• Anonym (Angnie)

Alkohol per år

Hej jag undrar hur mycket sprit/alkohol ni konsumerar under ett år eller vad som anses normalt? På nätet hittar jag bara information om konsumtion per tillfälle eller vecka

Har en nära som dricker många flaskor stark sprit per halvår och jag undrar hur hälsosamt det är. Jag har aldrig sett personen dricka men har tittat bland personens grejer och det ligger 3-6 tomma flaskor som bara för några månader sedan var fulla. Personen dricker definitivt i sin ensamhet och aldrig stora mängder eftersom att denne aldrig är berusad och jobbar mycket. Jag har fått intrycket att personen dricker regelbundet eftersom att den aldrig varit märkvärdigt berusad, aldrig missat jobbet och för att flaskorna töms.

Jag köpte en stor flaska vodka i födelsedagspresent till personen och nu tre månader senare är den 80-90% tom tillsammans med ett par andra flaskor. Jag oroar mig och känner skuld 

Det här har pågått i mer än 10år

• Svar på tråden Alkohol per år
  • Anonym (skärp dig)

Men varför bryr du dig??

• Mandel

Om flaskan du köpte efter 3 månader inte är helt slut så skulle jag inte oroa mig.
    Om du kom 2 dagar efter att du överlämnat presenten och den stod tom på bordet så kanske du kunde fråga om mottagaren haft fest eller vad som hänt. Men 3 månader?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Angnie)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-12-07 19:51:01 följande:

Men varför bryr du dig??

Visste inte att man inte fick oroa sig. Det gäller en nära person till mig som jag bor med
    Mandel skrev 2015-12-07 19:53:13 följande:

Om flaskan du köpte efter 3 månader inte är helt slut så skulle jag inte oroa mig.

Om du kom 2 dagar efter att du överlämnat presenten och den stod tom på bordet så kanske du kunde fråga om mottagaren haft fest eller vad som hänt. Men 3 månader?

personen har inte haft fest eller bjudit några på spriten. Vi bor ihop och har nära relation
  • Mandel

Om det nu är en 1liters vodka du har köpt och en snaps är 4-6cl så blir det 17-25 snapsar på 3 månader vilket blir en snaps var tredje dag eller 2-3st per vecka.
    Detta i sig låter inte som någon extrem konsumtion tycker jag. Hur många fler flaskor har personen druckit ur under denna 3 månaders period? Öl eller vin eller vodka?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • K med lilla E
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-08 03:25:51 följande:
    Visste inte att man inte fick oroa sig. Det gäller en nära person till mig som jag bor med
    Mandel skrev 2015-12-07 19:53:13 följande:

personen har inte haft fest eller bjudit några på spriten. Vi bor ihop och har nära relation
    Varför frågar du inte då bara eftersom ni har en nära relation. Men att dricka i smyg verkar väl aldrig bra. Tar ni aldrig ett glas ihop?
  • Anonym (Angnie)
    K med lilla E skrev 2015-12-08 15:07:33 följande:
    Varför frågar du inte då bara eftersom ni har en nära relation. Men att dricka i smyg verkar väl aldrig bra. Tar ni aldrig ett glas ihop?

Jag är bra mycket yngre och vi är inte ett par. Täner inte gå in på vilken relation vi har eller vem det är

Jag vet att personen dricker och att den dricker mycket. Undrar hur hälsosamt och vanligt det är, inte varför personen dricker. Mer exakt undrar jag om man kan kalla det alkoholism utan att ha riktig koll på hur många cl per dag/vecka det är. Jag vet t.ex. inte om personen dricker 2-3 glas innan den lägger sig och 6-7 glas vissa veckor eller om det blir något litet efter varje måltid.

Mandel skrev 2015-12-08 12:53:49 följande:

Om det nu är en 1liters vodka du har köpt och en snaps är 4-6cl så blir det 17-25 snapsar på 3 månader vilket blir en snaps var tredje dag eller 2-3st per vecka.
    Detta i sig låter inte som någon extrem konsumtion tycker jag. Hur många fler flaskor har personen druckit ur under denna 3 månaders period? Öl eller vin eller vodka?

Vin, öl, whisky och vodka. Lättöl och vin varje dag och det dricker personen framför mig i måttliga mängder. Ligger upp mot 7-8 tomma whiskyflaskor och 2-3 vodka flaskor sedan ett halvår tillbaka. Det finns ingen annan som kommer ht och personen ger inte bort spriten. Det är bara en person som druckit men aldrig under ett par tillfällen utan mer regelbundet

• K med lilla E
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-08 21:23:41 följande:

Jag är bra mycket yngre och vi är inte ett par. Täner inte gå in på vilken relation vi har eller vem det är

Jag vet att personen dricker och att den dricker mycket. Undrar hur hälsosamt och vanligt det är, inte varför personen dricker. Mer exakt undrar jag om man kan kalla det alkoholism utan att ha riktig koll på hur många cl per dag/vecka det är. Jag vet t.ex. inte om personen dricker 2-3 glas innan den lägger sig och 6-7 glas vissa veckor eller om det blir något litet efter varje måltid.

Mandel skrev 2015-12-08 12:53:49 följande:

Vin, öl, whisky och vodka. Lättöl och vin varje dag och det dricker personen framför mig i måttliga mängder. Ligger upp mot 7-8 tomma whiskyflaskor och 2-3 vodka flaskor sedan ett halvår tillbaka. Det finns ingen annan som kommer ht och personen ger inte bort spriten. Det är bara en person som druckit men aldrig under ett par tillfällen utan mer regelbundet

Väldigt svårt att avgöra något på det du beskriver men mängden 7-8 flaskor wisky och några vodkaflaskor på ett halvår låter ju inte SÅ himla mycket, tycker jag.
  • Anonym (Angnie)
    K med lilla E skrev 2015-12-08 22:14:11 följande:
    Väldigt svårt att avgöra något på det du beskriver men mängden 7-8 flaskor wisky och några vodkaflaskor på ett halvår låter ju inte SÅ himla mycket, tycker jag.

För mig som bara dricker några glas om jag går ut ett par gånger per år, är det mycket

• K med lilla E
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-10 08:27:56 följande:

För mig som bara dricker några glas om jag går ut ett par gånger per år, är det mycket

Och det är förmodligen där du blir osäker om det är för mycket för din bekant. Jag som älskar vin och dricker det flera gånger i veckan men aldrig räknat ut hur mycket jag dricker på ett år, känner inte att det är SÅ väldigt för mycket, om man bara ser till mängden, men sen är det ju också sättet man dricker på som avgör om det är ett överbruk eller missbruk eller rent av bara ett bruk av alkohol.
Svar på tråden Alkohol per år