• klyban

Alkohol per år

Anonym (Angnie) skrev 2015-12-10 08:27:56 följande:

För mig som bara dricker några glas om jag går ut ett par gånger per år, är det mycket

Du kan inte använda dig själv som en måttstock i hur mycket denna "vän" ska dricka.
    De mängder du beskriver som gått åt, är inget att oroa sig över.
    Så du kan vara lugn.

• klyban
    K med lilla E skrev 2015-12-11 07:02:45 följande:
    Du skriver nu att personen inte mår bra psykiskt, och då är ju risken  stor att han självmedicinerar med alkohol. 
    Då är det en låggradig självmedicinering.
  • klyban
    K med lilla E skrev 2015-12-11 13:59:08 följande:
    Ja jag tycker inte att konsumtionen är särskilt hög.
    Frågan som är intressant, kan man ens diskutera självmedicinering vid dessa rätt små mängder?
  • klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-12 09:30:12 följande:
    Har inte använt mig själv som måttstock. Du får läsa alla mina inlägg och hela tråden om du vill ha en vettig syl i vädret annars slösar du din och allas tid

Du är ju så förskräckt över en mängd, som är rätt så obetydlig.
    Men sen tänker du på, hur mycket du dricker och gör slutsatser därifrån.
    Så ja, du använder dig själv som måttstock.
    Och då blir det fail.

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-12 09:41:07 följande:
    Vad jämför du mängderna med? Det normala, eller?
    Om man har alkohol i såna mängder som det pratas om.
    Så är denna självmedicinering mycket blygsam, om nu det ens förekommer en självmedicinering.
  • klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-22 18:51:51 följande:
    Hade jag använt mig själv som måttstock så hade jag redan dragit en slutsats och aldrig startat tråden. Jag använder inte mig själv eller något som måttstock. Alkohol är farligt och giftigt, det spelar ingen roll hur mycket eller lite någon behöver dricka för att jag ska oroa mig relativt mycket. Jag dricker själv ibland och det kan jag irritera eller oroa mig över. Det är aldrig bara positivt att dricka alkohol.

Kan vara.
    Och en del ser att rödvin tex har hälsofördelar.
    Personen du pratar om dricker för lite, för att oroa sig.
    Varför du oroar dig över såpass små mängder, vart får du detta ifrån.
    Nu när du säger du inte använder dig själv som måttstock.

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-23 21:56:09 följande:
    Det är inte mitt ansvar att göra något åt det. Jag oroar mig och det är tillräckligt.

Det är inte "små mängder" bara för att det inte ligger inom ramen för Normalt. Normen skapas av människor och i vårat samhälle är alkohol accepterat och normalt att konsumera, annars är alkohol Livsfarligt och giftigt. Det är ett onödigt hjälpmedel som ingår i vår kultur. 

Men bra att personens konsumtion inte är direkt dödligt då. 

Tycker också att det är sjukt. Att folk tycker det är helt ok att hälla i sig gift bara för att man inte dör av det direkt

Den mängden ligger inte ens inom "normalt", utan tom under "normalt".
    Det är en låg konsumtion, dock inte din icke konsumtion.
    För de allra flesta är inte alkohol nått hjälpmedel.

Och vad är "normalt", enligt dig så är detta inte normalt, utan en grym överkonsumtion.
    Det är därför jag berättar för dig, i problemet att använda sig själv som måttstock i vad som är "rätt" mängd alkohol att dricka.

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-23 22:00:10 följande:
    Förresten, om du menar att det ibland kan vara bara positivt att dricka alkohol så kan jag direkt säga att du antingen inte tänkt klart, bara vill säga emot mig eller har helt fel. Alkohol är gift för människokroppen och dricker man för ett "gott syfte" (t.ex. att bli mer social) så är det fortfarande gift man häller i sig och att dricka gift är inget jag kallar positivt men vi kanske ser på det olika... Du kanske tycker att det är positivt att typ andas in bensin eller något annat giftigt.Drömmer

Såklart det kan vara positivt att dricka alkohol, lika väl som det kan vara negativt och neutralt.
    Och tex dricka lite vin varje dag, har visat sig ha positiva effekter på kroppen.
    Att dricka för man vill bli social, betyder inte att konsumtionen är dålig på nått sätt.
    Problemet är först när man överdriver sin konsumtion.
    I detta fall, så finns det ingen anledning att tal om detta.

Lite fundersam på varför du jämför med nått som är så mycket farligare, i inbillan att du får en poäng.
    Du använd gift extremt vårdslöst, då ALLT är giftigt i fel mängder.
    Bara ta vatten, det krävs inte så himla många liter, innan det börjar bli farligt för din hälsa.
    Tror du måste balansera upp dig lite, och sluta se dig som en måttstock för resten av världen.
    Och bara inse alla är inte som dig.

