/valp
  • Lena

Det är inte okej alls. Hundägarna tar inte hand om hunden.

• Ellie Chan

De har haft hund tidigare, i många år har jag aldrig uppfattat detta problem men då har man alltid haft stamtavla på hundarna och varit renrasiga schäfrar ....

Har läst på lite på Malle och jag tror att jag ser mer av den rasen i den hunden fast det bara är 25%, fast det kan ju slå igenom också..

Att den naffsade/bet barnet i ansiktet är oacceptabelt men kommer också med ursäkter där. Mamman till barnet sa att han högg mot ansiktet, medans ägaren sa att det var barnet som höll en godis och höjde upp armen i höjd med ansiktet, varpå hunden "missade" godisen. Tycker dock ej detta är okej.

• Dexter dot com

Det är helt normalt att valpar är bitiga men som ägare avleder man och mjukt får valpen att förstå att det inte är ok. Att en unghund biter folk blodiga och naffsar barn i ansiktet är naturligtvis inte ok men inte hundens fel utan ägarnas fel. En hund som morrar är inte dominant och utmanar utan osäker och morret betyder att den är obekväm i situationen. Raserna kräver ju väldigt mycket mental stimulans och ger inte ägarna hunden det så kommer problemen oftast som ett brev på posten. Tycker synd om hunden som verkar ha kommit till helt fel ägare .

• Ellie Chan
    Dexter dot com skrev 2015-12-07 16:10:01 följande:

Det är helt normalt att valpar är bitiga men som ägare avleder man och mjukt får valpen att förstå att det inte är ok. Att en unghund biter folk blodiga och naffsar barn i ansiktet är naturligtvis inte ok men inte hundens fel utan ägarnas fel. En hund som morrar är inte dominant och utmanar utan osäker och morret betyder att den är obekväm i situationen. Raserna kräver ju väldigt mycket mental stimulans och ger inte ägarna hunden det så kommer problemen oftast som ett brev på posten. Tycker synd om hunden som verkar ha kommit till helt fel ägare .

Ja absolut, Men well dom kommer med ursäkter hela tiden.
    Jag förstår att en valp/unghund inte förstår något men den fick inte heller tillräckligt med konsekvenser och dom ger hunden massivt mycket med Godis/hundben och jag vet inte om det är rätt att avleda hunden med ett tuggben när den biten någons hand. Det kanske räknas som belöning?, iaf så är den hemskt under.stimulerad .

Jag har försökt att prata med dom.. dessvärre sa ägaren att :
    Jag ska inte ha den ibland barn, och alla hundar gillar ju inte barn heller men den skulle inte heller vara omkring jul då barn skulle vara där = Bevisar att ägaren inte vill riskera nåt ?
    Önskade att ägaren kunde erkänna.
    Jag funderar bara hur det kan bli när den är fullt utvecklad och biter ett barn då?
    Den är osäker och rädd bland barn tydligen men det är bevisat att den inte heller backar för att bita....
  • Dexter dot com
    Ellie Chan skrev 2015-12-08 00:26:41 följande:
    Ja absolut, Men well dom kommer med ursäkter hela tiden.
    Jag förstår att en valp/unghund inte förstår något men den fick inte heller tillräckligt med konsekvenser och dom ger hunden massivt mycket med Godis/hundben och jag vet inte om det är rätt att avleda hunden med ett tuggben när den biten någons hand. Det kanske räknas som belöning?, iaf så är den hemskt under.stimulerad .

