Bitig Unghund/valp
Hejsan
Jag heter Ellie Persson och en nära vän(bodde hos dom ett tag) skaffade en hund för ett tag sedan.
Valpen var ungefär 3 månader gammal då. Idag är den 1 år (unghund)
Det är en blandras mellan Malle 25% och Schäfer 75 %
Hursomhelst Valpen var söt och gullig och roligt i början. Det var min familj som skaffade den *inte jag* jag har inte något emot hundar men jag är inte 100 inom hundvärlden bara läst litegrann om dom.
Men första gången jag var ensam i 10 Minuter med honom för jag skulle passa honom så var de värsta minutrarna i mitt liv. Han bet tag i min hand, Morrade och reste ragg vägrade släppa , bet sönder tröjan i ärmarna och till slut släppte hunden men började bita i luften. Dvs jag hörde hur hans käkar slogs ihop i luften. Otroligt läskigt och jagade mig i lägenheten. tills min mor kom hem igen och tryckte ner han och sa fy.. Han var dock äldre då ca 6 mån, Men jag har förstått att valpar och unghundar inte förstår men min mor sade att det är helt normalt att en hundvalp biter .
Jag tog ett steg bakåt mot hunden och började få respekt för den.
Alla som kom på besök fick antingen bett eller så reste hunden ragg och det resulterade i att nära och kära inte ville komma på besök.
Min enda känsla var: det är något som inte stämmer.
Hur är det okej att en hund biter så man blöder och gråter.?
Hunden bet mig oberäkneliga gånger och fick gå med plåster dagligen.
Men åter igen bortförklaringar ! Det är normalt att den biter!
Jag fick dock lära mig att gå emot hunden och se stor ut, Han fick respekt för mig men fortsatt bita andra istället och jag skämdes när andra kom på besök och såg det dåliga beteendet.
Jag tycker bara att det är extremt fel.
Jag har egna åsikter om hunden, Att den aktiveras alldeles för lite pågrund av en av ägarnas handikapp. 70% av rastningarna blir att rasta på baksidan. För hunden kissar inte i parken får man som svar.
Jag har försökt prata men inte fått en syl i värdet. Jag anser att ägarna är hundkunniga men dom har inte TID, tagit vatten över huvudet eller orkar inte.
Min fråga är : är detta acceptabelt oavsett om det är en ung hund eller inte?
Jag hatar inte hunden men jag tycker inte om den heller. Jag är neutral i dess sällskap.
Jag läste om Malle och fått höra också att det är en explosiv ras. ( väldigt mycket hund i sig)
Jag har haft att göra med Schäfer valpar också men detta är något jag inte har sett tidigare.
Mannen i huset är ganska stor, dominant som person och personligen så skulle ingen hund (utmana) honom.
Men denna hund utmanar honom, morrar och så vidare
Kan det vara så att hundmamman tillät denna valp att vara för dominant i flocken ?
Hon hade 12 valpar och vet ej om det är för mycket.
Idag träffar jag inte hunden men
fick höra att unghunden bitit ett barn på besök.
2 olika historier dock men barnet blev ändå bitet i ansiktet.
Bortförklaringen var att barnet ville ge godis och höll den mot ansiktet.
Vad tror ni?
Mvh Ellie Tacksam för svar :)
Ps: har dyselexi så fråga något om du inte förstår. Jag har svårt att skriva 100% korrekt.