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-27 01:54:32 följande:

Vatten är inte giftigt... Vatten i stora mängder är skadligt men alkohol i lika stora mängder är betydligt skadligare. Jag talar inte om Mängder som du gör. Jag menar att en droppe alkohol motsvarar en droppe gift. En droppe vatten motsvarar inte en droppe gift.

Alkohol är en del av kulturen och därför är det lagligt att konsumera, precis som vitt socker.

Bara för att majoritetens kropp generellt tål en viss mängd alkohol, är det inte hälsosamt att dricka så mycket. Jag förstår att jag kanske inte behöver "ta ett snack" med personen ifråga men jag har full rätt att oroa mig åtminstone lite, som jag gör nu. Får inte panikattacker av oro liksom, så Du behöver inte oroa dig för att jag oroar mig för mycket ;)

Jag upprepar mig om det där att det inte alltid Endast är positivt att dricka alkohol. Varför? Jo, av den anledningen som jag nämnt tidigare: alkohol är etanol och Är giftigt. Dricker du för att du tycker om det (positivt) dricker du det och att dricka gift är vanligen inte något positivt. 

Dricker du vatten för att du vill/är törstig/behöver (positivt) och att dricka det är också positivt eftersom att våran kropp till stor del drivs av vatten... Du kan inte säga "jaa men hörredu det blir ju lika farlgt om man halsar 10 liter vatten på 20 minuter". Mm, men faktum kvarstår: en droppe etanol=gift, en droppe vatten=hälsosamt.

Och nej, jag menar inte att man blir förgiftad och döende eller sjuk av en droppe alkohol. Jag menar, som jag skrev, att det faktiskt är gift och därav något negativt att konsumera i relativt stora mängder bara för att kroppen Klarar (relativt) av det.

Det heter inte vattenförgiftning för intet, utan av en anledning.
    Allt är giftigt, allt det handlar är om mängd.
    Så glöm droppe gift, då en droppe alkohol kommer aldrig vara farligt.
    Din oro är helt obefogad, och det är detta jag och par till sagt till dig.
    Men du verkar bli förnärmad av detta faktum.

Sen diskutera hälsoeffekter och alkohol, med en som har tagit på sig och anser att en droppe alkohol är gift(nu använder jag dina ord, där du skiljer ur alkohol från det icke giftiga vattnet).
    Känns rätt meningslös.
    Känns du har nått trauma kring alkohol.
    Skulle väl vara tok religiös också.

Visst kan det vara positivt att dricka, det kan vara neutralt och även negativt att dricka.
    Alla dricker inte för fly nått.
    Utan en del dricker för ge livet en guldkant, vid valda tillfällen.
    Här brukar det oftast svaras med, jag behöver ingen alkohol för guldkant.
    Och antyda detta är enda sättet för den som dricker alkohol, att få känna en guldkant i tillvaron.
    Vilket är ett felaktigt antagande.

Enligt Ulf Ellervik professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet.
    Säger om det krävs 20g eller mindre av ett ämne, att döda en normal byggd person räknas det som ett gift för människor.
    Dock har allt har en toxicitet, precis som vatten.
    Dock väljer man inte kalla dessa för gift, även dom rent praktiskt kan fungera som ett gift.
    Som vatten och om man dricker mycket och osmoseffekten går på och dödar dig, som man kallar det vattenförgiftning.

Alkohol är en del av kulturen, precis som vitt socker.
    Jaha, det var verkligen inget nytt för nån på denna jord tror jag, eller nån som ser detta som nått nytt?????

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-27 06:26:54 följande:
    Förnärmad & förnärmad. Jag har väl rätt till att oroa mig om någon jag bryr mig om. Varför ska folk sitta och irritera sig över att jag oroa mig när jag gör det av omtanke och kärlek? Jag försvarar bara min rätt till att känna såsom jag vill utifrån min kunskap

Varför jag säger förnärmad, är för du går i en tydlig försvarsställning omgående.
    Sen när flera säger samma sak, så vägrar du ta dig till detta.
    Att man bryr sig är bra, och jag har aldrig menat på det är nått dåligt.

Sen kan du även fortsätta ha ett vakande öga och vara uppmärksam.
    Då de med psyke som spökar, har en bra högre tendens till röra sig mot en överkonsumtion av alkohol.

• klyban
    Anonym (Silver Bell) skrev 2015-12-27 15:10:00 följande:
    Nåja, nackdelarna för kroppen väger betydligt tyngre än vad fördelarna man får från alkohol.
    Dom positiva effekterna man får får man lika gärna genom att äta vindruvor och då utan att ta med det gift som finns i alkoholen. 