Jag har försökt att prata med dom.. dessvärre sa ägaren att :
    Jag ska inte ha den ibland barn, och alla hundar gillar ju inte barn heller men den skulle inte heller vara omkring jul då barn skulle vara där = Bevisar att ägaren inte vill riskera nåt ?
    Önskade att ägaren kunde erkänna.
    Jag funderar bara hur det kan bli när den är fullt utvecklad och biter ett barn då?
    Den är osäker och rädd bland barn tydligen men det är bevisat att den inte heller backar för att bita....
    Finns många hundar som inte fungerar ihop med barn vilket inte är något problem om ägaren tar sitt ansvar och ser till att hunden inte träffar barn men dom här ägarna verkar ju inte förstå vilket ansvar det är med en hund som inte fungerar i alla sammanhang och inte heller förstår vilka behov hunden har av motion och mental aktivering.
  • CompelledInk
    Den hunden har lärt sig att den är ledaren över de som kommer på besök, en hund ska inte ens vara i rangordning högre än en bebis. Jag hade, om den gjort så mot mig, bokstavligen bonkat till den hårt, om den inte släppt taget och gjort mig stor och använt rösten mycket, en hund, även om det är en unghund, ska absolut inte bita och vägra släppa samtidigt morra och resa ragg! Unghundar och valpar kan leka mycket med munnen och nafsa lite på lek så men absolut inte så som du beskriver, den försöker vara dominant eller försöka se hur du är, antagligen osäker på hur den ska göra, samtidigt obekväm men en normalt tränad hund ska ju inte behöva vara obekväm och osäker när det kommer gäster utan bör hållas lugn utav ägaren, den bör veta sin plats helt enkelt, verkar vara lite sådär för den hunden. Om den gör så igen när ägaren är i närheten så får den ägaren ta mig fan ta tag i hunden så det gör ont. Nästa steg för att få hunden att sluta göra så är att andra själva tar tag i hunden. Speciellt schäfrar är envisa hundar så man får själv vara tuff. 

Bra att du fixade så att den inte var på dig, något så litet som att bara göra sig stor och bestämd räcker ibland bara, då ser hunden att det är du som tog nästa steget och visade dig dominant, så då släppte den det antagligen. Ogillar när man märker att andras hundar inte lyssnar på ens ägaren, det minsta man borde kunna begära tycker jag.

Det med barnet, hundar i normalt fall brukar se skillnad på barn och vuxen, de brukar oftast då vara mer försiktiga, kanske ska leka lite och så men om den ska ta en godis från barnet genom att ta den så hastigt så att den nafsar till barnet i ansiktet så anser jag att hunden har helt fel ägare och bör tränas mer. Har man inte tid att träna en Malle-Schäfer korsning eller andra brukshundar osv, så bör man skaffa sig någon annan liten knähund eller inte ha hund alls. För som du själv skriver så verkar de inte ha tid alls.

Det är vad jag tycker, är inte så jätteerfaren men har haft hund hela mitt liv. Just nu har vi en Australian Cattle Dog (dingo+någon collie, oftast en hund rotweiler ägare skaffar sig för att få en ännu mer utmanande hund), och en schäfer så här får man vara bestämd men samtidigt inte explosiv då det kan bli värre.
  • Ellie Chan
    CompelledInk skrev 2015-12-31 16:21:48 följande:
    Den hunden har lärt sig att den är ledaren över de som kommer på besök, en hund ska inte ens vara i rangordning högre än en bebis. Jag hade, om den gjort så mot mig, bokstavligen bonkat till den hårt, om den inte släppt taget och gjort mig stor och använt rösten mycket, en hund, även om det är en unghund, ska absolut inte bita och vägra släppa samtidigt morra och resa ragg! Unghundar och valpar kan leka mycket med munnen och nafsa lite på lek så men absolut inte så som du beskriver, den försöker vara dominant eller försöka se hur du är, antagligen osäker på hur den ska göra, samtidigt obekväm men en normalt tränad hund ska ju inte behöva vara obekväm och osäker när det kommer gäster utan bör hållas lugn utav ägaren, den bör veta sin plats helt enkelt, verkar vara lite sådär för den hunden. Om den gör så igen när ägaren är i närheten så får den ägaren ta mig fan ta tag i hunden så det gör ont. Nästa steg för att få hunden att sluta göra så är att andra själva tar tag i hunden. Speciellt schäfrar är envisa hundar så man får själv vara tuff. 

