• Anonym (Rökaren)

Hur f%n slutar man röka?!

Jag har varit rökare nu i 15 år och känner att det här går inte längre. Jag vill varken riskera min hälsa (eller andras) eller kasta bort mina pengar på skiten längre.

Men jag klarar inte av det känns som jag provat allt. Olika nikptinsubsitut, läst boken icke rökare, trappa ner, välja stoppdatum, sluta direkt.

Men inget funkar inte ens ett dygn klarar jag av att hålla upp, så fort röksuget blir för stort så vacklar jag o börjar tänka att en cigg kan ju ta iaf och sedan fortsätter jag som vanligt igen.

Bestämmer mig mer eller mindre varje kväll för att nu får det vara bra.

Enda som jag inte provat men som jag heller inte är helt positiv till att prova är dom där tabletterna som läkaren kan skriva ut, jag är kräkfobiker och vägrar i sten att utsätta mig för allt som kan framkalla kräkningar och hört att det är väldigt vanligt av dessa tabletter.

Hur gjorde ni för att klara av det, vad var erat knep? Och helst ni som hade det riktigt jobbigt med att sluta vad fick er att tillslut inte ge efter när röksuget blev för stort?

• Svar på tråden Hur f%n slutar man röka?!
  • Stella was a diver

Jag bara slutade rakt av. Min vilja att vara en icke-rökare var starkare än viljan att röka. I mitt fall handlade det om min hälsa och fertilitet. 

• Anonym (s.k.o)

Jag slutade att tänka att jag måste sluta, 
    istället började jag att jogga.

Att jogga gav mig slutligen frid. Ju mer jag blev beroende av joggningen desto
    mindre röksugen blev jag och desto mer irriterad blev jag eftersom jag märkte tydligare hur det skadade mitt flås. 

Det blev en automatisk övergång, ganska smärtfri.

• Axe

Jag har slutar två gånger. Första gången höll det i 8 månader och det var ett aktivt medvetet val att börja. Jag ville börja igen alltså. Ni andra gånger för att jag blev gravid. Har provat med tuggummi och likande och det tycker jag är svårare. Det enklaste tyckte jag var att bara sluta. Bara bestämma mig och strunta i eventuell viktuppgång på ca 5 kilo. Jag åt lite mer och det blev lite mer godis första ca 8 veckorna men det är lätt fixat när rökningen är avklarad.

Lycka till!

• Anonym (Rökaren)

Tack för era svar dom har inspirerat mig enormt faktiskt.

Nu har jag 3 cigaretter kvar och när dom är slut så har jag bestämt mig för att nu jäklar ska det gå att sluta!

Ni får gärna fortsätta skriva o peppa även fortsätta komma med tips på vad jag kan ta till när abstinensen blir för stor

• Påven Johanna
    Anonym (Rökaren) skrev 2015-12-10 12:28:26 följande:

Tack för era svar dom har inspirerat mig enormt faktiskt.

Nu har jag 3 cigaretter kvar och när dom är slut så har jag bestämt mig för att nu jäklar ska det gå att sluta!

Ni får gärna fortsätta skriva o peppa även fortsätta komma med tips på vad jag kan ta till när abstinensen blir för stor

Mitt förslag är att du inte röker de tre sista heller. Varför i hela friden ska du röka upp dem om du ändå tänker dig sluta? Det är ju som att äta upp sig ordentligt innan man ska banta. Helt meningslöst.
  • Påven Johanna

Röker du på natten? Om inte så vet du ju att "abstinensen" tydligen tillåter dig att sova ifred, så då kan du med lugnt samvete låta bli när du är vaken också. 

• Anonym (Rökaren)
    Påven Johanna skrev 2015-12-10 12:42:41 följande:

Mitt förslag är att du inte röker de tre sista heller. Varför i hela friden ska du röka upp dem om du ändå tänker dig sluta? Det är ju som att äta upp sig ordentligt innan man ska banta. Helt meningslöst.

Det har du faktiskt en poäng i!

Nej röker inye på nätterna och har heller egentligen inga problem att vara utan när jag inte får röka heller på långa tag tex jobbet eller långa flygningar (thailand)
  • lindalicious
    Påven Johanna skrev 2015-12-07 10:59:59 följande:

Låt bli att tända nästa cig. Lever jag tills jag blir 75-80 år har jag lovat mig själv att börja igen. 

Samma här.

Jag hade försökt sluta femtioelva ggr med olika hjälpmedel utan att lyckas. Det enda som tillslut fungerade var att helt enkelt inte gå ut och tända ciggen. Helt utan några hjälpmedel utöver att jag hade bestämt mig punkt slut. Och faktiskt blev suget mindre när jag visste att det inte fanns några alternativ. Man är ju så illa tvungen att finna sig i läget om alternativet att röka inte längre finns. Ibland är det precis så simpelt som det låter. Jobbigt ja, men fortfarande ingen komplicerad eller invecklad lösning.

tänker att mycket handlar om huruvida man har bestämt sig, eller om man TYP har bestämt sig (men kan börja om det blir för jobbigt, om något händer, om jag blir sjuk etc).

Jag har varit rökfri ett år snart men säger fortfarande inte att jag slutat för alltid utan bara att jag inte röker just nu. Har verkligen märkt skillnad sen jag slutade. Tog två veckor sen kunde jag sova på rygg tex, något jag inte kunnat på flera år pga tung o väsande andning och tryck över bröstet. Nej fy fan så mycket fräschare det känns nu.
    Don't get mad, get even.
Svar på tråden Hur f%n slutar man röka?!