Och blir man förnärmad när man säger emot, då är du också i lika hög utsträckning förnärmad, För jag ger mig fan på att du kommer säga emot mig här och gå i försvar. 

Nackdelarna i en så låg konsumtion, är så låga att ens prata om dom äter sig rätt meningslöst.
    Och en sidodiskussion.

Förnärmadet som jag pratade om, var när flera påtala exakt samma sak.
    Och TS ville absolut inte ta sig till detta.
    Upplever som TS förstår att det är rätt blygsamma mängder som det handlar om.
    Och ge oss en semantikövning i vad förnärmande betyder, får helt stå för dig.

Och givetvis kommer jag bemöta dina anklagelser och påstående, hur tror du en diskussion funkar egentligen?
    Och att jag påtalar dina felaktigheter, kommer givetvis som ett brev på posten också.
    Som i sin tur inte ens liknar det som har diskuterats i tråden.

• klyban
    Anonym (Silver Bell) skrev 2015-12-27 15:20:51 följande:
    Du,.det går inte att diskutera  med någon som inte läser det man skiver och som istället väljer att hitta på vad man tycker och menar. 
    Det blir fullkomligt meningslöst,
    Vi är många som försökt  men man lessnar när man möts av sån bristande respekt och arrogans.

Har ingen bristande respekt, har en väl utvecklad empati.
    Ser problem på ett klart och objektivt sätt, och gärna med bra råd om det krävs.
    Och arrogant har jag aldrig någonsin varit, är en trevlig och hjälpsam person.

Som till TS tex, där jag ger en rådet att det inte är en mängd att oroa sig över.
    Men för detta betyder inte, att man inte ska ha koll på situationen.
    Då det kan ändra i framtiden.

Oftast har jag rätt, det är inte för jag kan allt.
    Utan för jag väljer att diskutera saker som jag vet jag har på fötterna, och sällan förlorar en argumentation kring detta.
    Som tex om varje droppe alkohol är ett gift, där jag presentera Ulf en professor i bioorganisk kemi.
    Och att det per definition inte är ett gift enligt dom som VET vad som är vad.
    Dock har allt en grad av toxicitet, dock är det inte samma sak.
    Även om det finns semantiska likheter mellan orden som ord.

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-28 02:42:07 följande:
    Ja, för jag tyckte du verkade tycka att det är konstigt att jag oroade/oroar mig och jag markerade att det inte alls är konstigt. Ja, jag försvarade min rätt till att känna oro.

Om du tittar på alla svar, märker du att alla inte tycker mängderna är normala/små

Jag upplever som du insett att det inte är så mycket alkohol.
    Då mina svar var inte unika.
    Sen om man är absolutist, så kan jag förstå att man kraxar att det är mycket ändå(fast det inte är detta).

Om man tänker i förlängningen och du trampat in där och ifrågasatt alkoholkonsumtionen, och den konsumtion vi vet om.
    Så finns det risk att ett sådant samtal kan bli kontraproduktivt.
    Där du kan väcka ont blod mellan er, och att personen ifråga blir mer skit i det du, jag dricker hur mycket jag vill.
    Och sen dricker mer, för visa ingen jävel ska komma och säga till mig!!!.
    För det är inte alls ovanligt att människor beter sig så, och ska vara tvärtom.

Och vem vet, det kanske redan är värre än vad vi vet.
    Då en del gömmer sin alkohol och smyger med den.
    Men nu var ju du i skåpen, så bör ha sett nått då.

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-29 22:12:17 följande:
    Jag tycker att det är mycket alkohol sedan kanske personens kropp tolererar så mycket men det har jag inte lagt mig i eller ifrågasatt. JAG tycker att det ÄR en stor mängd, annars hade jag väl inte startat tråden eller oroat mig? Jag säger INTE att man INTE ska dricka så mycket som personen gör men jag säger att alkohol ÄR farligt.

Är det något utav det här som du inte förstår?

Vi har redan kommit fram till det inte är mycket.
    Att du personligen tycker det är mycket, är faktiskt nått vi kan helt lägga åt sidan.
    Att du startar tråden och frågar, känns som ett klokt val när man som du inte har koll på detta.
    Och nej, alkohol är inte speciellt farligt i dessa mängder, vilket vi också redan kommit framtill.

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-29 22:13:56 följande:
    Personen mår dåligt och den dricker ofta/mycket och när som helst och utav vilken anledningen som helst.

Jag är bara nyfiken och orolig, tänker inte samla information här och trycka upp det i ansiktet på personen. Personen är vuxen/gammal not att veta bäst själv och jag har hjärta nog att vilja dennes bästa.

De mängder som du nämner är inte mycket.
    Och med den mängd alkohol som går åt, så ser jag ingen direkt självmedicinering beteende.