Bra att du fixade så att den inte var på dig, något så litet som att bara göra sig stor och bestämd räcker ibland bara, då ser hunden att det är du som tog nästa steget och visade dig dominant, så då släppte den det antagligen. Ogillar när man märker att andras hundar inte lyssnar på ens ägaren, det minsta man borde kunna begära tycker jag.

Det med barnet, hundar i normalt fall brukar se skillnad på barn och vuxen, de brukar oftast då vara mer försiktiga, kanske ska leka lite och så men om den ska ta en godis från barnet genom att ta den så hastigt så att den nafsar till barnet i ansiktet så anser jag att hunden har helt fel ägare och bör tränas mer. Har man inte tid att träna en Malle-Schäfer korsning eller andra brukshundar osv, så bör man skaffa sig någon annan liten knähund eller inte ha hund alls. För som du själv skriver så verkar de inte ha tid alls.

Det är vad jag tycker, är inte så jätteerfaren men har haft hund hela mitt liv. Just nu har vi en Australian Cattle Dog (dingo+någon collie, oftast en hund rotweiler ägare skaffar sig för att få en ännu mer utmanande hund), och en schäfer så här får man vara bestämd men samtidigt inte explosiv då det kan bli värre.
     Jo jag märker att den är dominant, eller tar över i hemmet. Om man kommer på besök trycker den in nosen mellan benen inte så himla bekvämt, Väldigt obehagligt och då jag har en sjukdom som gör ont vid viss beröring( fibromyalgi) så blir det extra jobbigt.

Jag kan bara se stor ut så den backar undan.. men ja det är inte så många gäster som kommer på besök pga hunden.
    Men ja jag skulle säga att dom inte har tid med den.
    Jag antar att den skulle behöva komma ut flera gånger i veckan i skog och liknande men den sortens tid finns inte. Överskottsenergin är katastrofal enligt min mening.
    Tycker synd om de andra som inte kan hantera. Mig låter den bli sådär men om man höjer rösten eller tar i den och säger nej så blir det värre, (triggas igång på det)

Men tja dom skulle undvika att ha hunden upp i barn men tror det inte löser problemet. Känns som att man bara kan stå bredvid och titta på ...
  • CompelledInk
    Ellie Chan skrev 2016-01-03 20:58:52 följande:
     Jo jag märker att den är dominant, eller tar över i hemmet. Om man kommer på besök trycker den in nosen mellan benen inte så himla bekvämt, Väldigt obehagligt och då jag har en sjukdom som gör ont vid viss beröring( fibromyalgi) så blir det extra jobbigt.

Jag kan bara se stor ut så den backar undan.. men ja det är inte så många gäster som kommer på besök pga hunden.
    Men ja jag skulle säga att dom inte har tid med den.
    Jag antar att den skulle behöva komma ut flera gånger i veckan i skog och liknande men den sortens tid finns inte. Överskottsenergin är katastrofal enligt min mening.
    Tycker synd om de andra som inte kan hantera. Mig låter den bli sådär men om man höjer rösten eller tar i den och säger nej så blir det värre, (triggas igång på det)

Men tja dom skulle undvika att ha hunden upp i barn men tror det inte löser problemet. Känns som att man bara kan stå bredvid och titta på ...
    Ja precis, och en sådan blandning behöver mycket arbete med psyket och behöver ha mer uppfostran och veta sin plats, liksom ja som alla brukshundar behöver, annars kan det gå riktigt illa till för deras natur säger ju i annat fall at de är den som är ledaren! Har flera exempel runt omkring mig där hundarna avlivas när de blir jobbiga för att ägarna inte vill eller förstår att man måste ju faktiskt uppfostra hunden.

