• Anonym (Rökaren)

Hur f%n slutar man röka?!

Jag har varit rökare nu i 15 år och känner att det här går inte längre. Jag vill varken riskera min hälsa (eller andras) eller kasta bort mina pengar på skiten längre.

Men jag klarar inte av det känns som jag provat allt. Olika nikptinsubsitut, läst boken icke rökare, trappa ner, välja stoppdatum, sluta direkt.

Men inget funkar inte ens ett dygn klarar jag av att hålla upp, så fort röksuget blir för stort så vacklar jag o börjar tänka att en cigg kan ju ta iaf och sedan fortsätter jag som vanligt igen.

Bestämmer mig mer eller mindre varje kväll för att nu får det vara bra.

Enda som jag inte provat men som jag heller inte är helt positiv till att prova är dom där tabletterna som läkaren kan skriva ut, jag är kräkfobiker och vägrar i sten att utsätta mig för allt som kan framkalla kräkningar och hört att det är väldigt vanligt av dessa tabletter.

Hur gjorde ni för att klara av det, vad var erat knep? Och helst ni som hade det riktigt jobbigt med att sluta vad fick er att tillslut inte ge efter när röksuget blev för stort?

• Svar på tråden Hur f%n slutar man röka?!
  • Anonym (Rökaren)
    Anonym (sebbe) skrev 2015-12-06 23:15:51 följande:

Nja, nej det kan inte läkaren skriva ut... Snarare får du åka till Afrika och spendera lite tid med en shaman. Det skulle säkert vara en speciell upplevelse, men det är nog enklare att bara sluta. Det absolut snabbaste sättet att bli fri ett nikotinberoende är att sluta utan hjälpmedel. Och man måste inte ersätta ett beroende med ett annat. Men man måste kunna utstå ett par dagars påfrestning och man kommer fungera sämre dessa dagar. Därför kan det vara klokt att göra det när man är ledig t ex under mellandagarna om du har semester då.

Om du nu på allvar vill sluta.

Haha ja det hade minst sagt nog varit en speciell upplevelse

Eftersom jag jobbar i skolan så är jag ledig hela jullovet faktiskt så det är kanske som du säger att det är bäst att göra när man är ledig,
  • Brunhilde
    Pentra skrev 2015-12-06 22:42:18 följande:
    Ibogain tar bort suget efter alla droger utan att, i sin tur, vara beroendeframkallande. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Det verkar vara en lite väl drastisk metod för att sluta röka.
    sv.wikipedia.org/wiki/Ibogain
  • Anonym (Peppo)
    Anonym (Rökaren) skrev 2015-12-06 22:23:39 följande:

Jag har varit rökare nu i 15 år och känner att det här går inte längre. Jag vill varken riskera min hälsa (eller andras) eller kasta bort mina pengar på skiten längre.

Men jag klarar inte av det känns som jag provat allt. Olika nikptinsubsitut, läst boken icke rökare, trappa ner, välja stoppdatum, sluta direkt.

Men inget funkar inte ens ett dygn klarar jag av att hålla upp, så fort röksuget blir för stort så vacklar jag o börjar tänka att en cigg kan ju ta iaf och sedan fortsätter jag som vanligt igen.

Bestämmer mig mer eller mindre varje kväll för att nu får det vara bra.

Enda som jag inte provat men som jag heller inte är helt positiv till att prova är dom där tabletterna som läkaren kan skriva ut, jag är kräkfobiker och vägrar i sten att utsätta mig för allt som kan framkalla kräkningar och hört att det är väldigt vanligt av dessa tabletter.

Hur gjorde ni för att klara av det, vad var erat knep? Och helst ni som hade det riktigt jobbigt med att sluta vad fick er att tillslut inte ge efter när röksuget blev för stort?

En bekant till mig blev så förbannad på tobaksindustrin efter att ha sett en dokumentär om den att hon slutade tvärt. Och det gick. När hon blev sugen tänkte hon på den där dokumentären.
  • Påven Johanna

Låt bli att tända nästa cig. Lever jag tills jag blir 75-80 år har jag lovat mig själv att börja igen. 

• Venne

Man hittar sin mest envisa sida och vägrar ge upp. Håll dig väldigt sysselsatt. Umgås inte med rökare. Drick inte alkohol och håll nere kaffedrickandet ett tag. Tugga starka tuggummin. Åk iväg ut i skogen eller nåt där du inte kan köpa cigg. Finns appar som räknar hur länge du klarat, hur mycket pengar du sparat och hur kroppen reparerar sig. Du kan ta summan du sparat och lägga på belöningar åt dig själv. När du ger upp och tänker gå till affären så gör nåt annat först. Tex ta ett bad innan, oftast släpper suget innan du ens hunnit fylla badkaret och du stoppar din impuls. Själv är jag bra på att sluta men börjar igen efter ett par månader. Snuset är det enda dom hållit mig undan cigg (förutom 3 år då jag var gravid och ammade).

• Anonym (Fd rökare)

Först och främst så måste du VILJA sluta röka! 

Jag använde mig av nicotugg & efter ca 6 månader sockerfria tuggummin.
    Motion i alla dess former tar bort suget.
    Borsta tänderna ofta så har du en fräsch smak i munnen.

Har varit rökfri i 9 år! 

• Nenne666
    Pentra skrev 2015-12-06 22:42:18 följande:

Ibogain tar bort suget efter alla droger utan att, i sin tur, vara beroendeframkallande. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Vad är det?
  • Heranell

Använd inga nikotinersättningspreparat! De underhåller bara suget. Jag pratar av egen erfarenhet. Var rökare OCH snusare i över 20 år. Försökte sluta många gånger med hjälp av plåster, tuggummi etc men ramlade tillbaka igen. Ett under att jag höll upp under graviditet och amning egentligen.
    Till slut var jag så himla trött på att röka och snusa, och dit måste du komma mentalt innan du kan sluta.
    Här kommer lite tips:
    * Kroppens sug efter nikotin sitter i i 72 timmar efter att du tagit sista blosset. Efter det är det ovanan. 72 timmar klarar man.
    * Sluta när du är långledig. Det är inte roligt att vara grinig på jobbet.
    * Drick ett glas vatten när du blir röksugen.
    * Tugga vanliga tuggummin.

Det viktigaste är dock motivationen. Fundera på vad det är som motiverar dig att röka, istället för tvärtom. Du kommer nog inte på många fördelar med rökningen egentligen, om du tänker efter. Och gissa om det är skönt när man slutat. Man är fri! Man slipper paniken "bara tre cigg kvar, måste köpa". Man luktar bättre. Man betalar inte dyra pengar för att i slutändan göra sig sjuk. Etcetera...

Lycka till!

• gbgumman

Min man slutade genom att inte röka mer. Vi var nykära och jag vägra sova bredvid någon som luktade illa. Så motivationen var enorm.

Svar på tråden Hur f%n slutar man röka?!