• klyban
    Anonym (Silver Bell) skrev 2015-12-30 05:09:54 följande:
    Inte alls, det visar bara på vilket fånigt argument och bortförklaring det är att hävda nyttigheten i alkohol.
    Stå för att du gillar att dricka istället för att skylla ifrån dig. 

Exakt, du argumenterar emot mig, precis som ts argumenterar mot dig.
    Men att dra slutsatsen att du är precis lika förnärmad som ts, det förmår du inte göra.
    Ni beter er ju likadant, givetvis kommer ts bemöta dina anklagelser och påståenden,
    Hur tror du att en diskussion fungerar egentligen? 

Du är rolig du. Skrattande

Hävdar inga nyttigheter i detta inlägg du citerar.
    Dock finns det hälsofördelar i en låg konsumtion och viss sorts alkohol.
    Och hälsonackdelar av en så låg konsumtion, kan vara svårt att påvisa överhuvudtaget.
    Har aldrig druckit alkohol för några hälsoeffekter.
    Men nu när du säger det, varför inte sluta dricka nån lörd/fred och gå över till varaktig låg konsumtion.
    Tack för tanken.

Efter som jag inte hamnar i affekt som du och TS en gång gjorde.
    Så är det inte svårt att räkna ut vem som verkligen blev förnärmad.
    Sen varför du säger jag är rolig, när jag vet du hatar mig.
    Det är roligt, inget annat där.

• klyban
    Anonym (Silver Bell) skrev 2015-12-30 05:12:31 följande:
    Nej, Du har kommit fram till det, alltså är det din åsikt, precis lika mycket värd som ts åsikt att det är mycket. 
    Du har inte tolkningsföreträde. 
    Att du inte tycker det är mycket är faktiskt något vi kan helt lägga åt sidan. 
    Att du tycker saker är inte samma sak som att vi har kommit fram till något. 
    Du är bra pompös om du tror dig vara talesman för alla andra.
    Det är du inte. 

Som ett flertal här och även utanför forumet.
    Så ne, inte mycket till tolkning där.

Sen har TS förstått att det inte är några överdrivna mängder, även om h*n personligen tycker det är stora mängder.
    Så ett visst samförstånd finns där, sen är det inte ett totalt samförstånd där vi tycker lika.
    Och det är jag 100% med på.
    Talesman, ja det får stå för dig, dock är vi flera som säger samma sak.
    Det går liksom inte ignorera, och hela din sista kommentar är av obetydlig art.
    Men inser att du verkar gilla mig mycket, jag gillar dig med, vem än du är Solig

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-30 06:18:47 följande:
    Jag har inte kommit fram till det nu, varför skriver du så? Jag tyckte det här innan och jag har inte ändrat något under tiden som vi varit aktiva i den här tråden. Sluta anklaga mig för saker som inte stämmer.

Eftersom du har backat från din position, kring mängden och inte är lika på att det är stora/extrema mängder alkohol.
    Så har du faktiskt fått en viss insikt.
    Om du nu inte tar tillbaka detta, i så fall är i alla fall du tillbaka på ruta ett.

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-30 21:39:56 följande:
    Jag har skrivit att det inte kändes bra. 

Anledningen till att jag köpte flaskan var för att det var erbjudande på flyget jag åkte med. Jag  hade ingen tanke på att köpa present från systemet, hade redan köpt present men passade på att köpa flaskan eftersom att det var ett välkänt märke och bra pris.

Men det är väl personens ansvar att inte dricka upp allt, vilket den gjort. Dessutom så är det inget faktum att den mår dåligt endast på grund av drickandet eller att den inte kan hantera drickandet.

Ena halvan av de som hänger i tråden säger att jag inte ska oroa mig, att mängden är liten och andra halvan vill konfrontera mig pga. diverse saker.

Nu pratar dom inte om samma sak längre.
    Om det dricks i de mängderna du nämner, så är det inget att oroa sig över.

Men jag hade missat denna att du hade oroat dig över detta innan.
    Så blev rätt förvånad över att du gav en sådan present, nu när du redan hade haft tankar om detta.
    Men du var tanklös en gång, och den tanklösheten i sig ändrar inte nått.
    Även om personen ifråga skulle vara en fullfjädrad alkoholist.
    Då det bara är en flaska.
    Och jag bara antar att du inte kommer ge någon mer flaska.
    Så glöm bara.

Hade en släkting, som började krångla och hade små "teater föreställningar" vid kalasen.
    Där man där paret dividerade om vem som skulle dricka,  och sambon drack aldrig mer än ett glas vin och knappt det men skulle alltid dricka efter "föreställningen".
    Kalaset var långt, så köra bil efter var inga problem då allt skulle ha gått ur.
    Den personen slutade jag ge alkohol i present, då jag anade ugglor i mossen.

Svar på tråden Alkohol per år