Det är ju "synd" också när ägarna inte förstår vad de håller på med heller. Vet att du skrev att du försökt prata med dem men inte fått något vettigt svar. Tillslut kanske man får säga att man inte vill hälsa på för hunden? Eller verkligen vara envis och försöka få djup ögonkontakt hahah nej men alltså något sådant, vet inte hur mycket du känner dem men antar rätt så mycket för du bodde hos dem? Men vissa personer vill inte lyssna..
  • Ellie Chan
    CompelledInk skrev 2016-01-07 16:29:24 följande:
    Ja precis, och en sådan blandning behöver mycket arbete med psyket och behöver ha mer uppfostran och veta sin plats, liksom ja som alla brukshundar behöver, annars kan det gå riktigt illa till för deras natur säger ju i annat fall at de är den som är ledaren! Har flera exempel runt omkring mig där hundarna avlivas när de blir jobbiga för att ägarna inte vill eller förstår att man måste ju faktiskt uppfostra hunden.

Det är ju "synd" också när ägarna inte förstår vad de håller på med heller. Vet att du skrev att du försökt prata med dem men inte fått något vettigt svar. Tillslut kanske man får säga att man inte vill hälsa på för hunden? Eller verkligen vara envis och försöka få djup ögonkontakt hahah nej men alltså något sådant, vet inte hur mycket du känner dem men antar rätt så mycket för du bodde hos dem? Men vissa personer vill inte lyssna..
    Förstår att en sån sorts hund behöver mkt uppfostran, Men kan garantera att de varken har mycket tid till den eller Ork för den delen. Ja den är synd.. och jag vet närstående som tycker det är jobbigt att hälsa på pga att hunden ej är uppfostrad. Det blir en negativ situation. Jag skulle inte heller hälsa på om det bara blir dåligt av det..
    Men vad ska jag säga men man kan inte ändra någon. Om de tycker att dom gör rätt så.. well... turskallig. Men vill vilket pris... Tycker mest synd om hunden.
  • Inteutanproblem

Nej det är inte ett okej beteende. Däremot är det ett "normalt" sådant om man inte aktiverar sin hund så mycket som den behöver, och/eller använder hårdhänta metoder i sin uppfostran. Eller för den delen helt struntat i att lära hunden hur man önskar att den skall bete sig och bara fyar o har sig på måfå. Lär man inte hunden så kan den inte heller lyckas med någonting. Utan den gör alltid fel, och får alltid skäll. Vilket kommer att fortsätta, för hunden själv klarar sällan att "räkna ut" hur den skall bete sig i stället. Vad som är önskvärt. En hund som lever under en sådan ägare blir sällan en trevlig hund. I vart fall inte i den personens ägo.

En hund av den sortens blandning behöver och måste få jobba! Den behöver få ur sig sin energi och dessutom aktiveras mentalt, ex lydnad, spår eller annan tänkande aktivitet. Fysiskt då. Ex, dragträning (vikter eller framför en cykel, kickbike osv), långa promenader, springa fritt i rasthägn, simma, gå klövjeturer (hunden bär en ryggsäck) m.m. Givetvis inte allt detta varje dag, men i vart fall ett par olika aktiviteter några dagar i veckan. Låter man inte hunde få det den behöver blir den lättare stressad, vilket leder till en hel rad olika oönskade beteenden. Hunden får rent allmänt svårare att hantera sina impulser, den "tänder till" snabbare, eller jagar upp sig mkt enklare. Leker hunden med någon kan den leken fort eskalera till någonting otrevligt med en grovt understimulerad hund.

