Anonym (Angnie) skrev 2015-12-27 01:54:32 följande:
Vatten är inte giftigt... Vatten i stora mängder är skadligt men alkohol i lika stora mängder är betydligt skadligare. Jag talar inte om Mängder som du gör. Jag menar att en droppe alkohol motsvarar en droppe gift. En droppe vatten motsvarar inte en droppe gift.
Alkohol är en del av kulturen och därför är det lagligt att konsumera, precis som vitt socker.
Bara för att majoritetens kropp generellt tål en viss mängd alkohol, är det inte hälsosamt att dricka så mycket. Jag förstår att jag kanske inte behöver "ta ett snack" med personen ifråga men jag har full rätt att oroa mig åtminstone lite, som jag gör nu. Får inte panikattacker av oro liksom, så Du behöver inte oroa dig för att jag oroar mig för mycket ;)
Jag upprepar mig om det där att det inte alltid Endast är positivt att dricka alkohol. Varför? Jo, av den anledningen som jag nämnt tidigare: alkohol är etanol och Är giftigt. Dricker du för att du tycker om det (positivt) dricker du det och att dricka gift är vanligen inte något positivt.
Dricker du vatten för att du vill/är törstig/behöver (positivt) och att dricka det är också positivt eftersom att våran kropp till stor del drivs av vatten... Du kan inte säga "jaa men hörredu det blir ju lika farlgt om man halsar 10 liter vatten på 20 minuter". Mm, men faktum kvarstår: en droppe etanol=gift, en droppe vatten=hälsosamt.
Och nej, jag menar inte att man blir förgiftad och döende eller sjuk av en droppe alkohol. Jag menar, som jag skrev, att det faktiskt är gift och därav något negativt att konsumera i relativt stora mängder bara för att kroppen Klarar (relativt) av det.
Det heter inte vattenförgiftning för intet, utan av en anledning.
Allt är giftigt, allt det handlar är om mängd.
Så glöm droppe gift, då en droppe alkohol kommer aldrig vara farligt.
Din oro är helt obefogad, och det är detta jag och par till sagt till dig.
Men du verkar bli förnärmad av detta faktum.
Sen diskutera hälsoeffekter och alkohol, med en som har tagit på sig och anser att en droppe alkohol är gift(nu använder jag dina ord, där du skiljer ur alkohol från det icke giftiga vattnet).
Känns rätt meningslös.
Känns du har nått trauma kring alkohol.
Skulle väl vara tok religiös också.
Visst kan det vara positivt att dricka, det kan vara neutralt och även negativt att dricka.
Alla dricker inte för fly nått.
Utan en del dricker för ge livet en guldkant, vid valda tillfällen.
Här brukar det oftast svaras med, jag behöver ingen alkohol för guldkant.
Och antyda detta är enda sättet för den som dricker alkohol, att få känna en guldkant i tillvaron.
Vilket är ett felaktigt antagande.
Enligt Ulf Ellervik professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet.
Säger om det krävs 20g eller mindre av ett ämne, att döda en normal byggd person räknas det som ett gift för människor.
Dock har allt har en toxicitet, precis som vatten.
Dock väljer man inte kalla dessa för gift, även dom rent praktiskt kan fungera som ett gift.
Som vatten och om man dricker mycket och osmoseffekten går på och dödar dig, som man kallar det vattenförgiftning.
Alkohol är en del av kulturen, precis som vitt socker.
Jaha, det var verkligen inget nytt för nån på denna jord tror jag, eller nån som ser detta som nått nytt?????