Av det du skrivit så låter det som ett solklart fall av fel hund till fel ägare! Korsningen i sig är ingen tok korsning, utan två raser som används inom samma område. Men det är en korsning som är helt vansinnig att skaffa om man inte tänkt arbeta med den.... Ingen hund passar egentligen till ett liv där 70% av utetiden är förpassad till korta rastningar på bakgården :|

• Ellie Chan
    Inteutanproblem skrev 2016-01-18 01:36:15 följande:

Nej det är inte ett okej beteende. Däremot är det ett "normalt" sådant om man inte aktiverar sin hund så mycket som den behöver, och/eller använder hårdhänta metoder i sin uppfostran. Eller för den delen helt struntat i att lära hunden hur man önskar att den skall bete sig och bara fyar o har sig på måfå. Lär man inte hunden så kan den inte heller lyckas med någonting. Utan den gör alltid fel, och får alltid skäll. Vilket kommer att fortsätta, för hunden själv klarar sällan att "räkna ut" hur den skall bete sig i stället. Vad som är önskvärt. En hund som lever under en sådan ägare blir sällan en trevlig hund. I vart fall inte i den personens ägo.

En hund av den sortens blandning behöver och måste få jobba! Den behöver få ur sig sin energi och dessutom aktiveras mentalt, ex lydnad, spår eller annan tänkande aktivitet. Fysiskt då. Ex, dragträning (vikter eller framför en cykel, kickbike osv), långa promenader, springa fritt i rasthägn, simma, gå klövjeturer (hunden bär en ryggsäck) m.m. Givetvis inte allt detta varje dag, men i vart fall ett par olika aktiviteter några dagar i veckan. Låter man inte hunde få det den behöver blir den lättare stressad, vilket leder till en hel rad olika oönskade beteenden. Hunden får rent allmänt svårare att hantera sina impulser, den "tänder till" snabbare, eller jagar upp sig mkt enklare. Leker hunden med någon kan den leken fort eskalera till någonting otrevligt med en grovt understimulerad hund.

Av det du skrivit så låter det som ett solklart fall av fel hund till fel ägare! Korsningen i sig är ingen tok korsning, utan två raser som används inom samma område. Men det är en korsning som är helt vansinnig att skaffa om man inte tänkt arbeta med den.... Ingen hund passar egentligen till ett liv där 70% av utetiden är förpassad till korta rastningar på bakgården :|

Förstår absolut att hunden behöver mycket aktivering, Men den är äldre idag och beter sig något bättre.. är skillnad på valp och (ung hund) men nej den gör inget av de sakerna som du anser att den ska göra.

Tror dom åker till skogen och släpper lös den omk en timme 1 gång i veckan.
    Personligen räcker det inte men en hund som (soffhund) passar dom bättre ..
    Dom hade mer ord och tid förr men dom själva börjar bli gamla och har mycket annat att göra på dagarna.
    Och suckar över hunden att och nej nu kan jag inte åka till affären för då blir hunden ensam,
    Jag gav dem rådet att ingen hund mår bra av att rastas på en gräsplätt för att endast göra behov*, O
  • Ellie Chan
    Ellie Chan skrev 2016-01-18 16:53:38 följande:
    Förstår absolut att hunden behöver mycket aktivering, Men den är äldre idag och beter sig något bättre.. är skillnad på valp och (ung hund) men nej den gör inget av de sakerna som du anser att den ska göra.

Dom hade mer ork och tid förr men dom själva börjar bli gamla och har mycket annat att göra på dagarna.
    Och suckar över hunden att och nej nu kan jag inte åka till affären för då blir hunden ensam,
    Jag gav dem rådet att ingen hund mår bra av att rastas på en gräsplätt för att endast göra deras behov att dom borde anlita en hundvakt eftersom dom inte har den tiden. Och att den personen skall vara väldigt erfaren om hundar. Men vad jag än säger så lyssnar dom inte. Men det är dom själva som får bita i det sura äpplet... Jag vet tyvärr  eller.. snarare känner en del personer som absolut inte ska ha hund. En bekant har 2 små hundar exempelvis. kl 6 på morgonen åker han på jobbet, Han kommer hem 6-7 på kvällen. Hundarna rastas INTE under tiden. och dom blir arga om hundarna har gjort ifrån sig inomhus. Det han säger till försvars är: dom har lärt sig att hålla sig. Vilket i sin tur säger emot att dom faktiskt kissar/bajsar inne....

suit yourself säger jag... Jag önskade att jag hade makten av att ta ifrån hundarna och ge dom en bättre hundägare..
  • Inteutanproblem
    Ellie Chan skrev 2016-01-18 16:53:38 följande:

Dom hade mer ord och tid förr men dom själva börjar bli gamla och har mycket annat att göra på dagarna.

Jag gav dem rådet att ingen hund mår bra av att rastas på en gräsplätt för att endast göra behov*, O

Stackars hund. Tycker faktiskt dom borde omplacera hunden, det är inte schysst av dom att låta den leva ett sådant innehållslös och trist liv. Nej. Sånt där har jag svårt för. Jag förstår att man som ägare fäster sig vid de hundar man har, men man har ju ett ansvar. Klarar man inte av sin hund, eller inte har tid/lust/ork att aktivera den är en omplacering det mest ansvarsfulla man kan göra. Och då givetvis se till att hunden hamnar hos vettigt folk. Inte bara kasta iväg den med första bästa.

Tycker dom borde skaffa katt eller typ fiskar istället för hund.
  • Ellie Chan
    Inteutanproblem skrev 2016-01-19 07:00:33 följande:
    Stackars hund. Tycker faktiskt dom borde omplacera hunden, det är inte schysst av dom att låta den leva ett sådant innehållslös och trist liv. Nej. Sånt där har jag svårt för. Jag förstår att man som ägare fäster sig vid de hundar man har, men man har ju ett ansvar. Klarar man inte av sin hund, eller inte har tid/lust/ork att aktivera den är en omplacering det mest ansvarsfulla man kan göra. Och då givetvis se till att hunden hamnar hos vettigt folk. Inte bara kasta iväg den med första bästa.

Tycker dom borde skaffa katt eller typ fiskar istället för hund.
    Ja det är inte bara det... jag frågade dom ärligt vad som händer om djuret blir akut sjukt..fick svaret att jo jag kan ta den till vet,. men då på faktura.. och då blir det kronofogden igen.. ( vilket inte är bra för dom heller )  Dom har inte heller råd med djur. Även med försäkring så skulle dom inte ha råd att ta den till veterinär. Jag vet inte vad jag ska göra.. men själv har jag bara katt. Och buffertkonto isåfall hon behöver hjälp till katthimlen eller medicin o.s.v. Jag själv har också en gräns vad jag har råd med. T,e.x en operation på 30 tusen. Min katt är försäkrad men jag blir så ledsen bara.. Dom har verkligen inte tid.. eller ekonomin för denna hunden.
    Dom kommer få¨det bättre ekonomiskt till våren. jag har sagt till dom att dom verkligen borde anlita en som är ute och går med den iaf.

Om man inte har råd/tid med en hund så ska man inte ha hund alls. man ska kunna ha råd att ta den till veterinären. Men tja det är nog väldigt många idag som egentligen inte ska ha eller har råd med hund...
    Jag blir bara arg att man ska vara så tjurskallig att inte lyssna. jag är visserligen mycket yngre, 21 mot 60 åringar.. men jag har fått lära mig saker på egen hand vad som är rätt och fel. :(
  • Asirna

Det jag tycker du ska göra är att läsa i Ceacars Millans blogg där han skriver om olika senarion osv.
    Han är trotts allt mannen som talar med hundar och hans ord kan hjälpa dig mycket :)
    Det skulle hjälpa med vår hund också bara om min mor skulle slutta lära honom tigga och sluta berömma honom vid fel tillfällen, vilket är något man alltid bör tänka på med hundar.

Man kan t.ex. då inte låta dem tigga o sedan berömma dem för det med en god bit och nästa stund skälla på dem för det, allt det gör är att förvirra hunden så den blir orolig.

Svar på tråden Bitig Unghund/valp